[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:11

Ik zou uitkijken met de winterwei. Vooral als het straks koud en zonnig wordt, maakt het gras meer fructaan aan. Paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid hebben dan een nog grotere kans om bevangen te raken.

Ik heb trouwens mijn safe en sound binnen, ga ik vandaag mee beginnen. Geven jullie ook echt de dosering die op de verpakking staat? Want mijn shet is op het moment weer aan de dikke kant en volgens de verpakking moet ik haar rond de kilo voer geven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:18

Nee ik geef niet de hoeveelheid die op de zak vermeld staat, alleen krijgen ze dan niet alle noodzakelijke vit. en min. binnen. Dus daarvoor geef ik een supplement.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:21

Naja normaal krijgt ze alleen goed hooi en ze heeft een goede hymalayaliksteen, dus voer dit alleen voor de extra dat niet in het hooi zit. Dus ik denk dat een beetje ook wel goed zal zijn, aangezien ze het op alleen hooi en de liksteen ook goed doet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:50

No Cheer Heb Kylian vorige week na een anderhalf maand op zaagsel (i.v.m. hoesten) weer op stro gezet, resultaat; 2 dagen lang 's nachts z'n stal leeggevreten. Het wordt alweer wat minder, ongeveer een derde vreet ie nu nog, maar sinds afgelopen vrijdag kloppen z'n kogels weer, nadat hij daar de hele zomer geen last van heeft gehad. Toeval? Iemand nog tips?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:55

Kymalin schreef:
No Cheer Heb Kylian vorige week na een anderhalf maand op zaagsel (i.v.m. hoesten) weer op stro gezet, resultaat; 2 dagen lang 's nachts z'n stal leeggevreten. Het wordt alweer wat minder, ongeveer een derde vreet ie nu nog, maar sinds afgelopen vrijdag kloppen z'n kogels weer, nadat hij daar de hele zomer geen last van heeft gehad. Toeval? Iemand nog tips?

Jeetje Kymalin Ach gut heb je al een groenezeep geprobeert over je stro heen te spuiten zodat hij niet meer zoveel stro eet? groene zeep met water aanmengen en met nevelaar over stro spuiten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:02

Ja, ik heb dat de tweede avond inderdaad gedaan, met de plantenspuit ongeveer 50 - 50 % gemengd, en een kwartiertje voordat ik ze naar binnen deed eens even vrolijk rondgespoten, stal rook heerlijk. Kylian binnen gezet, hooi en z'n D&H opgegeten en daarna weer vrolijk z'n stal leeg gegeten. Ongelooflijk! Vond het doodeng! Al die zeepsop in z'n lijf lijkt me toch ook niet echt gezond Hij is nu mooi in conditie, geen grammetje vet, kan ook niet minder voeren dan dat ik doe, want dan wordt ie echt schraal. En hoe krijg ik hem dan ooit weer op gewicht als hij niet teveel voer kan verdragen.

In m'n hoofd draaien al weer allerlei rampscenario's, IK BAAL ECHT!!!! Hij is wel rad maar dat die kogels nou weer kloppen vind ik doodeng! Zou dat weer het begin van alle ellende zijn?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:27

Jeetje wat balen Kymalin! Maar je houdt hem goed in de gaten dat is al heel belangrijk, elk klein verschil zul je opmerken.

Kan stro eten zoveel kwaad ivm bevangenheid? Daar zit toch bijna geen voedingsstoffen in?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:34

Ik dacht zelf van niet, wou hem eigenlijk liever ook niet van het stro afhalen omdat hij wel wat extra maagvulling kan gebruiken volgens mij (hij valt nu af en toe wat in, in z'n liezen). Laatste keer dat ik les had (vorige week zaterdag) zei m'n juf dat ik meer moest gaan voeren omdat hij nog steeds dunner wordt volgens haar. Maar ik geef hem al 4 scheppen Dodson & Horrell per dag sinds een maand. En nu met dat stro er overheen..... Ik snap trouwens weinig van het voeradvies op die D&H zakken er staat 2,5 kg voor een paard van 500 kg. Hebben ze het dan over echte kilo's of over 2,5 schep maar dat is geen 2,5 kilo..... Wie weet hoe het zit? Heb voor de zekerheid Rene Wielens dezelfde vraag via de mail gevraagd.... Zou het trouwens zin hebben om magnesium bij te voeren, of moet ik eerst even afwachten???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:56

Stro en bevangenheid kan ik ook niet goed rijmen eigenlijk.
Ik zou mijn pony liever stro voeren dan te goed hooi, aldus de deskundigen, tijdens haar bevangenheid.

