Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:47

Wat een verhaal zeg Am_Vanes.. zeker geen fijne start, maar misschien heeft het zo moeten zijn en heb je straks gewoon een gezond en fijn paard aan hem!
Mijn paard was eigenlijk ook maar net onder het zadel toen ze deze blessure kreeg, ik zit er nu niet op omdat ik nog niet onder het zadel naar buiten durf met haar (rechtuit stappen). Ben erg benieuwd hoe ze het, als ze gaat herstellen, weer op pakt.

Vervelend Singasong, ik heb ook een bejaarde haf gehad waar om de haverklap iets mee aan de hand was (spat, pijpbeen gescheurd, artrose, peesblessures, cushing/IR, luchtwegproblemen, ga maar door ;) ). Het is heel lastig om dan te bepalen wanneer het genoeg is geweest.. Ik heb bij mijn pony nooit de indruk gehad dat ze het plezier in het leven had verloren, ze is altijd vrolijk gebleven en mijn voorwaarde was dat ze zichzelf bleef en pijnloos op het land kon lopen met andere paarden. Vanaf haar 22e heeft ze nooit meer kreupel of onregelmatig gelopen en op haar 24e heeft het lot beslist en is ze om een heel andere reden ingeslapen. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik nog even doorgezet heb, ze heeft nog een paar fijne jaren gehad zo.

AL wat fijn dat het nu goed gaat met Zhuff!

Yade wordt morgen weer gescand.. Nu door Katja mijn eigen dierenarts, volgens Sander kon dat prima nu de lokatie van de blessure bekend is, Katja heeft bij hem leren echo'en. Ik ben behoorlijk zenuwachtig, Yade loopt namelijk sinds een paar weken weer licht onregelmatig.. wel weer alleen op de volte in draf rechtsom op het harde en als ze in stap rechtsom draait op harde ondergrond dan maakt ze met haar buitenvoorbeen een kortere pas dan wanneer ze links om draait. Op zachte ondergrond doet ze dat niet, het zal wel de frictie zijn die het draaien van de hoef op harde ondergrond geeft. Ik baal er zo van omdat ze intussen ook een periode bijna helemaal zuiver is geweest..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:08

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:23

Ireen, sterkte morgen. Kan me goed voorstellen dat je zenuwachtig bent. Ik duim i.i.g. voor je!

Wat een prachtige Haflinger heb je gehad. Heb even in je profiel gespiekt ;-) En wat een ellendige dingen heb je meegemaakt bij haar :(:) Het is voor mij zeker ook heel belangrijk dat Niek zichzelf blijft maar ook pijnloos verder kan leven. Op het moment heeft hij wel pijn anders zou hij niet kreupel lopen. Op zich logisch bij een peesblessure. Ik zag hem vanmorgen in de wei zelfs van de wilgen eten dus hij heeft behoefte aan pijnstilling. Ik heb hem op de pijncompositum gezet. Hopelijk haalt dat wat van de scherpe kantjes.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:48

Dank je Singasong, ze was ook echt geweldig :+: Ik zou het ondanks alle ellende zo weer doen.
Ik ben bij haar ook niet zuinig geweest met pijnstilling, heb daar zelf bij zo'n ouder paardje niet zo veel moeite mee.. Bij Evita is de omslag gekomen toen ik begon met rechtrichten/academische rijkunst aan de hand, ze is daarna nooit meer kreupel geweest. Geen idee of dat werkelijk de reden is geweest.

Dierenarts komt tussen 1 en 2, ik ben heel benieuwd.. ben eigenlijk een beetje bang dat weidegang toch niet zo'n goed plan is geweest, maar alleen zetten of op stal is echt geen optie, dan gaat ze hard rondjes draaien en heen en weer hupsen :=

