Hoefkatrolontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:09

Bij hoofcare geven ze breakover ijzers en geen shoe,s,ik heb een hoofcare smit en de veearts had egg bars aan geraden en daar was de smit het niet mee eens.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:10

Die van mij raad ook egg bars aan, dus vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:28

In principe moet elke smid breakover ijzers kunnen smeden, alleen mag ie ze niet zo noemen vanwege t patent van Van Nassau... Knipoog
Heb geen hoofcare smid, maar wel geweldig mooie 'breakover' ijzers bij mn merrie! En ze loopt super.
Udella: er zijn meerdere wegen naar Rome en je gevoel moet er goed bij zijn, maar met mijn eigen ervaring en de ontzettend goede ervaringen van mijn smid ermee, zou ik zeker willen aanraden breakover beslag te proberen... Maar, zoals ik al zei, ook met egg-bars heb ik geen negatieve ervaring. Alleen met de breakovers een veel positievere! Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:40

Ik heb goed nieuws,mijn smit wilde hem een keer op blote voeten laten lopen en dan kijken we hoe dat gaat?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:14

Hallo, ik ben ten einde raad, misschien wil iemand dit even lezen, dan ben ik al blij Knipoog

Ik heb in mrt 2007 een grote 13jr merrie gekocht.Vorige eigenaar is begonnen met Orun training, maar paard is daar niet geschikt voor en zij komt voor 2 jaar in het land te staan met veulen. Ik rij recreatief en vraaag niet zo veel, dus gok genomen.

super paard, heel braaf, maar stijf en vooral een lange rechte nek. geen enkele nageeflijkheid.

Geeft niets, lekker naar het bos en wekenlijks manege lesje.

Dan in nov.2007 ik heb haar half jaar. Tijdens de les stok kreupel li voor?? Even aankijken, da erbij, niets te zien of te voelen. Dan naar Utrecht. buigproeven trouwens prima. diagnose re voor la overhoef( krijgt ze glucosamine en duivelsklauw voor, maar nog geen dag kreupel op gezien) en li voor ontsteking in straalbeentje. Dit is ingespoten, afrollend beslag met siliconen en zooltje, 3 weken box, 3 weken stap en langzaan opbouwen.

Na 7 weken is paard plots weer heeel kreupel op li. Zooltjes met siliconen worden verwijderd op verdenking van hoefzweer. Maar nee, paard is ook na 1a 2 dagen niet meer kreupel.
Training gaat langzaam door, paard loopt half uurtje redelijk(langs de weg/berm in stap en beetje draf), maar daarna toch steeds weer zeer onregelmatig. Dan na een week of drie weer stok kreupel, weer smid erbij, hoefzweer???nee, blijkt niet. Na 1/2 dagen in stap weer rad. Training hervat enz enz.

--Utrecht maar weer gebelt; terug komen, alle onderzoeken opnieuw laten doen is hun raad. Kost mij weer 900 euro, wil ik even over denken. Ik vraag nog of het hko kan zijn, zeker niet zeggen zij.Maar ontsteking in straal been. dit kan ong. 3x ingespoten, als dat niet helpt, einde oefening.

Ik had mij inmiddels ingelezen op internet en vooral over rechtrichten. En dat interresseerde mij wel. Paard is inmens stijf en buigt niet tot weining.Inmiddels paard weer 1 dag stokkreupel geweest, wat na 1/2 dagen over was. bij training in stap/draf, nogsteeds na half uur onregelmatig.

Uiteindelijk voor rechtrichten gekozen en niet voor Utrecht. Clinic bij Marijke de jOng gevolgt. Gekozen voor training door een ander, ivm haar zware problematiek.Ze is in training bij trainster van Marijke de jong. Inclustief massueze en osteopaat.Na ong. 3 weken, plots stok kreupel li voor. training staat even stil, maar kreupelheid is weer over en gaat verder. Dan na 6 weken, Ik woon trianing bij aan de hand. Paard is erg vooruit gegaan en buigt al aardig. Ik mag er zelfs even op. Telefoontje volgende dag; paard weer heel kreupel li voor. Trainster wil nu echt da er bij. Deze kan niets vinden en denkt hoefzweer(alweer???) Voet in de week gezet, metacam ingespoten en volgende dag komt ze terug. Nee het is hoefzool kneuzing denken ze. Ze moet op ijzers.(de afrollende voorijzers, inmiddels zonder zooltje en silicone zijn 2 weken ervoor verwijderd, daar zij er 1 verloren had en voorlopig toch alleen in het land staat en in de bak traint). Mijn smid in het gips, dus ander gezocht. Deze hebben voorlopig alle 6 geen tijd. Trainster vraagt mij paard naar huis te halen, want dit is zonde van mijn geld. Dus afgelopen donderdag paard plots naar huis. Ik vind toch een geweldige smid, die vandaag nog is geweest. Diagnose; paard heeft prachtige hoeven en zeker geen zool kneuzing?????,of iets te zien. niets aan doen aub. Heb toch besloten maar weer afrollend beslag er onder te laten leggen. dit om de training zo spoedig mogelijk door te laten gaan.

