[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:04

tjee schreef:
Heb via pb met lolclub erover gehad ;)
Inderdaad een vreemde bult. Heb verder niet echt goed meegelezen, maar weet je hoe het er gekomen is?
Is het okselhaar niet gewoon nog een pluk wintervacht? Bij Tjee zijn de haren daar ook altijd wat langer, net als de haren net voor zn piep :')

Hij was zichzelf aan het longeren in zijn stal op een avond omdat hij herten in de bosjes hoorde maar niet zag :+
Vermoedelijk toen iets verdraaid of gescheurt.
Lolclub wees mij op die bult...en gaf het recept voor hele goede gel die hem zeker laat slinken.
Wat raadde LC je an te doen?(mag ook per PB)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:14

Tjee; ik vind je pony wel al veel beter bewegen dan op je oudere filmpjes! Daar neemt hij wel heel kleine korte pasjes.
Kan het misschien ook zijn dat hij nu onder het zadel ook wat kort beweegt omdat de ruiter (misschien bang dat hij ontploft, zoals je schrijft) hem wat teveel inhoudt?
En als je met hem aan de hand stapt en draaft, beweegt hij dan wel wat ruimer?

EstherHegt schreef:
Jammer dat dit zo loopt, ik vind de bijdrage van LC een hele goede om over na te denken. Ik vind de suggestie 'achter de schermen en opgelopen temperatuur' misplaatst en onnodig.
Die anaerobe verbranding zonder zuurstof ik best belangrijk om aandacht aan te schenken.

Ik ben het helemaal met esther eens.

tjee

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:18

Ik zal morgen eens een iemand strikken om een filmpje te maken terwijl hij naast me loopt.
De ruiter hou hem niet erg in volgens mij. Hij loopt alle keren op deze manier. Bij Tjee voel je heel goed wanneer hij braaf blijft of wanneer hij gaat ontploffen.
Maar morgenmiddag zal ik een filmpje plaatsen zonder ruiter!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:25

tjee schreef:
Ik zal morgen eens een iemand strikken om een filmpje te maken terwijl hij naast me loopt.
De ruiter hou hem niet erg in volgens mij. Hij loopt alle keren op deze manier. Bij Tjee voel je heel goed wanneer hij braaf blijft of wanneer hij gaat ontploffen.
Maar morgenmiddag zal ik een filmpje plaatsen zonder ruiter!

Ben benieuwd...niet zelf proberen te filmen,dat gaat niet :+
Zijn hoeven zien er zeker veel beter uit!

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:30

Zelf filmen gaat hem niet worden haha. Maar heb een vriendinnetje die het best we even wilt doen voor me!

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:10

Ik heb hier ook een vraag. Vorige week ben ik met mijn mini naar de hoefsmid geweest en die heeft 'm bekapt. toen heeft ie nog met een fjord gespeeld wat een beetje te ruw werd dus we hadden hem eruit gehaald. We moesten een klein stukje lopen naar de wei en liep helemaal niet kreupel is iets. Toen voelde ik aan de benen en toen voelde ik dat het vanaf de koot tot ongeveer de helft van de hoef warm was. Ik mocht overal aankomen. Ik heb het toen 10 min gekoeld en 10 min gestapt en daarna was het ook niet meer warm.

Nu voelde ik vande week weer en toen was het precies hetzelfde maar dan met rechtsvoor (andere was rechtsachter) Moet ik me zorgen maken? Hij heeft verder geen andere symptomen. Verder staat hij ook niet op gras maar word wel bijgevoert omdat hij mager is omdat ie pas ziek is geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:21

Heeft hij toen ook gerend?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:36

Tjee, ik vind hem ook nog wat kort lopen. Maar je hoeft toch niet perse te gymnastiseren in draf? In stap is vaak ook heel effectief, zo niet nog moeilijker. Je kunt dan ook buigingen maken om de spieren op te rekken. Überhaupt is een HA masseuse dan ook heel behulpzaam.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:45

