[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:19

Nu heb ik ook een ander vraagje. De dierenarts is gisteren weer geweest en het is toch hoefbevangenheid.

Nu vraag ik mij alleen iets af. Hij moet absoluut naar buiten op schrale grond of paddock.
Terwijl het paard van mijn stalgenoot op stal moet blijven ivm mogelijke hoefbevangenheid.
Het gaat hier om 2 andere dierenartsen, maar ik vraag me nu toch af wat wel en wat niet goed is.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:47

Beweging is goed voor de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.
Maar alleen als het paard uit zichzelf wil lopen, als het echt niet gaat liever niet dwingen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:56

Nee als het paard van een ander is, en die er zelf geen dierenarts bij wil hebben, is het idd erg moeilijk!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:00

Gemske dank je wel.
Opzich loopt hij kleine stukjes, maar staat meer stil. Door de stal scharrelt hij af en toe wat.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:04

Het voordeel van de paddock is dat hij wel gestimuleerd wordt om te blijven lopen. Op stal is dat toch minder....

Maar misschien dat het te maken heeft met de mate van kanteling van het hoefbeen?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:34

En juist het "korte" draaien in stal veroorzaakte bij onze shet veel meer pijn. Ik zou zeggen, lekker naar buiten in de paddock, als hij daar alleen kan staan, moet absoluut niet opgejaagd worden door andere paarden, maar zelf zijn beweging kunnen kiezen ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:48

Hij zal in ieder geval samen met mijn andere pony komen. Die is er ook gevoelig voor om hoefbevangen te worden.

Het nadeel is dat wij op stal geen paddock hebben. Is het ook voldoende om een stuk weide af te zetten, hier staat weinig gras (schraal stukje) en toch kan hij dan bewegen wanneer hij dat wilt en hoe hij dat wilt.
Of zou dit misschien een te harde ondergrond zijn?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:06

Nikita liep gister weer minder |( Ik denk dan toch dat het van het gras komt..
Sinds anderhalve week gaat ze weer een paar uurtjes per dag de wei op.
Nu wil ik het met een graasmasker proberen. Wat voor graasmasker raden jullie aan?
Ze krijgt best snel schuurplekjes en heeft een klein hoofdje, voor halsters ed heeft ze cob, hoe zit dit bij graasmaskers? :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:13

Balen marieke, zou goed van het gras kunnen komen, merk zelf ook verschil met dagen dat ik haar aan de hand heb laten grazen of niet.
Van graasmaskers heb ik geen verstand, maar volgens mij zijn die van best friend wel heel goed...

Wij zijn zo ver nu dat ik binnen nu en een maand een nieuw zadel ga kopen, om weer "echt" te kunnen gaan rijden(in ieder geval met de juiste drukverdeling)!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:21

Oke, bedankt :)
Fijn dat het goed gaat! Bij Nikita ging het ook alleen maar beter toen ik weer echt ging rijden.
(nu wil ik haar dus ook niet echt helemaal stil zetten..)

Edit: Zitten die duurdere graasmasker ook echt veel beter?
Ik vind zo een er bijvoorbeeld ook goed uitzien en die is dan weer veel goedkoper..
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35749

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:38

:)* je kan bij de paardendrogist ook eerst een week testen. Is dat geen optie?

Stilzetten zou ik ook niet meteen doen hoor, maar niet overvragen. Beweging is alleen maar verstandig...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:57

xMariekee schreef:
Edit: Zitten die duurdere graasmasker ook echt veel beter?
Ik vind zo een er bijvoorbeeld ook goed uitzien en die is dan weer veel goedkoper..
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35749

Ik heb er zo een voor mijn shetlandpony. Ze krijgt er wel wat schuurplekjes van, even in de gaten houden.
Verder ben ik heel tevreden over deze, blijft goed zitten maar gaat wel af als ze ergens aan blijven hangen.

Succes ermee!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:02

xMariekee schreef:
Nikita liep gister weer minder |( Ik denk dan toch dat het van het gras komt..
Sinds anderhalve week gaat ze weer een paar uurtjes per dag de wei op.

Ik zou een hoefbevanger überhaupt nu nog niet in het gras zetten. Zolang de temperatuur 's nachts nog beneden de 10 graden komt heb je overdag veel fructaanaanmaak. Beter is om daar weer mee te beginnen als het 's nachts boven de 10 graden is en dan nog heeeeeel langzaam opbouwen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:41

Ik wist niet dat je het kon testen, dat is idd wel heel handig! :D

gemske, hoe valt die maat? Bij halsters ed heeft mijn pony maat cob, zou ze nu een s of een m nodig hebben?
heb jij nu een xs voor jou pony?

