Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:23

Ik zal eens proberen om straks andere foto's te maken Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:09

Sizzle schreef:
fransje23 schreef:
Er was ook een paard met een duidelijk verschil in voeten. Een steil en hoog ander platter en normaal. Het steile been had in ieder geval een gebroken voetas. Maar nog gekker is dat het dier op die stal geboren en getogen is...

Klinkt eerder als allemaal de zelfde manier van opfok waarbij het gras relatief kort is, ze weinig hooi bijgevoerd worden en graasvoetjes niet tijdig gecorrigeerd worden, dat levert automatisch een plattere en een stijlere voet op.

De paarden komen van diverse locaties en zijn van verschillende eigenaren maar staan daar in training. Hoe de opfok geweest is weet ik niet. Ik vind het gewoon frapant dat alle paarden op dezelfde manier op de voeten stonden.
Het eigen gefokte paard had inderdaad een graasvoetje. Maar je zou toch denken dat als je een veulen fokt voor de topsport je daar toch wat aandacht aan besteed?
Corrigeren op latere leeftijd doet meer kwaad dan goed maar je moet je wel afvragen: wat is de stand zoals die bij het paard hoort en wat heeft de hoefsmid en aan geklooid.

Griebels: ik zie je foto wel..maar de ringen niet zo duidelijk Haha!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:47

Hier zie je wel leuke 'jaarringen' Tong uitsteken

Afbeelding

Fokmerrie,elk jaar een veulen,vorig jaar geimporteerd uit Amerika en 6 weken geleden weer verhuisd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:04

Arabesk schreef:
natuurlijk bekappen = met regelmatige bekapping compenseren wat er hier in NL niet afslijt

dat klinkt inderdaad gewoon correct. maar doet mijn "normale" hoefsmid ook.
zit daar dan verschil in?

ik ben niet zo'n fan van al die manieren van beslaan, met kunststof ijzers enzo.

ik heb hem 's winters alleen voor op ijzers omdat ze anders ietsje te snel afbrokkelen, en zomers altijd rondom, vanwege buiten concoursen. Het is gewoon heel belangrijk dat het beslag ruim ligt! met de tak tot de bal van de voet, en dat er met zo klein mogelijke nageltjes genageld word. (als dit in de witte lijn gebeurd is er niets aan de hand)
en een opzetje in het hoefijzer is ook van groot belang, anders gaat een groot deel van de
bewegingsmogelijkheid of souplesse weg.

maar dat laatste word veel vergeten.
een ijzertje netjes op maat, met een opzetje (zeg maar wat wij aan onze schoenen hebben aan de voorkant, een bolingkje omhoog, waarover je af kan rollen. )

letten jullie daar wel op bij het beslaan?
bij het bekappen slijten de paarden dat er van nature wel in. maar zon plat ijzer...
ga zelf maar eens rennen met loodrechte ijzeren plaatjes aan je voeten.
bollen ze echter met de loop beweging mee.. Pling

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:48

Citaat:
(zeg maar wat wij aan onze schoenen hebben aan de voorkant

*kijk meteen naar m'n voeten*
Nee,hartstikke recht!Daarin tegen wel gemaakt van soepel materiaal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:19

SpikyBlue schreef:
Nee, maar wel een quizvraag... Wat voor botje is dit?
(om het moeilijk te maken: ik heb hem op z'n kop vast Haha! )
Afbeelding

Ik wil weten wat voor botje het is Sigaar

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:31

jodi schreef:
Citaat:
(zeg maar wat wij aan onze schoenen hebben aan de voorkant

*kijk meteen naar m'n voeten*
Nee,hartstikke recht!Daarin tegen wel gemaakt van soepel materiaal.

dat scheelt ook wel Vork

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:54

henny_w schreef:
Even offtopic:
Ik kan me nog herinneren dat een kennis van mij 2 Hongaarse paarden heeft opgehaald uit Hongarije.
Die waren daar officieel van de staat maar hij had bep. connecties waardoor hij 2 jonge hengsten kon kopen.
Ik heb ze lange tijd verzorgd maar die dieren waren zo ongelooflijk relaxed.
De oudste was 3 jaar en al 1.80m. hoog. Zo zacht van karakter en meegaand in alles. Heel opmerkelijk.
Er is op een gegeven moment een Hongaar overgekomen om ze verder te beleren en zadelmak te maken.
Zoals die man met de paarden omging. Wauw ...

