Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maaikiemike schreef:Hoelang voer/geef jij het al? En zie je verschil in verloop?
krissie20 schreef:Wat vinden jullie? Is het verstandig om met een artrose paard nog wat aan werken aan de hand (dus vooral schouderbinnenwaarts in stap) te doen om hem soepel te houden? We hebben het hier over hooguit 5 a 10 min. Ik wil mn paard absoluut niet te veel belasten dus bij twijfel doe ik het niet.
Ramarant schreef:Hallo Bokkers!
Ook heb ik contact gehad met de DA. Zij vertelde mij dat het juist heel slecht was om paarden met artrose stil te laten staan. Rust roest, maar gelukkig staat hij wel 24/7 buiten. Zij heeft mij geadviseerd om gewoon met hem aan het werk te gaan, natuurlijk beperkt en hij moet zelf aangeven wat hij wel of niet aankan.
XFiemoX schreef:Goh en probeer dat maar eens haarfijn uit te leggen aan een kennis van me. Die geloven de V.A (maar naar mijn weten zegt de kliniek zulke domme dingen over het op stal houden van een paard/pony met artrose omdat ze er zelf dan zo aan kunnen verdienen, want de kliniek verstuurd zijn facturen wel..
Bij een kennis is dus ook artrose bij de pony geconstateerd (relatief jonge pony) maar er zit een maar aan geloven hun V.A want die zegt omdat het nog in lichte stadium bevindt er een kans is dat het wel weer goed zal gaan komen, alleen ik maar ook hier weten jullie vast wel dat een paard met ook al beginnend artrose NOOIT meer beter word maar juist alleen maar erger, en de V.A durft te beweren dat ze straks alles weer kunnen gaan doen waar ik dus ook ''springen'' onder vind vallen onder ''alles'' of ben ik nu gek?
En laat springen nou juist helemaal uit den boze zijn en absoluut niet fair voor het paard/pony.
Een vriendin van mij wilde ook al onmogelijk luisteren naar mij maar ik dacht in het belang van het paard ook zij luisterde vooral naar haar D.A en ook die beweerde omdat het nog in begin stadium bevond en na circa 4 maanden kreeg ze van haar D.A groenlicht dat ze alles (LEES: ALLES) weer mocht gaan doen en laat zij nou een spring amazone zijn en dus hoppa gelijk ingeschreven voor spring concoursen (ze sprong op L niveau bij de paarden) nou ze heeft maar in totaal 6 concoursen mee kunnen draaien en al die 6 gingen niet soepeltjes een parcourtje rond springen, paard begon met weigeren van de hindernissen en op gegeven moment begon het paard al meteen met weigeren bij hindernis 1.
Tsja vind ik wel erg logisch en ik zag dat ook absoluut gaan gebeuren dat het paard op den duur gewoon niet meer gaat springen en ik had en kreeg GELIJK!!! En dat voor iemand die niet eens voor D.A geleerd heeft maar wel al heel wat jaren in de paardensport mee draaii en bij diverse handelstallen gewerkt te hebben heb ik al veel meer voorbij zien komen dan menig D.A zelf weten...
Klinieken etc doen het alleen maar om zo'n stom behandelplan op te schrijven om geld te verdienen/innen!!!
Ik zelf heb niks met klinieken/D.A ben zelf in 2008 bedonderd door Kliniek in Utrecht daar hadden ze mijn paard zonder enig overleg gebruikt voor praktijklessen voor de leerlingen, maar wel de rekening naar mij ervan doorschuiven ja amahoela maar dat ga ik niet betalen DIKKE MIK met ze!!!
Paarden/pony's met eenmaal artrose en maakt geen ene donder uit als ze in begin stadium bevinden WORDEN NOOIT MEER BETER het word alleen maar slechter,slechter en slechter!!!
Zou mijn keus niet zijn om dan je paard op stal te laten staan gewoon hop het land op (met speciaal beslag en bijvoeren met gelatinaat bijv) en lekker laten rusten de boel. Ik wil ook niet zeggen dat je er helemaal niks meer mee moet gaan doen, maar ga aub NIET ermee springen of crossen!
Eenmaal een paard/pony met artrose of het begin stadium of ver gevorderd stadium, zet je paard voor min half jaar op rust (RUST-ROEST) en dus lekker in het land... Betekend dat het een recreatie geworden is en niet meer fanatiek mee kan trainen/wedstrijden rijden..Ramarant schreef:Hallo Bokkers!
Ook heb ik contact gehad met de DA. Zij vertelde mij dat het juist heel slecht was om paarden met artrose stil te laten staan. Rust roest, maar gelukkig staat hij wel 24/7 buiten. Zij heeft mij geadviseerd om gewoon met hem aan het werk te gaan, natuurlijk beperkt en hij moet zelf aangeven wat hij wel of niet aankan.