Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:28

Koper schreef:
Nou waar zie jij dat dan aan singasong? Want roepen dat jij iets ziet schept niet zo veel duidelijkheid. Nog afgezien van dat ik het eigenlijk doodnormaal vind dat schilferig zoolmateriaal wordt weggehaald.

Zit me nu vooral af te vragen waaróm die zolen zo gebarsten zijn. Wat heeft je smid daarover gezegd quibje?

Nou inderdaad :j
En die gebarsten zolen, dat is gewoon loslatend zoolmateriaal wat veel Friezen in die mate hebben. En dat moet netjes weggehaald cq gladgesneden worden. Dat lukt je niet met een krabbertje bij die voeten.

Op de eerste foto zie je precies waar de onderbreking zit in de wand, van daar zou ik hem goed rondvijlen zodat de druk eraf is, en dat om de paar weken blijven doen.

quibje

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:34

gaan we nu ook doen ja
en idd SB je hebt helemaal gelijk

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:44

singasong schreef:
Unihorses, ik denk dat jouw paard te lange tenen heeft en te hoog op de verzenen staat. Dat is wat ik zo zie wanneer ik kijk naar de vorm van de hoef bij de kroonrand. De hoef wil daar eigenlijk steiler groeien maar kan niet vanwege te lange doorgroei. Waarom gebruikt jouw smid 4 nagels?

edit: aanpassing

geen idee, zo zijn ze er bij de dierenarts ingeslagen. ze heeft een ( extreem ) stijl voetje dus die wil inderdaad zowat kaarsrecht naar beneden groeien.

ga trouwens morgen duidelijke foto's maken , dan is het mischien wat duidelijker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:59

quibje schreef:
de wanden zijn mooi afgerond ja en dat barsten, dat heeft hij altijd als de smid komt om hem te bekappen,
enne de wand was wel veel te dik, daarom kreeg ik ook die holle wand , ze spleten gewoon

enne singasong, was die laatste opmerking voor mij?

Nee die was voor Koper ;)

Een wand kan naar mijn idee niet splijten omdat die te dik is maar wel omdat er te veel druk op komt. Afronden dus, desnoods als een mustangrol!

Wat ik me nog afvroeg, vijlt jouw smid ook de buitenkant van de hoef? Zoals smeden dat doen als er ijzers onderkomen en ze bij de nagelgaten nog even al frutsels glad willen vijlen?!

edit: aanvulling.
Laatst bijgewerkt door singasong op 07-02-13 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:00

unihorses schreef:
[
geen idee, zo zijn ze er bij de dierenarts ingeslagen. ze heeft een ( extreem ) stijl voetje dus die wil inderdaad zowat kaarsrecht naar beneden groeien.

ga trouwens morgen duidelijke foto's maken , dan is het mischien wat duidelijker.

Dat zag ik dus ;)

Heeft ze last van die stijle voet? Want waarom wil de smid daar verandering in aanbrengen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:32

singasong schreef:
unihorses schreef:
[

Dat zag ik dus ;)

Heeft ze last van die stijle voet? Want waarom wil de smid daar verandering in aanbrengen?

ja, ze had een peesblesure door haar stand omdat mijn oude hoefsmid het de laatste 2 keer niet een beetje corrigeerde. hij was zo stijl dat als ze nog normaal wou lopen dat hij helemaal plat moest. ( moest van da, de smid bij de da wou dit eerst niet zei heeft geen zin een 10 jarige nog het veranderen die moet de wei in ) maar op aandringen van de da toch gedaan. we zijn nu 2 maanden verder en ze heeft nog 14 dagen op metacam gestaan voor de pijn die het platzetten veroorzaakt en ze loop weer geweldig ! ze heeft toen deze ijzers gekregen om de druk nog meer van de pees afte halen.