Die Hongaar vertelde ook dat paarden best gesteld zijn op rust. In de onderdeuren van de stallen daar op die Hongaarse stoeterij bijv. zaten allemaal gleuven zodat, mochten de paarden gaan liggen dan konden ze toch zien wat er in het gangpad gebeurde. Dat gaf meer rust dan dat ze opsprongen om te zien wat er aan de hand was.
Ik heb foto's en filmmateriaal gezien.
Fantastisch hoe daar met die paarden gewerkt wordt.

idd; Die paarden in hongarije staan er echt fantastisch bij. Veel beter dan in belgie of nederland gemiddeld.
Ik reed daar altijd langs een boerderij, waar de paarden de hele dag op de weide stonden en 'gewoon' een baal voordroog in de wei kregen.
Verder waren daar ook ímméns grote weides, voor drinkwater hadden de paarden een vijver.
Dat was zo mooi om te zien: een groep van 30 paarden, een land waar ik het einde niet van zag, de leidende merrie voorop en in galop naar ergens anders.. prachtig!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:32

opala schreef:
Kroonbeen Verward

Helemaal gelijk Opala.
Vind wel dat de quismaster de deelnemers lang in het ongewisse laat...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:53

we kunnen wel een keer een echte bokt quiz maken Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:32

Zo, ik heb gisteren weer wat foto's gemaakt en in een albumpje gezet.

http://www.mijnalbum.nl/Album=IXAV8GNO

De eerste serie is van 18 oktober, niet lang nadat de hoefsmid is geweest om te beslaan. Mijn paard staat alleen voor op ijzers ivm gevoelige zolen. Achter op blote voeten en die houd ik zelf bij.

De 2e serie (vanaf foto nr 30) begint met de achtervoeten onderkant en die heb ik dus gisteren genomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:53

Die hoefringen zijn herkenbaar. Wietje heeft behoorlijk wat medicijnen gehad, en dat kon je altijd weer terug zien in de hoeven. Al is de laatste antibiotica wle mee gevallen lijkt het wel, iig zie ik dat niet echt sterk terug in de hoeven (in juni heeft ze pittige 'spuit'antibiotica gehad). Wel nog de kroonrandwond van vorig jaar, kan je goed terug zien in de hoef omdat het echt een zooitje blijft, maar dat is ook wel logisch. Toch wel mooi hoe een hoef zich weer kan 'herstellen'. Inmiddels is het (na een jaar tijd) helemaal uitgegroeid, maar de groei blijft nog wat rommelig, hobbelig, rasperig.
Toch wel mooi te zien hoe zoiets toch weer kan herstellen => Fotos verloop kroonrandwond

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:16

Deighton schreef:
opala schreef:
Kroonbeen Verward

Helemaal gelijk Opala.
Vind wel dat de quismaster de deelnemers lang in het ongewisse laat...

Haha, sorry hoor, was even druk.
Het is inderdaad een kroonbeentje!

Opala, jij gaat door voor de magnetron! Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:14

Esperanza schreef:

De eerste serie is van 18 oktober, niet lang nadat de hoefsmid is geweest om te beslaan. Mijn paard staat alleen voor op ijzers ivm gevoelige zolen. Achter op blote voeten en die houd ik zelf bij.

De 2e serie (vanaf foto nr 30) begint met de achtervoeten onderkant en die heb ik dus gisteren genomen.

Ah mooi! Thanks Esperanza. Ik zie volgens mij een hoefsmid die het beleid "teen inkorten" momenteel/sind kort hanteert?
De 1e fotootjes voor-hoefjes zijn volgens mij van een andere beslagbeurt dan de laatste fotootjes voorhoefjes. Klopt dat?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:18

Tancreda4 schreef:
Toch wel mooi te zien hoe zoiets toch weer kan herstellen => Fotos verloop kroonrandwond

Zo, dat ziet er heftig uit op de foto. Mooi herstelt! Wat een mooie wondverzorging. In dat opzicht... de wonden zien er allemaal mooi schoon uit (hoe vaak zie je modder en viezigheid in dit soort wonden). Complimenten hoor Knipoog.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:14

Hallo, ik lees hier al een tijdje mee, heel leerzaam allemaal om de verschillende hoeven te zien en wat de kenners ervan vinden.