@LC en JP, op zich is het ook een vraag of dressuur een duursport is of een krachtsport, ik denk van allebei een beetje, net wat je van ze vraagt en op welk niveau. De toppers dressuur leveren denk ik wel een duursportprestatie. Die 15 minuten dat ik aan de slag ben, de spieren nog moeten groeien en sterker worden, dat is meer krachtsport. De Endurance vind ik bv echt duursport, daar doelde ik op bij geven van energie uit olie. De discussie ontstond deels uit mijn vraag/opmerking over het nut van geven van Omega 369 van subli. Het zou erop neerkomen dat hij, als ik dagelijks met hem werk, 100 gram ervan zou krijgen en afhankelijk van de zwaarte van het 'werk' op die dag wat extra. Denk dat hij de snelle suikers die erin zitten kan verbruiken tijdens de training. Als ik naar mezelf kijk (koos-conitieloos) dan verzuur ik al heel snel. Moet en wil dus met hem ook heel heel rustig opbouwen.
Denk dat er een goede balans moet zijn in de voeding, denk dat wij ex-hbers daar extra veel over nadenken en prakkiseren, het is een belangrijk onderwerp voor ons! Zeker als we weer wat van de paarden gaan vragen.

Dat brengt met op de vraag van Tjee: Vash heeft best erg lang kort gelopen, zeker in stap. Hij stapte met zijn achterhoeven niet eens in de afdruk van de voorvoet....dat werd langzaam langzaam beter. Denk ook dat het mede komt door de pijn die ze hebben gevoeld. Druk op de teen = pijn!! Dus tilde hij zijn voetjes snel weer op. Langzaam is hij beter gaan lopen en werd hij ook weer soepeler in zijn lijf. Hij kon weer ontspannen (zo heb ik het geïnterpreteerd). Nu ben ik wel heel extreem langzaam met alles hoor. We zijn straks in juni 2 jaar verder. Je kan dit ook oefenen door balkjes te stappen. Spelenderwijs maken ze dan een grotere stap, natuurlijk rustig opbouwen.
Ben er gisteren spontaan opgeklommen zonder zadel. Hij stond zo blij te kijken naar een groepje stalgenoten met hun paarden ( en zijn paddockmaatje) die waren aan het springen. Dus rijhalster om en via de picknickbank mocht ik snel opstappen. Hij ook blij naar de bak. Alsof hij zei: jongens hier ben ik hoor! Zo grappig. Als er iemand een balk afgooide gingen wij over de 'cavaletti' stappen ;-) was erg leuk. Mooi begin van de training voor Londen :-)) .

@LC hij is een Haarlem x Sebastiaan. Mams was een Sebastiaan x Joost.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:45

@ tjee, past het zadel wel nog goed? :)

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:48

capopjekop schreef:
Heeft hij toen ook gerend?

de eerste keer wel. 2e keer heb ik lange lijnen met hem gedaan. en na het koelen was 't ook weer weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:58

Dan lijkt me dat het gewoon door het bewegen komt. Benen worden altijd warmer als het paard loopt lijkt mij?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:07

Karin_deB schreef:
@ tjee, past het zadel wel nog goed? :)

Het zadel ligt uiteraard niet meer optimaal, maar het zadel zorgt er echt niet voor dat hij loopt zoals hij loopt. Daar ben ik 100% zeker van.

Heb een filmpje. Helaas was mijn vriendin er niet, dus heb even een stalgenootje gestrikt die even met hem ging rennen.
Ging niet helemaal goed :+ . Was vergeten te vertellen dat ze hem eerst rustig moest voorbereiden haha.
Zien jullie ook gelijk wat ik met ontploffen bedoel!

Moet zeggen dat ik hem best fijn vond draven!

(filmpje komt eraan... youtube is niet zo vlot)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:09

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:11

Ik ben niet zo'n expert erin, maar het lijkt of hij zijn lenderen vast houdt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:30

wat een wakker ding! :D
Stijfheid achter...voor valt het nog mee.
Ik denk dat het wel goed komt als je weer normaal met hem kunt werken.
Niet vergeten dat hij gewoon ziek is geweest....het hele lijf doet dan mee.
Alle spieren hebben te lijden, zeker die van de achterhand.
Geduld hebben denk ik.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:10

