[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:17

Maar zit er genoeg in specifiek voor IR-paarden ??

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:02

DubbelDun schreef:
Maar zit er genoeg in specifiek voor IR-paarden ??

Zelfde vraag hier, en nee het bloed is niet onderzocht op magnesiumgehaltes naar mijn weten.

Ik ben vergeten de DA te vragen over zijn mening naar F4F en kwam via paardnatuurlijk.nl zo globaal even daarop uit en dat magnesiumchelaat.
Ben te laat voor werk, dus moet later nog een keer verder kijken, maar dacht gooi het gelijk hier neer.
de DA raadde iig een senioren voer aan, omdat daar de suikers langzamer verteren als ik het goed had, of iig minder suikers in zat.
Daar kon hij dan een handje per dag van, omdat ik dat magnesiumpoeder ergens mee moet mengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:11

Ik heb maar even een informatierondje in Engeland bij de Laminitis Clinic gedaan voor jullie:

@ Firegurl - ik had nog geen antwoord op mijn mail aan Equilife, dus vanmorgen gebeld. Als je wilt vasthouden aan Subli Senior priores, kun je in ieder geval gewoon F4F bijvoeren in dezelfde hoeveelheid die voorgeschreven wordt. Je hoeft dus niet minder F4F te geven uit angst voor overdosering - de biologische beschikbaarheid van de stoffen in Subli zijn minder dan de kwaliteitstoevoegingen in F4F. Bovendien zijn niet alle micronutriënten in 4F4 in chelaatvorm - het paard wordt dus niet 'gedwongen' stoffen op te nemen die het niet nodig heeft.
De Laminitis Clinic beveelt aan dat je - om het paard voldoende op gewicht te houden - je ongemollaseerde bietenpulp geeft in plaats van graanbevattend voer. Bijvoorbeeld Quick-beet of vergelijkbare producten.

@ Karin-deB: Formula 4 Feet moet NIET met andere supplementen gecombineerd worden - in F4F zit voldoende magnesium voor magnesium-deficiënte paarden. Check nog wel met je DA of er op magnesium gecontroleerd is.

Tja, en dan toch maar even het onderwerp OLIE van o.a. LC aangekaart..

Zonder meer olie toevoegen aan een dieet van ruwvoer ( + evt F4F) wordt afgeraden. Als het paard extra olie gegeven moet worden, dan moet het paard ook extra Vitamine E + selenium geven om voldoende werkzaam te zijn op opgenomen te worden. Nu wordt wel gezegd dat vitamine E in plantaardige olie voorkomt, maar als je de voedingswijzer erop naziet, zie je dat in de meeste oliesoorten geen vitamine|mineralen niveaus genoemd worden omdat ze er niet of nauwelijks in zitten. De betere bronnen voor Vitamine E zijn granen - vandaar dat ik in mijn eerdere posten over dit onderwerp dit ook noemde om die zgn 'balans' te bewerkstellingen. Om te voorkomen dat de bespiering van je paard achteruit gaat bij opstartende training en voldoende energie heeft voor de inspanningen, raadt de Laminitis Clinic de zgn. Alfa-Oil aan van Dengie.
Hier is een linkje om te bestuderen: http://www.dengie.com/pages/products/alfa-a-and-hi-fi-ranges/alfa-a-oil.php - op de site van Dengie vind je ook case-studies voor dressuurpaarden.
Laatste gratis aanbeveling van de Laminitis Clinic: laat regelmatig het bloed testen op selenium levels ( niet vanwege HB, maar om de bespiering van je paard up-to-speed te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:38

= Alfalfa/luzerne + soja-olie + Vit-E.
Is daar geen NL-tegenhanger van ??

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:40

Jannepauli schreef:
Ik heb maar even een informatierondje in Engeland bij de Laminitis Clinic gedaan voor jullie:

@ Firegurl - ik had nog geen antwoord op mijn mail aan Equilife, dus vanmorgen gebeld. Als je wilt vasthouden aan Subli Senior priores, kun je in ieder geval gewoon F4F bijvoeren in dezelfde hoeveelheid die voorgeschreven wordt. Je hoeft dus niet minder F4F te geven uit angst voor overdosering - de biologische beschikbaarheid van de stoffen in Subli zijn minder dan de kwaliteitstoevoegingen in F4F. Bovendien zijn niet alle micronutriënten in 4F4 in chelaatvorm - het paard wordt dus niet 'gedwongen' stoffen op te nemen die het niet nodig heeft.
De Laminitis Clinic beveelt aan dat je - om het paard voldoende op gewicht te houden - je ongemollaseerde bietenpulp geeft in plaats van graanbevattend voer. Bijvoorbeeld Quick-beet of vergelijkbare producten.