Ik heb eindelijk vandaag ook een setje foto's gemaakt.
Ga er even bewust geen voorgeschiedenis bij zetten, misschien herkennen sommigen van jullie Aurora uit een ander topic Knipoog maar ben heel benieuwd wat voor commentaar er nu op haar hoeven komt.
En om maar meteen compleet te zijn ook de hoeven van mijn andere pony erbij.

Eerst Aurora, shet van 8.5 jaar

Vooraanzicht voorhoeven
Afbeelding

Closeup linksvoor
Afbeelding

Zijkant linksvoor
Afbeelding

Onderkant linksvoor
Afbeelding

Vooraanzicht rechtsvoor
Afbeelding

Onderkant rechtsvoor
Afbeelding

Achterhoeven
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

En dan Saros, 4.5 jarige shet
Voor
Afbeelding

alle voetjes
Afbeelding

linksvoor
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding

linksachter
Afbeelding

rechtsachter
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden... en bij interesse kan ik later nog wat oude foto's opzoeken van Aurora Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:36

Dorienn schreef:
idd; Die paarden in hongarije staan er echt fantastisch bij. Veel beter dan in belgie of nederland gemiddeld.
Ik reed daar altijd langs een boerderij, waar de paarden de hele dag op de weide stonden en 'gewoon' een baal voordroog in de wei kregen.
Verder waren daar ook ímméns grote weides, voor drinkwater hadden de paarden een vijver.
Dat was zo mooi om te zien: een groep van 30 paarden, een land waar ik het einde niet van zag, de leidende merrie voorop en in galop naar ergens anders.. prachtig!

Ik heb momenteel de beschikking over dezelfde luxe (niet in NL, nee) Haha!
Mijn stal biedt 2 opties.
In optie 1 (die ik gekozen heb) hebben 16 paarden van maart tot november de beschikking over een met bomen beschut weiland waar je 15-20 minuten in onderweg kan zijn om je paard te halen (en dan moet je nog terug). Ze drinken uit een stromend riviertje en ze hebben dag en nacht beschikking over zowel voordroog als hooi waaruit ze zelf kunnen kiezen. Van december tot maart staan ze op een hoger gelegen akker waar ze ook onbeperkt hooi en voordroog hebben. In de winter gaan ze savonds op stal en in de zomer kun je zelf kiezen, binnen of buiten.
Daarnaast (optie 2) hebben ze nog een groep paarden die altijd zelf de keuze hebben waar ze lopen. Die 12 paarden hebben 14 hectare waar ook nu in november nog gras genoeg staat en ook continue hooi en voordroog. Hun inloop stal is een hal van ongeveer 20X25 meter waar flink stro ligt en waar de paarden graag in staan. Met regen staat er eigenlijk geen een buiten heb ik gemerkt.

Ik ben erg tevreden met min onderkomen zoals je kunt begrijpen Tong uitsteken .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:41

scoxxx schreef:
Tancreda4 schreef:

Zo, dat ziet er heftig uit op de foto. Mooi herstelt! Wat een mooie wondverzorging. In dat opzicht... de wonden zien er allemaal mooi schoon uit (hoe vaak zie je modder en viezigheid in dit soort wonden). Complimenten hoor Knipoog.

Ik vind het er ook erg netjes genezen uit zien Ja
Leuk zo'n serie. Ik denk daar nooit aan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:29

scoxxx schreef:
Esperanza schreef:

Ah mooi! Thanks Esperanza. Ik zie volgens mij een hoefsmid die het beleid "teen inkorten" momenteel/sind kort hanteert?
De 1e fotootjes voor-hoefjes zijn volgens mij van een andere beslagbeurt dan de laatste fotootjes voorhoefjes. Klopt dat?

