[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:00

En romeorowan, heeft jouw d.a. die zienswijze bevestigd? Er is op Engelse sites namelijk een levendige discussie over dit onderwerp. Bestaat dat wel: hb door beschadigde haarvaatjes in combinatie met koude?
Ik geloof dus, net als jij, van wel, maar er zijn ook best veel tegengestelde meningen.

Gaat er dus verder nog om: de doorbloeding stokt: dus beeld van HB, alleen is er in dat geval geen sprake van ontsteking??? Dat geloof ik dan weer niet. Ik denk dat er wel degelijk een een ontsteking ontstaat als gevolg van de slechte doorbloeding. En nogmaals: NIET iedere aanval van HB is zo ernstig dat kanteling plaastvindt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 00:21

eiber schreef:
Jammer dat ze geen ijzerdraadje paralel aan de hoefwand mee gefotografeerd hebben. Dat was een prima referentiepunt geweest.
Volgens mij is er inderdaad sprake van een kanteling in beide voorvoeten.
Ook is er weinig materiaal onder het hoefbeen: "dunne zolen"!?
De vlekjes achter op het kootbeen kunnen ook aanhechtingen zijn van pezen/banden.
Just my two cents, ik ben geen DA., heb wel al heel veel xrays meegekeken als geinteresseerde eigenaar.

Ja, stom dat ze geen markers hebben aangebracht dat had e.e.a. wel duidelijker gemaakt. Ik ga hen er morgen toch 's over bellen. Pauli heeft redelijk dunne zolen maar niet zo dun dat ze daardoor gevoelig is. Dat bleek ook tijdens het knijpen met de tang - ze reageert echt totaal niet.
Ik hoop dat ik morgen nog iets van Visdonk hoor ( Van Nassau is er op donderdag ook altijd) maar op dit moment voel ik me echt wat verloren. Als er iets met die peesaanhechting is, kan dat dan wel zo lang onbehandeld blijven? Hele rampenscenario's trekken nu aan me voorbij.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:18

Rot JP, snap je frustratie door die onzekerheid :(:)
Ik denk dat als het een pees(aanhechtings)probleem is, dat je "geluk" hebt dat Pauli uit zichzelf weinig tot niet beweegt, dat scheelt al ter voorkoming van verdere schade. Zover ik weet valt een peesblessure niet veel anders te behandelen dan met rust en dacht ik dat dit ook voor problemen met de peesaanhechting geldt.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar heeft Pauli al eerder een kanteling gehad of niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 09:41

Bij haar allereerste ( en gelukkig ook enige) echt vastgestelde HB had ze kanteling, maar minimaal. Desondanks had ze toen ook erg veel pijn, ze is dus misschien wat 'overgevoelig' en toont snel pijn. Ook op de huidige foto's lijkt de afwijking minimaal.
De zool was toen wel dunner dan nu.

Wat ik zo vreemd vind is dat ze ternauwernood op de buut reageert - ze houdt pin en kiest er daarom voor niet te bewegen vermoed ik. Aan één kant goed maar ze heeft nu ook al een week niet meer gelegen bijvoorbeeld.

Ze kunnen aan peesblessures wel wat doen, bv plasma behandelingen of shock behandeling. Maar dan ligt het eraan welke pees het betreft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:47

De zool is nu niet dun vergeleken bij foto's van Image. Image heeft veel dunnere zolen.
Ik denk zelf, maar ja wie ben ik, dat de afwijking die je nu ziet nog van vorige keer zou kunnen zijn. Het is vreemd dat Pauli echt niet van haar plek wil komen, zo bazig en nieuwsgierig als ze is.
Heeft de veearts ook gekeken naar rug/nek? Ik denk aan zenuwbeknelling of zo?
Ik duim bid en hoop verder voor Pauli :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 09:51

Dat is inderdaad het vreemde - ze is inderdaad altijd haantje de voorste.
Toen ik het filmpje maakte heb ik haar echt even naar buiten moeten slepen om te kunnen filmen, anders komt ze echt haar hok niet uit. Net even gebeld met Visdonk - Maarten is druk maar gaat me bellen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:53

Mooi. Rob zal er zo ook wel zijn. Kunnen hij en Maarten samen even naar de foto's kijken, als er tijd is. Nu maar hopen op niet teveel spoedgevallen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:57

Mysa:dit is vooral mijn interpretatie van alles wat ik vorig jaar kon vinden over de cold induced laminitis. Vooral ook omdat Indiana het 5,5 jaar heeeeeeel erg goed heeft gedaan en ik niks veranderd had voordat de 2de aanval inzette. Het klinkt mij wel logisch in de oren.