@ Karin-deB: Formula 4 Feet moet NIET met andere supplementen gecombineerd worden - in F4F zit voldoende magnesium voor magnesium-deficiënte paarden. Check nog wel met je DA of er op magnesium gecontroleerd is.

@Jannepauli...Super bedankt! En wat lief dat je hebt gebeld :D ;) Kan hier heel veel mee! En ga onmiddelijk de f4f bestellen :D ..Ga even online speuren naar die quick beet...Tot die tijd blijf ik bij de Seniores Priores! Je bent een toppertje :j

Zonder meer olie toevoegen aan een dieet van ruwvoer ( + evt F4F) wordt afgeraden. Als het paard extra olie gegeven moet worden, dan moet het paard ook extra Vitamine E + selenium geven om voldoende werkzaam te zijn op opgenomen te worden. Nu wordt wel gezegd dat vitamine E in plantaardige olie voorkomt, maar als je de voedingswijzer erop naziet, zie je dat in de meeste oliesoorten geen vitamine|mineralen niveaus genoemd worden omdat ze er niet of nauwelijks in zitten. De betere bronnen voor Vitamine E zijn granen - vandaar dat ik in mijn eerdere posten over dit onderwerp dit ook noemde om die zgn 'balans' te bewerkstellingen. Om te voorkomen dat de bespiering van je paard achteruit gaat bij opstartende training en voldoende energie heeft voor de inspanningen, raadt de Laminitis Clinic de zgn. Alfa-Oil aan van Dengie.
Hier is een linkje om te bestuderen: http://www.dengie.com/pages/products/alfa-a-and-hi-fi-ranges/alfa-a-oil.php - op de site van Dengie vind je ook case-studies voor dressuurpaarden.
Laatste gratis aanbeveling van de Laminitis Clinic: laat regelmatig het bloed testen op selenium levels ( niet vanwege HB, maar om de bespiering van je paard up-to-speed te houden.

@Jannepauli! Super bedankt ! Ik kan echt wat met deze info! Ga meteen de f4f bestellen! En online speuren naar de quick beet! Tot die tijd blijf ik de Seniores Priores voeren.Je bent een toppertje! :D Super lief dat je hebt gebeld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:07

@Firegurl : een bladzijde terug heb ik een goedkoop adresje in Engeland genoemd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:24

Citaat:
En online speuren naar de quick beet

Is van Dodson & Horrell en heet "Kwikbeet" - wordt in NL verkocht door René Wielens: http://www.rwdh.nl/
(Je kunt het door hem laten bezorgen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:06

DubbelDun schreef:

Ja, tuurlijk wel: Lucerne (zonder melasse) + Chevivit E-Selen (o.a. verkrijgbaar bij Paard Natuurlijk) ( is géén soja olie maar Omega 3-6-9-)
Oppassen met overdosering Selenium!
Dagelijkse hoeveelheid lucerne moet je dan zelf even uitpuzzelen - Dengie beveelt voor de Alfa-A-Oil geloof ik 2,5 kg per dag voor een grote warmbloed.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:33

DubbelDun schreef:
@Firegurl : een bladzijde terug heb ik een goedkoop adresje in Engeland genoemd.

Ok,heb die site even opgeslagen ;) Thanx.

Rene Wielens verstuurd het voer dus gewoon? Gaat het niet om een bepaald aantal zakken dan?Dat hij het dan pas verstuurd?
dus kwikbeet van dodson&horrel ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:39

Nee hoor, ik bestel altijd per keer maar 1 zak safe and sound. Je betaald daar immers gewoon zelf de verzendkosten over.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:50

Hier even een update, we zijn vandaag weer naar de smid geweest. Het ziet er allemaal heel goed uit en ik mag hem wat meer gaan trainen (ipv 3 keer in de week naar 5 keer). De training moet wel in rustig tempo, dus nog niet voluit.
De uitgroei gaat langzaam, maar gestaag. Er zijn geen röntgen gemaakt, dit gebeurt pas weer als de uitgroei bijna volledig is. De witte lijn is ietwat verbreed, maar de smid verwacht dat uiteindelijk de witte lijn weer normaal zal zijn.