Ik sta op een pensionstal en heb er niet zoveel over te zeggen wanneer de paarden de wei op gaan..
Ik kan haar wel op stal houden terwijl de andere paarden naar de wei gaan, maar dan wordt ze helemaal gek.
Ik laat haar nu dus met de andere paarden mee de wei op gaan,
maar dan haal ik haar er zelf eerder uit (dan heeft ze toch even mee kunnen rennen en alles op de wei).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:53

Mijn shet heeft XS, ze heeft een klein hoofd maar niet echt mini ofzo.
Bij de paardendrogist kun je volgens mij gewoon proberen, of twee bestellen en een terugsturen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:01

Marchador schreef:
Hij zal in ieder geval samen met mijn andere pony komen. Die is er ook gevoelig voor om hoefbevangen te worden.

Het nadeel is dat wij op stal geen paddock hebben. Is het ook voldoende om een stuk weide af te zetten, hier staat weinig gras (schraal stukje) en toch kan hij dan bewegen wanneer hij dat wilt en hoe hij dat wilt.
Of zou dit misschien een te harde ondergrond zijn?

Wij hebben onze shetjes momenteel op een echt kaal stukje weide staan, dat was echt keihard, maar nu iets zachter door regen. Pas wel op met een schraal stukje, juist in die korte stukjes gras zit veel fructaan. En ik sta er iedere keer weer versteld van hoe de pony's van heel erg weinig gras, toch nog heel erg veel binnen kunnen krijgen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:05

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:27

zwartepaerd schreef:
Wij hebben onze shetjes momenteel op een echt kaal stukje weide staan, dat was echt keihard, maar nu iets zachter door regen. Pas wel op met een schraal stukje, juist in die korte stukjes gras zit veel fructaan. En ik sta er iedere keer weer versteld van hoe de pony's van heel erg weinig gras, toch nog heel erg veel binnen kunnen krijgen ;)

Ja die blijven eten en kunnen millimeteren :+
Ik heb zelf ook zo'n 'golfbaantje' door het kort afgrazen, maar mij valt ook op dat het gras zich daar prima op aanpast. Het wil blijven overleven en maakt veel sneller blaadjes aan.
Dus ik heb geen 'stoppeltjesveld', maar hele kleine grassprietjes. En in blad zit minder fructaan dan in de stengel van het gras.
Ik vraag me daarom serieus af of dit soort schrale stukjes wei wel zo gevaarlijk zijn als vaak wordt gezegd. Zelf denk ik dat de 'schrale' velden, die of net zijn gemaaid of voorafgaand door koeien zijn kort gevreten, en dus vol staan met stengels/stoppels ipv blad, wel fructaangevaarlijker zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:54

Citaat:
En in blad zit minder fructaan dan in de stengel van het gras

Is dat zo? Waar baseer je dat op? Als er geen blad aan het gras zit, dan vindt er toch nauwelijks fotosynthese ( dus omzetting/afbraak van fructaan) plaats?
Ik heb mijn paarden al een tijdje op onze "kleine wei" staan om de voedselinname te beperken - het gras is daar dan ook behoorlijk kort- het is bij lange na geen slechte wei met zandgaten maar eerder een fraai golfbaantje zoals jij ook je tuin omschrijft. Het gras doet z'n best om te groeien, tegen de grazende paarden op. Ik zou dus denken dat het gras behoorlijk gestressed is en dus eigenlijk voor HB-ers te veel fructaan bevat.

