[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:24

Dankjewel iedereen!

mysa
correspondent/vertaler

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:27

Lees het nu pas, echt heel veel sterkte, koester de goede herinneringen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:07

Sterkte Mindful.

Mijn pony gaat morgen op de foto. Ze blijft zo wisselend, ene dag dribbelt ze naast me van en naar de paddock en de andere dag moet ik haar haast vooruit slepen.. Ik wil eigenlijk het resultaat niet weten want ik ben echt bang dat haar hoefbeentjes vreselijk gekanteld zijn. Maargoed, dan weten we dat maar. Hoop maar dat het meevalt.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:13

heeft iemand ervaring met gekantelde hoefbeentjes? Mijn pony heeft het nu aan twee voorbenen. Nu drie weken door met de buut ascal en tranguigel. Daarna weer naar de kliniek. De veearts zei dat het erg verschillend is per paard hoeveel last ze van de gekantelde hoefbeentjes hebben.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:11

Patricia_86 schreef:
heeft iemand ervaring met gekantelde hoefbeentjes? Mijn pony heeft het nu aan twee voorbenen. Nu drie weken door met de buut ascal en tranguigel. Daarna weer naar de kliniek. De veearts zei dat het erg verschillend is per paard hoeveel last ze van de gekantelde hoefbeentjes hebben.

Wij hebben twee pony s met 2 gekantelde hoefbeen voor! Waarvan 2 ernstig bij 1 pony.
De buut deed bij ons weinig de metacam daarin tegen wel. Ze zijn nu ong 2 weken terug op een andere manier bekapt, daarna werd het alleen maar slechter! Zelfs met pijnstilling. Konden amper lopen en lagen heel veel.
Nu staan ze nog op de metacam, magnesium chelaat ! Sinds gister gaan ze iets vooruit!
Maar we houden ons hartje vast voor de pony waarvan haar hoefbeentje erg gekanteld zijn!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:28

kwebbelengel schreef:
Patricia_86 schreef:

Wij hebben twee pony s met 2 gekantelde hoefbeen voor! Waarvan 2 ernstig bij 1 pony.
De buut deed bij ons weinig de metacam daarin tegen wel. Ze zijn nu ong 2 weken terug op een andere manier bekapt, daarna werd het alleen maar slechter! Zelfs met pijnstilling. Konden amper lopen en lagen heel veel.
Nu staan ze nog op de metacam, magnesium chelaat ! Sinds gister gaan ze iets vooruit!
Maar we houden ons hartje vast voor de pony waarvan haar hoefbeentje erg gekanteld zijn!

Hoe hadden jullie bekapt?
Romy staat al 1,5 jaar op Magnesium. Ze had eerst een tekort. Aangetoond in bloed en urine onderzoek. De Magnesium heb ik met supplement geven nu eindelijk goed. Hoe lang hebben jou pony's nu hb?

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:31

Zoals ik het begreep zijn de tenen ingekort, en ze hebben iets met haar hakken gedaan. Maar ik ben tot nu toe nog niet overtuigd of dit goed is. ( ik trek mijn hoefsmid niet in twijfel hoor) is meer een gevoel omdat het eigenlijk alleen maar slechter ging.

De merrie ( die heeft de ergste kanteling) hebben we deze zomer 3 jaar. En hebben we overgenomen van mensen die haar hadden opgevangen. Zij was in beslag genomen.
Zij is chronisch bevangen, en heeft af en toe enorme pieken. Maar die piek heeft ze nu al weken.

De ander hebben we in mei 1 jaar, ook zwaarverwaarloosd geweest die is acuut bevangen geworden door de vorst periode en de wei opgaan.
Hij heeft minder kanteling.

Hoe dien jij de magnesium toe? Hier zijn ook de menigen over verdeeld
Groetjes

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:38

Nou, heb de voorvoetjes op de foto.. wilde alle 4 maar de veearts vond t onzin.. was ook echt een vreselijk botte vent, bah. Maargoed voor is al niet best.

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:44

:(:) Dat is zeker een behoorlijke kanteling. En links voor een hoedenrandje aan het hoefbeen. Ik zie wel een dikke zool. Maar ik ben geen arts. Ik kan het alleen vergelijken met de foto's die ik van Image haar voorvoet heb gezien.

Beeehhh wat zei de veearts? Kan de hoefsmid je verder helpen aan de hand van deze foto's?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:55

De veearts zei; nu weet je iig dat ze bevangen is (meen je dat nou....), wil je een foto maken voor je hoefsmid? Hij is gekanteld, maar dat zijn ze allemaal en niet gezonken.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:22

Ik probeerde die van onzepony s ook te plaatsen maar lukt me niet! Zien er eigenlijk hetzelfde uit alleen is het hoedje ernog niet!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn van beide pony s hun voor voeten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:40

Liesje89 schreef:
De veearts zei; nu weet je iig dat ze bevangen is (meen je dat nou....), wil je een foto maken voor je hoefsmid? Hij is gekanteld, maar dat zijn ze allemaal en niet gezonken.

Gatver wat naar dat je veearts zo reageerde.
Heb je vervoer? Anders zou ik zeggen, maak een afspraak bij Paardenkliniek Visdonk op dinsdag of donderdag. Dan Zijn de gebroeders Van Nassau op de kliniek. Samen met de artsen kunnen wij vast veel doen voor jouw paard. Ze zijn erg ervaren met hoefbevangen paarden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:43

@kwebbelengel
Jemig, beide ponys bevangen. :(:) De hoefbenen van Nolly zijn verder gekanteld dan die van Magic. Wat is het advies van jouw veearts en hoefsmid? De hoefsmid kan door een goede behandeling veel verlichting geven.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:56

Bij mijn paard zijn ze alle 4 gekanteld. LV, RV en LA fors. Pony heeft ook spat in de achterbenen en beginnende artrose LA. Loopt als een kievit. Geheel tegen de theorie in hoor. Ze vonden het zo raar dat zijn casus is gebruikt bij een Australische onderzoeker naar HB die op de kliniek was voor een lezing. Ook zijn advies was; het verschilt per paard hoeveel last ze ervan hebben. Door pijn kunnen ze inderdaad wel wat heenlopen. Mijn paard is voor zichzelf ook knetterhard. Maar als ze blootvoets in stap en draf op het harde correct lopen (en uiteraard voor de rest ook) kon je er vanuit gaan dat het goed was. En dat terwijl sommige paarden bij een mini kanteling als ontzettend pijn leiden en kreupelen. We zijn nu bijna een jaar verder na de aanval, welke op 19 februari 2015 was. Zijn hoeven gaan goed en hij loopt ook goed. Wel heb ik vanwege de kantelingen zijn graas mogelijkheden op nihil gezet en hem in een PP gezet. De aanval was mechanisch na verkeerd bekappen door een eenmalige smid. Maar een nieuw risico ga ik niet nemen, met zulke kantelingen. Ook gaan we niet meer naar een gewone smid maar blijven we naar de kliniek gaan.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:37

janouk schreef:
@kwebbelengel
Jemig, beide ponys bevangen. :(:) De hoefbenen van Nolly zijn verder gekanteld dan die van Magic. Wat is het advies van jouw veearts en hoefsmid? De hoefsmid kan door een goede behandeling veel verlichting geven.

Ja helaas bij alle 2 , maar door hun nare verleden weet ik niet of ze ooit al bevangen zijn geweest, aan het beeld te zien en de kanteling denken we van wel!
Alle twee waren heel slecht dat we ze mee namen! Elke maand dat ze zich goed voelen en hun gezondheid het toe laat was mee genomen. Met de nollie zijn we nu bijna 3 zomers verder. En met magic bijna een jaar.

Advies da, was anders bekappen, pijnstillers en rust.
Ze hebben vanuit hun stal een uitloop van 15x30 kunnen bewegen wat ze willen en kunnen.
Magic zijn metacam bouwen we af, nollie durf ik niet aan. Zij heeft zoveel last er zijn dagen dan komt ze de stal niet uit! Maar ze blijft blij van geest. Pas ze haar koppie laat hangen of als het echt alleen maar lijden kiezen we voor euthanasie. Ik hoop dat ze alle twee nog een periode echt pony mogen zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:40

Voor de mensen die fotomateriaal handig vinden bij hb.
Zware kanteling en misvormde groei van de hoef. De misvorming is er destijds volledig uitgegroeid.

Afbeelding

Afbeelding

Prognose was destijds erg slecht maar toch is mijn lieve hafje erg opgeknapt en we konden zelfs rustige stapritjes maken.

Een half jaar later wederom een enorme terugslag gehad, waar ze niet meer bovenop gekomen is. Ondanks de goede en kundige zorg van de da en hs.

Maar de ene kanteling is de andere niet, zelfs een sinker heeft soms kans op verbetering....en er zijn paarden zonder ernstige kanteling waarbij er geen gunstige prognose zichtbaar is.
Kortom ieder paard is anders en zo ook het verloop.

Iedereen veel sterkte en wijsheid met deze moeilijke en complexe aandoening!

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:51

Cissie die rand in de hoef is dat ook veroorzaakt door hb?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:00

kwebbelengel schreef:
Cissie die rand in de hoef is dat ook veroorzaakt door hb?

Ja, maar is bij haar ook weer uitgegroeid destijds.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:23

kwebbelengel schreef:
Zoals ik het begreep zijn de tenen ingekort, en ze hebben iets met haar hakken gedaan. Maar ik ben tot nu toe nog niet overtuigd of dit goed is. ( ik trek mijn hoefsmid niet in twijfel hoor) is meer een gevoel omdat het eigenlijk alleen maar slechter ging.