ze voelt zich zo goed dat ze weer overal over heen aan het springen is, met als resultaat dat ze vanmiddag toen ik met me andere bezig was de bak in sprong. bij de afzet is ze met haar achterhoef op haar voorhoef gaan staan met als resultaat het ijzer eraf.

ze loopt nu constand in blub/zachte grond dus hoeveel heeft ze nu nog aan die ijzers? zal ik de smid hem er weer onder laten zetten of eraf laten ?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:31

Iemand ervaring met Lennart Denkhaus? Ik heb hem afgelopen woensdag aan het werk gezien en hij heeft ook even gekeken naar de voetjes van mijn pony, hij lijkt me echt een goede bekapper! Was eens benieuwd of er ook Bokkers zijn die ervaring met hem hebben :) Zijn website is http://www.ld-hoefverzorging.nl

Afgelopen woensdag was er een paard met een weke koot en scheefstand aan één achtervoet. Hij experimenteert graag met nieuwe spullen en materialen en wist voor dat paard een mooi dun randje van een soort smeltbaar plastic/hard spul te maken voor onder de buitenste rand, voor in de hoefschoen. Om de druk beter te verdelen. Superhandig! Dat paard kon er gelijk een stuk beter op staan als je zijn andere voet omhoog hield.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:02

Altijd interessant om te lezen wat zo iemand schrijft. Ik heb maar een klein stukje gelezen, toen ik de stelling tegenkwam dat gedomesticeerde paarden zich hetzelfde gedragen als wilde paarden ben ik afgehaakt en heb ik besloten dat ik het denk ik fundamenteel niet helemaal met deze meneer eens ben :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:39

Hoefsmid is gister geweest.
Na het bekappen,linksvoor [de slechte hoef].
Afbeelding
Afbeelding

De voorkant linksvoor.
Afbeelding
rechtsvoor.
Afbeelding

De gezonde bekapte voorhoefjes van de Quarter.
Afbeelding
Ik wil er ook nog even bij zeggen dat de 'probleemhoeven' een bekend probleem is bij afstammelingen van Ramiro.Die hebben ook hele stukken hoef die afbreken,scheuren,hoefzweren,waaiervormige hoeven,platvoeten.
Het ligt dus echt niet aan mijn hoefsmid!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:56

Ik vind de hoeven maar raar hoor, ook die van je gezonde paardje lijk erg lang nog.

En als het aan de afstamming ligt moet er juist nog secuurder naar gekeken worden toch?

Ik krijg bij je post's een beetje het: "mijn juf rijd Z en weet alles" gevoel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:07

gohya schreef:
Ik wil er ook nog even bij zeggen dat de 'probleemhoeven' een bekend probleem is bij afstammelingen van Ramiro.Die hebben ook hele stukken hoef die afbreken,scheuren,hoefzweren,waaiervormige hoeven,platvoeten.
Het ligt dus echt niet aan mijn hoefsmid!

En wie zegt dat... je smid? :D

Die hoef linksvoor... waarom heeft hij zo veel van de buitenkant van de wand en van de straal af gehaald? Heeft hij jou daar wat over verteld want ik begrijp het niet als ik er zo naar kijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:14

De hoeven van het gezonde paardje zijn lang?
En nee "mijn juf rijd Z en weet alles" gevoel heb ik niet,totaal niet.Maar ik als leek ga er wél vanuit dat de hoefsmid weet wat die doet.En ja ik vertrouw hem.

Koper
Nee dat zegt niet mijn hoefsmid,dat staat in het topic over de 'ramiro's.
Neem daar eens een kijkje? en lees dat ook andere ramiro's zo'n slechte hoeven hebben.

