[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:55

Wendy15 schreef:
Het ligt gestapeld in de trailer en als dat nou helemaal natgeregend is lijkt mij dat als het nog een maand zo ligt dat het gaat schimmelen, of zou dat meevallen? Want daar ben ik nu dus heel erg bang voor.. :\
Het is ook ontzettend frustrerend, omdat we hebben uitgelegd dat het hooi er in ligt en ze zeiden dat het mogelijk was het gewoon daar in de schuur te doen, en dat hebben we dus ook afgesproken, en heb het ze zelfs zien opschrijven. Hebben ook gezegd dat als ie wel naar de garage moest dat we de spullen er eerst zouden uithalen.
Schrok me dus ook rot dat ik op de boerderij kwam en geen trailer aantrof (halster en álles ligt er ook in!)

wat een pech!De kans is vrij groot dat een gedeelte gaat schimmelen...ligt eraan hoeveel water erin is gevallen.
Het beste is alles eruit te halen,als dat mogelijk is....als je trailer weer terug is.
Niet het zeil erop doen en laten gaan,dan heb je kans dat de balen die niet nat zijn evengoed door het vocht in de andere toch nog gaan beschimmelen.

Je kunt wel het natte hooi geven een aantal dagen,even ruiken of het niet stinkt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:05

Hij staat nu nog bij de garage (en ik heb snel het zeil dichtgedaan zodat er niet nóg meer regen in komt en even verteld hoe ik de pest er over in had en waarom :o ) en ze zouden 'm rond 4 uur terugbrengen.
Als ik de natte delen er afhaal en uit de trailer haal en uitgespreid hier in de garage leg te drogen (dan die maar even niet kunnen gebruiken verder :+ ) en de rest in de trailer laat en met het zeiltje open weer in de schuur zet.. Zou het dan goedkomen? Want er ligt nog voor ongeveer 1/anderhalve maand hooi in..

Pfff echt joh, heb er gewoon ff zoooo de pest over in dat je denkt goeie afspraken te maken en dat mensen het gewoon aan hun laars lappen :roll:

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:38

Poeh da's balen - je hooi nat maken voor een voerbeurt okay - maar nat opslaan dan krijg je schimmel en dan moet je het zeker niet meer voeren! Ik zou nieuw hooi eisen! Of een vergoeding van de kosten.

Ondertussen verzuipen wij hier zo wat - ongelooflijk wát een regen...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:41

Dat is dus het probleem, er is hier verder geen hooi van vorig jaar meer te krijgen :\ Dit is het laatste wat ik heb en daarna moet ik over op wat anders.. Maar hij gaat net de goeie kant op na die terugval laatst, dus ik durf nu even niet teveel te veranderen nog :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:56

Maar is dan je hele voorraad in de trailer door en door nat geworden? Ik zou dan de natte gedeeltes er snel uithalen en zoveel mogelijk die eerst opvoeren. De rest van het natte spul dan in ieder geval loshalen en wat uitspreiden op een droge plaats. Als het nat in een baal blijft zitten gaat het zeker rotten - als je het loshaalt zou het nog kunnen meevallen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:00

Zitten hier al oplossingen te bedenken.
Het is achter via de opening naar binnen geregend, dus de bovenste balen zijn nat en de achterkant van alle balen. Zal dus zowiezo alles moeten openmaken en een deel er af halen. Niet alles is nat gelukkig, maar de bovenkant en achterkant wel. En de trailer is helemaal vochtig nu.
Het natste leg ik klaar om de komende dagen meteen op te voeren. En wat licht vochtig is gaan we uitspreiden in de garage. De rest halen we los en laten we in de trailer en zetten de deurtjes open zodat het kan luchten.
Zou ik het zo kunnen redden?
En misschien een gek idee, maar als ik er een electrisch kacheltje bij zet een aantal uren, zou het vocht er dan niet meteen weer uit verdampen of zou dat niet werken? :=
Trailer staat nu nog bij de garage, maar heb zelf snel het zeiltje dicht gedaan zodat het niet verder zou in regenen. Als 't goed is hebben we 'm zo terug en dan dus snel proberen het hooi te redden voor zover dat lukt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:03