Jannepauli: Pauli is precies als Indiana. Heel veel pijn aangeven bij een 'niet overdreven' kanteling, terwijl het op alle fronten geen pieper was.
Alletwee IR.
Indiana reageerde in 2005 heel goed op de Buut, in december 2010 nauwelijks qua pijnstilling maar heftig qua maagpijn.

Eigenlijk lijkt het in mijn ogen helemaal niet op een peesprobleem.
Ik hoop dat je door de Van Nassau's wat wijzer wordt. Sterkte! Ik krijg er gewoon buikpijn van als ik er weer aan denk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 11:29

Zojuist gesproken met Maarten Boswinkel - wat een verademing is toch zijn altijd heldere en doelgerichte uitleg.
Ook naar zijn mening is er niet of nauwelijks sprake van HB- hoewel zo'n situatie per dag kan veraderen.
Volgende stappen worden nu: echo en nogmaals r-foto's maken van het kootbeen om de mogelijkheid van blessure van de aanhechtingsbanden ( diepe buiger met name) - dat zijn die wolkjes die je op de foto van het kootbeen ziet- en eventueel te kijken of ze wellicht een scheurtje (fisuur) in het kootbeen heeft. Ook Mark heeft de foto's bekeken en die is dezelfde mening toegedaan.
Gelukkig hebben we hier ter plaatse een kliniek met zowel mobiele echo- als röntgenapparatuur, dus is de afspraak voor morgen al gemaakt. De arts die de echo en de foto's gaat maken is ook nog eens een goede vriend van Maarten en zij gaan vandaag nog in overleg met elkaar.
Ik kan niet zeggen dat ik opgelucht ben, maar heb nu wel wat rust in de kop.. alleen maar toekijken en niks kunnen doen behalve pijnstillers geven en niet te weten wat er nu precies gaande is, is zoooo frustrerend.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:41

@jp ik ben dan plaatsvervangend opgelucht voor jou. Ik heb vertrouwen. Komt goed!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:14

JP, helpt metacam niet beter? Wat ik vreemd vind, is dat ze veel pijn aangeeft terwijl een peesblessure niet in die mate pijnlijk is. Paarden met een peesblessure lopen wel kreupel maar niet op de manier waarop Pauli loopt. Het lijkt wel een combinatie van blessures... Paarden kunnen toch ook HB zijn, terwijl op de foto's nauwelijks sprake is van een kanteling?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:28

Dat kan zeker Wuswa, maar ik wil nu alles uitsluiten. Toen dit alles begon was mijn allereerste intuitieve reactie: kootbeen. Dat druk je dan weer weg omdat ze een hb-geshiedenis heeft. Ze staat ook af en toe met haar been omhoog getild nu. Misschien is de hele excersitie voor niks maar beter te veel onderzocht dan iets over het hoofd zien. Als ze een scheurtje in de koot zou hebben dan kan ik dat niet onbehandeld laten zonder het risico op een ernstige breuk. Vandaar dat Maarten me nu ook afraadt om de pijnstilling te verhogen en mag morgen alleen maar de hoef uitverdoofd worden als nog niet duidelijk is of er een kootblessure is.
Als de hoef zelf verdoofd is en ze kan daarna goed lopen, dan is er mogelijk geen sprake van een breukje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:32

wuswa schreef:
JP, helpt metacam niet beter? Wat ik vreemd vind, is dat ze veel pijn aangeeft terwijl een peesblessure niet in die mate pijnlijk is. Paarden met een peesblessure lopen wel kreupel maar niet op de manier waarop Pauli loopt. Het lijkt wel een combinatie van blessures... Paarden kunnen toch ook HB zijn, terwijl op de foto's nauwelijks sprake is van een kanteling?

