[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:10

Ik zou dit echt samen met een dierenarts vaststellen.
Het is zo online echt niet mogelijk om op basis van een korte tekst daar iets over te zeggen. :o

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:30

boyke_03 schreef:
Duivelsklauw is dat bewezen effectief? Gewoon interesse vraagje hoor. Ik heb namelijk nog een shet, en ze blijven er gevoelig voor natuurlijk. Voor het geval dat het weer voorkomt weet ik nu iig hoe te handelen

Morgen wordt Boy ingeslapen, ik merk dat ik nog erg twijfel. Hij loopt gister en vandaag ineens weer heel goed, maar:
Hij staat op maximale pijnstilling en staat te balanceren als ie stilstaat. Loopt uit zichzelf ook niet, alleen voor zn natje en droogje. En in principe is het wachten op de volgende dip, en die komt er sowieso. Laatste jaar had ie wel haast maandelijks een dip en die werden elke x erger..
Nog steeds de beste keuze om hem te laten gaan ondanks dat hij nu een stuk beter oogt? Wat denken jullie?

Als die niet zonder de maximale pijnstillers kan, lijkt het mij het eerlijkste om hem te laten gaan. Rationeel weet je waarschijnlijk zelf ook dat het de beste optie is. Maar emotioneel is dat natuurlijk lastig.

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:47

Blue_flower schreef:
boyke_03 schreef:
Duivelsklauw is dat bewezen effectief? Gewoon interesse vraagje hoor. Ik heb namelijk nog een shet, en ze blijven er gevoelig voor natuurlijk. Voor het geval dat het weer voorkomt weet ik nu iig hoe te handelen

Morgen wordt Boy ingeslapen, ik merk dat ik nog erg twijfel. Hij loopt gister en vandaag ineens weer heel goed, maar:
Hij staat op maximale pijnstilling en staat te balanceren als ie stilstaat. Loopt uit zichzelf ook niet, alleen voor zn natje en droogje. En in principe is het wachten op de volgende dip, en die komt er sowieso. Laatste jaar had ie wel haast maandelijks een dip en die werden elke x erger..
Nog steeds de beste keuze om hem te laten gaan ondanks dat hij nu een stuk beter oogt? Wat denken jullie?

Als die niet zonder de maximale pijnstillers kan, lijkt het mij het eerlijkste om hem te laten gaan. Rationeel weet je waarschijnlijk zelf ook dat het de beste optie is. Maar emotioneel is dat natuurlijk lastig.

Dat is zeker zo.. het is zo moeilijk. Hij is al 23 jaar bij me, heb m geboren zien worden. Niet te doen dit |(
ik laat morgen de DA ff oordelen. Denk dat het wel het eerlijkste is,
Want er komt sowieso weer een terugval. En miss ook fijner het op een goede dag te doen, zo was onze laatste dag vandaag ook nog wat waard

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:45

Goed om even met de DA nog te dubbel checken. Als ik je berichten lees, is het niet te vroeg helaas. Heel veel sterkte vandaag!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 09:06

Sterkte vandaag Boyke, wat je beslissing ook wordt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 09:16

Sterkte

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:00

Boyke heel veel sterkte

Ik heb Niels dus vrijdag laten gaan, die stond op 4 zakjes buut per dag en dan nog veel pijn. Hij hield in stilstand zijn beentje al iedere keer van de grond en lopen was helemaal een drama en dat ondanks de pijnstilling. Ook hij had verbeteringen hoor, maar op 4 buut en dan zo...ik heb toen ook overleg gehad met de da en tot de conclusie gekomen dat dit niet meer paardvriendelijk is. Het is ongelooflijk moeilijk en ik heb me een partij stress in mijn lijf ( ondanks ik sinds gisteren een nieuw vriendje heb ) maar het is goed zo.

