[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:25

Juist door koude nachten, kort gras en zon ontstaat fructaanstapeling, kijk maar op de fructaanindex, dit is heel gevaarlijk weer voor gevoelige paardjes!!!

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:35

Dennis schreef:
Het koude weer(=suikerrijk!!!) in combinatie met kort gras(=gestresst en suikerrijk!!!) Is dan zeker de boosdoener geweest.

Kort gras is heel slecht omdat er veel suiker in zit. Daar overheen de vorst waardoor er nog meer fructaan=suiker in zit. Ze hebben gewoon suikerklontjes staan snoepen.

Juist de wei waarvan jij denk dat er niets meer op staat heb ik al heel veel pony's bevangen van zien raken! Waarschijnlijk ging het voor de vorst net goed en door de vorst niet meer....

Mijn pony's komen hierdoor vanaf de eerste nachtvorst tot ver in het voorjaar niet op het land om dit te voorkomen. Gras groeit toch niet echt, dus het heeft geen meerwaarde en alleen maar extra risico's.

Hoi hoi, bedankt voor je reactie. Indd voor de vorst was er niets aan de hand.
Hoe kan het dan zo zijn dat bv Shetlanders die ergens 24 uur pd op de wei staan 4 seizoenen zoals in de natuur nergens last van hebben?

Dennis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:43

Dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid.
Ik zie het om mij heen ook, fokkers die ze steeds in het land hebben lopen en dat gaat prima. En mijn pony's die in de sport lopen en lang niet altijd op het land krijgen wel problemen (gaat gelukkig al een tijd goed).
Langer gras is beter dan dat hele korte gras. Daar zou ook een deel van het probleem in kunnen zitten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:24

Ik meld me ook even voor advies/tips.

Mijn paard vond ik 1.5 week terug op zondag stijf op stal en bij het gaan stappen zag ik al meteen dit is niet goed.Da gebeld en hoefbevangen. Spuit gehad en 1.5 week buut. Alleen hooi gevoerd en vitamine e en selenium + omega olie.

Nu geen verbetering dus ik denk het ergste. Vandaag kliniek gebeld en komen morgen thuis foto's maken omdat hij niet te laden is.

Als hij pijnvrij als grasmaaier kan dienen ben ik blij maar als dat geen mogelijkheid is moet ik een beslissing nemen. |(

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:51

Niet gelijk zo somber er tegen aan kijken hoor, je bent pas net begonnen met behandelen en het heeft even tijd nodig. Mijn pony heeft 39 vitamine B infuzen gehad, 3 spuiten sulfatrim en 5 spuiten quadrisol weggewerkt en is er nu redelijk bovenop. Dat je nu nog geen grote verbeteringen ziet wil niet direct zeggen dat je dier niet meer te redden valt :(:) wie weet komt het gewoon goed. Moed houden hoor, zie mijn onderschrift ;)

Heeft je DA ook gezocht naar de oorzaak waardoor je paard ineens bevangen stond? Bloed afgenomen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:23

Houd moed, simongek. Herstel duurt lang. Op de foto's is meer zichtbaar van de schade in de hoef. Vraag of je hoefsmid bij de afspraak kan zijn, hij kan aan de hand van de foto's de druk van de teen van de hoef halen, dat scheelt al veel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:45

Niet te snel opgeven Simongek! Herstel kan lang duren, en een eerste verbetering duurt ook wel een week of 2/3.

Stef liep na een week of vier pas rechtuit weer ok, bochtjes draaien ging pas na maanden weer.

Beetje kromme vergelijking maar als jouw teennagel er af valt is dat ook lang pijnlijk, terwijl het al wel heelt. En het duurt een tijd voor alles weer herstelt is.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:36

Wat is het hoefbevangenzijn toch een drama, onze pony s zijn eergisteren alle twee op de foto geweest, de pony die chronisch bevangen is, helaas behoorlijke kanteling. De pony die met de vorst acuut. Bevangen werd een lichte kanteling. Gister heeft onze hoefsmid meteen alles in het werk gesteld om de tenen te korten en iets met de hakken gedaan!
Onze pony s reageren niet echt top op de buut! Ik hoorde dat het wel 4/6 weken kan duren voor ze een beetje opknappen!! Blijft sneu

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:12

Hier ook een lichte verkanteling. Rv iets erger als links.

Hij krijgt nu om de dag lymfedrainage en volgende week komt andere hoefsmid.

Hij gaat over op marstall voer.

Helaas heeft hij nog veel pijn dus weer bute voor een week gehad.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:20

Nou, ik meld me ook maar...pony sinds afgelopen week officieel hoefbevangen. Was eerder achter kreupel, liep beter....en met de vorst was hij ineens linksvoor kreupel. Hoefsmid en da konden weinig vinden behalve iets wat op een verdraaide kogel leek, dus rust en metacam. Just in case wortelen verminderd tot een stukje per dag en voer afgebouwd. Maar na wat dagen vond ik m met metacam slechter dan zonder. Dus da er weer bij en jawel...toch wel hb. Dus nu op geweekt hooi, buut en ascal en tranquigel. Hij loopt weer wat beter maar ik vind het tegenvallen. Maar lees hier nu dat het echt tijd nodig heeft en eigenlijk is dat ook wel logisch gezien de plek en het ontstekingsverhaal.

Ik heb nu stukjes van het topic gelezen en ga morgen verder struinen. Vooral ook op voergebied en supplementen. De glucobalance is besteld, twee andere paardjes die licht hb waren leken hier wel echt baat bij te hebben. Ga wel even met de dierenarts overleggen of de hoefsmid iets mag doen aan zijn hoeven. En als ie iets opgeknapt is toch es verder kijken. Ik verdenk toch een voorfase van ppid...

