Die van mij staat alleen op de wei, maar staan twee rustige fjorden direct naast. Die trokken ook weleens een sprintje, maar over het algemeen redelijk rustig.
mijn pony is nu voor de 2x aan het herstellen van een blessure. 2 jaar geleden heeft hij een blessure aan het checkligament gehad. ik het hem laten behandelen met prp en hij heeft 6 maanden rust gekregen. hij stond wel overdag buiten in de weide. nu sinds juni terug een blessure. nu heeft hij blessure aan het collateraal hoefligament. Dus terug PRP en 6 maanden rust. Hij staat terug overdag op de weide, maar het is echt moeilijk geworden om hem rustig te houden. Voor het goede herstel is hij niet rustig genoeg. Zo schrokt hij zich deze morgen een hoedje van een hoop hooi op de grond. Manken doet hij volgens mij niet meer, maar ja, ik weet ondertussen wel al, dat dit niet wil zeggen dat er sprake is van genezing. Ik zou hem voor mijn gemoedsrust elke maand willen laten controleren.
Ik heb mijn haflinger met peesblessuren 2x per dag gekoeld met coolpacks en later ice fibe boots gekocht ...nu zijn we 5 maanden verder en pees haast hellemaal opgevuld
Ik heb het inderdaad bij coldpacks gehouden en als het niet voor handen was gewoon koelen met water.
Mijn paard heeft voor de nachten wel back on track beschermers om gehad. Ze was nogal van het schrapen en tegen deuren schoppen dus de beschermers waren vooral voor mijn eigen gemoedsrust.
Yvank ik gebruikte ook coolpacks. Twee keer daags 10 minuten om. Mijn paard staat bij mijn schoonouders en die wilde ik er niet teveel mee belasten. De coolpacks wilde mijn schoonvader tijdens het voeren wel op en af doen en dat scheelde mij weer 2 x afspuiten op een dag. Sowieso red ik dat in de ochtend niet ivm werk en in de avond ging ik dan liever borstelen en deed ik dan de coolpacks om. Moesten ook al half uur aan de hand stappen, als je dan ook nog met een slang moet gaan afspuiten, breekt het je op een gegeven moment wel op hoor. Vond de coolpacks echt een uitkomst. Ik had de coolpacks van Equest.
Die heb ik inderdaad gezien! Werken die fijn en worden ze goed koel? Ik kan sochtends ook niet dus ik zal mijn staleigenaren er mee moeten opzadelen dan is dit al makkelijker.
Ik hoor ook veel over de ice vibes maar man die zijn wel erg duur...
Ze blijven zeker wel 15 minuten goed koel. Als je aan het been zelf voelt daarna dan lijkt het mee te vallen, maar mijn da zei dat dat normaal was en volgens mij is dat hier weleens vaker in het topic ter sprake gekomen. Ik zou het sowieso voor de ochtenden doen en dan eventueel in de avonden zelf nog koelen met water. Ligt er ook aan hoelang je nog moet blijven koelen. Ik vond de ice vibes zelf ook gewoon te duur.
Ik vond de ice vibes ook echt een uitvinding. Je kan de icepacks van ice vibe ook los kopen! De nieuwe coldpacks van ice vibe zijn beter dan de oudere. De nieuwste bleven bij mij wel minimaal 15 minuten en vaak zelfs 20 minuten koud (met de trilplaten aan). Het kost idd echt heel veel tijd als je alles apart moet doen. Door de icepacks kon ik haar gewoon koelen en tegelijkertijd uitmesten/poetsen/voeren. Heeft mij heel wat uurtjes gescheeld!
Deden jullie ook nog iets met voer? Mijn paard stond tot vorige week gewoon vol in training (Z1) en stond dus op 2 kg brok + lucerne. Op de kliniek krijgt hij nu handje brok voor het idee want we willen nu geen energie en onbeperkt hooi. Hij wordt snel heet van voer, normaal geen probleem want hij loopt hele dag buiten en 5x per week onder het zadel.
Ik zat te denken om als hij thuis is vitaminebrok gaan geven met lucerne en onbeperkt hooi en MSM.
Somebitch
Geplaatst: 09-09-17 18:03
Ja ik deed ook maar een bodempje met voer voor het idee. (En dan het liefste nog gewoon basis muesli ipv sportmuesli). Daarnaast gaf ik msm en glucosamine bij.
En ook ik heb tijdens de blessure gebruik gemaakt van de back on track stalbeschermers. Gebruik ze nu tegenwoordig als transportbeschermers ideaal
Ik ben ook tijdens de rust altijd een heel klein beetje voer blijven geven. Ook gewoon voor idee om iets te krijgen. Hier loopt het weideseizoen op zijn einde en dat gaat altijd gepaard met een hoop stress in de zin van ijsberen door de paddok, op het hekken van weide afstormen in volle galop, ... . Dus eigenlijk alles wat niet goed voor het herstel.
Hier goed nieuws! Vandaag weer een echo van de pees gehad en het zag er al beter uit ! Er is nu enkel nog een verdikking van de tussenpees te zien. Behandelen in de vorm van laser of stamceltherapie vond de dierenarts niet nodig daar was het te mild voor. Nu 4/5 weken boxrust en stappen en daarna terug voor een echo waarop ze verwachten dat er niks meer te zien zal zijn. Als dat zo is kunnen we daarna met opbouwschema al beginnen
Pfff.. hier weer niet goed. Wordt er zo moe van en weet het niet zo goed meer. Zie er verder niks aan en voel ook geen verschil. Hoef is wel wat warm, dus hoop stiekem op een hoefzweer, maar zo makkelijk komen we er vast niet vanaf. Kijk het nog maar even een paar dagen aan.. De vorige keer ging ze met een hoefzweer hard achteruit met de dag. Zondag nog het bos in geweest en niks aan de hand, gisteren ineens hartstikke kreupel.
Weet het niet zo goed meer, ze is straks 22 maar verder nog zo fit.. Afgelopen zomer nog onze eerste wp in het Z1 gereden, eigenlijk heel makkelijk zonder extreem te trainen. Heb het trainen al op een lager pitje staan, gaan altijd veel naar buiten enzo omdat ik niet teveel meer van haar wil vragen en dan toch loopt ze weer niet goed. Ik merk dat ik ook steeds onzekerder wordt met rijden, elke keer weer twijfel of ze wel goed loopt. Maar ja, nog te goed om met pensioen te doen, dus wat moet je dan.. Ik wacht maar even een paar dagen af en anders na het weekend maar naar de da.
Hij staat overdag in een kleine paddock van 3 x 4 ongeveer anders was hij niet te hanteren
_Nelleke_
Geplaatst: 19-09-17 15:56
Hallo!! Mag ik mij ook melden?
Mijn paard heeft een blessure aan zijn strekpees rechtsvoor. Hij loopt niet kreupel en het is ook niet warm. Hij mag van de DA gewoon in de groep blijven (hij staat 24/7 buiten) en hij mag ook onder het zadel gewoon lekker stappen. Ik wil het eigenlijk nog gaan koelen met iets van een ijspack, iemand ervaring?