Wendy15 schreef:
Zitten hier al oplossingen te bedenken.
Het is achter via de opening naar binnen geregend, dus de bovenste balen zijn nat en de achterkant van alle balen. Zal dus zowiezo alles moeten openmaken en een deel er af halen. Niet alles is nat gelukkig, maar de bovenkant en achterkant wel. En de trailer is helemaal vochtig nu.
Het natste leg ik klaar om de komende dagen meteen op te voeren. En wat licht vochtig is gaan we uitspreiden in de garage. De rest halen we los en laten we in de trailer en zetten de deurtjes open zodat het kan luchten.
Zou ik het zo kunnen redden?
En misschien een gek idee, maar als ik er een electrisch kacheltje bij zet een aantal uren, zou het vocht er dan niet meteen weer uit verdampen of zou dat niet werken? :=
Trailer staat nu nog bij de garage, maar heb zelf snel het zeiltje dicht gedaan zodat het niet verder zou in regenen. Als 't goed is hebben we 'm zo terug en dan dus snel proberen het hooi te redden voor zover dat lukt.

of kom je hooi maar bij mij brengen :D
het is hier 40 graden met een snikhete wind....t'is wel 1200 km rijden :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:16

Een straalkachel lijkt me een beetje eng.. beter zou zijn om een hete lucht blazer te gebruiken die ze soms op bouwterreinen hebben..

Geerke: _O-

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:20

:)) Kom je het halen en weer terugbrengen? :D Probleem is alleen dat ik dan helemáál geen eten meer voor de poonie heb :=

Ja, maar dié heb ik niet :=
Kacheltje zou ik dan wel bij blijven natuurlijk! Maar als dat niet werkt heeft het niet veel nut natuurlijk..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:22

Een sterke haarföhn dan?

Maar misschien kun je bij een bouwbedrijf even zo'n blazer lenen..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:33

lolclub schreef:
gretoes schreef:
gister gewandeld met t paardje, vind hm links voor niet verbeteren, ze hebben hem dus verdoofd dinsdag
eerst zn voet en toen omhoog, pas toen ze boven zn voet gingen verdoven werd ie echt beter,

de veearts twijfeld er nu aan of ie wel HB is...... of is geweest.....
ik heb een afspraak gemaakt om maandag naar de kliniek te gaan, maar twijfel toch, als het geen Hb is, kan ik hm miss weer
op t land zetten, en een maand aan kijken en dan kan ik altijd nog foto;s maken,
ik weet t echt niet meer!!

ik weet niet waar ik t geld vandaan haal...... ik weet niet waar ik mn geduld vandaan haal.......
en ik weet niet wat een goed plan is!!!

ik word er echt een beetje depri van.

Meid kop op hoor, na dit komen er vast weer betere tijden :(:)

Wat hebben ze precies verdoofd waardoor hij beter ging lopen ?

waarschijnlijk eerst de takken (verdovings spuit bij de hoefballen), hiermee verdoven ze de voet.
maar wat hebben ze vervolgens verdoofd ?

voor zover ik begreep van haar, (ik was er niet bij) zijn ze nadat ze de voet hadden verdoofd langzaam omhoog gegaan en toen werd ie beter, ik weet niet
tot hoever ze verdoofd hebben,
ik begreep het onderbeen..... je zite verder niks aan zn benen, hele mooite droge benen niet warm ofzo..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:38

Ik zou dat toch even precies navragen als ik jou was. Als het paard nog steeds slecht loopt nadat de hoefballen gespoten zijn, en eventueel de kogel, dan is het iets anders dan HB..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:48

@Wendy
Balen joh, wat een extra werk weer.
ik zou het natste hooi vandaag en morgen opvoeren, het half natte hooi losschudden en met zoveel mogelijk ventilatie en luchtstroom laten drogen.
kun je de rest van je balen tijdelijk allemaal opslaan in de garage ?
zo ja, leg ze uit elkaar zodat er lucht langs kan en zo mogelijk van de grond af (op pallets oid), zodat er ook lucht onderdoor kan.
als het morgen droog is, de halfnatte balen buiten in de wind/zon leggen.
Niet met branders aan de gang hoor, veel te gevaarlijk... }>

@Geerke
Als ik nu vertrek ben ik ongeveer morgenavond bij je, heb je dan de logeerkamer klaar ?
Men.... ik heb net mijn bad eentjes naar de buitenbak gebracht... :D
Wat een water, er komt geen eind aan, heb de pompen al op de bak staan in de hoop dat ik straks iig nog wat kan stappen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:55

Jannepauli schreef:
Die foto had ik juist zo gemaakt omdat ik paars wilde vragen of haar wondspulletje hier nog zou kunnen helpen - .