Nogmaals heel veel sterkte met deze enorm moeilijke beslissing.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:41

boyke_03 schreef:

Boyke duivelsklauw is ontstekingsremmend en pijnstillend. Mijn oude merrie met artrose heb ik daarmee nog 4 jaar op de been kunnen houden. En wat Boy betreft: je doet het goed. Dat zul je ook wel merken als het zover is, dan is hij zo weg, het is soms gewoon op. Heel veel sterkte vandaag.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:36

hahahatsjoe schreef:
boyke_03 schreef:

Boyke duivelsklauw is ontstekingsremmend en pijnstillend. Mijn oude merrie met artrose heb ik daarmee nog 4 jaar op de been kunnen houden. En wat Boy betreft: je doet het goed. Dat zul je ook wel merken als het zover is, dan is hij zo weg, het is soms gewoon op. Heel veel sterkte vandaag.

Dit klopt. Niels was ook echt zo weg. Met een tevreden blik, bijna een lach gewoon

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 22:10

Dank allemaal voor het medeleven

Cinnepin: dat had boy vorige week ook zo toen ik deze beslissing maakte. Precies zo met beentje optillen en hoogste dosering pijnstilling. Dan ineens weer een opleving maar het is dan wachten tot het volgende dieptepunt.. wel al een nieuw vriendje? Gefeliciteerd! Hopelijk leid het wat af van het verdriet.

Hij is inderdaad heel rustig gegaan. Normaal is hij bij prikjes zetten best fel. Nu moest er 4 keer geprikt worden omdat zijn ader niet goed te vinden was, en hij liet het gebeuren met zijn hoofdje tegen mij aan. Alsof hij het wist en er zelf vrede mee had. Bij mij moet het allemaal nog indalen merk ik, ik huil veel maar besef het echt nog niet.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 22:18

Heel veel sterkte met het verlies. :(:)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 23:24

Sterkte met je verlies :(:)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:33

Boyke. Heel veel sterkte. Ik weet precies hoe je je voelt.

Ja ik heb nu een 2,5 jarige fjordenruin. We waren al 2 jaar aan het kwakkelen met Niels. Hij kreeg z'b diagnose ppid en was keer op keer kreupel. ook stond hij geregeld te pompen en bleek hij dus astma te hebben. Hij was natuurlijk ook 24 jaar dus niet de jongste meer. In die 2 jaar dacht ik al wel eens dat het einde er aan zat te komen. In jaar kan je flink nadenken van * wat als *.

Mijn eerste eigen pony was een fjorden merrie. Ik heb ook leren rijden op fjorden en ben dus echt een fjorden mens. Een oude klasgenoot die om de hoek woont heeft fjorden

We zijn van het weekend ff voor de lol eens langs geweest ( we hadden de stalling aangehouden ) en daar stond hij. Alsof het zo heeft moeten zijn. Dinsdag is hij gebracht.

Ik ben echt nog niet toe aan rijden, dat is nog veel te pijnlijk, maar Joep is 2,5 dus dat kan ook nog niet :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 13:14

Sterkte Boyke, zo te horen was het inslapen gewoon fijn, voor zover je dat zo kunt noemen. Cinnepin fijn dat je nui je liefde kwijt kunt aan Joep.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:58

Veel sterkte Boyke :(:)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:59

En bijpassende naam ook, Niels en Joep.
Fjorden zijn leuk, ik hoop ook ooit eentje in de wei te hebben lopen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 20:03

Saga schreef:
En bijpassende naam ook, Niels en Joep.
Fjorden zijn leuk, ik hoop ook ooit eentje in de wei te hebben lopen.

Ja ze zijn fantastisch.

_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 00:43

Hallo!

Ik post hier even mijn vraag in de hoop iemand me kan helpen. Ik heb net te horen gekregen dat mijn paard, die al een paar dagen mankt, hoefbevangen is. Nu moet zij haar medicatie krijgen in de vorm van een poeder die door haar eten moet.
Normaal mag een hoefbevangen paard even geen krachtvoer, dus heb ik eerst haar medicatie proberen geven in een natte grasbrok. Dit wou ze totaal niet eten.
Nu staat zij tijdelijk op een trainingstal waar ze niet direct weg kan, waar ze krachtvoer geven met een heel hoog gehalte zetmeel (+/-25%). Nu geven ze, ondanks dat ik dit niet wil en dit ook niet mag momenteel, mijn paard nog steeds dit krachtvoer. Zo eet ze dan gelukkig wel haar medicatie op maar natuurlijk is dat krachtvoer nog steeds niet goed.
Ik vroeg me af als er andere krachtvoeders zijn die heel laag zijn in suiker en zetmeel, die ze dan toch nog kan krijgen om zo haar medicatie te geven?
Het ideale zou zijn als dit gewoon een merk is dat heel makkelijk te vinden is in België (bijvoorbeeld in de Horta). Zodat ik haar toch morgen al kan overschakelen op beter eten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 07:34

Als je perse iets wil geven dan misschien even kijken naar cavalor fiberforce.

