Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
paars schreef:Dames, het gaat er wat mij betreft om dat we goede informatie verzamelen en met elkaar delen. Er is nog veel niet bekend en ik waardeer jullie beider inbreng zeer. Het doel van ons allemaal is dat we kennis willen vergaren, bronnen hiervoor raadplegen en van elkaars ervaringen leren. Dit onderwerp, willen we energie halen uit olie of suiker om het maar even grof in te delen, is zeer interesant. Zeker voor HB / IR paarden. Door de nu ontstane discussie wordt dit alleen maar duidelijker, waarvoor dank aan beiden. Blijf de bal spelen, niet de man, en ga gerust verder!
Erg erg leerzaam. Van vit.e heb ik vroeger geleed dat ze er juist HB van konden worden? We zijn er toen om die reden mee gestopt bij Vashjes mams. Misschien omdat er in dat supplement ( vit.e +selenium) veel suiker zat?
Ik ben aan het plinten zagen en dat lukt NIET
colinneke schreef:Heey
Ik heb misschien een rare vraag maar rammelen de buiken van jullie paarden ook meer dan voor de HB?
Voor Luuk hb werd hoorde je de buiken helemaal niet maar toen kregen ze nog muesli;wat ze nu niet meer krijgen.
Als ik bij Sam en Luuk ben borrelen de buiken flink, bij de manegeponies hoor ik de buiken ook wel rommelen maar niet net als bij Sam/Luuk. Bij de buurpaarden hoor je de buik helemaal niet.
Of is het rammelende buik = honger?
We zijn zoiezo aan het twijfelen of ze niets tekort komen aangezien ze weer betrapt zijn op zand eten.
Jannepauli schreef:Lolclub: ik krijg van jou zo langzamerhand het beeld van een schooljuffrouw die met het bamboerietje klaar staat om bij iedere gelegenheid de schrijver dezes op de vingers te tikken.Afgezien van het feit dat ik dat niet zo prettig vind overkomen, zie ik ook dat je aan sommige dingen die ik schreef een eigen interpretatie geeft en die vervolgens presenteert alsof ik "dus" iets fout geschreven heb. Verschil van mening of opvatting hoort bij een discussie - het is niet mijn bedoeling jou of je adviseurs op de teentjes te trappen - je reacties lijken me 'geprikkeld' - als ik dat verkeer zie: sorry dan maar.
Jannepauli schreef:Lolclub: ik krijg van jou zo langzamerhand het beeld van een schooljuffrouw die met het bamboerietje klaar staat om bij iedere gelegenheid de schrijver dezes op de vingers te tikken.Afgezien van het feit dat ik dat niet zo prettig vind overkomen, zie ik ook dat je aan sommige dingen die ik schreef een eigen interpretatie geeft en die vervolgens presenteert alsof ik "dus" iets fout geschreven heb. Verschil van mening of opvatting hoort bij een discussie - het is niet mijn bedoeling jou of je adviseurs op de teentjes te trappen - je reacties lijken me 'geprikkeld' - als ik dat verkeer zie: sorry dan maar.
Jannepauli schreef:Ik ben van mening dat een paard in training, hersteld van laminitis, méér nodig heeft dan alleen hooi en een scheutje olie voor energie. Netzomin als een menselijke topsporter prestaties kan leveren op een dieet van een kroketje ( ook al wordt dat gebakken in de door jou gewenste olie), kan een sportpaard prestaties leveren op een beperkt dieet. Ik schreef al eerder: koolhydraten mogen dan wel in het verdomhoekje zitten maar het lijf heeft ze toch nodig. En naarmate de intensiteit van training opgevoerd wordt, zul je het paard dus ook van die stoffen moeten voorzien omdat je anders domweg van A naar B probeert te rijden op een lege tank. Die "snelle" energie is óók nodig: vergelijk het met een auto die zowel benzine ( = snelle energie) als olie ( draaiend houden van het motormechanisme) nodig heeft.
Om het even welke discipline het paard ook uitvoert: balans is hoe dan ook als basis nodig. Zelfs een paard met IR heeft koolhydraten nodig - denk maar aan de diabeet die toch echt een hapje brood of vergelijkbare suikers nodig heeft om erger te voorkomen - maar let wel: ik heb het niet over die brave beestjes die hun dagen staan te verlummelen in de paddock, die hun aandeel 'carbs' uit het hooi kunnen halen. We spraken toch over paarden in training.
Een paard dat werkt verbruikt in voldoende mate ( en het woord 'verbruikt' zegt het al, dus "is nodig") de snelle koolhydraten - een paard dat niet of nauwelijks werkt en desondanks volgestopt wordt het onnodige KH's loopt gevaar. Dat zullen we toch wel met elkaar eens zijn.
Jannepauli schreef:Mijn vraag was gebaseerd op jouw uitspraak: "Zowel Tug als Rene Wielens hebben mij verteld dat als het puur om extra energie gaat dat je dan prima kan volstaan met sojaolie, deze olie levert de meeste energie per kg product en schijnt goed te verteren te zijn voor het paard."
... en dat is, zoals ik ook al eerder schreef een eenzijdig advies. Die mening wordt gedeeld door de Laminitis Clinic. Om de sojaolie te 'verwerken' heeft het paard extra vitamine E plus Selenium nodig - met andere woorden een scheut sojaolie alleen volstaat niet prima, tenzij de de genoemde stoffen hebt toegevoegd. En vandaar ook de verwijzing van hen naar Dengie die een product verkopen waarin dit is toegevoegd. (Bovendien: in de lucerne zitten ook koolhydraten: 3,9 g per 100 gram - over balans gesproken) ... alternatief voor leveranciers van Vit E: graan.
Citaat:Als eerste wil ik even zeggen dat wat mij aangaat de discussie niet over koolhydraten maar over SNELLE koolhydraten gaat,
Ik ben het dus zeker met je eens wat koolhydraten aangaat, maar ik blijf bij mijn punt dat een paard geen "snelle" koolhydraten uit graan , muesli of sportbrok nodig heeft voor prestatie en/of gezondheid.
Jannepauli schreef:Het doet me overigens meteen denken aan het feit dat mijn grootvader én vader nooit dat spul voerden ( alleen maar het ouderwetse granenspul zoals haver) en hey.. hun paarden had nooit ergens last van.
En ja, nu krijg ik echt een déja-vu want ditzelfde heb ik zeker 10 jaar geleden al eens opgemerkt toen iedereen zich zo'n zorgen ging maken over de opkomst van zomereczeem ( waarvan ik recentelijk nog las dat ook dat IR-gerelateerd kan zijn). Tjonge, zo komen we nog eens ergens!
Jannepauli schreef:Ik snap je tekst niet EstherHegt - mijn grootvader|vader hadden geen HB paarden, ik heb ze er bij hun leven nimmer over gehoord. Kreupelheden - door verschillende oorzaken - kwamen wel voor en, toegegeven, het zou kunnen dat in hun tijd een HB-geval niet als zodanig herkend werd. Het waren overigens geen werkpaarden in de zin die jij wellicht bedoelt ( voor het boerenwerk).
mysa schreef:Tuurlijk heeft die er wat mee te maken, hij krijgt een appel op zijn verjaardag!
Gefeliciteerd Nado!
Hier weer zo 'grappig', ik schreef over een vermoedelijke hoefzweer, tijdje geleden. Not. Bevangen op 1 been...................