Het viel mij op dat ze allebei weer wat dikke nekken krijgen, ondanks beperkte weidegang. Misschien dat ik de paarden toch weer verhuis naar de grote wei waar het gras langer is en hun weidetijd ga beperken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:17

Ik heb het ooit ergens gelezen in alle artikelen die ik heb doorgeworsteld en zou echt niet meer weten waar dat nu exact stond. Het gaat over het groeipunt in ieder geval; van waaruit het gras groeit en dat is niet met het blad. Dat groeit wel, maar is niet het groeipunt van de plant. Als het graspolletje vaak genoeg wordt afgevreten, zal het groeipunt lager komen te liggen en niet makkelijk bereikbaar zijn.
Hoe gestresst dit gras is, is moeilijk te zeggen. Logisch zou het erg gestresst moeten zijn, maar als die plant zich er nu op aan heeft gepast, dan zou het wel eens kunnen meevallen met die stress ... het gaat hier ook om een oud grasveld (meer dan 7 jaar oud) met grasmengsel dat bestand is tegen veel belopen worden en kort afgrazen (horse master).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:11

xMariekee schreef:
Ik wist niet dat je het kon testen, dat is idd wel heel handig! :D

gemske, hoe valt die maat? Bij halsters ed heeft mijn pony maat cob, zou ze nu een s of een m nodig hebben?
heb jij nu een xs voor jou pony?

Ik sta op een pensionstal en heb er niet zoveel over te zeggen wanneer de paarden de wei op gaan..
Ik kan haar wel op stal houden terwijl de andere paarden naar de wei gaan, maar dan wordt ze helemaal gek.
Ik laat haar nu dus met de andere paarden mee de wei op gaan,
maar dan haal ik haar er zelf eerder uit (dan heeft ze toch even mee kunnen rennen en alles op de wei).

Kun je hem niet gewoon in de bak laten zetten?
dat lijkt me iig beter voor je paardje,, maargoed dat is helaas niet overal mogelijk!!

Morgen komt de hoefsmid weer voor marco. Ben erg benieuwd wat hij er van gaat zeggen helemaal omdat ik 6 mei wil starten omdat het zo ontzettend goed gaat..

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:20

Ze kan ook gewoon in de paddock blijven staan (ze staat nu zoieso van 10 uur 's ochtends tot 5 uur in de paddock)
maar om 5 uur gaan de andere paarden dus voor een paar uur de wei op
In de paddock of bak ziet ze de andere paarden de wei op gaan. Ze wordt dan helemaal gek..

Ik heb nu idd 2 graasmaskers besteld, krijg ze waarschijnlijk morgen.. en degene die het beste zit hou ik :)
Het zou wel heel fijn zijn als ze hiermee toch mee de wei op kan met de andere paarden!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:55

tsja ik denk dat dat gewoon een kwestie van wennen is.
Marco staat ook altijd in het paddoch en zalinda gaat inderdaad om 5 uur het gras op. Ik geef marco dan aan het hek wat eten.
Hij weet gewoon dat hij niet mag en probeert het daarom ook bijna nooit.

Ik snap natuurlijk wel dat het lastig is! ik wou dat mijn pony ook gewoon het gras op kon

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:34

ik heb net een zak marstall vito gekocht dus hoop dat ie het lust. Net wel een beetje gegeven om te kijken wat ie er van vond en toen at ie het zo op maar het kan best zijn dat ie het volgende week niet meer lust ;)
Hoe laten jullie je paard wennen aan nieuw voer?
ik dacht gewoon steeds een handje vito door zn andere voer doen en per week een handje meer ofzo?

en hoeveel mag marco ongeveer hebben van vito? hij weegt zn 300 of 350kg en doet lichte tot matige arbeid

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:26

xMariekee schreef:
Ze kan ook gewoon in de paddock blijven staan (ze staat nu zoieso van 10 uur 's ochtends tot 5 uur in de paddock)
maar om 5 uur gaan de andere paarden dus voor een paar uur de wei op
In de paddock of bak ziet ze de andere paarden de wei op gaan. Ze wordt dan helemaal gek..

Ik heb nu idd 2 graasmaskers besteld, krijg ze waarschijnlijk morgen.. en degene die het beste zit hou ik :)
Het zou wel heel fijn zijn als ze hiermee toch mee de wei op kan met de andere paarden!

Hey marieke,
Ik denk dat het ook belangrijk is om te achterhalen waar de hoefbevangenheid vandaan komt.
Wie weet komt het niet door het gras/ fructaan.

Ik heb choco ook gewoon op het land staan. Hij staat dagelijks een uur of 7/8 buiten. Tot nu toe geen problemen gehad, ondanks het fructaan gehalte sommige dagen toch redelijk hoog was.

Aangezien nikita het ook in de winter heeft opgelopen is het misschien daar dus niet van afhankelijk.

Misschien kan je via je DA een IR test laten doen om te kijken of ze aan suikerziekte lijdt.
Via http://www.gddeventer.nl kan je meer informatie vinden.