Gimli_

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:41

Succes Ireen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:39

Dierenarts is geweest.. ze liep vandaag weer net zo slecht als in het begin op de volte rechtsom |(
Op de echo was te zien dat het laterale collateraalbandje wel verbeterd is ten opzichte van 2 maanden geleden, maar we zijn er nog niet. Op het mediale bandje zag ze ook wel wat, daar heeft Sander de vorige keer niks over gezegd, maar niet zo duidelijk als lateraal.
Dat er verbetering is is wel positief natuurlijk. De tussenpees die in de knieholte aanhecht (de secundaire blessure eigenlijk door het overstrekken van de knie) was de vorige keer ook wat geirriteerd, dat was nu ook nog steeds duidelijk zichtbaar op de echo. Waarschijnlijk veroorzaakt deze blessure nu de kreupelheid. Ze vertelde dat dat inderdaad een sterk wisselende kreupelheid kan veroorzaken, dat het zelfs met 2 uur kan verschillen.
Ze gaat met Sander overleggen en zou me vrijdag terugbellen. Waarschijnlijk is 24/7 weidegang toch te veel.. Yade staat nu nog eventjes op het land tot vrijdag, ik denk dat het antwoord van Sander niet anders gaat zijn en dat ik iets anders moet gaan bedenken.
Wordt nog een lastig verhaal.. Er staat op dit moment 1 ander paard op boxrust, maar die mag er waarschijnlijk binnenkort alweer vanaf. Alleen op stal staan kan Yade niet. Een stukje weide afzetten of een stukje bak bij de groep ex-bevangen paardjes die op een groot zandstuk staan kan ik proberen. Helaas zijn de staleigenaren niet zo flexibel wat dat betreft.. heb er een beetje een hard hoofd in. Anders zal ze tijdelijk naar een andere stal moeten, naar een manege o.i.d. waar meer paarden op stal blijven. Bah, vind het echt heel sneu voor Yade, want ze vindt het zo heerlijk op het land..

Een optie is trouwens om de tussenpees nog in te spuiten met corticosteroide, heb dat nu niet gedaan omdat ze dan direct op boxrust moet en ik de komende 2 dagen moet werken en haar dan dus niet goed in de gaten kan houden. Weet ook nog niet of ik dat wil..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:47

Beetje dubbel nieuws dus Ireen...

Zhuf is een heleboel keer ingespoten met corticosteroïde ( in collaterale bandjes, hoefgewricht, knie en rug ) en bij haar heeft het heel erg geholpen. Werd overigens wel in combinatie met de IRAP gespoten.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:59

Hallo allemaal,

Ik heb weinig tijd om mijn hele verhaal te typen maar even in het heeeeel kort: mijn paard heeft al meerdere jaren problemen met haar rechtervoorbeentje (peesblessure en sarcoidosis (goedaardige huistumor)). Ook heeft ze irritatie en verkalking aan de bandjes in haar koot. Nu is ze de laatste keer in Emmeloord op een ijzer gezet die ervoor moet zorgen dat ze haar teen beter afrolt en haar been beter neerzet. Hierdoor liep ze direct een heel stuk beter. We waren dus weer langzaam aan het opbouwen, totdat mijn vaste smid haar heeft gedaan. Heb hem duidelijke instructies gegeven maar ik was er niet bij en hij heeft haar er niet goed opgezet. Ze staat er weer gewoon als altijd op, in draf loopt ze dus ook niet goed.
Nu wilde ik aan jullie vragen of jullie een goede smid weten die dit wel kan, en of jullie bekend zijn met zo'n soort ijzer bij jullie paarden met min of meer dezelfde beenproblemen.

Bedankt alvast!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:08

Ireen, positief dus dat het al is verbeterd! Hoop voor je dat je wat kunt regelen voor een apart stukje voor je paard. Dat lijkt me toch het meest ideaal, ook om je paard geestelijk in balans te houden.
Sterkte :(:)

Therapeute is vandaag geweest voor Niek. Pees en ook schouders gaan hardstikke goed tot mijn verbazing. Gaven beiden 18 slagen en 19 slagen is gezond/goed. Hij heeft alleen nu een onsteking in de lamellen, oftewel een hoefzweer/kneuzing. Het zit op een vreemde plek. Voor op de hoef ergens halverwege. Weet nu i.i.g. waarom hij zo rot liep.
Hij krijgt vanaf vandaag iets extra's tegen de pijn.