Het verschil nu, is toch wel dat ze nu 8 dagen echt kreupel is, gewoon in stap. Dit is in de afgelopen 6 maanden eigenlijk nog niet zo geweest.

Ben nu ruim 2500 euro armer in half jaar tijd en heb nog een kreupel paard. Waar is het einde; ben ik wel goed bezig?????????

Paard laat niets zien van extreme pijn of zo. LIjkt lekker in haar vel te zitten en trekt rustig drafjes en galopjes door het land met de anderen, wel wat kreupel, maar toch.

Zou dit beeld nu iets met hko te maken hebben, of totaal niet.......... kortom help mij Huilen, alle ervaringen van anderen zijn mij welkom, ik weet het echt niet meer)en met hard werken en drie pubers in huis, raakt het geld nu echt op, in deze blijkbaar bodemloze put Huilen )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:08

Tja, feit dat het dier niet goed loopt wil toch zeggen dat het ergens pijn heeft, anders zou het wel goed lopen.
Ik zou toch nog maar eens een keer heeeel goed gaan laten kijken, want doorrijden terwijl het paard misschien wel echt iets mankeert is niet eerljk.

Ik vind het trouwens dure onderzoeken zeg, of is dat inspuiten zo vreselijk duur, ik was echt vele malen minder kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:03

Misschien kun je eens bij Laarakker langs gaan? Of Steffi vd Laarse laten komen? Er moet meer aan de hand zijn. Ik herken t beeld niet als HKO. Heeft je paard misschien dunne zolen? Dat zou ook nog kunnen. Dit moet dan op de foto's van t straalbeen te zien zijn, de foto van opzij...

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:30

is het paard op de foto gezet, want als het hoefkatrol is moet dat te zien zijn. en anders zou ik er een objectieve da bij halen waar je haar op de foto laat zetten, is daar niks op te zien zou ik eens een scan van de pezen laten maken

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:09

Er zijn 8 foto's van de hoeven genomen.(hoe denk je dat ik aan 2500 euro kosten kom),

Ik had trouwens mijn verhaal bij hoofcare neergelegt en die zeggen oa dit: ontsteking in straal been is absoluut niet te zien op foto.
rechtrichten is onzin.
diagnoze zoolkneuzing wordt gegeven als je het niet weet.

Zij vragen mij de foto's op te vragen en naar hen te sturen, zal ik dan maar doen. Haha!

--Maar 1 iemand zegt, ik herken hierin geen hoefcatrol, zijn er meerdere die dit vinden???

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:18

Tja, ik herken het er wel in om eerlijk te zijn, maar ik hoop altijd voor je van niet! Haha!

Van mijn paard zijn toen ook redelijk wat foto's genomen van beide voorvoeten, maar ik zat echt aan 1/5e van jouw bedrag zeg. Echt bizar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:17

ik heb je een pb gestuurd anders krijgen we hier weer drie bladzijdes welles nietes Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:34

Ach, dat verhaal kennen we al, staat hier ook al een paar keer tussen...laat me raden, t is niet erfelijk, t komt door t rijden, dus eigenlijk heb je t zelf veroorzaakt, even samengevat?

De symptomen van HKO zullen per paard verschillen, dat ik aangeef je verhaal niet herkennen, wil niet zeggen dat t t dus niet is... Knipoog
Slimme zet ze naar Van Nassau te sturen! Zij hebben mij al meerdere malen van advies voorzien waarmee ik naar mn eigen smid ben gegaan, samen hebben we een behandeling bepaald en die slaat aan! Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:35

nee hoor skippy, het komt niet door het rijden, het komt door gebrek aan doorbloeding, gebrek aan beweging, hoge hielen en of ijzers.

Ik heb niets met AdB e.a.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:37

Hmm, maar laatst werd ons toch nog verteld dat t door t rijden kwam? Verward

Of juist extreem lage hielen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:42

Arabesk schreef:
ik heb je een pb gestuurd anders krijgen we hier weer drie bladzijdes welles nietes Sigaar

Waarom plaats je dit bericht hier dan, want dit is hoe je het ook wendt of keert ook een roep om reacties....

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:08

Arabesk schreef:
nee hoor skippy, het komt niet door het rijden, het komt door gebrek aan doorbloeding, gebrek aan beweging, hoge hielen en of ijzers.