Het grootste compliment voor mij was eigenlijk, dat ik volgens de smid en de DA meer hooi moet gaan voeren, want hij is aan de dunne kant *\o/* .
Ook ik zal dus voorzichtig moeten gaan aftasten wat hij kan hebben aan extra hooi (voordroog en graszaadhooi) en hoe zijn energie bij meer werk gaat uitpakken. Zolang hij het goed doet op wat hij nu krijgt, ga ik niets veranderen (hij krijgt ook olie :D ).
Maar ik ben heel blij, dat we steeds meer de goede kant opgaan.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:24

Ik heb al meerdere rontgenfoto's in dit topic gezien en zou graag willen weten; hoe kun je die van de dvd af kopieren??

Ik heb al het een en ander geprobeerd maar ben een beetje digibeet :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:25

Goed nieuws, Setteke!!!

Heb op Dubbeldun's eBay link een zak F4F besteld, evenals mijn stalgenoot. Die had maandag de laatste van die voorraad besteld, had het vandaag al ontvangen. Supersnel. Het vliegt de zaak uit, dus wees er snel hij, geen idee namelijk hoeveel voorraad hij heeft.
@firegirl, link staat op blz. 305 ( het gaat hier weer snel ;-) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:25

je kunt desnoods 'ctrl+alt+printscreen' indrukken en dan plakken in paint :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:46

Ok aparte aanpak dit. Ik ken wel het toepassen van hoefschoenen met comfortpads, maar deze bekapper neemt een soort piepschuim en containertape

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:58

Super, bedankt arabesk 't is gelukt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:20

Arabesk schreef:
Ok aparte aanpak dit. Ik ken wel het toepassen van hoefschoenen met comfortpads, maar deze bekapper neemt een soort piepschuim en containertape

ik zou hem nog korter laten draaien...arm beest :(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:17

Jannepauli schreef:

Leuk om te lezen dat de laminitis clinic dus feitelijk hetzelfde zegt als wat ik opschreef.
ze adviseren met dit product van Dengie een langzaam vrijkomende energiebron welke gelijk is aan een competitie mix qua energieniveau.
In een eerdere post gaf jij juist aan dat een een paard "snelle koolhydraten" nodig heeft voor oa dressuur en recreatie, snelle koolhydraten staan voor wateroplosbare koolhydraten en dus granen en zetmeel.
De laminitis clinic adviseert met dit voer dus juist langzaam vrijkomende energie in de vorm van olie op een drager van lucerne (=eiwit) aangevuld met vitamine E in de vorm van tocopherol.
In dit voer worden dus geen granen verwerkt en is toch bedoelt als aanvulling voor werkende paarden en dieren die aan moeten komen !

Eerder plaatste ik een soortgelijk voer (Horsehage Alfalfaoil) http://www.horsehage.co.uk/MC-AlfalfaOIL.html , ook dit voer bevat de juiste dosering vitamine E (en selenium), en ook dit voer levert net zo veel energie als een sportbrok of granenmuesli .
waarom zou je dus met risico op een insulinepiek (met mogelijk zelfs als gevolg daarvan een nieuwe HB aanval), graan, muesli of sportbrok gaan voeren als je ook de keus hebt uit een prima alternatief zoals hier aanbevolen door de Laminitis clinic.

Jannepauli schreef:
DubbelDun schreef:

Ja, tuurlijk wel: Lucerne (zonder melasse) + Chevivit E-Selen (o.a. verkrijgbaar bij Paard Natuurlijk) ( is géén soja olie maar Omega 3-6-9-)
Oppassen met overdosering Selenium!
Dagelijkse hoeveelheid lucerne moet je dan zelf even uitpuzzelen - Dengie beveelt voor de Alfa-A-Oil geloof ik 2,5 kg per dag voor een grote warmbloed.

Deze vergelijking gaat helemaal niet op, in 2,5 kilo Dengie Alfa-Oil wordt 12% sojaolie verwerkt, omgerekend dus 300 gram en dat is een beste scheut.
van Chevivit E-Seleen geef je maar maximaal 2 ml per dag, dit gaat dus helemaal niks extra' s doen voor meer energie.