Ossie96, ik kan je helaas geen advies geven v.w.b. je vraag.
Die van mij staat nu voor op Equilibrium ijzers met 2 lippen maar niet vanwege beenproblemen. Ik heb voor dit ijzer gekozen vanwege de goede afrolling.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:18

Ossie96, Ik zie dat je ook uit Noord- Holland komt. Waar woon je precies? Ik heb namelijk een super goede hoefsmid. Jacco Snoeks : www.hoefsmederij-j-snoeks.nl

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:56

@ Aukilizzy: ik woon in Beverwijk. Heb even op de site van die smid gekeken en dat lijkt me een goede optie! Weet je toevallig of er de mogelijkheid is om ergens anders mijn paard te laten beslaan? Op mijn huidige stal mogen namelijk geen andere hoefsmeden komen (don't know why, vreemd beleid al zeg ik het zelf).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:34

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met Jacco. Hij is heel meewerkend en meedenkend. Wie weet heeft hij wel een oplossing..

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:14

Bedankt voor het meedenken Aukelizzy, ik ga hem morgen even bellen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:24

Heb je iemand gevonden Ossie96? Ik heb Rico Plug als hoefsmid, ben erg over hem te spreken! Een smid die equilibrium/break over beslaat is hier in de omgeving moeilijk te vinden, ik heb een tijdje gezocht maar niemand kunnen vinden.

Yade staat sinds zaterdag op boxrust, toch maar even voor op stal staan gekozen omdat er nog 2 paarden binnen staan.. Het gaat redelijk, de eerste dagen heb ik haar wel tranquigel moeten geven, was een drama.. mevrouw wilde nergens anders staan dan in haar eigen kudde, andere paarden interesseerden haar ook helemaal niet. Heb dat toch even moeten doorbreken en nu gaat het goed en staat ze rustig!
Als het land weer wat droger is hoop ik dat ik een stukje voor haar mag afzetten, zodat ze overdag wat uurtjes kan grazen. In de blubs zetten lijkt me ook niet zo goed. De andere 2 paarden die nu op stal staan hebben mogen denk ik binnenkort wel weer naar buiten, moet dan toch ook weer wat anders verzinnen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:40

In een blubberwei is inderdaad niet prettig bij zo'n blessure. Hopelijk gedraagt ze zich vanaf nu een beetje op stal. Boxrust is altijd balen maar soms moet je wel...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:13

Lastig is dat he Ireen! Maar zoals AL al zegt, soms heb je even geen keus.
Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:25

Hoe is het met de paardjes hier?

Met Zhuf gaat alles super goed, ben vorige week voor het eerst weer op wedstrijd geweest!! Gewoon een simpel B proefje, maar op andere terrein is Zhuf altijd heel lastig. Het was een meerdaags concour en ik moest vorige week woensdag, donderdag en zondag starten. Woensdag was ze met losrijden super braaf maar toen ik mijn proef in ging had mevrouw geen zin meer. Telkens uit de achterhoeken rennen en omdraaien dus ik had voor de galoponderdelen maar afgegroet haha. Gelukkig had ik een leuke jury en mocht ik nog ff een paar rondjes rijden totdat ze braaf was. Tweede proef was in een andere baan en was eigenlijk hetzelfde verhaal, heb alleen deze proef wel uit kunnen rijden, 169 punten. Donderdag liep ze met losrijden ook super fijn en mijn proeven kwam ik rond, wel met heel veel spanning, maar ik kwam rond. En toen waren we 4e met 186 en 2e met 188! En ik was zo trots en opgelucht en weet ik het allemaal. Klinkt heel stom, maar het voelde echt als een beloning na 2,5 jaar verdriet en ellende. Zondag moest ik in twee andere ringen starten met als gevolg veel spanning. Eerste proef afgegroet, tweede 174 punten. Zondag moeten we weer, ik neem haar gewoon lekker veel mee dan wordt ze vanzelf wel braaf. En anders maar niet, vind het al heel bijzonder dat ze weer mee kan!! :D

:D
Afbeelding

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:50

Jaaaaaaa :):) Wat super gaaf AL! Kan me zo voorstellen hoe het moet voelen dat ze weer mee kan *D
Super!! *\o/*

Hele mooie beloning na al dat vechten!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:01

Super AL, te gek!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:23

Geweldig AL!! Dat hebben jullie echt verdiend na alle ellende!

Yade houdt zich goed op stal, ze is wel fris tijdens het stappen, maar kan braaf aan een halstertje en los touwtje bij me blijven stappen. Ben heel blij dat ik zo veel aandacht aan grondwerk en respect heb besteed het afgelopen jaar, daar heb ik nu wel erg veel profijt van. Ze is erg makkelijk te corrigeren. Ik hoop dat dat ook zo blijft..
Ik maak me intussen eigenlijk meer zorgen om de pees dan het bandje.

