[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:03

Wat heftig! Sterkte met dit gemis!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:13

Jeetje wat een rotverhalen... Sterkte :(:)

Vandaag komt voor Jay de smid.. ik hoop zo dat hij wat voor hem kan betekenen, want Jay laat z'n koppie erbij hangen.. hij is echt vreselijk down en wil zo graag weer lekker aan de slag.. -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:28

Succes!

Vrijdag komt de hoefsmid ook hier maar eerst maar even de kliniek bellen wat die adviseren.

Het lijkt er vooralsnog op dat de pijnstillers wel wat aanslaan... vandaag een windvrij hoekje maken omdat ze op haar postzegel minder makkelijk kan gaan schuilen en ivm minder bewegen.

Ik geef nu magnesium. Ik las ook psyllium en glucobalance. Maar durf nu ook niet teveel te wijzigen in 1x... Ze krijgt nu paar korrels vitalbix en safe en sound met magnesium.

De röntgenfoto's van dr voetjes

rechtsvoor
linksvoor

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:58

Ik had zondag nog complimentjes gekregen van de hoefsmid dat Belle zo'n goede voeten kreeg, maar vandaag had ik les, en ze was helemaal anders dan normaal: in het begin liep ze onregelmatig, was ook wel behoorlijk aan het hoesten en hoofdschudden (heeft ze wel vaker last van helaas), maar eerst was ze niet in draf te krijgen, en daarna was ze niet rustig te krijgen. Gelukkig liep ze al snel regelmatiger, lesgeefster en ik vonden het verantwoord om rustig verder te rijden. Ze was ook schever dan anders, en het zadel bleef niet netjes op zijn plaats. Pas na afstappen en herzadelen liet ze zich na een tijdje ontspannen rijden, maar ze was behoorlijk pompaf na een rustig lesje, en in de wei liep ze weer mank. Benieuwd wat er deze keer aan de hand is. Ze heeft artrose in de sprong weten we van röntgen, maar tot nu toe nooit iets van gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:49

Sed staat nu op andere pijnstiller voor zn bevangenheid, vind hem nu meer kreupel dan bevangen lopen.. Tot op heden heeft hij overigens geen warme hoefjes of pulsatie gehad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:56

Hij loopt idd wel wat kreupel. Mag hij wel gewoon bewegen? Mijn pony moet eigenlijk op 'boxrust' en zo min mogelijk bewegen tot ze zonder pijnstillers beter loopt begreep ik. Omdat nu beweging juist voor meer kanteling zou kunnen zorgen. Dus die staat apart en op een stukje van 3x3 max in de paddock

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:21

Shanna schreef:
Sed staat nu op andere pijnstiller voor zn bevangenheid, vind hem nu meer kreupel dan bevangen lopen.. Tot op heden heeft hij overigens geen warme hoefjes of pulsatie gehad.

[ Video ]

Op wat voor pijnstillers staat hij nu? Hij loopt nog best door vind ik, maar wel kreupel. Is hij aan 2 of 4 benen bevangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:30

Aan 2 benen, van de hoefsmid moest ik hem zelfs aan het werk zetten maar dat gaat tegen mijn gevoel in. Maar zo buiten lopen mag hij wel. Graag zelfs! Er staat daar geen gras, enkel modder met hooi (en een waterpoel en overkapping), dus dat is wel goed.

Hij staat nu op previcox, is een stuk beter voor zn maag, gezien hij nog op 1,5 zakje bute per dag stond (is al vanaf eind november zo’n beetje bevangen geloof ik?). Deze dosering van de previcox zou gelijk moeten zijn aan 1,5 zakje bute per dag.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:34

Bij mijn shet zijn zondag de klompjes voor eraf gehaald. De hoeven zijn zo snel gaan groeien dat ze helemaal achterover ging staan en daardoor ook enorm werd beperkt in der lopen. Ik zal een filmpje plaatsen hoe ze nu loopt.

https://youtu.be/KQYlO6wL5TE

De mijne mag dus ook eigenlijk niet lopen. Ik heb een blubberpool gemaakt en daar krijgt ze hooi maar verder mag ze niet lopen. Wel apart dat er zoveel verschillende dingen worden gezegd..

Ik zal ook is naar die Medicijnen vragen Shanna. Maar is dat net zo sterk als buut? Die van mij staat ook al 6 weken op de buut, met maagbeschermer, maar voorlopig durf ik nog niet zonder.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:10

Bewegen is achterhaald, laatste onderzoeken geven aan stalrust of hele zachte losse zandbodem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:36

Iko begreep dat door beweging de achterste pees aan het hoefbeen trekt, los van de ontstoken lamellen zegaar en dat die trekkracht groter is dan die van de pees aan de voorkant. Bij beweging wordt er dan steeds aan het hoefbeen getrokken en in de 'ontstekigsfase' heb je dan mogelijk kan op meer kanteling. Iig zo is het Hoe mijn DA het uitlegde en zoiets las ik ook in het boek van hoofcare dacht ik.

