[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:31

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:42

paars schreef:
Dames ;-) , het gaat er wat mij betreft om dat we goede informatie verzamelen en met elkaar delen. Er is nog veel niet bekend en ik waardeer jullie beider inbreng zeer. Het doel van ons allemaal is dat we kennis willen vergaren, bronnen hiervoor raadplegen en van elkaars ervaringen leren. Dit onderwerp, willen we energie halen uit olie of suiker om het maar even grof in te delen, is zeer interesant. Zeker voor HB / IR paarden. Door de nu ontstane discussie wordt dit alleen maar duidelijker, waarvoor dank aan beiden. Blijf de bal spelen, niet de man, en ga gerust verder!
Erg erg leerzaam. Van vit.e heb ik vroeger geleed dat ze er juist HB van konden worden? We zijn er toen om die reden mee gestopt bij Vashjes mams. Misschien omdat er in dat supplement ( vit.e +selenium) veel suiker zat?

Ik ben aan het plinten zagen en dat lukt NIET :(

Ik denk dat dat zowel de inzet van LC, als van mij is: informatie delen en in de tussentijd allemaal wijzer worden. Maar ik wil geen scherpe kantjes aan dit soort discussies, ook liever niet in het vuur van de strijd. Ik hoef ook niet te lezen, zoals eerder gebeurde dat ik wegens 'tegenargumenten" opeens 'niet aardig ben' .. daar baal ik van. Dan wordt het opeens persoonlijk en daar heb ik geen zin in.

Anyway.. wat Vit E betreft: kan het zijn dat je die medicatie in poedervorm had? De draagstof zou dan natuurlijk de een of andere suiker kunnen zijn. Ik kreeg van de eerste arts die Pauli voor HB behandelde overigens ook meteen Vitamine E+selenium voorgeschreven, maar wellicht was dat omdat hij misschien twijfelde tussen HB en spierbevangenheid. Vit E heeft een duidelijke relatie met fuctioneren van de spieren maar dat het HB zou kunnen opwekken heb ik nog niet eerder gehoord.

Succes met de plinten!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:04

Heey
Ik heb misschien een rare vraag maar rammelen de buiken van jullie paarden ook meer dan voor de HB?

Voor Luuk hb werd hoorde je de buiken helemaal niet maar toen kregen ze nog muesli;wat ze nu niet meer krijgen.

Als ik bij Sam en Luuk ben borrelen de buiken flink, bij de manegeponies hoor ik de buiken ook wel rommelen maar niet net als bij Sam/Luuk. Bij de buurpaarden hoor je de buik helemaal niet.

Of is het rammelende buik = honger?
We zijn zoiezo aan het twijfelen of ze niets tekort komen aangezien ze weer betrapt zijn op zand eten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:22

Wat voor ruwvoer krijgen ze ( en hoeveel voor hun gewicht)?
@DD het flutding....ga het nu vastzetten met lijmklemmen.

Soms kan een discussie hier even scherp worden, omdat, ook hier, de inhoud erg belangrijk is voor de partijen. We hebben hier niet, zoals in de 2e kamer, een voorzitter die het gesprek kan leiden ( wat overigens geen garanties geeft....) en dan is er nog de factor dat het via geschreven woord gaat. Bij inhoudelijke teksten worden er minder smilies geplaatst die de toon van een zin kunnen weergeven. Bij mij is dat omdat het simpelweg vertraagt bij het typen. Dan komt het soms koud, zakelijk en kritisch over. We hoeven elkaar ook niet allemaal even aardig te vinden vind ik, maar nu een zekere N hier de kuierlatten heeft genomen is het weer een stuk prettiger toeven hier. Ik vind dat inhoudelijke overeenkomsten die jullie, LC en JP, in deze discussie hebben er zeker wel zijn. Maar snap ook dat het er ook erg ingewikkeld door wordt voor een aantal, incluis mijzelve. We zitten met de HB al in een gebied waar toch niet alles over bekend is. Ben me sindsdien iig veel meer gaan beseffen wat voer doet en wat er allemaal is ( en wat veel 'troep' ernwordt verkocht). Dat vind ik ondanks alles winst. Er zijn mi nog teveel mensen die totaal niet weten wat hun paard nodig heeft en wat het krijgt qua voeding.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:32

colinneke schreef:
Heey
Ik heb misschien een rare vraag maar rammelen de buiken van jullie paarden ook meer dan voor de HB?

Voor Luuk hb werd hoorde je de buiken helemaal niet maar toen kregen ze nog muesli;wat ze nu niet meer krijgen.

Als ik bij Sam en Luuk ben borrelen de buiken flink, bij de manegeponies hoor ik de buiken ook wel rommelen maar niet net als bij Sam/Luuk. Bij de buurpaarden hoor je de buik helemaal niet.

Of is het rammelende buik = honger?
We zijn zoiezo aan het twijfelen of ze niets tekort komen aangezien ze weer betrapt zijn op zand eten.

Mijn HB paard rammelt idd meer, dan de anderen. Dat zou in mijn geval te wijten zijn aan de instabiele werking van de blinde darm.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:42

en ik denk ook dat er niet zo heel veel voorbeelden zijn van dressuurpaarden die op erg hoog nivo presteren die een geschiedenis van hoefbevangenheid en hoefbeenkantelingen achter de rug hebben.
Dus wat dat betreft is het erg moeilijk om voor deze gevallen te bedenken wat ze moeten eten of niet.
En waar ze veilig veel energie uit kunnen halen.

Ik denk ook vaak vanuit Pablo...die gewoon niets kan eten.En olie ook niet goed verdraagt.

Niet vergeten dat goed hooi veel inzit...ook granen.Tarwe en andere granen zijn immers veredelde grassen.
Je moet dus geen grashooi geven,dan gaan ze inderdaad wat missen aan voeding.

Hier is het trouwens weer mis.
Ik zet een rad paard in de wei vanochtend en zie om 2 uur een paard in de wei liggen(niet plat)
Weer hetzelfde euvel.
Dus peerd staat nu weer op stal in de stalbandages :(
Ik word hier erg moe van.
Nog een rare plek ontdekt bij de achterste rib,daar loopt ook een spier...de obliquus interims(google is je beste vriend)
Die zal ook wel overbelast zijn....dus geschoren en ga zo opweg naar de da voor een nieuwe tube compagel,de oude is bijna op.
Hij zal wel overmoedig zijn geweest of uitgegleden.
Ook mijn schuld....had ik zijn wei maar weer kleiner moeten maken toen het ging regenen :(
Wat een feest....
Pablo ziet er verder goed uit,eet goed,glanst....en liep vanochtend nog goed.
(Maar ik hou altijd in mijn achterhoofd dat er meer aan de hand is)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:05

Is misschien ook wel makkelijk ja om dat erbij te zetten O:) :)*

Het voerschema van Sam/Luuk. Sam weegt 144 kg en Luuk 133 kg volgens mijn weeglint.

om 8 uur krijgen ze een mand hooi (zit 2 kg in, hebben we gewogen) met zijn tweeën.
Ieder een boterham en 2/3 kleine wortels. Dit op aanraden van de hoefsmid, 1 boterham mocht.

rond 12 uur krijgen ze een meter gras erbij. Ze lopen 24/7 buiten, kunnen dus in principe altijd grazen (niet dat er super te grazen is). Van de zomer als het gras hoog staat etc krijgen ze minder gras erbij,ongeveer een half metertje.
dan om 5 uur - half 6 krijgen ze nog een mand hooi met zijn 2en.
Verder ligt er stro in het stalletje wat ze kunnen knabbelen en er hangt een liksteen (een gewone rode).
Af en toe krijgen ze een stengel bleekselder als beloning.

Dit is wat ze van ons krijgen, ga ervanuit dat mijn tante ze niks geeft (weet ik eigenlijk wel 100% zeker).
Arbeid: is nul komma nul. Of ze hebben de gekke 5 minuten en we spelen wel eens met ze in de wei,maar dat noem ik geen werk.

Als ik de voercalculator op paardnatuurlijk invul, komt er dus uit dat ze te weinig ruwvoer krijgen. Maar dat ze qua vitamine enz genoeg binnenkrijgen :o? Dit nemen we dus met een kilo zout ;).

Het hooi vind ik niet van zo een superkwaliteit. Sterker nog als het aan mij lag zou ik het niet kopen. Maar mijn neef zorgt hiervoor, dus weinig inspraak jammer genoeg.
Dus nou ik het zo type denk ik of tekort aan iets of pure verveling.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:26

Hoeveel geven jullie van de S & S per 100 kilo paard? Er gaat maar 200 gram in een schep en zou voor mijn grote paard wel heel veel moeten voeren hiervan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:30

Ik reken even ter info voor het gemak ieder 140 kg. Ze mogen dan ieder, afhankelijk of ze te dun zijn, goed of dik respectievelijk 2%, 1.5% of 1% krijgen aan droge stof (!) ruwvoer per 24 uur. Dat is in jouw geval respectievelijk 2,8 kilo, 2,1 kilo en 1,4 kilo van wederom droge stof hooi. Hoe droog is het hooi wat ze krijgen? Er weegt aan de weegschaal altijd wat vocht mee, dat moet je er dus aftrekken.
Nu de hamvraag; wat is het probleem, want dit sommetje is eigenlijk alleen even ter info. Alleen het rommelen van de buik? Zijn ze verder goed op gewicht? Vash rommelt ook erg, na het mesten ( drollen zien er goed uit) wind hij nog een tijdje na :j ik geef zijn supervezelrijke graszaadhooi de 'schuld'.

Ben de slag om de plint aan het winnen *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:39

@zammie: daarom geef ik nu ook de F4F bij zodat ze toch alles binnenkrijgen en zich niet ongans hoeven te eten aan de S&S (beter voor mijn portemonnee ook ) :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:00

DubbelDun schreef:
(beter voor mijn portemonnee ook ) :D

als de eBay meneer/mevrouw blijft leveren zelfs veeeeel beter _/-\o_

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:19

Jannepauli schreef:
Lolclub: ik krijg van jou zo langzamerhand het beeld van een schooljuffrouw die met het bamboerietje klaar staat om bij iedere gelegenheid de schrijver dezes op de vingers te tikken. :D Afgezien van het feit dat ik dat niet zo prettig vind overkomen, zie ik ook dat je aan sommige dingen die ik schreef een eigen interpretatie geeft en die vervolgens presenteert alsof ik "dus" iets fout geschreven heb. Verschil van mening of opvatting hoort bij een discussie - het is niet mijn bedoeling jou of je adviseurs op de teentjes te trappen - je reacties lijken me 'geprikkeld' - als ik dat verkeer zie: sorry dan maar.

Sorry JP, dit vindt ik niet kunnen.Wat LC doet is haar visie geven, op mij komt ze nooit over als een schooljuf die met een rietje op mijn vingers tikt. Heb jij niet een probleem?
De olie is bijzonder interessant. langzame energie bron, de olie gaat over het herstel van paarden die weer in training gaan en geen hoge insuline pieken moeten hebben. Die discussie is geen rietje om een ander op de vingers te tikken, dit is een discussie over hoe je het herstel op kunt pakken. Geen EHBO cursus over als een paard acuut HB is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:36

Ik interpreteerde de :D smiley in die post van JP voor de punt ipv erachter. Meer een speels bedoelde zin, wat overdreven, vandaar de smiley. Misschien omdat ik geen gedoe in de tent wil. Anders was het idd niet zo fraai. Dit is mijn laatste post hierover, ik waardeer LC's en JP's inzet hier, en hoop dat jullie deze storm weer achter jullie kunnen laten, do it for the horse ;-) en voor alle trouwe lezers hier. Thanks.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:40

Jannepauli schreef:
Lolclub: ik krijg van jou zo langzamerhand het beeld van een schooljuffrouw die met het bamboerietje klaar staat om bij iedere gelegenheid de schrijver dezes op de vingers te tikken. :D Afgezien van het feit dat ik dat niet zo prettig vind overkomen, zie ik ook dat je aan sommige dingen die ik schreef een eigen interpretatie geeft en die vervolgens presenteert alsof ik "dus" iets fout geschreven heb. Verschil van mening of opvatting hoort bij een discussie - het is niet mijn bedoeling jou of je adviseurs op de teentjes te trappen - je reacties lijken me 'geprikkeld' - als ik dat verkeer zie: sorry dan maar.

Jammer van die eerste zin, die is in mijn ogen helemaal niet nodig, ook al staat er een een lachende smiley achter en zul je het dus waarschijnlijk als grap bedoelen
Dat het niet prettig overkomt op jou is niet mijn bedoeling, evenmin als je het gevoel geven dat het op de man gespeeld wordt, dit laatste gebeurt mi ook niet maar mocht je het gevoel wel hebben, excuses hiervoor....
Juist discussies als deze kunnen heel interessant zijn en wellicht andere mensen ook aan het denken zetten of op ideeën brengen, en daar is dit topic tenslotte voor.

Back to the point..

Jannepauli schreef:
Ik ben van mening dat een paard in training, hersteld van laminitis, méér nodig heeft dan alleen hooi en een scheutje olie voor energie. Netzomin als een menselijke topsporter prestaties kan leveren op een dieet van een kroketje ( ook al wordt dat gebakken in de door jou gewenste olie), kan een sportpaard prestaties leveren op een beperkt dieet. Ik schreef al eerder: koolhydraten mogen dan wel in het verdomhoekje zitten maar het lijf heeft ze toch nodig. En naarmate de intensiteit van training opgevoerd wordt, zul je het paard dus ook van die stoffen moeten voorzien omdat je anders domweg van A naar B probeert te rijden op een lege tank. Die "snelle" energie is óók nodig: vergelijk het met een auto die zowel benzine ( = snelle energie) als olie ( draaiend houden van het motormechanisme) nodig heeft.
Om het even welke discipline het paard ook uitvoert: balans is hoe dan ook als basis nodig. Zelfs een paard met IR heeft koolhydraten nodig - denk maar aan de diabeet die toch echt een hapje brood of vergelijkbare suikers nodig heeft om erger te voorkomen - maar let wel: ik heb het niet over die brave beestjes die hun dagen staan te verlummelen in de paddock, die hun aandeel 'carbs' uit het hooi kunnen halen. We spraken toch over paarden in training.
Een paard dat werkt verbruikt in voldoende mate ( en het woord 'verbruikt' zegt het al, dus "is nodig") de snelle koolhydraten - een paard dat niet of nauwelijks werkt en desondanks volgestopt wordt het onnodige KH's loopt gevaar. Dat zullen we toch wel met elkaar eens zijn.

Als eerste wil ik even zeggen dat wat mij aangaat de discussie niet over koolhydraten maar over SNELLE koolhydraten gaat,
Ik ben het dus zeker met je eens wat koolhydraten aangaat, maar ik blijf bij mijn punt dat een paard geen "snelle" koolhydraten uit graan , muesli of sportbrok nodig heeft voor prestatie en/of gezondheid.
Als alternatief is er voldoende energie te halen uit olie, ongemelasseerde bietenpulp of lucerne, en doordat het paard deze stoffen anders en langzamer verteerd als de zetmeel/suikers uit granen leveren deze stoffen ook een minder hoge insulinepiek op, dubbele winst dus !

Jannepauli schreef:
Mijn vraag was gebaseerd op jouw uitspraak: "Zowel Tug als Rene Wielens hebben mij verteld dat als het puur om extra energie gaat dat je dan prima kan volstaan met sojaolie, deze olie levert de meeste energie per kg product en schijnt goed te verteren te zijn voor het paard."
... en dat is, zoals ik ook al eerder schreef een eenzijdig advies. Die mening wordt gedeeld door de Laminitis Clinic. Om de sojaolie te 'verwerken' heeft het paard extra vitamine E plus Selenium nodig - met andere woorden een scheut sojaolie alleen volstaat niet prima, tenzij de de genoemde stoffen hebt toegevoegd. En vandaar ook de verwijzing van hen naar Dengie die een product verkopen waarin dit is toegevoegd. (Bovendien: in de lucerne zitten ook koolhydraten: 3,9 g per 100 gram - over balans gesproken) ... alternatief voor leveranciers van Vit E: graan.