Ja fijn he dat gehups... Het is maar goed dat hij geen 1.80m hoog is.
Ik denk dat juist zijn achterhandspieren flink de kost hebben gekregen omdat hij de voorkant probeerde te ontlasten.
Heb mijn vaste Happy Athlete masseuse al een smsje gestuurd of ze zondag even langs kan komen. Daar knapt hij altijd goed van op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:26

Vandaar mijn opmerking dat het tijd kost. Veel tijd. Niet alleen hebben de spieren op hun donder gehad. Afvallen (niet altijd nodig) minder ( veel minder/geen) training, overbelasten van sommige spieren om een ander deel te ontlasten. je begint dus op een gegeven moment weer, maar je begint met een achterstand. en als je te snel gaat en je paard teveel spierpijn krijgt, staat het weer stil. Maar goed, ik zit liever 2 jaar in de after-HB, dan in de acute fase!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:37

Wat vinden de dames van onderstaand lijstje?

Fructaanwijzer: Welk weer verhoogt de kans op hoefbevangenheid?

Weersgesteldheid: warm weer (nachttemperatuur boven 5 graden), droog, licht bewolkt
Gras: lagere fotosynthese (= groei) dat leidt tot weinig verrijking door fructaan (overdag bij zeer droog weer en zon stijgend)
Risico HB: gering tot middel

Weersgesteldheid: warm weer (nachttemperatuur boven 5 graden), bewolkt en voldoende vochtigheid
Gras: lage fotosynthese en tegelijkertijd groei, afbouw van fructaanreservoir
Risico HB: laag

Weersgesteldheid: koud, vorstig weer plus zonneschijn
Gras: hoge fotosynthese, geen groei, enorme toename van fructaan
Risico HB: zeer hoog

Weersgesteldheid: koud vorstig weer met bewolkte hemel
Gras: lage energieproductie, geen|weinig groei, verhoogde fructaanopeenhoping
Risico HB: zeer hoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:49

Klopt wel toch ???

Mischien moet er nog bij dat als het lang droog en zonnig geweest en en dan ineens een flinke bui dat het fructaan ook behoorlijk hoog kan zijn...meen ik eens gelezen te hebben :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:37

Jee, ga je een boek schrijven;) Doe er dan ook nog even iets bij over onkruiden met hoog fructaan, en bloeiend gras boordevol zetmeel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:41

Heb op onze stalhyves een dergelijk lijstje staan, maar met de waarschuwing dat het bij het lijstje gaat om gras in ideale omstandigheden qua vocht, bemesting en zonder onkruiden:

! Deze tabel geeft slechts aan wat de invloed van het weer is op het fructaangehalte. Bedenk dat er echter meer factoren zijn die een rol spelen, zoals de grassoort, de ondergrond, de beschikbaarheid van voedingsstoffen (meer is in dit opzicht gunstiger) en het jaargetijde.

Voor de tabel is uitgegaan van gras dat groeit in een vochtige bodem waarin voldoende voedingsstoffen voorkomen. Bij gras dat een tekort heeft aan water en/of voedingsstoffen is het fructaangehalte permanent aan de hogere kant !

Waarvoor wil je het gebruiken JP, voor de 1e pagina?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:31

Vergeet ook de aanwezigheid van schaduw niet :)

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:56

Even ego bericht.

De uitslag van de IR test is binnen. De waarden mogen tussen de 4 en 24 liggen. Die van Joppie is 36 :(
Er is nog geen sprake van resistentie, maar wel van flinke verhoging. Dus nu max 3kwartier per dag op de wei met graasmasker, geen appels en penen e.d. meer, speciaal voer kopen en magnesium bijvoeren & over 2 maanden weer testen..:(

Iemand ervaringen met de combinatie F4F en magnesium-chelaat?
Of andere tips voor voeding, hij had het over senioren voer, vanwege iets met langzaam huppeldepup suikers?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:55

In F4F zit al magnesium:
Formula4 Feet contains balanced amounts of bioavailable magnesium. Deficiency may be associated with glucose intolerance and insulin resistance, both of which are commonly associated with laminitis. Experience at the Laminitis Clinic has shown that laminitis cases often show abnormal magnesium balances in blood and urine samples.

Is het bloed ook omderzocht op magnesiumgehaltes?