Maar het paard loopt dus wel goed, alleen voel je kloppende kogels. Weet je zeker dat het niet je eigen hartslag was? Klinkt misschien raar, maar ik heb dat zelf nl. eens gehad. Ik zat zo in de zorgen dat ik met angst dus aan het voelen ging en ja hoor, het klopte volop bij de kogels en duidelijk voelbaar. Het drong langzaam toen tot mij door dat het mijn hartslag was die in al mijn vingers voelbaar bleek te zijn van spanning Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:26

Ik denk niet dat het m'n eigen hartslag is, ik voel altijd met m'n wijs- en middelvinger. Raak dan ook nog expres met m'n duim peerd niet aan omdat daar een slagader in loopt. Is dat fout?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:20

Kamylin,weet je nog dat dynamiek ook af en toe kloppende kogels had terwijl dynamiek ook gewoon rad liep? Stro is niet zo erg dat ze dat eten eerder moet je uitkijken voor koliek, je vertelde mij laatst toch dat jij al nieuw hooi voert? en dat je dat een half uur inweekte met water? zou dat het niet zijn? tenminste daar denk ik aan Ach gut Houdt mijn hart vast dynamiek krijgt sinds deze week ook nieuw hooi te eten Scheve mond

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:23

Oja Over dat Dodson en Horrel voer, ze zouden contact met mijn leverancier opnemen omdat ze op de veluwe nog geen verkoper voor het voer hadden, mijn voerleverancier wilde het wel verkopen, nu kwam ik zaterdag daar en wat blijkt hebben ze heel nog geen contact met hem opgenomen, en dan praat ik erover dat ik 1,5 a 2 weken geleden dat door heb gegeven aan dodson en horrel Bloos Hoop maar dat ze het te druk hadden en nu alsnag contact met hem opnemen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:32

Ja, dat Dynamiek dat toen ook had weet ik nog, toen probeerde ik je nog heel verstandig gerust te stellen, en nu voel ik me zelf net een hysterische moeder Gestoord . Dat nieuwe hooi voer ik denk al vanaf juli ofzo, en inderdaad, ik week het een half uur tot een uur i.v.m. de voedingsstoffen. Ik weet niet of hij het daar weer van heeft gezien de tijd dat ik het alweer voer, maar aan de andere kant geloof ik ook wel dat het misschien alweer wat langer sluimert..... Als dat zo is.... ik hoop het niet. Maar wat zou ik dan nu moeten doen? Sinds dat het 's nachts weer een stuk frisser is komen ze al niet meer in het gras en staat ie de hele dag op een zwart getrapt stukje met 4x een plakkie hooi. Ben ook bang dat als ik z'n rantsoen terugschroef hij te mager wordt...

Dat van die leverancier is ook balen zeg! Ik ga de 20e naar Driebergen, is dat bij jou in de buurt? Dan kan ik als je wilt wel een paar zakkies bij je afgeven!?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:40

Bij mij duurde het ook lang voordat ze reageerde. Heb een zak via hun besteld, pony vind het lekker en loopt nog steeds toppie.

Aanrader vind ik trouwens een hymalyasteen. Likt ze heel veel aan en ik gebruik nu geen magnesium meer bij haar en ze blijft goed lopen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:41

Ik heb die likstenen ook.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:00

Kymalin schreef:
Ik denk niet dat het m'n eigen hartslag is, ik voel altijd met m'n wijs- en middelvinger. Raak dan ook nog expres met m'n duim peerd niet aan omdat daar een slagader in loopt. Is dat fout?