Ik heb niets met AdB e.a.

Het is onzin dat het alleen hierdoor kan komen.. Laatst vertelde je ook dat er nóoit paarden zijn in het wild met HKO, maar daar twijfel ik echt aan hoor..

Mijn paard heeft in de opfok gestaan in Frankrijk, met alle ruimte en had geen ijzers enz.. Maar toch ontstond er bij hem HKO, omdat hij ooit een klap heeft gehad wat zich niet heeft kunnen genezen en het was gaan irriteren.. Was ook erg mooi op de foto's te zien! Hij was hiervoor ook nooit bereden etc.

Dus het is niet allemaal de schuld van de mens, vanwege de ijzers e.d. Clown

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:12

Nee, want abaresk weet zeker dat het nooit voorkomt bij paarden in het wild...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:05

Ja...weer een site van iemand die heilig in t ene gelooft... Weinig objectieve info...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:55

en op een andere site staat weer iets anders, Reclames met schoonmaakmiddelen zeggen ook altijd dat het helpt helpt het ook?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:09

Ik probeer je te redden arabesk. Haha! Jij stuurd keurig een link en "zij"zeuren er over door.
Zij heeft mij de site van bio org doorgelinkt. Dit is best een interessante site. vind paarden zo natuurlijk mogelijk houden ook oke. Ik heb alleen niets met natuurlijk bekappen, daar heb ik me in het verleden al eens in verdiept.

Misschien dom en zou het me redding zijn in deze, maar het zij zo.
Heb al 2500 euro besteed aan hoefsmeden, veeartsen, masseuzes, training en faculteit utrecht. Ik ben klaar met probeersels. Wil nog wel even doorgaan met rechtrichten als de trainster het nog ziet zitten. Anders leuk kreupel paard te koop voor slachtprijs Knipoog( sorry, word beetje sarcastisch)

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:34

Santos, als je dan toch al zoveel geprobeerd heb waar om probeer je dan ook nog niet eens de ijzers eraf te halen.
Ook ik heb de site van biomentor doorgekregen van haar. Ik vond het net als jij best intressant.
Daarom dacht ik nou nu helpt er ook al niks dus waarom laat ik niet iemand komen en kijken wat hij ervan vind. Ik ben bij Hans Arendse terecht gekomen na wat links van hun te hebben bekeken. Fijne man hoor hij kon gelijk komen. Hij heeft helion zijn ijzers eraf gehaald wat bij gevijld maar vond hem prima op zijn hoeven staan. Dus mijn hoefsmid had het goed gedaan Knipoog Hij loopt nu bijna een week zonder ijzers nu en hij doet het tot nu toe super. Moet er wel bij zeggen dat hij op de pijnstillers staat hoor. Hij zit nu in ieder geval wel een heeel stuk beter in zijn vel en ben nu weer aan het afbouwen met de pijnstillers.

Ook ik sta(stond) sceptisch tegenover natuurlijk bekappen hoor echt alleen ik had nu wel zoiets niks helpt meer da zegt einde verhaal en ik wilde gewoon nog 1x iets proberen. Ijzers zijn er nu af voor de doorbloeding daar geloof ik wel in. Ik hoop dat ik hem nog naar een rusthuis zou kunnen brengen als hij zo blijft als dat hij nu is. Dan hoef ik aan het eind van de zomer nog geen afscheid van hem te nemen.

Ik heb een theromgratie laten maken dat was best intressant hoor. En daar kwam toch wel uit dat hij heel veel artrose heeft in zijn rechter hoef. Ook Hans vond dat ik nooit meer op hem zou moeten stappen met deze uitslag.
Kortom ik heb er zelf wel een goed gevoel bij zodat ik nu zeker weet dat ik hem niet ten onrechte zou laten inslapen. Hopen dat hij op zo min mogelijk medicijnen nog een leuke ouwe dag kan krijgen.
Mocht je de link van Hans zijn site willen hebben PB je maar.

Even voor de duidelijkheid ik probeer je niet over te halen hoor ik geef je alleen mijn eigen ervaring omdat we op dit topic allemaal met hetzelfde probleem zitten en dat is die kl*te HKO Huilen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:18

bedankt voor het feit dat je hebt mee willen denken. Op dit moment zoek ik het echter niet in natuurlijk bekappen. maar misschien kom ik er nog wel op terug. zeg nooit, nooit

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:21

Ik lees net op mijn hyves dat ze weer kreupel zou staan Huilen Huilen Vanmorgen nog niets aan het handje)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:14

Vandaag ook gelukkig niets te zien. Zal vergissing zijn geweest Gestoord