Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:59

Craignethan schreef:
Nog even iets over een opmerking van een paar pagina's terug (geen zin om op te zoeken en te qouten) dat een smid maar gewoon moest weigeren ijzers onder voeten te slaan: Als jij (in het algemeen bedoeld) een dikke 120 kilo weegt en je hebt ongelooflijk veel zin in een patatje met, maar de man achter de frituur in de snackbar zegt dat je eerst af moet vallen voor je een patatje krijgt omdat je veel te dik bent en dat ongezond is. Om hoeveel wedden we dat jij dan naar een andere snackbar gaat om je patatje te halen? Vork

Het zou de eigenaar van de snackbar wel sieren. Hij heeft zijn best gedaan om een mensenleven te redden!
Daarbij komt dat een patatje een eigen keuze is, een paard kiest niet zelf voor ijzers.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:09

[quote="arno8Daarbij komt dat een patatje een eigen keuze is, een paard kiest niet zelf voor ijzers.
[/quote]
Tsja, en als het aan de kat lag kocht 'ie ........(dat ene merk kattenvoer)

Als het aan het paard lag koos 'ie voor... ooh, als we dat nou toch eens wisten, dan was deze hele discussie overbodig, hoewel...... één van beide kampen zal dan vast eigenwijs genoeg zijn om te zeggen dat het paard niet weet wat goed voor hem is Haha! Haha!

Laat toch ieder lekker doen wat hij/zij het beste acht in plaats van elkaar te vertellen dat je onvriendelijk voor je paard bezig bent...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:12

Nee, dan kunnen we dit topic wel sluiten.
Het lijkt me leerzamer om in discussie te blijven.

Zo hoop ik dat iemand met overtuigende bewijzen komt dat ijzers geen schade aanrichten, daar zou ik weer wat nieuws van kunnen leren...

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:14

Waarom is dat zo belangrijk om te weten @arno?

Ik weet dat mijn paarden een heel goed leven bij me hebben en daar hoeft niemand me in te overtuigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:14

arno8 schreef:
Craignethan schreef:
Nog even iets over een opmerking van een paar pagina's terug (geen zin om op te zoeken en te qouten) dat een smid maar gewoon moest weigeren ijzers onder voeten te slaan: Als jij (in het algemeen bedoeld) een dikke 120 kilo weegt en je hebt ongelooflijk veel zin in een patatje met, maar de man achter de frituur in de snackbar zegt dat je eerst af moet vallen voor je een patatje krijgt omdat je veel te dik bent en dat ongezond is. Om hoeveel wedden we dat jij dan naar een andere snackbar gaat om je patatje te halen? Vork

Het zou de eigenaar van de snackbar wel sieren. Hij heeft zijn best gedaan om een mensenleven te redden!
Daarbij komt dat een patatje een eigen keuze is, een paard kiest niet zelf voor ijzers.

Ja, voor welke baas werk jij?? Als jij die mentaliteit ook in je eigen werk toepast, dan wil ik graag zaken met je doen, ik heb enkele miljoenen beschikbaar om mee te werken..............

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:22

dollemina schreef:
Waarom is dat zo belangrijk om te weten @arno?

Ik heb mijn conclusies getrokken uit boeken die ik gelezen heb en uit wat ik bij mijn eigen paarden zie. Ik ben gewoon heel nieuwsgierig naar hoe mensen tot andere conclusies zijn gekomen.

dollemina schreef:
Ik weet dat mijn paarden een heel goed leven bij me hebben en daar hoeft niemand me in te overtuigen.

Ik zal ook niet zeggen dat ze een slecht leven hebben. Daar kan ik niks over zeggen. Maar dat ze een goed leven hebben, betekent niet dat de hoeven in goede staat zijn. Zelfs met een geamputeerde arm kun je een goed leven hebben.
Nou niet opvatten als dat je paarden geamputeerde benen zouden hebben, maar meer als verduidelijkende overdreven vergelijking.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:24

Als ik stop met westrijden dan gaan de ijzers er gewoon weer af.
Al is het alleen maar om mijn portemee Clown
Het enige nadeel wat ik van ijzers vind zijn de kosten en de ijzers die weleens verloren kunnen worden als ze gek doen op de wei.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:30

CherokeeChum schreef:
Je had dan beter naar de site van P.R kunnen linken.
Vraagje,als jij zou gaan hard lopen,doe je dat op je sokken?
Of op confortabele daarvoor ontwikkelde sportschoenen? het laatste denk ik?!
O.k na 25 jaar in het vak,denk ik wel iets van de locomotie van het paard te begrijpen,maar jullie niet lijkt het wel?
Op de site van M.K word een voet onder een mechanische pers
belast,wat ik zie is dat de voet naar voren geperst word dankzij het bijna ontbreken van verzenen,die doordat ze zo kort zijn dus weliswaar ook sterk zijn, maar weinig elastisch..Stel je voor dat dit paard ook nog naar voren moet afrollen?
Dit geeft vrij accuraat aan wat ik tegen Strasser heb.