Op dr 'postzegel'. Ze reageert goed op de metacam en loopt al een stuk minder bedenkelijk.
Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:18

Helemaal perfect zo, Tancreda

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:38

Woensdag Jay ijzertjes voor gekregen (achter had hij ze al voor het sliden), met leertjes ertussen..

Afbeelding

En je zag hem met de pas zekerder lopen!! :):) Eerst nog wat twijfelend, bang voor de pijn die misschien weer ging komen, maar al snel had hij door dat die pijn niet meer kwam! Nu voorzichtig kleine stukjes aan het stappen en hij loopt mij zowaar voorbij!

Afbeelding

Afbeelding

Hij lijkt er zelf ook erg content mee :+: Nu juist oppassen dat meneer niet te snel wil, is echt een werker namelijk.. dus even tegen zichzelf in bescherming nemen en alles voorzichtig weer opbouwen..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:02

Ziet er ook heel blij uit *D

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:07

Ook weer even een berichtje vanuit mijn kant. Afgelopen week helaas weer een grote terugval. Eind december liep ze zo goed dat we bijna van de metacam afwaren, maar helaas na het vuurwerk (heeft twee dagen haar box niet uitgedurft ) zijn we weer helemaal terug bij af. Weer heel stijf en bijna niet kunnen lopen. Zo onwijs balen.

Ook heeft ze nog steeds veel zand in haar mest wat er na drie zandkuren nog niet uit is. Iemand daar nog tips voor? Las dat psyliumzaad goed helpt, maar dat zou ik bij haar met zoveel voer moeten mengen voor ze het eet dat dat nu ook niet heel raadzaam is denk ik.

Ook lees ik nu dat beweging niet zo goed is? Is het slim om haar paddock nog kleiner te maken. Nu loopt ze vaak naar haar hooibak aan de andere kant van de paddock, maar valt de terugweg haar nog erg tegen. Zo sneu om te zien hoe graag ze terugwil, maar eigenlijk niet kan :(.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:28

Als ze zo pijnlijk is zou ik alles dicht bij elkaar zetten en idd wat verkleinen.

Ook niet alles hoor, mijn pony had een hele hoefslag gelopen vandaag op de stukje.... Ook niet handig.

Verder sterkte, super rot dat er een terugval is. Nu toh weer meer pijnstillers?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:11

Het is zeker heel rot dat ze zo'n flinke terugval heeft.
Ze staat nu inderdaad weer volop op de pijnstillers.
Opzich staat alles bij elkaar onder het afdak van de stal, alleen 1 hooibak staat aan de andere kant van de paddock en daar eet ze dus het liefst. Dat maakt het zo lastig, het is al niet zo'n goede eter en precies uit die bak eet ze het beste, heel onhandig, haha!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:26

Balen angs met een terug vallen, hopelijk snel weer vooruit.

Hier merk ik dat paard lief zich erg gaat afsluiten, normaal een echte knuffel kont en clown ,en nu helemaal niet wil enkel zijn gerantsoeneerd voer en staan.

Vorige week nog wel erg actief qua uitstraling en aandacht.

Sinds vrijdag buut gaan afbouwen om te kijken hoe hij het gaat doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:48

Is het een optie bij die bak een stuk af te zetten? Ik had voor mijniets pony eerst onder het afdak een stuk afgezet zodat ze een stal had maar daar was ze echt niet happy. Nu vooraan gaat het beter.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:59

Ah, wat vervelend dat ze zich zo gaan afsluiten. Je wilt ze zo graag helpen en lekker veel knuffelen.
Gaat het afbouwen dan niet te snel? Dat hij zich toch nog niet goed genoeg voelt?

Met een stuk afzetten bij haar hooibak gaat ze denk ook niet gelukkig zijn, want ze ligt ook wel heel graag in haar stalletje. Gelukkig liep ze vanavond zelf weer heen en weer, dus denk dat ik het maar gewoon even zo laat. (Achterste stuk)

Afbeelding

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:28

Een belangrijke reactie voor iedereen die pijnstilling geeft : geef ajb. direct ook maagbeschermers, minimaal een Maagsupport maar bij verdenking van al aanwezige of ontstane maagproblemen Omeprazol en/of Sucralfaat ( voor spoed via dierenarts, voor vervolg gift googlen op Abler) en een goede probiotica (Yakult is echt niet afdoende!)

Echt, helaas worden de gevolgen van medicatie gift nog maar al te vaak onderschat (óók door dierenartsen zelf ..), en neen : géén pijnstilling geven is bij HB in de meeste gevallen geen optie, maar je dier tegen de gevolgen beschermen is een must ..