De merrie ( die heeft de ergste kanteling) hebben we deze zomer 3 jaar. En hebben we overgenomen van mensen die haar hadden opgevangen. Zij was in beslag genomen.
Zij is chronisch bevangen, en heeft af en toe enorme pieken. Maar die piek heeft ze nu al weken.

De ander hebben we in mei 1 jaar, ook zwaarverwaarloosd geweest die is acuut bevangen geworden door de vorst periode en de wei opgaan.
Hij heeft minder kanteling.

Hoe dien jij de magnesium toe? Hier zijn ook de menigen over verdeeld
Groetjes

Zo wat veel reacties zeg! en veel foto's!

Ik heb heel erg lopen zoeken waar ik de magnesium in deed. Eerst iom veearts in pavo speedi beet. Hier zat zoveel calcium in dat de magnesium niet werd opgenomen. Ook hebben we pavo natures best geprobeerd, hier zag ik in het bloed en urine ook geen verbetering. Nu krijgt ze het in een heel klein beetje Pavo care 4 live. Hier zag ik in het bloed en urine wel verbetering.
hier een beetje de waardes van het bloed, de urine hebben we 2 keer getest, daar heb ik de uitslag even niet van thuis:
19-11-2014 Laag 0,52 ( 0.80-1.20) Speedi beet
07-01-2015 Laag 0.63( 0.80-1.20)speedi beet
06-03-15 Laag 0.67 ( 0.80-1.20) natures best
07-04-2015 0.73 ( 0.80-1.20) Care 4 live
27-07-2015 0.79 ( 0.80-1.20) Care 4 live
18-12-2015 0.79 ( 0.80-1.20) Care 4 live

Ik zal de foto's van Romy haar kanteling ook even opvragen. Romy is nu vanaf 24-02-2016 nu hoefbevangen, gelijk op zondag avond de veearts erbij gehad en Ascal en Inflacam toen begonnen en vanaf de 28 ste weer de veearts erbij en toen Buut , Ascal en Tranguigel. En afgelopen dinsdag de foto's gemaakt.

Houden jullie je paarden bekapt of hebben jullie ijzers en dan speciaal beslag?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:25

janouk schreef:
:(:) Dat is zeker een behoorlijke kanteling. En links voor een hoedenrandje aan het hoefbeen. Ik zie wel een dikke zool. Maar ik ben geen arts. Ik kan het alleen vergelijken met de foto's die ik van Image haar voorvoet heb gezien.

Beeehhh wat zei de veearts? Kan de hoefsmid je verder helpen aan de hand van deze foto's?

wat is een hoedenrandje?

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:44

Onze pony s zijn bekapt!

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:45

Patricia_86 schreef:
janouk schreef:

wat is een hoedenrandje?

Volgens mij is dat dat puntje van het hoefbeen wat eruit gaat zien als een "hoedje"

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:33

Ik heb trouwens nog een tip om te koelen. Wij gebruiken op stal deze https://www.ruiterhart.nl/spring-schoen ... oeven.html . we maken ze nat en vriezen ze in. Dan een oude sok om de kroonrand en kogel om de huid te beschermen. dan om de hoef heen. blijven gemiddeld 30 -45 min koud, afhankelijk hoe warm de hoeven zijn. we hebben 4 paar op stal, dus 8 hoeven. Ideaal om te koelen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:22

goeie tip :j

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:16

Hallo bokkers,
Misschien een vreemde tijd om mezelf hier voor te stellen, gezien het geen weide seizoen is.. toch is her gebeurd, Bram is hoefbevangen verklaard. Ik ben zojuist terug gekomen van 2.5 week vakantie en de dag voordat we op vakantie gingen merkte ik dat hij enige moeite had met scherpe bochten. Papa heeft het niet eerder verteld omdat hij niet wilde dat ik me druk zou maken. Bram heeft twee weken veel gelegen, raar gestaan en nauwelijks gelopen. Hij heeft pijnstillers en blpedverdunners gekregen en sinds een paar dagen loopt hij minimaal, eigenlijk nauwelijks. Ik heb me al redelijk verdiept maar er zijn enkele vragen die ik hen waar iemand me hier misschien mee kan helpen. Onze dierenarts doet zijn werk maar verder kan ik er niet heel goed mee praten. De hoefsmid komt langs zodra hij weer een beetje loopt? Weet iemand na hoe lang hij ongeveer weer zou moeten gaan lopen? En wanneer zou je een röntgenfoto kunnen laten maken? Wat zijn hier ongeveer de kosten van? Ik maak me er heel erg zorgen om en morgen wordt ik zelf geopereerd dus kan ik er twee weken niet heen..