tja....ik begrijp het ook niet,een paard met een peesblessure loopt nog hetzij stokkreupel.
Vaak is er dan ook wel een verdikking te zien.
Maar met zoveel pijnstilling en dan nog niet van de plaatskomen?
Het klinkt raar....maar ik denk dat ik als eigenaar 'geruster' zo zijn met de diagnose bevangenheid.
Lijkt mij toch ook nog steeds het meest waarschijnlijke gezien de IR.

Nou,ja....laten we het beste hopen en snel duidelijkheid JP@ :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:46

Bij een hoefzweer werkt buut ook niet en kan een paard zich gedragen alsof het been gebroken is. Laat staan bij 2 hoefzweren zoals Isabella eens had. Dan liggen ze liever dan dat ze bewegen, zelfs met volle dosis pijnstiller. En hoefzweer was toen bij Isa ook niet te zien.
Het was dat de hoefsmid ze eigenlijk meer bij toeval dan gericht ontdekte.

Vanochtend schrok ik trouwens ook erg. Niet bij mijn eigen pony's, maar mijn 'leenshet' waar ik iedere donderdag mee rijdt. Ze kwam al erg onhandig de trailer uit deze keer en krabbelde toen over de oprit heen. Uiteraard zijn we niet gaan rijden, maar wel stukje gewandeld om te zien of het beter werd. Nee helaas niet. Ze liep ook niet vrolijk, keek niet lekker uit de ogen, neusgaten open en heel concentreert op haar lopen wat ver beneden normaal tempo was.
Eigenaar met haar naar huis gestuurd met dringend advies haar op water en hooi te zetten en mocht het niet binnen 24 uur beter worden de DA te waarschuwen.
Ik denk helaas aan bevangenheid ... ken dat loopje maar al te goed :o

Maar verbaast me dus wel dat zelfs een gezonde pony nu 'onderuit' gaat bij de dooi inval.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:57

Een paard met een hoefzweer loopt anders dan dat Pauli doet (in ieder geval de zweren die ik heb meegemaakt).
Idd, veel bevangen paarden momenteel volgens mijn smid die er gisteren was. Vandaag is de fructaanindex ok maar de afgelopen weken.....dramatisch! Die van mij hebben vandaag geluk en staan op een kaal stukje wei. Zielig voor je 'leenshet' hoor!

@JP ik ben het volledig eens met je aanpak! Eerst een aantal zaken uitsluiten. Overigens blijkt een eerste intuitieve gedachte vaak een juiste gedachte. Laten we het niet hopen :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:07

Ja dat heb ik ook vaak gehoord als ik een dierenarts bij Isabella had staan ... een paard met 2 hoefzweren loopt niet zo. Zelfs in Roosendaal nog ... ook bij Maarten ... hij wist het zeker 'absoluut geen hoefzweer', en nog geen half uur later riep de hoefsmid hem erbij ... Maarten kom eens kijken !!
2 Hoefzweren dus ... ik hoor het hem nog zeggen ... dat kan niet, ik had precies daar mijn tang staan en ze reageerde niet ?!

Ik zeg dus nooit nooit :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:14

Poe.. Ingrid, da's niet best zo te horen.. hopelijk komt het goed! Sterkte!

Ja hoefzweren.. het kan altijd nog maar dan zit-ie wel erg verstopt. Pauli ligt niet - die staat al een week rechtovereind.
Janouk zei het al: Rob van Nassau heeft arendsogen en de hoeven hebben voor hem geen geheimen.
Als ik Pauli had kunnen laden was ook ik zeker naar Roosendaal gegaan.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:47