En wat beweging betreft:
Ook hierover zijn er net zo veel meningen als dat er behandelaars en 'behandelingen' zijn :\
Mijn mening/ervaring:
Vooral kijken en 'luisteren' naar wat je eigen dier aangeeft .. als je dier kan en wil lopen kan dat een pré zijn ivm. de doorbloeding, maar dwing je dier niet tot lopen, dit kan in alle opzichten averechts werken.
Ik deed Noah hoefschoenen of noodschoenen aan om even 'de wind tussen de oren' te laten voelen en voor afleiding te kunnen zorgen op de momenten dat dat kon .. was echt af en toe maar een paar stapjes naar bv. een hapje gras om even gewoon iets paards te kunnen doen, belangrijk voor tussen de oren (gelukkig bij ons niet gras gerelateerde HB dus in die zin hadden/hebben wij het iets makkelijker ..)
Op momenten dat hij niet in staat was om te lopen masseerde ik (vooral) zijn benen zachtjes, af en toe met Spiergel van de Action, om de doorbloeding op gang te houden/te verbeteren.

Maar ik geef nogmaals het advies om alle tips & adviezen te filteren om te kijken wat voor jóuw dier en jullie situatie zou kunnen helpen .. blíjf je dier goed observeren en pas alles wat je doet of laat aan op jullie eigen omstandigheden, mogelijkheden en behoeftes.
Er is niet één weg te gaan, het is en blijft maatwerk .. maar meerdere zaken blijken inmiddels in de praktijk tamelijk achterhaalt of te 'zwart/wit' te zijn ( oa. het verplicht bewegen of juist 100% stalrust, maar ook het met koud water koelen --> handlauw zou beter zijn ivm. het door de kou vernauwen van de bloedvaten en daarna juist weer verwijden van deze --> werkt averechts, bloedvaten vernauwen wil je nu juist niet en extreme wisselwerkingen levert nóg meer pijn op ... en zo zijn er wel meer achterhaalde of op z'n minst twijfelachtige zaken op te noemen qua behandelwijze's ..)

Sterkte weer voor iedereen die dat nodig heeft !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:48

Ook bij 'enkel' metacam in combinatie met onbeperkt hooi? Ze eet nog wel goed wat dat betreft.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:25

Tancreda4 schreef:
Ook bij 'enkel' metacam in combinatie met onbeperkt hooi? Ze eet nog wel goed wat dat betreft.

Ervaringen hebben geleerd dat niet alleen Fenylbutazon (Bute) maar ook pijnstillers met werkzame stof Meloxicam ( zoals Metacam en Novocam) ernstige/verwoestende bijwerkingen kunnen hebben.
En neen, het hoeft niet altijd en bij elk dier zo te zijn maar hier alleen al in dit topic zijn diverse mensen met hele nare ervaringen .. helaas ook met fatale afloop ;(

Iets met een gewaarschuwd mens telt voor twee en proberen zaken te voorkomen of op z'n minst goed alert te zijn op mogelijke bijwerkingen .. zo kunnen gedragsveranderingen ( zoals stiller/afweziger worden, de 'moed opgeven') niet alleen met pijn in de voeten te maken te hebben maar zouden juist ook op orgaan problemen kunnen wijzen.

~~ Mijn paard is ongeschonden door langdurige Bute Tsunami-gift gekomen .. of dat door de door mij gegeven Maagsupport van de Paardendrogist en de probiotica komt ?
Het zal iig. positief meegeholpen hebben denk ik en naar ik begrepen zijn er hier meer mensen met positieve ervaringen van genoemde Maagsupport.

Nb., reacties zijn niet om mensen nóg banger en onzekerder te maken maar juist om mogelijkheden onder ogen te brengen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:35

Mijn Roos is de laatste dagen mede ten onder gegaan door heel veel buut. Maar toen waren haar voeten al onhoudbaar slecht.
Een volgende keer (waarvan ik natuurlijk hoop dat hij niet komt, maar met 2 cushies weet je het nooit) zou ik het zeker anders doen wat maag bescherming betreft.

tuija_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:27

Wanderes heeft een goed punt. Met ons is het misgegaan waarschijnlijk door de bijwerkingen van langdurige gebruik van pijnstillers. Mijn pony at ook goed, onbeperkt hooi, geen maagproblemen (diaree ofzo) en ook geen problemen eerder. Ik was niet bewust van de bijwerkingen van Bute voordat ik had al begonnen en had mijn pony heel goed aan de gaten maar hij gaf het niet aan totdat het te laat was. Toen had omeprazol geen effect meer.

Ik wist niet dat je maagbescherming zou moeten voeren met Novacam. Met Bute was ik daarvan te laat bewust maar omdat mijn pony geen problemen had en onbeperkt hooi had, vond mijn dierenarts het overbodig om dan nog te beginnen.

Dus ja, het kan ook zo eindigen. Ik heb daarvan geleerd en neem ook deel van de schuld aan mezelf. We weten niet voor zeker wat was de reden dat hij eigenlijk koliek kreeg. Pijnstillers? Zand? Stress? Pech? Of gewoon combinatie van alles. Maar goed dat iedereen hier bewust van wordt.
Laatst bijgewerkt door tuija_r op 07-01-19 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt