[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:17

Gisteren in nrc, gaat over mensen, maar toch wel interessant, aangezien fructaan ook een soort fructose is.

De suiker fructose is ongezonder dan glucose voor dikke mensen die nog steeds wat te veel eten. Fructose leidt tot meer vetopslag op de buik (wat slecht is voor het hart) en tot insuline- en bloedsuikerwaarden die op beginnende diabetes type 2 lijken. Voor het gewicht maakt het niet uit, daarvoor zijn de calorieën bepalend.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:18

Oh, sabinee, kijk even op paardnatuurlijk, daar staat een heel verhaal over magnesium.

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:43

Ja daar heb ik het vandaan :) Maar daar kan ik nergens vinden of ik het ook gewoon als voedingssuplement kan geven. Dus bijna dagelijks..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:12

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:58

Sabinee_ Ik geef mijn paard wel gewoon magnesium, ook al is ze niet meer bevangen. Zij doet het er heel erg goed op... Er staat daar idd dat je het ook niet moet blijven voeren. Dat moet ik nog een navragen. Ik heb me laten vertellen dat het geen kwaad kon.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:47

Ik ben ook weer begonnen met magnesium want Indiana's manenkam is weer hard. Verder meng ik haar voordroogkuil met 'oud' hooi. Gelukkig lijkt er verder nog niets aan de hand te zijn, maar ik word er toch wat nerveus van.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:04

Hoi,

Ik probeer al even te zoeken naar het verschil tussen hoefbevangenheid en spierbevangenheid.
Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is dat spierbevangheid ook wel maandagziekte wordt genoemd.

Maar hebben jullie enig idee wat nu echt de grootste verschillen zijn?

Vandaag heb ik met spoed de dierenarts gebeld voor mijn pony en of het nu hoefbevangenheid was of spierbevangenheid kon hij niet goed achterhalen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:30

Marchador schreef:
Hoi,

Ik probeer al even te zoeken naar het verschil tussen hoefbevangenheid en spierbevangenheid.
Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is dat spierbevangheid ook wel maandagziekte wordt genoemd.

Maar hebben jullie enig idee wat nu echt de grootste verschillen zijn?

Vandaag heb ik met spoed de dierenarts gebeld voor mijn pony en of het nu hoefbevangenheid was of spierbevangenheid kon hij niet goed achterhalen.

Gaat het om dezelfde pony als die van de link in je onderschrift? Voor zover ik weet zijn het allebei stofwisselingsziektes, en het kan best zjin dat je paardje ze allebei heeft, dat komt wel vaker voor.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eitID=6342 spierbevangenheid
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6256 hoefbevangenheid

Bij spierbevangenheid is er een teveel aan energie, die anaerobe verbrand wordt en dus melkzuur ontstaat(gebeurd ook bij mensen, dat is ook precies wat spierpijn veroorzaakt).
Bij hoefbevangenheid is het vaak door teveel vers voorjaarsgras(teveel aan fructaan wordt in de dikke darm niet goed verteerd en er komen bepaalde toxines/gifstoffen vrij), of door het lichaam aangemaakte zuren/afvalstoffen, die niet goed worden omgezet.
Bij zowel hoefbevangenheid als spierbevangenheid kan ook insuline-resistentie een rol spelen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:45

Nee, het gaat niet om dezelfde pony als in mijn onderschrift :)

Maar kan spierbevangenheid dan ook zomaar heftig opzetten?
En die fructaan in het gras, is dat er in bepaalde tijden van het jaar?
Hij staat sinds eind februari begin maart in de wei waar hij nu in staat.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:53

Ik heb nooit een puur spierbevangen paardje zelf meegemaakt, dus dat durf ik niet te zeggen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Ik hoop dat je zo bij de juiste link uitkomt, hier staat een uitgebreide uitleg over de fructaanindex... Zij kunnen het beter uitleggen dan ik.
Maar rond deze tijd van het jaar groeit het gras heel erg hard, dus zit er ook meer fructaan in(fructaan is een van de "bouwstenen") dan in andere delen van het jaar. Ook het absurd mooie weer(zon) voor de tijd van het jaar speelt daarin mee.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:54

Hmm dan zou het opzich wel kunnen kloppen dat hij er nu echt last van krijgt, gezien de zon die de laatste tijd volop schijnt.
Ik zal de link eens gaan bekijken, dank je wel!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:10

De eerste keer dat mijn pony hoefbevangen raakte, dacht de dierenarts dat ze spierbevangen was (omdat het na een rit voor de kar is gebeurd).
Pas veel later bleek (op röntgenfoto's) dat het toch een hoefbevangenheid was.
In zoverre lijkt het dus op elkaar dat een DA niet altijd duidelijk het verschil ziet. Mede omdat niet ieder HB paard in de typische "HB stand" gaat staan. Soms staan ze wel normaal, maar kunnen ze gewoonweg niet lopen of heel, heel stijf.

Spierbevangenheid kan ook komen door te zetmeel/suiker rijk voer; oa gras, maar ook muesli en brok. Maar volgens mij kan het niet zomaar in de wei spontaan optreden; er moet voor spierbevangenheid wel iets vooraf gaan qua spiergebruik / inspanning.