Bedoel je foto 3?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:18

De tenen zijn niet lang, maar de hielen wel vrij hoog, dat is niet erg wenselijk. Ik ben wel benieuwd naar de onderkant. Verder vind ik dat je smid vrij veel van de hoefwand af heeft gehaald op een plek waar hij juist dikker mag zijn. Enkel de toon even goed vijlen, zodat er geen druk meer op de scheur staat. Ook vind ik de steunsels niet mooi. de steunen zitten op een gekke plek (niet direct naast de hoefballen) en de steunsels klappen bijna om heb ik het idee, daar mag best wat vanaf. Wel lastig te beoordelen, hoor, maar heb het idee dat het beter kan eerlijk gezegd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:22

Ik bedoel foto's 1 en 3.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:27

Op foto 3 zie je nog het restant v.d. hoefzweer zitten,die opening.En daar was het stuk afgebroken rechts.
Ik weet niet waarom er weinig vanaf gehaald is van de straal? ik weet wel ze hele gevoelig hoeven heeft.
Ik heb totaal geen verstand van hoeven,de hoefsmid legt me wel uit waarom hij dit en dat doet,maar ik snap het verder toch niet.Kan ik wel zeggen ow ja natuurlijk,maar ik weet niet waarom het zo moet.
Mijn smid kent de hoeven en ziet ze in RL,via de foto en de hoeven niet kennen is toch heel wat moeilijker te beoordelen lijkt me?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:32

gohya schreef:
De hoeven van het gezonde paardje zijn lang?
En nee "mijn juf rijd Z en weet alles" gevoel heb ik niet,totaal niet.Maar ik als leek ga er wél vanuit dat de hoefsmid weet wat die doet.En ja ik vertrouw hem.

Koper
Nee dat zegt niet mijn hoefsmid,dat staat in het topic over de 'ramiro's.
Neem daar eens een kijkje? en lees dat ook andere ramiro's zo'n slechte hoeven hebben.

Bedoel je foto 3?

Ik heb dat gevoel omdat je telkens als kritiek geleverd wordt je direct in de verdediging schiet. Persoonlijk als ik een vraag stel, sta ik open voor de antwoorden. Ook als het eigenlijk niet is wat ik wilde horen/lezen.

Meerdere mensen zijn het hier met elkaar eens over de hoeven, jouw hoefsmid zegt en doet iets anders en dat mag van mij hoor, maar het resultaat is niet zo mooi.

Als jij je hoefsmid vertrouwd is dat goed, maar waarom stel je hier dan je vraag en geef je elke keer het antwoord dat je hoefsmid het wel beter zou weten?

Wat wil je eigenlijk met deze foto's? een antwoord, iets laten zien ter informatie?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:33

En als laatste heb je van de gezonde hoeven ook een foto van de onderkant?
En weet je misschien waarom je hoefsmid de hielen zo hoog laat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:37

Gohya ik bedoelde dat hij juist naar mijn idee wat veel van de straal af heeft gehaald. Paard heeft weinig wand over momenteel. Dan heeft 'ie toch juist z'n stralen nodig? Tenzij die heel erg onder de hoef uit steken natuurlijk :+

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:38

Volgens mij wil je helemaal geen tips Gohya ;) Ik laat het dan ook maar hierbij... Wel zou ik me verdiepen in hoeven, lijkt me wel verstandig als je paard probleemhoeven heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:42

Wat ik met deze foto's wil? omdat er gevraagd was of ik foto's wilde laten zien ná het bekappen,daarom staan ze hier.En kritiek? ik heb geen last van kritiek,ik heb deze hoeven niet zo bekapt,ik zeg wat mijn smid zei omdat ook dát gevraagd werd.Ik geef alleen antwoord op de vragen die men stelt,ook al weet ik niet op élke vraag een antwoord.
Nee ik weet niet waarom de smid die hielen zo hoog houd.Hij weet waarom ze zo hoog moeten blijven,en ik vertrouw hem gewoon klaar.
Ik heb de foto's laten zien waar om gevraagd werd,dus verder vind ik de hoeven prima zo.
Meningen verschillen idd.mijn paarden lopen er perfect bij,dan lijkt het mij dat ze prima op de hoeven staan.
Ze zijn immers nooit kreupel geweest op de hoefzweer na.