Het advies is allerminst eenzijdig en ik heb beide mensen heel hoog zitten vwb de adviezen die ze geven, heel belangrijk in deze is wel dat je een goede (koud geperste) sojaolie neemt.
Koud geperste en daardoor vaak duurdere sojaolie bevat van nature al vitamine E en pas bij de geraffineerde en verhitte olie is de vitamine E verdwenen en dien je het direct extra toe te voegen,
Extra vitamine E toevoegen wordt verder pas aanbevolen als je meer dan ongeveer 200 ml olie per dag verstrekt maar ook aan het eind van de winter als je paard voornamenlijk hooi als dieet heeft gehad.
Hooi verliest heel snel zijn gehaltes aan vitamine E en ondanks dat de lever een voorraad aan kan leggen voor enkele maanden kan het nodig zijn om aan het eind van de winter wat vitamine E toe te dienen.
Het alternatief om graan aan te bieden als leverancier van vitamine E vind ik om eerder genoemde reden een minder goede optie, dan kun je dus beter wel kiezen voor een vitamine E preparaat.
Er zijn ook preparaten zonder selenium op de markt (meestal voor mensen bedoeld) maar je voorkomt hiermee iig een overdosering van selenium als het ook al in je andere voer voldoende zit.

De kant en klare mixen van Dengie en Horsehage zijn in mijn ogen dus een prima alternatief voor mensen die hun paarden geen granen willen voeren maar wel extra energie nodig hebben.
En natuurlijk kun je zelf ook een soortgelijke mix maken,
Horsehage is trouwens te verkrijgen via Rene Wielens, van Dengie weet ik zo geen importeur in Nederland.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:47

Als toevoeging, Nado krijgt vit E van de kruitvat, dat zijn gelcapsules en die eet hij prima op met een handje slobber. Ik ben ook heel bang voor een seleen overschot, en dit is heel prima zo.

Morgen krijg ik Kwik-beet, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik moest van de DA senioris voeren, maar daar had hij meteen de volgende dag een fikse kam van, dus dat durf ik niet meer of alleen in hele kleine porties. Gelukkig zijn die zakken niet zo duur :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:56

Citaat:
Als eerste wil ik even zeggen dat wat mij aangaat de discussie niet over koolhydraten maar over SNELLE koolhydraten gaat,
Ik ben het dus zeker met je eens wat koolhydraten aangaat, maar ik blijf bij mijn punt dat een paard geen "snelle" koolhydraten uit graan , muesli of sportbrok nodig heeft voor prestatie en/of gezondheid.

Okay - laten we dan eerst eens globaal vaststellen wat snelle of langzame koolhydraten zijn. Jij zegt dat koolhydraten uit granen 'snelle koolhydraten' zijn, ik beweer dat dit niet zo is. Althans niet zonder meer nuancering. Ik heb een stukje tekst opgeduikeld dat weliswaar over mensenvoeding gaat ( dus de taartjes, koekjes en frisdranken moet je maar even wegstrepen, die krijgen onze paarden - hoop ik - niet). Nu is natuurlijk het darmstelsel van mens en paard verschillend maar dat heeft geen invloed op de wijze waarop kooolhydraten worden afgebroken en verwerkt worden in beider lichamen. De biochemie is identiek. Ga d'r maar 's even voor zitten, 't is een lap tekst.