Over 3 weken gaat Yade verhuizen! Heb een hele leuke aanbieding gehad op een kleine pensionstal (5 paardjes) op 3 min fietsen van mijn huis.. ik wist niet eens van het bestaan af. Ik ben zo blij, ze hebben hele mooie vlakke paddocks waar ze met 1 of 2 paarden in gaan (ipv 12 merries zoals op mijn huidige stal, Yade staat laag in rang en werd dus vaak getreiterd) en ze sluiten veel meer aan op mijn ideeen over paarden houden.
Ik heb daar ook de beschikking over een hele mooie binnenbak met goede bodem, ideaal omdat ik als alles goed gaat midden in de winter echt kan gaan opbouwen. Op de stal waar ik nu sta is de bak vrij zwaar en hij bevriest natuurlijk gewoon. Is voor het eerst, na mijn manegetijd, dat ik een binnenbak heb.. voor mij een enorme luxe ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:08

Hai!!

Ik heb in een ander topic het verhaal van Auke-Lizzy gelezen en heb een soortgelijk verhaal met mijn paard.. Afgezien van een gebroken rug (!!)..

Mijn paard, nu 8 jaar oud, heeft rechtsvoor een behoorlijk plat voetje.. en helaas ook een karakter waar je U tegen zegt.
Drie jaar geleden heeft ze na een racepartij in het weiland haar collateraalbanden beschadigd beiderzijds, rechts erger als links. Ze is toen in Bodegraven behandelt met Cortison en Hyaluronzuur, ze is drie keer ingespoten. En hierna super verbeterd! Ze heeft het hierna heel goed gedaan..

Maar een goede smid is zo moeilijk.. Vier smeden hebben haar voeten verkl00t, vernageld, stand niet goed gezet, niet goed bekapt, waarna er omgekrulde verzenen ontstond bij haar platvoetje.. Pff wat een moeilijke voeten zeg! Ze heeft twee zomers achter elkaar met een gipsenvoet gelopen, door smidse fouten.. Wat een pech..

Vorig jaar heeft ze haar knie geblesseer door een gekke sprong in het land, hierna had ze een actieve arthritis, na behandelen met cortison was dit heel goed genezen!

Hierna een revalidatiefysio ingeschakeld om haar weer sterk te laten worden.

Helaas, de dag voor 1e paasdag, gaat ze echt bizar van kiet in het land en toen was ook haar voetje te plat geworden doordat er een hap uit haar hoef was en wat ging zakken.
Kreupel, hardstikke kreupel. God wat baalde ik na zo hard werken het afgelopen half jaar. Toch eerst maar 6 weken op rust gezet, hielp iets, maar niet genoeg. Toen naar de kliniek, althans geprobeerd.. Ging de trailer helaas niet op... Toen da aan huis, die zag dat vooral haar schouder pijnlijk was, weer gestapt, hielp niks.
Gelukkig met professional (Petra Vlasblom, echt een supervrouw! 8-) ) Wolin geladen en gister naar kliniek gebracht.

Vandaag kwam eruit dat Wo toch weer opnieuw haar collateraalbandje rechtsvoor mediaal (binnenzijde) geblesseerd, haar oude blessure dus.. oliebol.. wat een pech.. Maar gelukkig zijn haar hoefbeen, straalbeen etc goed!!!! Geen bemerkingen! Is haar hoefwand en zool vele malen dikker geworden!! En is haar linkervoorbeen gewoon goed (die was de vorige keer ook geblesseerd en desondanks het (over)belasten door rechts vertoond links geen gekke dingen :) ).

´Zucht´.. weer het hele traject in, met mijn heethoofd, die niet te laden is, mij eraf klettert als ze het in haar bolletje teveel wordt, die gewoon absoluut niet op een ideale stal staat voor haar; ze kan niet alleen blijven op stal, want gaat staan springen en draaien, mag niet meer het land op voorlopig en als ze op een klein stukje mag.. kan ze gewoon niet alleen.
Vandaag was Wolin helemaal over de kook; springen, rennen, bokken, steigeren, meppen, klauwen, duwen tegen mn arm.. Het arme diertje snapt er allemaal niks van. Het doet haar zeer en dan komen ze met die prikken en dan weer met die praam en tja.. tijdens het longeren op die fijne bodem gaat ze natuurlijk uit haar stekker. :(:) ..