Koper ik weet de reden echt niet waarom het zo bekapt is.Ze loopt in ieder geval prima en heeft geen last van die korte straal.

Rianne.
Zoals je kan lezen vraag ik nu ook niet om tips,maar laat ik de foto's zien waarom gevraagd werd.
Laatst bijgewerkt door gohya op 13-02-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:43

Overigens is dit misschien een handige informatieve website voor je: http://paardenhoeveninfo.blogspot.nl :) Erg duidelijk en met veel plaatjes en filmpjes.

EDIT: Ik snap werkelijk niet waarom je geen vraagtekens plaatst. Er zijn zat onvakkundige hoefsmeden. Dat je hem vertrouwt begrijp ik, maar je verdiepen kan ook geen kwaad! Je wil toch het beste voor je paard? Ik zet in ieder geval overal vraagtekens bij, omdat ik ZELF alles wil snappen en de logica erachter zie. Misschien heb jij dat niet, dat kan. Ik bedoel het overigens niet aanvallend, ik ben gewoon oprecht verbaasd.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:54

gohya schreef:
Wat ik met deze foto's wil? omdat er gevraagd was of ik foto's wilde laten zien ná het bekappen,daarom staan ze hier.En kritiek? ik heb geen last van kritiek,ik heb deze hoeven niet zo bekapt,ik zeg wat mijn smid zei omdat ook dát gevraagd werd.Ik geef alleen antwoord op de vragen die men stelt,ook al weet ik niet op élke vraag een antwoord.
Nee ik weet niet waarom de smid die hielen zo hoog houd.Hij weet waarom ze zo hoog moeten blijven,en ik vertrouw hem gewoon klaar.
Ik heb de foto's laten zien waar om gevraagd werd,dus verder vind ik de hoeven prima zo.
Meningen verschillen idd.mijn paarden lopen er perfect bij,dan lijkt het mij dat ze prima op de hoeven staan.
Ze zijn immers nooit kreupel geweest op de hoefzweer na.

Koper ik weet de reden echt niet waarom het zo bekapt is.Ze loopt in ieder geval prima en heeft geen last van die korte straal.

Rianne.
Zoals je kan lezen vraag ik nu ook niet om tips,maar laat ik de foto's zien waarom gevraagd werd.

In eerste instantie kwam je hier WEL met een vraag en toen kreeg je ook niet te horen wat je wilde.
Maakt mij niet uit hoor maar dit topic is bedoelt om te informeren en te vragen etc. niet om een welles/nietes spelletje te spelen.

Jammer voor je paard dat je, je niet wil verdiepen. Kan namelijk zoveel schelen in het hele lijf als de voeten goed zijn!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:37

Klopt ik kwam met de vraag of er spoed bij was toen er een stukje hoef was afgebroken.
Ik twijfelde zelf of dit 10 dagen kon wachten.Ik kreeg antwoord dat ik best wel die 10 dagen kon wachten.En dat kon ik wél horen.
Toen werden er vragen gesteld w.b.t. het bekapppen en de gesteldheid van haar hoef.
Daar heb ik antwoord op gegeven,en ook deze foto's geplaatst na het bekappen waar om gevraagd was.
Ik heb mijn hoefsmid voor mijn paard,mijn H.A. voor mezelf,deze hebben hier voor geleerd enz.en als je daar niet op kan vertrouwen? op wie kan je dat dan wel?op bokt?

Als mijn paard last of pijn heeft van haar hoeven dan zou ze kreupel of onregelmatig lopen.
Ze is nooit kreupel [m.u.v. hoefzweer] dus waarom zou ik me druk moeten maken om haar hoeven?

Heb je al gelezen in het topic over de afstammelingen van Ramiro??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:46

Gohya, Ik zou de hoeven wel eens willen zien als we 3 wk. verder zijn. Zou je dan nog eens foto's willen maken?
Wanneer komt je smid nu weer?