Koolhydraten: de beste energie (1 gram levert 4 kcal)
Er zijn verschillenden soorten koolhydraten, maar voor een sporter zijn er
vier heel interessant.
Deze vier koolhydraten zijn:
- monosachariden (glucose, fructose en galactose)
- disachariden (maltose, sucrose en lactose)
- oligosachariden (maltodextrines)
- polysachariden (zetmeel: amylose, amylopectine en cellulose)

Deze vier soorten koolhydraten verschillen van elkaar in:
- hoe ze verteerd worden
- hoe ze geabsorbeerd worden
- hoe ze verbrand worden in ons lichaam

Over het algemeen zijn al deze koolhydraten opgebouwd uit glucose- en /of andere enkelvoudige koolhydraateenheden. Ze dienen voornamelijk als
energieleverancier of zijn onderdeel van de onverteerbare vezels. De monosachariden zijn de kleinste koolhydraten, zij worden dus ook het
snelst verteerd, geabsorbeerd en verbrand in ons lichaam. De polysachariden zijn het grootst en worden dus het langzaamst verteerd, in
ons bloed opgenomen en verbrand. Om het simpel te houden zullen we deze vier typen koolhydraten nogmaals onderverdelen in: enkelvoudige en
meervoudige koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten ( = snelle koolhydraten) worden snel door je lichaam opgenomen en leveren je snel energie. Maar deze koolhydraten worden ook snel
afgebroken. Je kunt beter niet teveel van deze kleine koolhydraten gebruiken omdat ze je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen en daarna
heel snel weer laten dalen. Hierdoor krijg je snel weer honger en voel je je gauw moe en slap. Ook zorgt een hoge bloedsuikerspiegel voor een hogere
afgifte van het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt voor een toename van de opslag van voedingsvetten in de vetweefsels. Op lange termijn kan een
overmatige afgifte van insuline leiden tot overgewicht en de ontwikkeling van diabetes. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn: druivensuiker
(dextrose), vruchtensuiker (fructose) en gewone suiker (maltose en sacharose). Snoep, koek, gebak en andere snacks bevatten meestal veel
van deze suikers, probeer deze producten dus niet te vaak te eten. Toch mag je hierop één uitzondering maken: als je deze koolhydraten in de vorm
van fruit binnenkrijgt, zijn ze prima. Want fruitsuikers veroorzaken namelijk geen snelle stijging van je bloedsuikerspiegel en niet te vergeten: in fruit
zitten ontzettend veel vezels en vitamines.

Meervoudige koolhydraten (langzame koolhydraten) bestaan uit aan elkaar geregen enkelvoudige koolhydraten. Deze moeten eerst in je spijsverteringskanaal losgeknipt
worden voordat ze je energie leveren. Meervoudige koolhydraten voorzien je lichaam langere tijd van glucose en zijn dus beter voor je
bloedsuikerspiegel. Deze blijft dan namelijk constanter zodat je je fit en alert voelt. Hierdoor kun je dus veel betere prestaties leveren.
Meervoudige koolhydraten worden ook wel complexe koolhydraten genoemd. Voorbeelden van voedingsmiddelen die veel complexe
koolhydraten bevatten zijn: volkorenbrood, bruinbrood, meergranen brood, roggebrood, krentenbollen, mueslibollen, knäckebröd, havermout, muesli en
cruesli. Het voordeel van complexe koolhydraten is dat ze een goede darmfunctie stimuleren, omdat ze ook vezelrijk zijn.
( NB: GRAAN !!)

Glycogeen is je brandstof
Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose. In je spiercellen en lever wordt glucose weer omgezet in de brandstof voor je spieren en
organen: glycogeen. Glycogeen is de brandstof voor je lichaam. Je lichaam kan koolhydraten in de vorm van glycogeen opslaan in je spieren en je
lever. Hierdoor kan de energie uit deze koolhydraten bewaard blijven en later weer als brandstof gebruikt worden. Maar let op: zijn je glycogeen
depots vol, dan wordt het teveel aan glucose omgezet in vet en opgeslagen in je vetreserves.

Snelle energie
Als je traint verbranden je spieren koolhydraten of vetzuren. Voor deze verbranding is ook zuurstof nodig. Koolhydraten hebben voor de
verbranding minder zuurstof nodig dan vetzuren om dezelfde hoeveelheid energie te leveren. Koolhydraten leveren dus snelle energie terwijl vetten
langzame, slecht bruikbare energie leveren.

Hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten

Hoeveel je van elke voedingsstof nodig hebt, verschilt per sport. Krachtsporters hebben bijvoorbeeld meer eiwit nodig en duursporters
hebben op hun beurt meer koolhydraten nodig. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel procent van je totale calorieën uit koolhydraten,
eiwitten en vetten moet bestaan.

Percentage van totale aantal calorieën dat moet bestaan uit koolhydraten, eiwitten en vetten.

------------------Eiwitten---------Koolhydraten---------Vetten
Krachtsport--------30 %--------------55 %--------------15 %
Duursport----------25 %--------------60 %--------------15 %

So far so good ..... natuurlijk speelt in het hele voedingsgebeuren de zgn Glykemische Index ( of soms: glykemische last) mee. Het lijkt erop dat de mate van bewerking die sommige voedselproducten ondergaan, resulteren in hogere of lagere GI. Zo heeft bv jouw witte boterham ( gezuiverd wit meel) een hoge GI, en jouw bruine volkorenboterham een lage GI. Zou het voorstelbaar kunnen zijn dat met name de bewerkte granen (brok, muesli etc.) juist door het feit dat ze bewerkt zijn, eigenlijk 'slecht' zijn? De Universiteit van Sydney heeft een heerlijk database voor GI: http://www.glycemicindex.com/ Het doet me overigens meteen denken aan het feit dat mijn grootvader én vader nooit dat spul voerden ( alleen maar het ouderwetse granenspul zoals haver) en hey.. hun paarden had nooit ergens last van.
En ja, nu krijg ik echt een déja-vu want ditzelfde heb ik zeker 10 jaar geleden al eens opgemerkt toen iedereen zich zo'n zorgen ging maken over de opkomst van zomereczeem ( waarvan ik recentelijk nog las dat ook dat IR-gerelateerd kan zijn). Tjonge, zo komen we nog eens ergens!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:44

Jannepauli schreef:
Het doet me overigens meteen denken aan het feit dat mijn grootvader én vader nooit dat spul voerden ( alleen maar het ouderwetse granenspul zoals haver) en hey.. hun paarden had nooit ergens last van.
En ja, nu krijg ik echt een déja-vu want ditzelfde heb ik zeker 10 jaar geleden al eens opgemerkt toen iedereen zich zo'n zorgen ging maken over de opkomst van zomereczeem ( waarvan ik recentelijk nog las dat ook dat IR-gerelateerd kan zijn). Tjonge, zo komen we nog eens ergens!

Hier haal je dan ook misschien onbedoeld de kern van het probleem aan, hadden jouw vader en grootvader HB paarden? Of hadden ze echt werkpaarden? Als een paard HB werd, wat deden ze dan? In dit topic hebben paarden wel last, net zoals jouw paard.
Het is al vrij ongebruikelijk dat sportpaarden IR worden maar het kan wel.
Een ding is wel zeker generaties terug was er ook ander gras, paarden werden minder als hobby gehouden ( zeker voor dat de trekker zijn intrede deed) plus dat IR nog niet 'bekend' was. Toen was het nog eiwit en voorjaarsgras.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 00:01

Ik snap je tekst niet EstherHegt - mijn grootvader|vader hadden geen HB paarden, ik heb ze er bij hun leven nimmer over gehoord. Kreupelheden - door verschillende oorzaken - kwamen wel voor en, toegegeven, het zou kunnen dat in hun tijd een HB-geval niet als zodanig herkend werd. Het waren overigens geen werkpaarden in de zin die jij wellicht bedoelt ( voor het boerenwerk).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:25

Jannepauli schreef:
Ik snap je tekst niet EstherHegt - mijn grootvader|vader hadden geen HB paarden, ik heb ze er bij hun leven nimmer over gehoord. Kreupelheden - door verschillende oorzaken - kwamen wel voor en, toegegeven, het zou kunnen dat in hun tijd een HB-geval niet als zodanig herkend werd. Het waren overigens geen werkpaarden in de zin die jij wellicht bedoelt ( voor het boerenwerk).