Hoefbevangenheid kan wel zomaar ineens ontstaan na overmatig eten van te rijk voer (zonder inspanning).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:14

Okee helder. Dan zal ik dat ook met de dierenarts verder doornemen dat is dan wel belangrijke info om te weten, hij wordt niet bereden, staat ook niet voor de kar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:54

spierbevangenheid kan voor zover ik weet ook eenvoudig dmv een bloedtest uitgezocht worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:16

spierbevangenhid en hoefbevangenheid gaan vaak samen....door de pijnlijke krampachtige stand bij hoefbevangenheid kunnen de spieren verzuren en dat is dus spierbevangen.....de behandeling met but helpt ook tegen spierbevangenheid

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:54

ik vroeg me af of het kwaad kan om zonnebloem Olie, door het voer te doen. voor hoefbevangen paarden?
wil dit doen omdat me shetlander niet zo best door zijn vacht komt en gaat schuren dus kale plekken krijgt ( al gekeken naar luizen,Schimmels enzo dat heeft ze dus niet denk dat het gewoon gaat broeien er onder ofz.)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:14

Zonnebloemolie zit te veel omega 6 in, is mij eens verteld dat geeft een verkeerde omega 3/6 verhouding.
Beter is om lijnzaadolie door het voer te doen.
Of een combinatie van olie, bijv. de omega olie van de paardendrogist. Daar zit alles in de goede verhouding in en ook nog eens boordevol vitamine E.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:18

Dankje Isapaardje, dan ga ik even Lijnzaadolie halen bij ruitershop!
Wil geen risico lopen met me ouden sok, krijgt ook al Vitamine&minerale poeder op advies van de Da, Zal dat genoeg moeten zijn? of kan lijnzaad nooit kwaad erbij.

Veder staan ze nu 2 uurtjes per dag op vol gras en ze doen het goed rest van de dag staan ze lekker op korte gras(rantsoenhok)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:23

Maiskiemolie kan weer wel in verband met die verhoudingen, dacht ik. Stuk goedkoper dan lijnzaadolie.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:16

nu ik dit zo lees denk ik dat marco zowel spierbevangen is als hoefbevangen.
Hij moet gewoon altijd opstarten en daarna loopt hij weer prima. Al moet ik er wel bij zeggen dat dit opstarten steeds korter duurt en hij bruist van de energie!
Het rare vind ik ook dat marco juist in het voorjaar en de zomer zo ontzettend opknapt en in de winter juist een zware dip krijgt. Hier mensen met ervaring hiermee?

Trouwens ik heb me zus even laten voelen voor een digitale pols (ik kan dat zelf zo slecht voelen, weet ook niet hoe dat komt) en toch heeft marco weer een pols. Maar hij heeft nergens last van en is juist lekker actief met rijden, ook in de bak en hij wil alles! zelfs de galop gaat weer goed en hij ontspant lekker in alle 3 de gangen en de kleine voltes en wendingen zijn ook geen probleem meer.. Wat doen jullie als je toch weer pols voel terwijl het zo goed met hem gaat? hij krijgt nog steeds arnica en ledum druppels en elke dag een spuitje magnesium

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:43

daar zet ik ook net over te denken....pablo heeft niet echt een dip s'winters ,maar er zit nu duidelijk veel meer leven in....
s'winters komt hij niet van z'n plek....en nu rent hij 5x per dag de heuvel op...
ik denk dat het komt omdat het cortisol s'winters hoger is....ook bij gezonde paarden....daar word je moe van...
mijn cortisol is ook te hoog(dat is jaren terug eens getest)...s'ochtends ben ik doodmoe,ik kom zelfs moe uit bed,volgens de endocrinoloog komt dat daardoor.....wat een feest al die hormonen!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:06

mysa schreef:
Maiskiemolie kan weer wel in verband met die verhoudingen, dacht ik. Stuk goedkoper dan lijnzaadolie.

maar ik dacht altijd dat MaisKiemolie, de paarden sneller dik van werden dit is natuurlijk niet de bedoeling! ;)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:49

hoi
even een vraagje
Ik heb een shetlander in bruikleen omdat mijn paard niet alleen kan zijn,nu is die ooit eens bevangen geweest.Wanneer weten we niet want eigenlijk liep ze maar in de wei en niemand die er naar keek.Nu heb ik ze een beetje onder mijn hoede.Afgelopen winter liep ze heel moeilijk en stijf.Eerst dacht ik bevangen maar waarvan,een kale wei en een beetje hooi en een peentje.De smid kwam en die zei toen nu is ze niet bevangen maar wel ooit geweest,Ze was weer netje bekapt en ze ging weer goed lopen.Ze loopt nooit op de weg.Nu loopt ze sinds een week weer heel moeilijk,maar van volgens mij niet opnieuw bevangen kan ook bijna niet ze staat echt op een kaal stuk en af en toe verplaats ik het draadje een halve meter.Daar moet dan ook nog een groot paard van eten.Het is nog maar 12 weken geleden dat ze bekapt is hoefjes zijn ook niet echt lang.Maar nu eigenlijk de vraag zouden hoefschoentjes een uitkomst zijn.Woensdag komt de smid ook al.
Bedankt voor het lezen misschien hebben jullie hier ook ervaring mee.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:55

jessie84 Ook van heel kort gras kan een paard/pony hoefbevangen worden. En zeker nu met het voorjaarsgras. Mijn paard is ook van dat hele korte gras hoefbevangen geworden.
Heb je er al een dierenarts naar laten kijken? die kan je wel vertellen of ze nu ook hoefbevangen is.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:48

nee DA is er nog niet bij geweest,haar hoeven voelen niet warm en ik voel het ook niet kloppen.Ik vind dat zo moeilijk omdat de pony niet van mij zelf is.Zelf zou ik direct bellen.