Of vital style,maar dat zullen ze wrs niet hebben bij hotra.

Laat ze echt stoppen met dat andere voer, want zo maak je het alleen maar erger. Hang een bord op z'n stal, sluit de voerbak af oid.

Weet niet of die bute krijgt, maar dat is schijnbaar echt heel smerig. Dus als die dat anders niet wil hebben met een spuitje geven en geen kracht voer meer.

Lijkt sneu als die wordt overgeslagen, maar de pijn is nog veel zieliger.

_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 08:33

Skessa_ schreef:
Als je perse iets wil geven dan misschien even kijken naar cavalor fiberforce.

Of vital style,maar dat zullen ze wrs niet hebben bij hotra.

Laat ze echt stoppen met dat andere voer, want zo maak je het alleen maar erger. Hang een bord op z'n stal, sluit de voerbak af oid.

Weet niet of die bute krijgt, maar dat is schijnbaar echt heel smerig. Dus als die dat anders niet wil hebben met een spuitje geven en geen kracht voer meer.

Lijkt sneu als die wordt overgeslagen, maar de pijn is nog veel zieliger.

Mijn horta heeft inderdaad geen vitalstyle. Maar als zij een goede optie hebben die ze dan ook kan blijven krijgen erna hoor ik het graag!
Bij de horta hebben ze wel Agrobs wat me werd aangeraden, maar als ik kijk zit suiker en zetmeel daar toch hoger dan bv de Fiberforce. Equifyt hebben ze ook maar heel beperkt en dus niet de beste opties, en daar zit een besteltijd op van 2 weken, ook niet ideaal.

Zal toch eens kijken naar de fiberforce dan! Heeft ze vroeger nog gehad dus ben zeker dat ze die eet, ze had die zelf heel graag. Als ze dat niet wil eten is het inderdaad door de smaak van de medicatie. Heel erg bedankt!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:26

Jeetje, wat apart dat ze niet (willen) stoppen met het geven van krachtvoer.
Ik woon niet in Nederland, maar voer een suikerarme slobbermash.
Dat werkte hier altijd prima.

Bijvoorbeeld zoiets?
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... iesen-mash

Edit: Ik had over België heen gelezen, maar dat hebben ze daar vast ook.
Anders via Agradi.com. :j
Laatst bijgewerkt door Saga op 06-02-26 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:29

Of Subli Dieetmix, maar dat is dus ook Nederland.

_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:15

Bedankt voor de tips! Deze zijn in België jammer genoeg niet beschikbaar maar kan natuurlijk wel kijken om dit te beginnen geven in de toekomst.

Mijn beste optie lijkt nu dus inderdaad Fiberforce. Heb ook eens de websites van Equifyt en Agrobs, wat ze mij aangeraden hadden in Horta, afgezocht maar de varianten die ze in de winkel hebben liggen hoger in waarden dan de Fiberforce. Dus dan lijkt me die gewoon de beste optie.
Liefst zou ik helemaal geen krachtvoer geven maar ja als ze dan achter mijn rug iets slechter geven maakt niets geven geen verschil.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:17

_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:25

Saga schreef:
Levert https://www.agradi.com niet naar België? Of Agradi.nl?

Dat doen ze zeker! Maar dit duurt dan even, zeker met het weekend. Dan zou ze echt nog 3 a 4 keer het slechte krachtvoer krijgen, en dat heb ik liever niet. Het ideale zou zijn dat ze vanavond al direct ander voeder krijgt.
Waar ik woon zijn er ook bitter weinig opties om voeder aan te kopen, Horta is zowat mijn enige optie als ik iets direct wil.