@Joviban & Cer;
Hiermee bedoel ik,dat als je naar de beelden op de site van M.K kijkt
je ziet wat er met een hoef gebeurt die te kort in de verzenen staat.
Even los van stand,puur de struktuur,inhakend op wat Arabesk omschrijft
op de nadelen van hoge hielen.
Het paard gaat landen op de achterste helft van de voet,welke stijver is geworden van struktuur,daar er een stuk hefboom verdwijnt,minder schokdemping dus.Dit word dan weer deels over genomen door de straal,maar dan moet er nog over die te lange toon afgerold worden.Een Westernpaard bijvoorbeeld loopt vrij vlak,en is hier niet mee geholpen.
Een paard met wat knieaktie zal hier wat minder problemen mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:37

CherokeeChum schreef:
@Joviban & Cer;
Het paard gaat landen op de achterste helft van de voet,welke stijver is geworden van struktuur,daar er een stuk hefboom verdwijnt,minder schokdemping dus.Dit word dan weer deels over genomen door de straal,maar dan moet er nog over die te lange toon afgerold worden.Een Westernpaard bijvoorbeeld loopt vrij vlak,en is hier niet mee geholpen.

Oké, een lange toon is natuurlijk ook niet de bedoeling. Knipoog

Ik zal zo even een stukje plaatsen over hoge hielen (uit het boek "Horse Conformation").

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:40

@ weetnietmeerwie, er zijn heel veel bijbels: strasser, PN, Van Nassau ja en mijn eigen FAQ recycle ik ook weleens, maar dat is meer omdat mensen die hier binnenkomen vallen niet altijd op de hoogte zijn van andere en of eerdere posts en ik te lui ben om alles opnieuw uit te leggen Knipoog

@ allemaal, ik ben éven de paarden aan het voeren, zijn jullie meteen een pagina verder!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:47

Het voorbeeld wat door Arabesk word gegeven als zijnde het ideaal van de TB hoef,heeft in mijn optiek niet te hoge hielen,
wel een toon die goed afgerond zou moeten worden en wanden die afgerond zouden worden ware het niet dat dit paard op ijzers gaat.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:19

[quote="Arabesk...en ik te lui ben om alles opnieuw uit te leggen Knipoog
[quote]
Ik zou jou nou niet klasseren als lui gezien je behoorlijk aantal FAQ's. Je voorziet ons in ieder geval van een hoop informatie, waarvoor dank. Heb het nog niet allemaal gelezen hoor, geen tijd helaas.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:24

pjotrg schreef:
Ik zou jou nou niet klasseren als lui gezien je behoorlijk aantal FAQ's. Je voorziet ons in ieder geval van een hoop informatie, waarvoor dank. Heb het nog niet allemaal gelezen hoor, geen tijd helaas.

Ik ben mijn nachtrust al weer aan het verspillen aan wat anders: Het vertalen van een wetenschappelijk artikel dat verschenen is in The Journal of Equine Veterinary Science, februari 2005 een wetenschappelijk tijdschrift voor veeartsen.

(Voor mijn werk moet ik ook veel wetenschappelijke artikelen lezen, maar dit is één van de ergste dit artikel is volstrekt onleesbaar qua stijl en heel hoogdravend geschreven Boos!, dus het vertalen is erg lastig mopperdemopper)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:07

CherokeeChum schreef:

@Joviban & Cer;

kan je misschien uitleggen waarom er een hefboom verdwijnt met kortere hielen?

wil nog graag even wat kanttekeningen plaatsen bij die filmpjes. Als je leest wat erbij staat, gaat het hier om een hoef waar de wand express is weggesneden om aan te tonen dat het hoefmechanisme functioneert als alleen de zool en straal dragen. Dit is naar mijn idee niet een voorbeeld voor het bekappen. De toon hoort trouwens ook zeker niet lang te zijn.
Daarbij doet marco allang geen strasser meer Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:10

arno8 schreef:
Zo hoop ik dat iemand met overtuigende bewijzen komt dat ijzers geen schade aanrichten, daar zou ik weer wat nieuws van kunnen leren...