Jemig JP! Goed dat je die foto's "opblaasde" en dat zag, en fijn lolclub dat je snel met zulke duidelijke info komt. Ik had het woord hoornzuil wel eens gehoord, maar wat dat was heb ik nooit naar gezocht. Die scheurtjes heeft Vash ook wel eens gehad in zijn wand...ga meteen vanavond kijken.... Hij heeft tot mijn nieuwe smid vorig jaar october altijd behoorlijke brede schuivers gehad: Deze foto is gemaakt toen de nieuwe smid voor het eerst kwam om er iets aan te doen. Hij had al een klein randje van de onderkant gehaald.
Afbeelding.
Inmiddels heeft hij (i.m.o. en die van de smid) een redelijk normale hoefvorm gekregen; geen flares meer!
Denk JP, dat Equaide hier niet veel meer kan verbeteren, het is eigenlijk geen wond meer, maar een litteken? Zie ik dat goed? Of is het nog wel "actief"?
lolclub schreef:
Het is wel een tik geworden hoor, als ik bij iemand een box opentrek kijk ik altijd eerst naar beneden :o

:+

@Wendy15; als je zulke duidelijke afspraken hebt gemaakt met de garage, dan moeten ze hier wel iets mee doen vind ik hoor. Zou ook erg kwaad zijn geworden. Je hooi nt, je trailer nat! En met zulk weer, zie het maar eens droog te krijgen. Zonde zeg. :(

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:59

lolclub schreef:
Beginnen haar zolen scheurtjes te krijgen op de hoogte van het hoefbeen ?
Is de zool zacht en indrukbaar/beweeglijk als je met je beide duimen drukt op dezelfde plek ?

Ik heb wel vaker zo'n brokkelende zool gezien, eronder zit dan altijd weer goed zool. Dit is van dat poederig spul. Je krabt het er zo uit met een hoevenkrabber. Er zit een scheurtje ter hoogte van het hoefbeen, net voor de straalpunt, maar de zool is absoluut niet zacht, indrukbaar of beweeglijk. Keihard.
Vind dit doodeng........ zal straks nog eens kijken en misschien een foto maken.

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:05

paars schreef:
lolclub schreef:
Het is wel een tik geworden hoor, als ik bij iemand een box opentrek kijk ik altijd eerst naar beneden :o

:+

Paars toch...foei !
een box, geen boxershort _O-

en nog bedankt voor je tip... de roodzwenk is prima !

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:29

Nou, net samen met m'n ouders druk in de weer geweest met het hooi! De schade viel gelukkig mee nog uiteindelijk! De buitenkant was heel nat, dus wat bovenop de stapel lag heb ik allemaal uit de trailer gehaald en aan de achterkant bij alle pakken zo'n 3 plakken er af moeten halen, daarachter voelde het niet meer vochtig aan. Maar gelúkkig was het nog niet helemaal er in getrokken naar de middelste pakken verder!! Het licht vochtige ligt uitgeschud achteraan in de garage en het natste vooraan uitgeschud zodat ik dat het eerste kan voeren. Wat verder nog in de trailer ligt dat voelt niet vochtig aan, maar heb de klep en het deurtje open (staat in de hooischuur) zodat dat door kan luchten. In de garage ligt nu een berg uitgeschud hooi, en je kan je kont niet meer keren :=

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:30

lolclub schreef:
Paars toch...foei !
een box, geen boxershort _O-

en nog bedankt voor je tip... de roodzwenk is prima !

Ik dacht eerder aan de beroepsdeformatie van een schoenmaker, die kijkt ook eerst naar beneden, écht ;-) .

You're welcome, fijn dat het bevalt, een lekkere bezigheid voor ze. Soms reageren ze met wat dunne mest. Dan schijnt te komen doordat die veel grovere vezel "nieuw" is in de darm. Die reageert in eerste instantie door meer water aan de mest toe te voegen. Vash had daar geen last van, zijn vriendinnetje die moest mee-eten had er een dag of 4-5 last van. Geen koeienflenters, maar wel zachte mest. Jij (=je paard) geen last van?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:31

geerke schreef:
of kom je hooi maar bij mij brengen :D
het is hier 40 graden met een snikhete wind....t'is wel 1200 km rijden :o

Ja inderdaad, hier ook........ we zitten allemaal binnen, daar is het nog het beste uit te houden! :D

Hooi losmaken en uitspreiden, evt in een schuur misschien?