Heel veel sterkte met Pauli. Hoop dat je snel wat duidelijkheid krijgt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:49

hier Chico ook niet rad! Is nog steeds linksvoor, bute gegeven en supplementen voor de artrose.
Na een tijd is hij nog steeds niet echt in orde. Zaterdag komt ronald hem beslaan en hij gaat weer op zijn oude beslag. Wég met de aluminium eggbars en weer ijzers met zooltjes en siliconen. Nu ook achter weer ijzers. We denken dat niet de HB nu opspeelt maar zijn artrose hem parten speelt. Kou, vorst, en mijn "niet rijden door mijn knie" sinds half aug. zal hem geen goed gedaan hebben.
We kijken hoe hij gaat lopen daarna en anders schiet ik een foto van zijn onderbeen.,pffff

De rest ook veel sterkte met de diertjes!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:52

Wat een pech allemaal.

Die van mij gaan juist allemaal als de brandweer. Zo erg dat ik er zelfs moe van word en ze amper te rijden zijn voor de kinderen die er ook op rijden.
Roos vanmiddag 40 minuten aan de dubbele longe gehad met een autobandje er achter. Waarvan minstends 30 minuten echt beulen (schakelen, schakelen, schakelen, achter hand er onder en nog meer schakelen, schakelen, schakelen). Zweet gutste er af maar ze wou nog wel een tijdje door gaan (maar toen was ik het wel zat ;) ).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:59

Chico ook al niet goed, en ook Ingrid's leenpony. Hoor veel verhalen op dit moment dat paarden aan het einde van de vorst toch nog HB zijn worden.

Nado gaat het veel, veel beter mee, hij dacht vandaag dat er misschien wel een galopje in zat, hij bedacht zich wel binnen 2 passen, maar ging daarna zeer vlot stappend verder. Wat een verschil met het afgelopen weekend, toen hij vooral stijf en half stappend, half schuifelend liep. Dinsdag nieuwe hoefjes gekregen weer in Roosendaal en het is gestopt met vriezen, en hij is weer net zo goed als 2 maanden geleden voordat het begon te vriezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:08

Ik heb net op het ECIR forum een heel opmerkelijk stuk gelezen - hier is de link naar het artikel.
Heel kort door de bocht: het gaat over BPA's, een bepaalde chemische stof die als oplosmiddel gebruikt wordt in allerlei plastics. onderzoek schijnt nu uit te wijzen dat deze stoffen inde voeding terecht kunnen komen en dat daardoor de hormoonbalans ( o.a. insuline) verstoord kan raken en zelfs obesitas kan veroorzaken. De reden waarom het genoemd werd is dat wij natuurlijk bijna allemaal plastic voerbakken, emmers, drinkbakken, speciekuipen etc. gebruiken en daardoor mogelijk IR ( dus evt HB) opwekken (??)..Lees en huiver.
Over toevalligheid gesproken - nog geen week geleden dacht ik erover om 's te poberen van die halve houten wijntonnen op te sporen om als drinkbak voor de paarden te gaan gebruiken..

http://www.huffingtonpost.com/2012/02/1 ... ly%20Brief

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:24

Nado schreef:
Chico ook al niet goed, en ook Ingrid's leenpony. Hoor veel verhalen op dit moment dat paarden aan het einde van de vorst toch nog HB zijn worden.

Nado gaat het veel, veel beter mee, hij dacht vandaag dat er misschien wel een galopje in zat, hij bedacht zich wel binnen 2 passen, maar ging daarna zeer vlot stappend verder. Wat een verschil met het afgelopen weekend, toen hij vooral stijf en half stappend, half schuifelend liep. Dinsdag nieuwe hoefjes gekregen weer in Roosendaal en het is gestopt met vriezen, en hij is weer net zo goed als 2 maanden geleden voordat het begon te vriezen.

*\o/* Nado!!! <3

Jee...JP@....zou het?
Ik kan je link niet lezen.
Mijn paarden drinken s'nachts ook uit speciekuipen :7 ,de voerbakken zijn van roesvrijstaal.
En al het plastic verpakkings materiaal van paardenvoer?Of zit dat net als hier in papieren zakken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:37

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 07:31

Nado schreef:

*\o/* *\o/* wij willen meer van dit goede nieuws *\o/* *\o/* _/-\o_ _/-\o_