Chevivit E-Seleen is bovendien een zeer geconcentreerd preparaat om vitamine E en Selenium tekorten aan te vullen en je zult daarom wel zeker moeten weten dat je selenium tekort komt in je andere voer.
Selenium is niet iets wat je maar lukraak en voor langere tijd kunt bijvoeren want een teveel kan een vergiftiging opleveren.

Het advies wat je hier geeft levert dus geen vergelijkbaar voer op als Alfal-A-Oil van Dengie of AlfalfaOil van Horsehage, deze twee zijn juist bedoelt als "veilige" energieleverancier door de extra olie.
De vitamine E die daarin toegevoegd is, is ook voornamenlijk bedoeld om ervoor te zorgen dat de olie door het lichaam omgezet kan worden in vetzuren.
en op vetzuren kan een paard prima sporten...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:23

Arabesk schreef:

Deze "bekapper" is één van de bekendste hoefsmeden ter wereld,
de heer Gene Ovnicek laat in dit filmpje zien hoe je styrofoam onder een acuut bevangen voet dient te plaatsen.

http://www.hopeforsoundness.com/educati ... /gene.html

en voor jou heel interessant Arabesk, deze hoefsmid is de grondlegger van de Natural Balance methode

http://www.hopeforsoundness.com/natbala ... lines.html

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 10:16

Lolclub: ik krijg van jou zo langzamerhand het beeld van een schooljuffrouw die met het bamboerietje klaar staat om bij iedere gelegenheid de schrijver dezes op de vingers te tikken. :D Afgezien van het feit dat ik dat niet zo prettig vind overkomen, zie ik ook dat je aan sommige dingen die ik schreef een eigen interpretatie geeft en die vervolgens presenteert alsof ik "dus" iets fout geschreven heb. Verschil van mening of opvatting hoort bij een discussie - het is niet mijn bedoeling jou of je adviseurs op de teentjes te trappen - je reacties lijken me 'geprikkeld' - als ik dat verkeer zie: sorry dan maar.

Ik wil één keer proberen mijn visie op de zaak te verduidelijken:

Ik heb nergens gezegd: " In een eerdere post gaf jij juist aan dat een een paard "snelle koolhydraten" nodig heeft voor oa dressuur en recreatie" -(recreatie is door mij nimmer genoemd!) - Als je mijn posten nog eens zou teruglezen, kun je niet anders constateren dat ik spreek over een balans van voedingsstoffen. Ik ben van mening dat een paard in training, hersteld van laminitis, méér nodig heeft dan alleen hooi en een scheutje olie voor energie. Netzomin als een menselijke topsporter prestaties kan leveren op een dieet van een kroketje ( ook al wordt dat gebakken in de door jou gewenste olie), kan een sportpaard prestaties leveren op een beperkt dieet. Ik schreef al eerder: koolhydraten mogen dan wel in het verdomhoekje zitten maar het lijf heeft ze toch nodig. En naarmate de intensiteit van training opgevoerd wordt, zul je het paard dus ook van die stoffen moeten voorzien omdat je anders domweg van A naar B probeert te rijden op een lege tank. Die "snelle" energie is óók nodig: vergelijk het met een auto die zowel benzine ( = snelle energie) als olie ( draaiend houden van het motormechanisme) nodig heeft.
Om het even welke discipline het paard ook uitvoert: balans is hoe dan ook als basis nodig. Zelfs een paard met IR heeft koolhydraten nodig - denk maar aan de diabeet die toch echt een hapje brood of vergelijkbare suikers nodig heeft om erger te voorkomen - maar let wel: ik heb het niet over die brave beestjes die hun dagen staan te verlummelen in de paddock, die hun aandeel 'carbs' uit het hooi kunnen halen. We spraken toch over paarden in training.
Een paard dat werkt verbruikt in voldoende mate ( en het woord 'verbruikt' zegt het al, dus "is nodig") de snelle koolhydraten - een paard dat niet of nauwelijks werkt en desondanks volgestopt wordt het onnodige KH's loopt gevaar. Dat zullen we toch wel met elkaar eens zijn.