Nou helemaal zeker weet ik het niet. Ik dacht dat het dezelfde beslagbeurt was, maar dan een flink aantal weken later. Maar ik heb Renkum nog gereden op 14 september en vlak daarna is de smid geweest. Ik denk toch dat je gelijk hebt. Maar hoe denk je over dat teen inkorten dan? Mijn paard krijgt zulke lange tenen. Echte platpoten zeg maar. Maar toen deze smid begon heeft hij wel gewerkt naar een grotere maat ijzers.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:30

SpikyBlue schreef:
Het is inderdaad een kroonbeentje!

Opala, jij gaat door voor de magnetron! Haha!

Het was een gok, want ik stelde mij dat beentje heel anders voor, ben eigenlijk benieuwd naar foto's vanuit andere richtingen om te kunnen voorstellen hoe dat nu in het been past Clown

Een magnetron heb ik al Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:50

he..gemske!
Tja aurora's geschiedenis weet ik...ondank dat toch nette voetjes,de binnenkant valt me mee,aan de buitenkant zie de bekende "misvorming".
Saros heeft mooie voeten,met een witte lijn waar mijn paard pablo alleen van kan dromen....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:16

@ Esperanza: ik zou ook voor de strategie teen-inkorting kiezen bij jouw paardje. Sterker nog, ik pas het ernstig toe bij een aantal van mijn paarden.
Zijprofiel hoef: trek je een rechte lijn vanaf het voorste puntje kroonrand (haarlijn) naar beneden richting grond.... ontstaan er 2 helften hoef zeg maar.
1e helft = 1/3de "lengte" is de teen
andere helft = 2/3de "lengte" is het overig van de hoef

Bovenstaand levert dan een aardig hoefje "in balans".

Hey leuk Gemske! Nieuwe input!
1 foto van Aurora's witte voorvoetje ziet aan als een redelijk "misvormt" zeg maar... maar wel opgevijlt tot aan de witte lijn. Meer kan je niet wegvijlen.
Onderkantje ziet er ook niet helemaal joepi-de-poepi uit nee, zowel LV als RV... Jeetje
Ik weet echt niet wat Aurora mankeert, durf het niet te zeggen. Geen idee.

Saros ziet er netjes uit.
Heb zeker interesse in oude foto's van Aurora (en wat haar hoefjes mankeren Bloos )

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:48

De foto's van de zijkant van haar witte voorvoet zien er altijd heel eng uit moet ik zeggen, het lijkt nog steeds meer een klomp dan dat het echt is nu.
En ook de rechtervoet lijkt op de foto wel erg misvormd van onder Bloos er lijkt een hele flap aan te zitten wat meer een deuk is iets meer naar voren, daar kwam de wand iets los en dat is nu weggevijld.

Aurora heeft een behoorlijke hoefbevangen geschiedenis... is een aantal keer goed bevangen geweest, en ze was altijd veel te dik. Dat is sinds vorig jaar zomer eigenlijk over (magnesium), maar wel heeft ze begin dit jaar in beide voorvoeten een zweer gehad, ben toen van smid veranderd en sindsdien gaat ze alleen nog maar vooruit OK dan!

Ik plaats deze foto's even in links, en wil er toch even bijzeggen dat het echt erger lijkt dan dat het was.

Eerste hoefzweer in de linkervoorvoet, er kon ook een heleboel van de witte lijn weggehaald worden die toen extreem breed was.
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... 120/7.html
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... 120/9.html

Twee maanden later zelfde voet
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... 321/3.html

Ongeveer zelfde verhaal met rechtervoet, maar dan meer aan de zijkant waar nu nog de deuk zit.
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... 331/3.html

Op deze foto is het goed te zien hoe ver je naar binnen kon kijken
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... 331/4.html

Ze heeft eigenlijk altijd hele duidelijke snavelvoetjes gehad, het wordt nu gelukkig steeds minder Lachen
En de witte lijn lijkt ook eindelijk weer normaal te worden. De foto's van begin dit jaar waren echt op het dieptepunt wat dat betreft.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:53

Trouwens, Saros slijt zijn achterhoeven heel scheef af, ben blij dat dat niet gezien werd want de hoefsmid is net geweest Knipoog
Had eigenlijk foto's vantevoren moeten maken, het verschil was heel duidelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:58

Esperanza schreef:

Afbeelding
Dit is wat hoefsmeden een gebroken voetas zouden noemen.

