Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DubbelDun schreef:Maar zit er genoeg in specifiek voor IR-paarden ??
Jannepauli schreef:Ik heb maar even een informatierondje in Engeland bij de Laminitis Clinic gedaan voor jullie:
@ Firegurl - ik had nog geen antwoord op mijn mail aan Equilife, dus vanmorgen gebeld. Als je wilt vasthouden aan Subli Senior priores, kun je in ieder geval gewoon F4F bijvoeren in dezelfde hoeveelheid die voorgeschreven wordt. Je hoeft dus niet minder F4F te geven uit angst voor overdosering - de biologische beschikbaarheid van de stoffen in Subli zijn minder dan de kwaliteitstoevoegingen in F4F. Bovendien zijn niet alle micronutriënten in 4F4 in chelaatvorm - het paard wordt dus niet 'gedwongen' stoffen op te nemen die het niet nodig heeft.
De Laminitis Clinic beveelt aan dat je - om het paard voldoende op gewicht te houden - je ongemollaseerde bietenpulp geeft in plaats van graanbevattend voer. Bijvoorbeeld Quick-beet of vergelijkbare producten.
@ Karin-deB: Formula 4 Feet moet NIET met andere supplementen gecombineerd worden - in F4F zit voldoende magnesium voor magnesium-deficiënte paarden. Check nog wel met je DA of er op magnesium gecontroleerd is.
Tja, en dan toch maar even het onderwerp OLIE van o.a. LC aangekaart..
@Jannepauli...Super bedankt! En wat lief dat je hebt gebeld![]()
Kan hier heel veel mee! En ga onmiddelijk de f4f bestellen
..Ga even online speuren naar die quick beet...Tot die tijd blijf ik bij de Seniores Priores! Je bent een toppertje
![]()
Zonder meer olie toevoegen aan een dieet van ruwvoer ( + evt F4F) wordt afgeraden. Als het paard extra olie gegeven moet worden, dan moet het paard ook extra Vitamine E + selenium geven om voldoende werkzaam te zijn op opgenomen te worden. Nu wordt wel gezegd dat vitamine E in plantaardige olie voorkomt, maar als je de voedingswijzer erop naziet, zie je dat in de meeste oliesoorten geen vitamine|mineralen niveaus genoemd worden omdat ze er niet of nauwelijks in zitten. De betere bronnen voor Vitamine E zijn granen - vandaar dat ik in mijn eerdere posten over dit onderwerp dit ook noemde om die zgn 'balans' te bewerkstellingen. Om te voorkomen dat de bespiering van je paard achteruit gaat bij opstartende training en voldoende energie heeft voor de inspanningen, raadt de Laminitis Clinic de zgn. Alfa-Oil aan van Dengie.
Hier is een linkje om te bestuderen: http://www.dengie.com/pages/products/alfa-a-and-hi-fi-ranges/alfa-a-oil.php - op de site van Dengie vind je ook case-studies voor dressuurpaarden.
Laatste gratis aanbeveling van de Laminitis Clinic: laat regelmatig het bloed testen op selenium levels ( niet vanwege HB, maar om de bespiering van je paard up-to-speed te houden.
Citaat:En online speuren naar de quick beet
DubbelDun schreef:= Alfalfa/luzerne + soja-olie + Vit-E.
Is daar geen NL-tegenhanger van ??
Jannepauli schreef:Tja, en dan toch maar even het onderwerp OLIE van o.a. LC aangekaart..
Zonder meer olie toevoegen aan een dieet van ruwvoer ( + evt F4F) wordt afgeraden. Als het paard extra olie gegeven moet worden, dan moet het paard ook extra Vitamine E + selenium geven om voldoende werkzaam te zijn op opgenomen te worden. Nu wordt wel gezegd dat vitamine E in plantaardige olie voorkomt, maar als je de voedingswijzer erop naziet, zie je dat in de meeste oliesoorten geen vitamine|mineralen niveaus genoemd worden omdat ze er niet of nauwelijks in zitten. De betere bronnen voor Vitamine E zijn granen - vandaar dat ik in mijn eerdere posten over dit onderwerp dit ook noemde om die zgn 'balans' te bewerkstellingen. Om te voorkomen dat de bespiering van je paard achteruit gaat bij opstartende training en voldoende energie heeft voor de inspanningen, raadt de Laminitis Clinic de zgn. Alfa-Oil aan van Dengie.
Hier is een linkje om te bestuderen: http://www.dengie.com/pages/products/alfa-a-and-hi-fi-ranges/alfa-a-oil.php - op de site van Dengie vind je ook case-studies voor dressuurpaarden.
Laatste gratis aanbeveling van de Laminitis Clinic: laat regelmatig het bloed testen op selenium levels ( niet vanwege HB, maar om de bespiering van je paard up-to-speed te houden.
Jannepauli schreef:DubbelDun schreef:= Alfalfa/luzerne + soja-olie + Vit-E.
Is daar geen NL-tegenhanger van ??
Ja, tuurlijk wel: Lucerne (zonder melasse) + Chevivit E-Selen (o.a. verkrijgbaar bij Paard Natuurlijk) ( is géén soja olie maar Omega 3-6-9-)
Oppassen met overdosering Selenium!
Dagelijkse hoeveelheid lucerne moet je dan zelf even uitpuzzelen - Dengie beveelt voor de Alfa-A-Oil geloof ik 2,5 kg per dag voor een grote warmbloed.
Arabesk schreef:Ok aparte aanpak dit. Ik ken wel het toepassen van hoefschoenen met comfortpads, maar deze bekapper neemt een soort piepschuim en containertape
luve_rozes schreef:Oke, maar zou ik mijn paard dus na 3 jaar weer eens mogen gaan gebruiken, is dan Vito niet voldoende? want eerlijk gezegd, ik vind het heel interresant, maar het duizelt me ook