Wel fijn om te lezen dat het nog goed kan komen...tijd tijd tijd. Da zei dat we er wel vlot bij waren en dat hij al metacam had gehad, wat ze toch officieel eerst moeten geven voor ze op buut overgaan (rare regels toch allemaal eigenlijk).

Nou, bedankt voor het lezen en tot gauw weer gok ik.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:08

Sterkte elpharo! En je DA kan ook adviseren over voer. Soms is het beter helemaal back to basic te gaan zonder supplementen en van daar uit te herstellen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:31

HB ontstaat ook door vrieskou bij paarden die niet op gras staan en hetzelfde aan voeding krijgen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:45

Hoe bedoel je dat nombrado?
Dat paarden meer verbruiken door de kou en niet de aanvulling krijgen die ze nodig hebben? :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:57

Bedankt Marieke, ik ga er es over denken. Hij leek vandaag ietsje beter volgens mijn verzorgster die ook trouw zijn voetjes nog voor me koelt. Geduld heh...

Nombrado ik ben ook wel benieuwd, je kan het twee kanten op uitleggen namelijk...of..ze krijgen niet genoeg...of teveel :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:19

Sterkte aan degene die nog met een paard met zere voeten zitten...

Mijn monster loopt inmiddels in alle gangen weer zuiver en normaal, het lijkt allemaal met een sisser af te lopen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 07:52

Hier ook een zwaar bevangen Haflinger, elke winter is het prijs. Gisteren was het zo erg dat ik ze niet uit haar stal kreeg...het is nu het 5de jaar op rij, binnenkort begint het schuren weer en haar huid is nog maar net hersteld van de vorige schuurperiode ;(
Ik ben ook zwaar aan het overwegen om haar te laten inslapen, er is weinig kwaliteit van leven nog. :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:09

@mindful wat erg. Voor de 5e keer op rij. :(:)
Hoe oud is jouw haf. Ooit gecontroleerd op Cushing?
Wat een ellende dat je het niet onder controle krijgt.

Wat krijgt ze te eten?

Vreselijk al die bevangen paarden. Echt koud is net nu niet. Met die hoge temperaturen reageert het gras als i het voorjaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:17

Wat naar Mindful, mijn vorige pony werd ook vaak in het najaar/winter bevangen. Had gelukkig dan weer geen z.e. Snap dat je er moedeloos van wordt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:59

@ Anouk en mysa, ik heb ze van haar 2 jaar en toen ze drie was begon de zomereczeemellende. Elk jaar werd het schuren erger desondanks ze een graasmasker, deken droeg en op hooi en water staat. Ze krijgt een handje kruidenmusli als de rest eten krijgt.
Elke winter maakt ze deze periode mee sinds 5 jaar, ze telt 9 lentes nu. Getest op insulineresistentie waar zeer hoge waarden uit gekomen zijn. Cushing is het volgende zegt de veearts.
Ze heeft enorme verlaatangst en kan maar met 1 merrie opschieten (kudde van 5), ze is enorm zuur en dominant van karakter.
De hele omheining staat scheefgeschuurd, ik heb twee van die koeienborstels gekocht maar dat zijn allemaal lapmiddelen en het ergst vanal is dat ze zich vorige zomer voor de eerste maal tot bloedens toe geschuurd heeft. Haar haar moet nog bijgroeien, we zijn al februari.
Binnen 1 maand gaat ze weer beginnen schuren, de cirkel kan gewoon niet meer doorbroken worden....zoals de winters nu zijn gaat de schuurperiode alleen maar verlengen.
Mijn maag draait werkelijk om als ik aan euthanasie denk maar ik kan het echt niet meer aanzien.

Ze staat nu binnen en schreeuwt heel de buurt bij elkaar omdat ze niet bij haar maatje kan staan. Morgen ga ik onze VA contacteren om er eens over te praten ;( ;(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:00

@ Mindful: staat ze op gras of op een paddock? Hoeveel beweegt ze?
Heb je haar nooit mineralen en vitaminen bijgevoerd naast het hooi? Voor mijn gevoel is dat voor dit soort paarden heel relevant.

Klinkt als een akelige puzzel :-(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:55

Ze staat op een paddock en stukgelopen weide waar amper iets op staat. Ze krijgt vita Supply van pavo.
Ja, een puzzel waar stukjes van kwijt zijn :( :(
Geloof me, heb al heel veel gedaan, het is dweilen met de kraan open

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:00

Misschien eens contact opnemen met G Smit uit Rijssen?
Voor de afstand is het niet te doen, maar we weet kunnen jullie via mailwisseling het 1 en ander bespreken :)
Voor mijn pony heeft hij veel betekent, manenkam weer soepel en bijna weer glanzende vacht :)

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:55

Helaas bij ons helemaal geen verandering, elke dag nog even slecht ondanks de buut!

Wanneer is voor jullie de grens bereikt! En gunnen jullie je chronisch bevangen pony of paard hun rust en wordt de keus voor inslapen toch gemaakt??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:14

Vaak is een weide zo kaal omdat ze hem zelf bijhouden... :-( Dus alles wat de kop opsteekt gaat naar binnen inclusief zoete wortels. Dat kan meer zijn dan je denkt.... Helaas. En met de vorst waren dat allemaal suikertopjes :-(

Hoeveel werkte ze toen het mis ging? Hoe is haar mest?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:44

Mest is normaal, ik kan al drie jaar niet meer rujden door gevoelige zolen. Ze draagt ijzertjes om de zolen te ontlasten, hier loopt ze redelijk goed mee als ze niet vervangen staat.
Momenteel wil ze zelfs haar stal niet uit en staat ze enkel op hooi, stro en water. Ze gaat ook vaak liggen en als ze rechtstaat ontlast ze al wiebelend links en rechts vooraan.