Maar mijns inziens kan dat ook komen omdat die voet net naar achteren stond op het moment van het foto nemen.

Opvallender vond ik deze foto:

Afbeelding

nader bekeken:

Afbeelding

Citaat:
Mijn paard krijgt zulke lange tenen. Echte platpoten zeg maar. Maar toen deze smid begon heeft hij wel gewerkt naar een grotere maat ijzers.

De foto's doen míj sterk denken aan onderstaande:

Afbeelding
Als je goed kijkt naar de hoefwand aan de voorkant dan zie je dat er daar een "knik" in zit; het bovenste stukje loopt stijler dan het onderste gedeelte van de hoefwand. Dit kenmerkende beeld bij een paard dat hoefbevangen is geweest ontstaat doordat de nieuw gegroeide hoefwand weer vast zit aan de onderliggende weefsels en de stand van het "gekantelde" hoefbeen probeert te volgen. De hoef corrigeert zichzelf!

Op deze foto hebben we dan ook de vermoedelijke stand van het hoefbeen getekend, waarvan de voorkant parallel loopt met het nieuwe gegroeide gedeelte van de hoefwand. Op de foto's van opengezaagde hoeven kun je zien dat dit klopt.

Afbeelding
Op deze foto is de 'nieuwe' hoefschoen getekend. Dit is de hoefschoen die zich voortzet wanneer het nieuw gegroeide gedeelte van de hoefwand zich volgens de nieuwe lijn voortzet. Nu zie je dus ook waarom het hoefbeen op deze positie is getekend, de nieuwe groei-hoek van de hoef laat ons dit zien.
Op deze foto kun je ook zien dat het onderste gedeelte van de hoefwand, wat los zit, een enorme kracht uitoefent op het nieuwe stukje witte lijn waarmee het nieuwe gedeelte van de hoefwand vastzit. Als we het paard blijven laten lopen op het voorste gedeelte van de hoefwand dan is de kans groot dat de nieuwe hoefwand ook weer losscheurt voor hij de onderkant van de hoef heeft bereikt.
Afbeelding

De rode lijn geeft schetsmatig aan hoe je deze pony het beste zou kunnen bekappen. We maken een nieuwe grondlijn die parallel loopt met de onderkant van het hoefbeen. Het hoefbeen hoort immers parallel met de grond te staan. We zetten "de hoef" dus weer recht. En met "de hoef" bedoelen we niet het losgelaten omhulsel maar het hoefbeen plus het nieuw gegroeide gedeelte van de hoefwand.

Afbeelding

En nu zie je het effect. Als je de hielen drastisch inkort verandert de stand van de hoef op een dergelijke wijze dat het hoefbeen op een veel gunstiger positie wordt gebracht! De punt van het hoefbeen drukt niet meer rechtstreeks in de zool en de toon van de hoef wordt van de grond afgewipt zodat ook de druk van de grond wordt verminderd. De pijn neemt af en het paard steunt niet langer op het losgelaten gedeelte van de hoefwand. Resultaat: een pony die zich direct veel beter kan voortbewegen omdat de pijn minder wordt, (en laat dat nou zo belangrijk zijn voor het herstel), een hoefbeen wat weer in de juiste positie staat ten opzichte van de andere botten, een hoefwand die niet meer steeds omhooggeduwd wordt en dus de witte lijn weer opnieuw laat scheuren.

Laat je niet misleiden door de enorme schuine hoek van de voorkant van de hoef. Het lijkt vreemd, en ís ook vreemd, maar bedenk dat dit schuine stuk hoefwand gewoon loszit en voor wat betreft de hoef geen betekenis meer heeft. Een losgescheurd stuk van je vingernagel dat in een opgewipte stand staat heeft ook niets meer met de stand van je vingerkootjes te maken. Kijk dus als het ware "door" de losgelaten hoefwand heen en probeer de stand te zien van de interne structuren van de hoef. Het bovenste stuk hoefwand verraadt de juiste positie.
Wanneer het bovenste stuk van de hoefwand volgens deze lijn verder naar beneden is gegroeid heb je weer een normale hoef, in een normale stand...

hier kun je meer lezen over de oorzaak van hoefbevangenheid, oplossingen en hoe te voorkomen:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm