Veulen al ruim 3 weken op 3 benen. Update: ingeslapen, blz42

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Re: Veulen al ruim 3 weken op 3 benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:01

Ik lees al een tijdje mee. Kom zelf uit A'dam zuidoost, waar staan jouw ponies. Mijn 2 jarige heeft ook zo'n bult met van die dikke pus gehad (op kaak danwel). Dat kwam door botsplinters die eruit wilden zweren.
Welke veearts heb je??
Succes!!!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:05

wat fijn zeg, dat geeft weer hoop zeg!! mooi zo, hopelijk morgen nog meer goed nieuws.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:09

Ik hoop dat we wat vinden morgen. Wie weet zit er inderdaad een botstukje of bindweefsel. Zijn bil is nog steeds erg hard. Buitenlaag daarvan is spier, daaronder zit denk ik de rest van de zwelling. Rondom het gat waar het open gegaan is, voel je een harde cirkel. Weet niet wat dat is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:19

er moet haast wel iets onder zitten nog.
Het zou fijn zijn als de troep er voorlopig nog even uit blijft komen.
Dat het gat niet halverwege dicht gaat.

Trouwens wel een erg dikke massa die er uit komt als ik het goed zie op de foto.
Het zou fijner geweest zijn als het meer vloeibaar was, dan kan het makkelijker weg.
Ik zou hem inderdaad een beetje laten lopen en zacht masseren als hij het toe laat.
Maar als het pijn doet dan zeker iet doen.

peo....ik ben benieuwd hoe het morgen met de arts er bij gaat.
Het zou geen verassiing zijn als er niet alleen maar pus uit zou komen.

succes morgen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:23

ach,arm paardje, fijn dat het open is. dat geeft iig iets verlichting,ik hoop maar dat het open blijft ...
ik blijf meelezen en hoop dat de arts er morgen een mooie ruime wond van kan maken zodat alles eruit kan komen wat in de weg zit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:29

Gelukkig is het nu open, ik ben benieuwd hoe het morgen verder gaat. :(:) voor de dappere Rebel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:32

Misschien is het ingekapseld. Hoort raar misschien, maar konijnen hebben dat ook, van dat kaasachtige pus. Dat komt omdat het abces los staat van het lichaam en het lichaam daar verder geen invloed op uit oefent. Het is ingekapseld. Normaliter zijn er enzymen en bacterien die de pus vloeibaar maken. Bij konijnen gebeurt dat dus niet, omdat het om ingekapselde abcessen gaat, dan blijft het kazig. Misschien gaat het hier ook om een ingekapseld abces, dan wel goed behandelen met AB en openhouden. Bij konijnen komen ingekapselde abcessen vaak terug, dus zoek goed uit wat de oorzaak is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:54

mindim: dat zou heel goed kunnen dat het ingekapseld is. Vooral omdat dit al het 2e abces is. Het is echt hele dikke prut. Niet zoals de eerste keer, toen was het vloeibaar.
Wat is meestal de oorzaak bij konijnen? Dat er iets in zit?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:14

heel veel succes,hoop dat het nu allemaal goed komt,ik blijf mee lezen.sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:37

Melanie5 schreef:
mindim: dat zou heel goed kunnen dat het ingekapseld is. Vooral omdat dit al het 2e abces is. Het is echt hele dikke prut. Niet zoals de eerste keer, toen was het vloeibaar.
Wat is meestal de oorzaak bij konijnen? Dat er iets in zit?

Soms een vuiltke, soms een wondje dat ze hebben opgelopen tijdens het vechten en je ziet vaak kaakabcessen door verkeerde groei van de tanden, die groeien dan de wang in zeg maar. Bij konijnen is het echter altijd ingekapseld, gewone abcessen bestaan bij hen niet.

Bij kaasachtige ingekapselde abcessen moet wel een breedspectrum AB gegeven worden, soms wordt er naar gekeken om welke bacterie het gaat en wordt daar een passende ab bij gezocht.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:51

Ok, ik mag aannemen dat we met dezelfde bacterieen te maken hebben als de vorige keer? Zal niet zo snel een andere bij komen toch? De vorige waren gevoelig voor Sulfatrim, niet voor penicilline.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:54

Melanie5 schreef:
Ok, ik mag aannemen dat we met dezelfde bacterieen te maken hebben als de vorige keer? Zal niet zo snel een andere bij komen toch? De vorige waren gevoelig voor Sulfatrim, niet voor penicilline.

Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan hoor, als je met AB aan de gang gaat zou ik zeker eerst een kweek laten maken van de troep die er nu uit komt. In dit geval zou ik zeker niet blind gaan kuren, nu heb je de kans om te kweken en een gevoeligheidstest te laten doen. ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:58

Zo hee Melanie- wat een actie in de tent vandaag ineens. Inderdaad wel vreemd dat het nog zo gevoelig is...hopelijk kan de DS het morgen lekker spoelen en nog meer hopelijk vinden jullie wat.

Even ter vergelijking- mijn kat had keer op keer een abces op z'n kop...elke keer spoelde ik braaf en smeerde het in en hield het open, maar het bleef terug komen...tot het ineens klapte en zijn halve zijkant van zijn kop open lag...zag er niet uit, genas als een trein en het is nooit meer terug geweest. Kennelijk zat er toch nog wat in. En dat was ook altijd van die dikke kleverige derrie...Dus ik hoop echt dat de DA het goed kan openmaken om het heel goed te spoelen enzo. En dat kleine Rebel zich dan toch echt es goed gaat voelen, dat jij ook es wat rust krijgt en kan genieten van hem!
Maar wel mooi dat er nu iets is opengegaan...is tenminste weer es wat zichtbaars...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:00

Ja daar heb je gelijk in, maar zo'n test kost ook weer 120 euro. Ik overleg het morgen met de vee arts wat zij het beste vinden.

@elpharo arme kat. Gelukkig is dat goed genezen. Zat er bij hem ook iets in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:08

Een abces schijnt altijd aan de bovenkant te openen, dus goed opletten met spoelen! Wanneer je dit niet goed doet en het dicht te snel, dan ontstaat er een nieuw abces. Ik spoel altijd met gekookt afgekoeld water, hup in een gesteriliseerde spuit en erin met dat ding. Ik gebruikk ook wel een wattenstaafjes om de pus in vervelende hoekjes weg te halen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:11

Ik weet zeker dat er iets ingezeten moet hebben, maar het abces knapte niet binnen (ergens wel gelukkig- ik heb wel es hele sporen in huis gehad), dus heb het niet gezien. Succes met spoelen en overleggen met de DA enzo en ik hoop dat het morgen wat minder gevoelig is voor Rebeltje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:43

*\o/* Als stille meelezer ben ik heel erg blij dat he eindelijk open is! Veel succes morgen en thumbs up voor je geloof in je ukkie!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:44

Mindim schreef:
Een abces schijnt altijd aan de bovenkant te openen, dus goed opletten met spoelen!

Ik weet niet of dat altijd zo is. Het lijkt alsof het gat op het laagste punt zit. De dikke bult zit namelijk 10 cm oger.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:48

ik verwacht als ik eerlijk moet zijn dat dit net het begin is.
Op de plek waar het nog steeds pijn doet zal een groter gat komen.....tenminste.....dat is met de meeste absessen wel zo als ze eenmaal goed uitbreken.
Ik denk dat je er nog niet helemaal bent......maar dit is wel een heel goed begin.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:52

Ja dat denk ik ook wel. Ik kan verder nu weinig zinnigs zeggen. Afwachten wat de DA morgen zegt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:02

Toch is het wel fijn als het op kweek gezet wordt. Als je dat niet doet zou je mogelijk net de verkeerde AB geven en komt het misschien wel weer terug. Kost je dan nog meer geld (en pijn). Daarbij kan ie ook nog is resistent worden voor AB's!
Maar och wat fijn dat dit er nu uitkomt! Moet iig de druk en dus pijn verminderen!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:00

Mindim schreef:
Een abces schijnt altijd aan de bovenkant te openen, dus goed opletten met spoelen!

:n Niet mee eens, het abces wat mijn mini bij haar kaak had vanwege kieswortelontsteking brak juist aan de onderkant open !

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:44

Ook niet mijn ervaringen dat een abces meestal aan de bovenkant doorbreekt. Het zoekt de zwakste plek om naar buiten te komen.

Meestal (kom ik weer met mijn mensenverpleegkunde) doet een doorgebroken abces niet zo heel veel pijn, wat zou kunnen is dat er vlak naast nog een ander abces/ holte zit waar de prut niet uit kan en dat daarom druk er op zetten nog zeer doet.

Gloeit de huid heel erg?? Dat zie je ook nog weleens en dat is ook pijnlijk.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:47

succes vandaag met de DA

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:11

Ik werd vanmorgen wakker en bedacht me ineens dat ik al een paar dagen dit topic niet meer had gelezen. Onwijs fijn dat er in ieder geval ontwikkelingen zijn en dat het abces doorgebroken lijkt te zijn.

Hoop voor Rebel en jou dat dit het begin is van de herstel periode. Jullie hebben samen zo hard gevochten dat dit echt een happy ending verdient!!

Hopelijk krijgen we snel een update. Dit topic leest beter weg als menig boek :)