Vervolgens: "Leuk om te lezen dat de laminitis clinic dus feitelijk hetzelfde zegt als wat ik opschreef"
Ik gun het je om dit bevestigd te zien maar die constatering is maar ten dele juist. Mijn vraag aan de Laminitis Clinic was NIET of olie een goede vervanger van KH's is en ook niet of olie nu wel of niet een energieleverancier is.
Mijn vraag was gebaseerd op jouw uitspraak: "Zowel Tug als Rene Wielens hebben mij verteld dat als het puur om extra energie gaat dat je dan prima kan volstaan met sojaolie, deze olie levert de meeste energie per kg product en schijnt goed te verteren te zijn voor het paard."
... en dat is, zoals ik ook al eerder schreef een eenzijdig advies. Die mening wordt gedeeld door de Laminitis Clinic. Om de sojaolie te 'verwerken' heeft het paard extra vitamine E plus Selenium nodig - met andere woorden een scheut sojaolie alleen volstaat niet prima, tenzij de de genoemde stoffen hebt toegevoegd. En vandaar ook de verwijzing van hen naar Dengie die een product verkopen waarin dit is toegevoegd. (Bovendien: in de lucerne zitten ook koolhydraten: 3,9 g per 100 gram - over balans gesproken) ... alternatief voor leveranciers van Vit E: graan.

Tenslotte: Oh foei! Ik ben in mijn post aan Dubbeldun vergeten de olie erbij te zetten. Dus DD ik herschrijf even: een mogelijke vervanger zou dus een eigen mengsel van lucerne + olie + Chevivit-E|Seleen kunnen zijn MITS je de juiste hoeveelheden kunt uitpuzzelen. Misschien dat hier geldt dat 'goedkoop wel 's duurkoop' zou kunnen zijn want toevoegen van selenium komt uitermate precies (overdoseren is gevaarlijk!) en in alle gevallen geldt eigenlijk dat je bij eigen mengsels maar beter kunt weten of het paard het wel nodig heeft. Een bloedtest is dan op z'n minst aanbevolen.
Overigens - wat mij betreft is een eigen mengsel geen "advies" zoals LC beweert - ik denk dat je in alle gevallen beter het kant-en-klare spul kan aanschaffen omdat de fabrikant rekening houdt met mogelijk overdoseren en de toevoegingen waarschijnlijk zo klein houdt ( of niet gechelateert) dat het paard er geen probleem door krijgt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:41

Dames ;-) , het gaat er wat mij betreft om dat we goede informatie verzamelen en met elkaar delen. Er is nog veel niet bekend en ik waardeer jullie beider inbreng zeer. Het doel van ons allemaal is dat we kennis willen vergaren, bronnen hiervoor raadplegen en van elkaars ervaringen leren. Dit onderwep, willen we energie halen uit olie of suiker om het maar even grof in te delen, is zeer interesant. Zeker voor HB / IR paarden. Door de nu ontstane discussie wordt dit alleen maar duidelijker, waarvoor dank aan beiden. Blijf de bal spelen, niet de man, en ga gerust verder!
Erg erg leerzaam. Van vit.e heb ik vroeger geleed dat ze er juist HB van konden worden? We zijn er toen om die reden mee gestopt bij Vashjes mams. Misschien omdat er in dat supplement ( vit.e +selenium) veel suiker zat?

Ik ben aan het plinten zagen en dat lukt NIET :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:47

@paars: heb je wel een goede verstekbak :D

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:59

Oke, maar zou ik mijn paard dus na 3 jaar weer eens mogen gaan gebruiken, is dan Vito niet voldoende? want eerlijk gezegd, ik vind het heel interresant, maar het duizelt me ook %)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:02

Jaaaaaa, maar die plinten zijn onderaan dikker dan bovenaan en dan maakt het veel uit hoe je de plint in die bak legt.... Dat gaat nu op soms op basis van toeval goed, maar ook vaak niet...bakje wiebelt, plint in bakje wiebelt.....ik ga nu bij een vriend lijmklemmen halen ( en een valiumpje ;-) ).... Waarom wil ik dit zelf doen? Enfin, genoeg off topic, maar tips zijn welkom, erg welkom. Ik neem meteen maar wat vloeibaar hout mee voor de kieren -O-

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:04

luve_rozes schreef:
Oke, maar zou ik mijn paard dus na 3 jaar weer eens mogen gaan gebruiken, is dan Vito niet voldoende? want eerlijk gezegd, ik vind het heel interresant, maar het duizelt me ook %)

Dat komt ook door de discussie die nu binnen de discussie gaande is. Ik zou zeggen, wacht nog even af. Vaak kristallisseert :D het vanzelf weer _O- .