En ik ben ook zeker benieuwd naar foto's van de onderkant van de voeten van het andere paard.

Je zegt dat je paard (met het stuk afgebroken hoef) gevoelige voeten heeft. In welk opzicht is dat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:49

gohya schreef:
Heb je al gelezen in het topic over de afstammelingen van Ramiro??

Nee want a- ik vind grote driegangers saai en het interesseert me gewoon niet en b- ik geloof er niet in dat de hoefkwaliteit aan de afstamming ligt. En c- ik vind dat je je hier nu achter verstopt, maar dat zal wel makkelijker zijn dan je te verdiepen in wat je ziet en misschien wat meer preventief te werk gaan, zoals ook al eerder door iemand is voorgesteld.

Het is heel fijn dat jij vertrouwt op je smid. Maar waar is dat vertrouwen dan op gebaseerd, vraag ik me af. Ik neem aan dat je, zeker als er wat met de hoeven van je paard aan de hand is, precies wil weten wat en hoe en waarom. En dat je dat vertrouwen dan baseert op de antwoorden die je krijgt, van de onderbouwing daarvan en dat dan icm je eigen gezonde verstand. Nog even afgezien van wat je ziet aan je paard zelf. Ik bedoel: lang niet alles van wat ik smeden en bekappers hoor zeggen vind ik logisch. Toen ik te horen kreeg dat mijn paard rotstraal had vanwege het voer dat hij kreeg heb ik nog net niet hard gelachen. Maar als dan blijkt dat de rotstraal vermindert met ander hooi en weer helemaal terug van weggeweest is als hij weer rotzooi te vreten krijgt... dan ga ik toch wel aannemen dat er iets van een verband moet zijn. En wanneer ik een vraag stel en ik daar een onderbouwd antwoord op krijg (anders dan "ik ben smid dus ik heb ervoor geleerd dus ik weet het }:0 ") dan krijg ik vanzelf meer fiducie in iemand. Maar dat ligt misschien aan mij hoor.

Kijk: ik geloof er niet in dat je voor een paard wat in Nederland woont en wat in de verste verte niet op een mustang lijkt een mustangvoet zou moeten willen nabootsen. Ik snap het idee erachter en het is allemaal prima dat hij met mooie, gezonde voeten rondloopt maar die had hij 3 jaar geleden ook al. En toen was het nog gewoon een dikke IJslander die in de winter over de brokken bevroren sneeuw loopt, waar een gemiddelde mustang denk ik niet heel vaak mee te maken krijgt en waar die mustangpoten dus niet op bedacht zijn. Dus ik snap het idee en gedeeltelijk ben ik het ermee eens en gedeeltelijk niet. Ik heb me laten informeren en ik denk er het mijne van en zo lang het goed gaat gaat het goed maar zelf vind ik het wel zo prettig om te weten wat er met de voeten van dat paard gebeurt, en om een beetje kritisch te blijven.

En zo ben ik ook op de hoogte wat het voor zijn gangenwerk betekent als de voorhoeven wat langer zijn dan de achterhoeven, of juist andersom. En welk effect een eventueel gewicht aan de voet (ijzers, scalpers enz) heeft wanneer het waar en aan welke voet (voor/achter) hangt. Niemand die ooit van mij alleen voorijzers onder dat paard mag tikken. Als hij ooit ijzers nodig zou hebben dan rondom maar niet alleen voor. Omdat ik weet wat daar de gevolgen van zijn qua gangenwerk maar ook met bij voorbeeld een wedstrijdreglement in m'n achterhoofd :)*
Het is toch logisch dat je op de hoogte wil zijn van hoe de voeten van je paard eraan toe zijn, en waarom, en wat dat voor het hele paard betekent? En hoe moet je daar anders achter komen dan door kritisch na te denken over wat je trainer, smid, osteopaat, veearts noem ze allemaal maar op te melden hebben. Maar nogmaals: misschien ligt dat wel aan mij hoor }:0