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:32

paars schreef:
Afbeelding.
Inmiddels heeft hij (i.m.o. en die van de smid) een redelijk normale hoefvorm gekregen; geen flares meer!
(

Wij noemen dat hier kleivoeten ;) ,
veel paarden uit de polders met een ondergrond van veen of klei hebben van die brede voeten, met smalle rechte voetjes zouden ze verder wegzakken in de grond.
Hebben jullie ook puin in de dammen liggen ter versteviging ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:33

Die roodzwenk, is dat dat graszaadhooi?
Ik heb hier rondgebeld, maar kan niks krijgen. Dus we gaan wss toch een dagje naar de vaste wal om wat te zoeken. Had diegene nog meer? :o En waar moet ik op letten? :o
We kunnen alleen wel maar 12 pakjes op het karretje meenemen en moet op een droge dag. Want de trailer ligt al vol, dus moeten het met het aanhangertje halen dan.. Kun je er ook kleinere hoeveelheden kopen?

En als ik nu 5,5 kilo hooi van vorig jaar voer, kan ik daar dan extra een paar kilo graszaadhooi bij geven? Of moet ik dan minder van het andere hooi gaan geven?

Merk wel dat hij nu met dit extreme weer toch het wat koud heeft omdat zijn buikje niet vol is :\

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:38

cato47 schreef:
Ik heb wel vaker zo'n brokkelende zool gezien, eronder zit dan altijd weer goed zool. Dit is van dat poederig spul. Je krabt het er zo uit met een hoevenkrabber. Er zit een scheurtje ter hoogte van het hoefbeen, net voor de straalpunt, maar de zool is absoluut niet zacht, indrukbaar of beweeglijk. Keihard.
Vind dit doodeng........ zal straks nog eens kijken en misschien een foto maken.

Karin

Ja, maak even een foto alsjeblieft,
Wil je ook even een duidelijke foto maken van haar kroonranden ?
zowel van voren als van opzij gezien

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:49

paars schreef:
Ik dacht eerder aan de beroepsdeformatie van een schoenmaker, die kijkt ook eerst naar beneden, écht ;-) .

You're welcome, fijn dat het bevalt, een lekkere bezigheid voor ze. Soms reageren ze met wat dunne mest. Dan schijnt te komen doordat die veel grovere vezel "nieuw" is in de darm. Die reageert in eerste instantie door meer water aan de mest toe te voegen. Vash had daar geen last van, zijn vriendinnetje die moest mee-eten had er een dag of 4-5 last van. Geen koeienflenters, maar wel zachte mest. Jij (=je paard) geen last van?

Sorry, ik word een beetje vervelend en melig van dit weer :o
Zit op mijn vrije dag al de hele dag vanachter de geraniums naar buiten te turen

Ik meng de roodzwenk nu tweemaal daags met het weidehooi, dit hooi is erg zacht en eigenlijk te best om veel van te voeren,
door de roodzwenk doen ze er veel langer over en lijkt het ook meteen een hele berg ipv een dun plakje.
s' middags rond 17 uur krijgen ze hooi van beheersland, dat is enorm grof en lang spul en daar meng ik het niet doorheen.

Geen last van dunne mest trouwens, maar echt veel krijgen ze er ook (nog) niet van.
wel heb ik het idee dat ze wat meer drinken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:13

Ik heb mijn hooiman gebeld en de schat blijkt ook graszaadhooi in kleine baaltjes te kunnen leveren! Ik hem hem flink doorgezaagd over lolitrem-B en hij was zo aardig om de akkerbouwer waar hijdit hooi vandaan heeft te bellen, die op zijn beurt weer de GD gebeld heeft. Leuke kettingreactie! Maar de uitkomst is goed: het hooi is gegarandeerd lolitrem-B vrij . De akkerbouwer is overigens ook top-fokker van koeien en die voert het aan zijn eigen kalveren. Nooit problemen gehad.
Stom genoeg wel vergeten te vragen wat het voor grassoort was.. nou ja, dat komt volgende week wel.

Het slechte nieuws is dat er nog veel meer regen komt.. ik heb nu zeepaardjes.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 26-08-10 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:14

De DA is net voor de pony geweest. Stalhoudster was er ook bij, was fijn dat ze mee dacht. Pony leek tegen spier en hoefbevangenheid in te zitten. Hoewel hij wel vrolijk door het weiland galopeert is het wel te zien dat het allemaal wat pijnlijker is. Dierenarts heeft hem in gespoten met ontstekingsremmer en bloedverdunner? De exacte namen staan op een briefje maar die heb ik nu even niet hier.
Verder reageerde hij amper op het knijpen en kloppen op zijn hoeven. Op advies van de DA gaat de pony nu naar binnen s'nachts met een plukje hooi. Overdag mag hij dan op het modderstuk waar een heel klein beetje gras op staat, ook dan weer met een plukje hooi. En verder krijgt hij metacam.