Nee dat is juist prima ...
Veel mensen weten dit alleen volgens mij niet en voelen dan dus inderdaad hun eigen hartslag (zoals ik voorheen ook, want ik wist dat eerst echt niet Blond

Net wilde de mijne trouwens ook niet zo actief zijn als gisteren ...
Ze liep wel, draafde ook wel aan, maar in de bocht hinkte ze wat meer dan gister. Ben maar blijven stappen. Maar ook dan ga ik alles weer even na van wat ze gehad heeft.

Oa staat ze sinds een week weer 2x 10 minuten op (oud) lang gras. Dat stukje wei zal toch ook eens leeg moeten (kan het niet meer maaien), maar twijfel wel iedere keer of ik er wel verstandig aan doe.
Dat komt alleen door het vele ziekzijn dit jaar dat ik nu twijfel. Voorgaande jaren dacht ik er niet eens over na en zette ik haar gewoon op dat stukje.
Misschien is dat wel het probleem ... dat ik te veel kijk, voel en vooral ook denk Bloos
Ben gewoon bang dat ze het weer terugkrijgt ... dat lijkt me logisch en velen van jullie zullen deze angst wel herkennen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:06

Isapaardje schreef:
Misschien is dat wel het probleem ... dat ik te veel kijk, voel en vooral ook denk Bloos
Ben gewoon bang dat ze het weer terugkrijgt ... dat lijkt me logisch en velen van jullie zullen deze angst wel herkennen.

Dat stukje had ik kunnen schrijven. Aan de ene kant denk ik; minder aan die benen voelen en iedere pas die hij zet kritisch bekijken, aan de andere kant denk ik; ik ben gewaarschuwd en zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik er nochalanter mee om zou gaan en hij zou weer bevangen raken. Alleen...... ik word er af en toe wel stapelgek van, de paniek als je denkt weer een hartslag te voelen of als je denkt dattie niet helemaal rad loopt.... Allemaal erg vermoeiend Boos!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:09

Kymalin schreef:
Ja, dat Dynamiek dat toen ook had weet ik nog, toen probeerde ik je nog heel verstandig gerust te stellen, en nu voel ik me zelf net een hysterische moeder Gestoord . Dat nieuwe hooi voer ik denk al vanaf juli ofzo, en inderdaad, ik week het een half uur tot een uur i.v.m. de voedingsstoffen. Ik weet niet of hij het daar weer van heeft gezien de tijd dat ik het alweer voer, maar aan de andere kant geloof ik ook wel dat het misschien alweer wat langer sluimert..... Als dat zo is.... ik hoop het niet. Maar wat zou ik dan nu moeten doen? Sinds dat het 's nachts weer een stuk frisser is komen ze al niet meer in het gras en staat ie de hele dag op een zwart getrapt stukje met 4x een plakkie hooi. Ben ook bang dat als ik z'n rantsoen terugschroef hij te mager wordt...

Dat van die leverancier is ook balen zeg! Ik ga de 20e naar Driebergen, is dat bij jou in de buurt? Dan kan ik als je wilt wel een paar zakkies bij je afgeven!?

Lief van je dat je voer mee wilt nemen, maar Driebergen zit niet echt hier in de buurt, trouwens ik wil pas op dat voer overstappen als ik het ook daadwerkelijk kan blijven voeren, niet voor 1 zak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:18

Heerl herkenbaar ja die angst. Grietje is weer sloom de laatste tijd, ze loopt wel goed en wil ook best draven, maar ze is gewoon minder actief, dus zo maar weer een magnesiumkuur bestellen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:10

Ik heb nooit een hartslag in Indiana's benen voelen kloppen. Oh hij zat er wel, maar op de een of andere manier voel ik niets.

Maar verder is het zo herkenbaar. Je let zo ontzettend goed op, want je bent als de dood dat het weer mis gaat. Je bent er zo mee bezig dat het eigenlijk een heel stuk paardeplezier weg neemt. Heb ik tenminste. Als ze maar iets anders is als anders dan voel je gelijk weer aan de voetjes, kijk je gelijk weer hoe ze loopt enz. enz.