Arno, de ijzers op zich zijn niet schadelijk, dat kan jij zelf wel bedenken. De nagels evenmin al zijn die niet bijzonder elegant.

Het effect van ijzers is dat het paard niet meer op de zool gaat staan en dat heeft een verminderde bloeddoorstroming van de hoef tot gevolg. DAT is potentieel schadelijk.
Een tweede vereiste voor doorbloeding is beweging Pling Zonder beweging werkt ook een onbeslagen hoef niet als ondersteunende pomp voor het hart.

De hamvraag is of het potentieel schadelijke van de verminderde doorbloeding van de hoef meer of minder schadelijk is dan de eisen die aan het paard (de hoef) gesteld worden.
HET grote probleem is dat we met een paard RIJDEN. Dat is 20-25% extra belasting en bovendien sturen wij een paard ook waar het zelf niet zou lopen.
Hierbij komt dat de meeste paarden niet paardgericht gehouden worden en onvoldoende bewegen waardoor de doorbloeding fundamenteel onvoldoende is. Daardoor gaat de hoefkwaliteit achteruit. Voeg dit bij het vorige punt en je krijgt legio paarden met hoeven die het gevraagde gebruik niet aankunnen zonder een vorm van beslag.

Het is geen raketwetenschap dat de druk onder een ijzer 2 tot 3 keer zo hoog is als nder een onbeslagen hoef. Tractie is Cw x druk Pling
Ijzers geven in verschilledne omstandigheden meer tot veel meer tractie.
Dat kan goed of schadelijk zijn en is helemaal afhankelijk van het gevraagde gebruik. Dit ligt dus wederom niet aan ijzers op zich.

De IJZERS zijn het probleem niet Arno, het is het gebruik als RIJDIER. Wanneer de manier van houden en erfelijke aanleg leiden tot hoeven die niet tegen het gebruik opgewassen zijn, dan is beslag een logische en ethisch GOED gevolg. je moet dan niet tegen het beslag op zich ageren maar eventueel tegen slecht fokken, overbelasting en niet paardgerichte houden.

Bedenk verder Arno dat ook paarden die goed gehouden worden en perfecte hoeven hebben niet zijn opgewassen tegen de gebruikseisen die ver, VER buiten de specificaties van de natuur vallen. Paardenhoeven zijn door de evolutie niet voorbereid op het met 25% extra gewicht over 1.50 meter springen, niet op 160 kilometer aan een stukkie afleggen, niet op meer dan 100 meter rengalop, niet op met 50 km.h draven voor een kar.... Beslag kan dan humane compensatie van de natuurlijke beperkingen zijn.

Voor je, of iemand anders, nu gaat ageren tegen wedstrijden of zo, we hebben ALLEMAAL een hek om ons paard staan opdat we er voor ONZE lol op kunnen gaat zitten. verkijk je niet op de fundamentele invloed van die twee dingen = gevangenschap en overbelasting. OVERBELASTING ja. Er is geen ergheidsgrens tussen 1 en 100 kilo ruiter, alleen maar een gradatie van ergheid. Wel is er een absoluut oneindig groot verschil tussen 0 en 1 kilo. De rest is ook gewoon een glijdende schaal.

HC

p.s. Toen F&I van PN met hun boek over NB bezig waren zijn ze bij ons hier geweest. Ze hebben hun ogen uitgekeken naar wat ook voor hun perceptie extreem blootsvoets rijden was. Ze hebben hier de hoeffoto van mijn merrie gemaakt welke de modelhoef is op hun site en boekomslag. Toch vind je niets terug op mijn site over hoeven. Hoefonderhoud is namelijk een AFGELEIDE! Hoefonderhoud is simpelweg natuurcompensatie. Wat je aan onderhoud moet doen is een functie van de manier van houden en het gebruik. PUNT.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:31

In het kort samengevat als;beslag als het gebruik daar om vraagt.....?
Hoefnagels zijn in mijn optiek de bron van het kwaad,indien te groot en slecht geplaatst,wat helaas zeer vaak voorkomt.
Oorzaak,het gebruik van fabrieks ijzers,die lang niet altijd vet genoeg zijn,lees breed,waardoor de nagelrits niet overeenkomt met de witte lijn als je ook nog met garnituur wilt leggen.
In wezen nagel je dus in de wand, die dit niet verdraagt.
Probleem,brokkelwanden.Vroegah,werd er met de hand een ijzer gemaakt,tegenwoordig worden er bijna alleen confectieijzers gebruikt,met alle pasproblemen vandien.
Waarom?omdat beslag anders te duur word,en de smid dat niet door kan berekenen.
@Sanne83; de goed geproportioneerde hoef heeft een wigvorm,
dwz,is aan de kroonrand smaller als aan de bodemzijde= 1.5 maal de omtrek als aan de kroonrand,gemiddeld genomen.
Indien je de verzenen gaat inkorten,dwz korter maken als de verhouding van de hoef zou moeten zijn ,ga je de struktuur veranderen.De hogere verzenen,hebben een theoretisch grotere
uitslag door het grotere hefboomeffect als de kortere,die stijver worden daardoor.
Steunsels zitten in de voet om deze uitslag te begrenzen tegen overstrekking,net als in een autoschokbreker,tegen doorslaan.
Ik zie dan ook regelmatig pijnlijkheid in de achterste helft van de voet,bij niet correct NB bekapte paarden.
Persoonlijk houd ik ze wel kort,maar snijd ze zeker niet weg,daar ze een functie hebben.Dat die functie sterk verminderd nodig is op onze zachte NL bodem ,is bijzaak.Over natuurlijk bekappen gesproken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:35

@Chum: maar de steunsels mogen toch nooit hoger staan als de straal, want die moet dragen toch ??

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:42

Klopt!je kunt ze echter zodanig cultiveren,dat de straal hoger blijft,zonder ze volledig weg te halen.
De reden waarom ze bij NB vaak sneller ontwikkelen,is omdat de krachten achterop de hoef vele malen groter worden,lees klappen,door de vaak,geforceerd lage hiel en de inwendige struktuur,die extra steun nodig heeft.
Dit is imo de reden waarom P.R. er weer van terugkomt. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:48

CherokeeChum schreef:
Persoonlijk houd ik ze wel kort,maar snijd ze zeker niet weg,daar ze een functie hebben.Dat die functie sterk verminderd nodig is op onze zachte NL bodem ,is bijzaak.Over natuurlijk bekappen gesproken...

Wil je vertellen wat voor jou "kort houden" en "wegsnijden" is? Dan kan ik voor mezelf een beeld vormen of we wel of niet hetzelfde bedoelen c.q. doen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:55

Yep dat wil ik..
Met kort houden bedoel ik zorgen dat ze niet omslaan bij de verzenen,en niet boven de straal uitkomen.
Je zorgt er dius voor dat ze de werking van de straal niet hinderen,tevens zorg ik er voor dat ze naast de straal richting de werkelijke zool niet om klappen en daar een verzamelplaats worden van vuil,of een dubbele zool ontwikkelen.
Mind you,ik probeer wel zoveel mogelijk materiaal te bewaren zodat ze hun functie niet verliezen.
Je begrijpt dat een en ander per paard kan varieren.
Met andere woorden,ik snijd ze nooit weg tot aan verzenen en werkelijke zool.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:00

CherokeeChum schreef:
Klopt!je kunt ze echter zodanig cultiveren,dat de straal hoger blijft,zonder ze volledig weg te halen.
De reden waarom ze bij NB vaak sneller ontwikkelen,is omdat de krachten achterop de hoef vele malen groter worden,lees klappen,door de vaak,geforceerd lage hiel en de inwendige struktuur,die extra steun nodig heeft.
Dit is imo de reden waarom P.R. er weer van terugkomt. Cool

Pling Boeiend!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:21

CherokeeChum schreef:

ELKE vorm van hoefonderhoud dient een aanpassing aan de eisen aan de hoef te zijn.

Niet alle hoeven zijn, door management of fok, zo als de natuur ze bedoeld heeft en geen enkel rijpaard wordt belast zoals de natuur dat deed.

Dit gaat verder dan wel-geen ijzers. Dat heeft voor onbeslagen hoeven net zoveel weerslag op droge of natte omstandigheden, rijden op vlak land of op bergehellingen.
Doordat onze paarden geen van alle vrij rondzwerven passen de hoeven zich niet aa de omstandigheden aan en omdat we er op rijden is de belasting zwaarder.

Het per definitie ondertimmeren van ijzers is net zo fout als het automatisch verketteren, het traditionele bekapen net zo opportuun als het NB-dogma. NB bestaat niet, want bekappen is niet natuurlijk. Het is ALLEMAAL natuurcompenseren, WAT dat ook inhoudt.

Het is jammer voor de mensen die een houvast nodig hebben, maar je kunt geen regel voor wat de juiste compensering is opstellen. Het is allemaal een tool nooit een rule. DAT is een rule Haha!

Een andere goede vuistregel is dat een paardgericht gehouden en -bereden paard in de regel gezonde hoeven zal hebben welke geen geneuzel over de schijnnauwkeurgheid van de laatste millimeter behoeven. DOE ZO WEINIG MOGELIJK!

Ja, en soms is het niet mogelijk om minder te doen dan, eventueel tijdelijk, beslag onder te spijkeren of lijmen of hoefschoenen of equifast of vul maar in.
Verlies je niet in dogmas want er is altijd meer, altijd.

HC

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:41

Huertecilla schreef:
CherokeeChum schreef:

ELKE vorm van hoefonderhoud dient een aanpassing aan de eisen aan de hoef te zijn.

Niet alle hoeven zijn, door management of fok, zo als de natuur ze bedoeld heeft en geen enkel rijpaard wordt belast zoals de natuur dat deed.

Dit gaat verder dan wel-geen ijzers. Dat heeft voor onbeslagen hoeven net zoveel weerslag op droge of natte omstandigheden, rijden op vlak land of op bergehellingen.
Doordat onze paarden geen van alle vrij rondzwerven passen de hoeven zich niet aa de omstandigheden aan en omdat we er op rijden is de belasting zwaarder.

Het per definitie ondertimmeren van ijzers is net zo fout als het automatisch verketteren, het traditionele bekapen net zo opportuun als het NB-dogma. NB bestaat niet, want bekappen is niet natuurlijk. Het is ALLEMAAL natuurcompenseren, WAT dat ook inhoudt.

Het is jammer voor de mensen die een houvast nodig hebben, maar je kunt geen regel voor wat de juiste compensering is opstellen. Het is allemaal een tool nooit een rule. DAT is een rule Haha!

Een andere goede vuistregel is dat een paardgericht gehouden en -bereden paard in de regel gezonde hoeven zal hebben welke geen geneuzel over de schijnnauwkeurgheid van de laatste millimeter behoeven. DOE ZO WEINIG MOGELIJK!

Hier ben ik het dus niet mee eens,die laatste mm is over een hoogt van 1.60 meter wel degelijk een factor van belang.
Het paard is echter een meester in compenseren,waarom echter niet streven naar perfectie als je die ook in de performance van je paards ver-
langd? Ach gut

Ja, en soms is het niet mogelijk om minder te doen dan, eventueel tijdelijk, beslag onder te spijkeren of lijmen of hoefschoenen of equifast of vul maar in.
Verlies je niet in dogmas want er is altijd meer, altijd.

HC

Voor het overige ben ik het met je eens,hokjesgeest leid tot niets.
En niets is onveranderlijk.
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 21-12-06 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:42

CherokeeChum schreef:
In het kort samengevat ... <grote knip> Haha!

Interessant wat je zegt.

Ik heb zelf ook het idee dat de paardenhoef ook "meedenkt" als je er maar goed op let. Een hoef kan zichzelf volgens mij ook corrigeren; zeker ook de zieke hoef.
In het verleden heb ik veel gezien aan de hoeven van mijn pony toen ik overging van hoefijzers naar natuurlijk bekappen. Dingen die niet gingen zoals de boeken mij voorspiegelde. Als ik de hielen laag zette, dan groeiden ze megasnel weer aan tot een bepaalde lengte en dan niet meer. Raar, of gewoon een correctie van de hoef op mijn fout handelen?
Na een paar keer wegvijlen, was mijn conclusie toch dat het het laatste was Clown
Afblijven dus en laten zoals de pony het zelf aangeeft ...

Maw
Van mijn pony heb ik eigenlijk meer geleerd dan alle (Nat)bekapboeken samen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:48

IJzers zijn en blijven in mijn ogen onverdedigbaar als oplossing voor paardenhoeven.