Ik snap jouw tekst dus kennelijk ook niet JP. Misschien kan ik het iets duidelijker maken, in je olie verhaal vergelijk je paarden met mensen, in je opa en vader verhaal zeg je dat granen geen problemen opleverden. Bij HB paarden leveren granen en snelle suikers wel problemen op.
Het artikel van Philip Johnson waar ik wat vaker de link van heb neergezet maakt zo duidelijk dat je paarden niet kunt vergelijken met mensen of varkens of andere zoogdieren. Kortom, waar schiet de communicatie nu tekort?

Nog een keer de uitleg van prof Johnson van de universiteit van Missourri waarom je paarden en mensen niet kunt vergelijken, ( en ja sorry het is een goede vriend van me die me met Bret erg goed heeft geholpen)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 3-0163.pdf

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:22

@ Nado, gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:37

Nado jarig?
Gefeliciteerd meis! :9 (ik vond deze smiley wel leuk,heeft er niet veel mee te maken)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:35

Tuurlijk heeft die er wat mee te maken, hij krijgt een appel op zijn verjaardag!

Gefeliciteerd Nado!

Hier weer zo 'grappig', ik schreef over een vermoedelijke hoefzweer, tijdje geleden. Not. Bevangen op 1 been...................

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:40

Wat een rare smiley's heeft bokt nu toch weer verzonnen ( die van Geerke uitgezonderd)!
Anyway Afbeelding Nado van harte gefeliciteerd!

@ Geerke: vreemd, weer een bult..? Heeft je DA er als eens naar gekeken?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:43

Heel interessante dingen zie ik hier voorbijkomen!
Gelukkige verjaardag Nado, wat een dag zo op 1 april :D

Ik wou het ' voerschema' van mijn paard hier nog even plaatsen, om jullie mening er over te horen. Voor de vergeetachtigen, hij is nu 3 maanden bevangen met kanteling in beide hoeven. Rechtsvoor is de zool redelijk kritiek dun, de kantelingen op zich vallen nog mee. Hij heeft nu een zooltje in zijn ijzer (met afgeronde tip).

Hij krijgt per dag ongeveer een 10 kg hooi, gespreid over 4 keer. Dan geef ik hem 1 keer per dag zijn hoeveelheid F4F (gewogen met het meetlint mag hij 194 gram per dag). Dit meng ik met wat gehakseld hooi, omdat hij het anders in 2 seconden binnen heeft, en volgens mij is dat niet super. Als het kouder is, giet ik er een beetje thee over, vooral omdat hij dat gewoon lekker vind. Hij drinkt goed.
Ik was aan het denken om het hooi (rustig aan natuurlijk) te vervangen door lucerne. Iemand tips of ideeen waarom wel of waarom niet, of dit een goed idee is ?

Hij staat gewoon in zijn stalletje, met stro dus daar knabbelt hij ook wel wat van op. Als het beter/anders kan, laat maar weten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:16

mysa schreef:
Tuurlijk heeft die er wat mee te maken, hij krijgt een appel op zijn verjaardag!

Gefeliciteerd Nado!

Hier weer zo 'grappig', ik schreef over een vermoedelijke hoefzweer, tijdje geleden. Not. Bevangen op 1 been...................

he bah!!
Wat rot!Dat komt toch niet zo vaak voor?

JP...da heeft er niet naar gekeken,wel naar de foto's....hij vermoed hetzelde als wat LC zei.
Een beschadiging van de spier door overbelasting of rare beweging.
Ik sprak gisteren nog met hem over anti inflammatoires te geven,dat vond hij geen goed idee.Gewoon geduld hebben,drie maanden :(:)

Hij heeft hem gewoon weer geforceerd,ik heb ook een afdruk gevonden waar hij denk ik is uitgegleden.
Hij loopt nu weer buiten in een piepklein stukje...wou hem eerst binnen houden maar dan maakt hij zich zo druk,dat schiet ook niet op :Y)
Het rare is dat hij meer belastingskreupel is dan bewegingskreupel....maar rad lopen doet hij niet,gisterenochtend nog wel. ;(