Dat voer van Dodson and Horrel: dat zijn kilo's.
Kunnen jullie niet een aantal mensen vinden die hetzelfde voer willen voeren, want dan zouden jullie Spillers, Happy Hoof kunnen bestellen in Duitsland. Vanaf 15 zakken worden er geen transportkosten gerekend. Het wordt gewoon aan huis gebracht.
Dat doe ik dus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:02

Ben blij dat anderen die angst dus ook hebben.
En ja het is vermoeiend en het ontneemt ook hier een stukje paardenplezier. Zelfs als ze al eens als een dolle stier gaat rennen, kan ik er nog niet van genieten, want ben weer bang voor de dag erna ... Bloos

Wat het voer betreft ... zo doen wij het ongeveer ook met Hippolyt voer uit Duitsland. Inmiddels toch wel met een man of 6-7 die het voeren aan hun paarden en kun je om beurten eens naar Duitsland voor de hele club; dan loont het en heb je gelijk een leuk uitstapje Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:00

Heb gisteren nog even gereden, niet te stevig maar relaxed met veel stappen en hij was wel rad. Maar ik na het rijden weer aan z'n kogels voelen, en dacht; ook es even de achterbenen voelen, ja hoor, beide achterbenen voel ik ook een hartslag Boos! gatverdamme.. had ik maar NIET gevoeld.

@Dynamiek; dat je pas D&H wil gaan voeren als je weet dat leverancier het op voorraad heeft kan ik me goed voorstellen, 't was ook maar een ideetje Knipoog . Gisteren toch maar weer ander hooi gehaald bij iemand waar we het normaal ook altijd weghalen, dat is wat bruiner en minder mooi. De laatste weken had ik ander hooi gevoerd, mooi groen, stengelig kruidig hooi dat we van iemand anders hadden overgenomen omdat die zelf niet alles op konden slaan. Misschien heeft het idd wel daarmee te maken, zou het anders ook niet weten. Het stro eten wordt alweer een stuk minder.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:03

Isapaardje schreef:
Ben blij dat anderen die angst dus ook hebben.
En ja het is vermoeiend en het ontneemt ook hier een stukje paardenplezier. Zelfs als ze al eens als een dolle stier gaat rennen, kan ik er nog niet van genieten, want ben weer bang voor de dag erna ... Bloos

Is voor mij ook wel een beetje troost inderdaad, ik denk altijd dat ik dat alleen heb.

Isapaardje schreef:
Wat het voer betreft ... zo doen wij het ongeveer ook met Hippolyt voer uit Duitsland. Inmiddels toch wel met een man of 6-7 die het voeren aan hun paarden en kun je om beurten eens naar Duitsland voor de hele club; dan loont het en heb je gelijk een leuk uitstapje Knipoog

Ik had inderdaad een mailtje terug van de vrouw van Rene Wielens die dat ook al zei, ze vroegen of ik ze wilden bellen zodat ze me verder konden adviseren over voer, super van ze, ga ze vanmiddag bellen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:44

Voorheen reden wij ook naar Haaksbergen naar René Wielens. Het was voor ons 2 uur rijden en we kregen dan ook altijd een bakje koffie aangeboden Haha!

Maar het was wel erg ver voor een zak paardenvoer, zodat we uiteindelijk in Duitsland uitkwamen, want dat was maar 3 kwartier rijden. Paardenkennissen uit mijn omgeving zagen het voer, roken er eens aan en vroegen of ik ook eens een zak mee wilde nemen. En zo bouwden we een leuke "klantenkring" op Tong uitsteken .

En nu wil ik zelf dus overstappen naar D&H of Spillers ... hihi, dat voert hier nog niemand, dus wordt het weer op zoek naar waar ik het het dichtsbij aan kan komen. Misschien bouw ik wel weer een nieuwe "klantenkring" op.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:54

Een eigen klantenkring opbouwen zou moeten kunnen gezien het aantal 'zieke' paarden.

Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat we over het algemeen de paarden een overdosis suikers geven en dat we eigenlijk te goed voor ze zijn wat betreft voeren.