Bart adviseerd ons IRAP in combinatie met een hoofpad, die haar voet meer moet gaan ondersteunen (Wo heeft vrijwel geen steunsels, ze heeft echt zulke enorme ondergeschoven verzenen..). Vandaag is bloed afgenomen, morgen krijgt ze dus Nike Air schoenen en wordt de behandeling gedaan.. Ik ben erg positief, ondanks de kopzorgen die ik al weken heb, en nog steeds heb, want hoe moet ik haar rustig en happy tegelijk houden? Ik lees een hoop positieve dingen over IRAP :j , en Bart zei ook dat het voor Wo een mooie oplossing is, omdat het op de lange termijn je paard beter helpt..

Ben vanavond nog even naar m´n Rooie Ros geweest, wat was ze nerveus op stal, niks gegeten.. Even laten grazen, maar dat was ook alleen maar draaien en kijken en hinniken.. Ze snapt er niks van :(:) . Nog twee nachtjes slapen en dan mag ze weer naar huis toe..

We gaan weer duimen, we gaan er weer gewoon voor!! En we krijgen hulp met laden ( *\o/* ) en ik ga toch kijken voor een betere oplossing voor haar wat betreft stalling, wat errug moeilijk wordt.. Hier in het westen.. -O- Maar na al onze pech verdienen we gewoon een weekendje op de Veluwe, een heerlijke rit op de Utrechtse Heuvelrug.. Dat gun ik mijn paardje zo :) . Mijn heerlijk dier :+: .

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:23

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:36

Hoi WolinLotte, :wave: welkom in ons topic. Ik herken inderdaad heel veel in je verhaal. Wat een ellende kun je soms toch hebben. Dat je paard, net als Zhuf, zo'n heethoofd is helpt ook niet mee. Snapten die dieren nu maar dat het allemaal voor hun eigen bestwil is en ze beter herstellen als ze hun gemak houden.
Zhuf mag ook nooit meer op de weide. Ze staat nu met mijn shetje op een klein stukje en dan alleen als ik er ben en haar in de gaten kan houden.Zodra ze uit haar plaat gaat zet ik haar radicaal weer op stal en probeer het later nog eens.
Jou paard heeft als bijkomend probleem natuurlijk ook nog dat ze een platvoet heeft.
Een goede smid is inderdaad zo moeilijk te vinden. Ik hoop echt dat de IRAP aanslaat bij je paardje en het herstel inzet. Logisch dat je als een berg opziet tegen het revalidatie traject, helemaal bij zo'n hete dame. :(:)
Heel veel succes en sterkte..Maar we zullen vast nog wel van je horen in dit topic.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:38

Welkom WolinLotte, hoewel dat natuurlijk een beetje raar klinkt in dit topic....

Moeilijk he om zo eentje rustig te houden! En stalling blijft wat dat betreft ook een uitdaging, die van mij heb ik ten gunste van zijn revalidatie ook 2x moeten verhuizen.
Voor het stappen heb ik uiteindelijk toch muisjes gegeven om hem rustig te houden tijdens de boxrust.

Succes!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:33

Jullie hebben wel heel veel pech zeg Wolinlotte.. Lastig ook dat Wolin zo´n heftig karakter heeft, dat maakt het revalideren een stuk ingewikkelder. Ik heb de eerste dagen op stal tranquigel gegeven, nu gaat het goed zonder. "Gelukkig" staan er meer paarden binnen door allerlei ellende, dat maakt het wat draaglijker.
Mijn hoefsmid vertelde dat het ook niet meewerkt dat deze blessure over het algemeen helemaal niet zo pijnlijk is, waardoor paarden er nog makkelijker doorheen lopen. Heeft je paard dezelfde genezingskansen als het om een recidief gaat? Hebben ze daar wat over gezegd? (ben benieuwd hoe dat zit).
Hopelijk slaat de IRAP goed aan, ik hoor er ook veel goeds over!
Ik ga ook over 2 weken verhuizen naar een andere stal, mede vanwege haar blessure.