[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:55

er schijnt bij mensen en honden wel een gunstige invloed te zijn, maar in onderzoek bij paarden werd geen meetbaar effect bemerkt,( heb van de meeste onderzoeken slechts de abstracten(samenvatting) kunnen lezen). chroom extra supplementeren wordt daarom voor paarden niet als nuttig of zinvol gezien.

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:09

als ik het goed begrijp moet een ir paard dezelfde voeding krijgen als een bevangen paard? weinig suikers en veel beweging? Maar is het dan juist belangrijk dat hij getest wordt op ir als je daarna toch niets anders moet doen?

Verder wil ik marco een klein beetje magnesium bij voeren maar omdat hij het niet lust moet ik daar iets op verzinnen. Ik dacht het een beetje te mengen met water en dan met een spuitje in zijn mond spuiten kan dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:39

geen 'overload' van koolhydraten....gesloten granen enzo....
maar dat is voor een gezond paard ook niet goed.
Maar inderdaad een ander ding....waar iemand mij op wees(isapaardje)....hoe zit het met tekorten?
Een ziek lijf heeft voldoende vitamines en mineralen nodig....bij schraal voeren lopen zieke paarden dus een tekort op aan vanalles.....dat zet ook te denken.

Daarom krijgen die van mij dagelijks een supplement....maar gisteren eens op de pot gekeken ,na de post van isapaardje over chroom....dat zit er dus niet in....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:28

het voordeel voor je paard is dat er als hij niet IR blijkt te zijn, uit een iets groter aanbod aan voe kan kiezen. maar de meeste paarden knappen van veel minder suikers en snel te verteren voer een stuk beter op.

in krachtvoer zit aan voedingsstoffen niet wezenlijk iets anders dan in ruwvoer, de voedingsstoffen zijn alleen geconcentreerder en makkelijker te verteren door bepaalde bewerkingen als verhitting,ontsluiting of vermalen. in ruwvoer is de keuze ook erg groot en er is genoeg in het totale aanbod om een gezond voer samen te stellen.
veel brokken bestaan voor een groot deel ook gewoon uit gemalen gras of lucerne, zolang je paard zelf kauwen kan, waarom dan niet gewoon de hele plant!

een paard met IR moet vooral in de herstelfase zo laag mogelijk in suikers gehouden worden, daarna is het zaak per paard te bekijken wat er aan koolhydraten of olie bij kan om hem op peil te houden. als de overmaat aan vet weg is kun je vaak een deel van bijvoorbeeld oud hooi vervangen door verser hooi, dat wat meer mineralen en vitamine bevat.
soms valt dan toch ook de keus weer op een krachtvoer, maar dan toch veel minder en anders van samenstelling.

er zijn dan dus twee echt verschillende rantsoenen, die uit de herstelfase en die om hem later in de juiste conditie te houden, lukt het om grip te krijgen op de overmaat aan glucose in het bloed, dan kom je weer uit de gevarenzone wat hoefbevangenheid betreft.

hoeveel paarden werken nu echt zo hard, dat ze geen tijd genoeg hebben om ruwvoer te kauwen.

heel veel problemen zouden opgelost kunnen worden als er meer echt paardenruwvoer geteeld zou worden, maar daar hangt vaak wel een ander prijskaartje aan, er lopen wel wat kleinschalige initiatieven, maar daar komt nog te weinig over naar buiten, maar alas we iets anders gaan denken en ons paard ook leuk gaan vinden als hij tevreden is met een pluk hooi, dan met een prachtig gekleurd voertje in de bak, zijn we al een stuk verder.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:32

Kun je het geloven??!! Die van mij staat nu te mager!!!!
Heb haar 2 weken geleden al ontwormd maar dat heeft niets opgeleverd. En ik denk eerlijk gezegd dat ik haar misschien iets té schraal heb gehouden de laatste tijd.

Zo bang voor opnieuw die hoefbevangenheid...
Ze staat 24/7 op een wei met vrij weinig gras, en krijgt s morgens en s avonds een goeie pluk hooi en 's avonds ook nog Safe and Sound (zo'n 4 grote volle handen).

Heb reeds de DA gebeld omdat ik graag een bloedonderzoek zou willen maar die blijft maar zeggen dat ze me eerst nog een ontwormkuur voor lintworm wil laten geven. MAar ik denk echt niet dat het dat is. Ze staan met 2 op de wei en worden telkens samen ontwormd. Ze heeft ook niet de dikke buik.

Maar haar kont is mega ingevallen en je ziet haar ribben.

Stom hé, ik weet opeens niet meer hoe ik moet voeren...
Lijkt dit weinig voor een D-pony?? Met een pluk hooi bedoel ik: ik doe 5 dagen met een kleine baal. Hiervan krijgt de shet ook een beetje maar dat is dan letterlijk een pluk dat ik eruit haal, want die kan je anderes rollen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:02

moeilijk....ik vind mijn pablo ook te dun...mager is niet echt het woord....misschien speelt de leeftijd,21 jaar,ook een rol....spierverlies enzo...
ik zie er nu op m'n 44 ste ook anders uit dan toen ik 20 was...

voeren blijft moeilijk zeker bij pablo,hij heeft in januari ontworming gehad tegen lintworm,en een paar weken terug ivermectine....dus dat is het niet....hij is verder wel wakker en vrolijk...

Gisteren paarden buiten gezet...stromende regen en nog koud ook....affijn...weer binnen gezet,onder fleecedekentje...s'middags zonnetje.
Dekentje af...pablo eerst geborsteld,veel haar kwam er uit.
Weer naar buiten,met z'n kluk kluks clan pet op tegen de vliegen...(geerke heeft heel veel manen,die hoeft geen pet op)

Ik keer me om...staat er een ontzettende vieze onherkenbare pablo in de wei ,zonder pet....ach ja.....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:06

Jeetje, ben ik toch niet de enige met dat probleem! Een paar weken geleden zag mijn post er precies hetzelfde uit, Lieke_M.
Ik zou denk ik eerst een mestonderzoek/eitelling laten doen voordat ik weer ging ontwormen. Bloedonderzoek is nooit weg natuurlijk.

Ik voerde alleen maar droog kuilgras, bijna 24/7. Ik vond ook dat zij te mager werd. Toen heb ik de mest laten controleren, en mn ontwormingen nagekeken. Daar was geen oorzaak in te vinden. Bloedonderzoek heb ik overwogen, maar besloot eerst marstall vito te gaan voeren(2xdaags 1/4 schep). Ook is ze nu wat intensiever aan het werk, en ik merk dat ze nu weer wat dikker wordt langzaam aan, maar vooral door opbouw van spieren. Ik weet niet of het nog deze pagina is, of een pagina terug, maar tug heeft het er daarin over dat IR paarden alleen maar dikker worden door ook beweging te geven, of iets in die richting. Daar zit geloof ik ook wel een kern van waarheid in, hier in ieder geval wel. Moet je maar even terugzoeken.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:08

Phoe zo moeilijk allemaal. Eerst te dik, dan te dun.
Was echt zo goed voorbereid op het onzekere voorjaar: niet teveel voeren, voldoende bewegen,... Ik vraag nog niet teveel van haar aangezien ze de ganse winter heeft stilgestaan. Ze wordt 2x per week kort gelongeerd.

Ik denk dat ik echt de weg kwijt ben hoor nu op gebied van voeding, een beetje te voorzichtig geweest...
Ze ziet er al niet uit met al die vacht die ze verliest en dan nog eens zo ingevallen... my god waar is mijn mooie pony naartoe... Tja ze is tenslotte ook al 17, als ik er niet gauw iets aan doe, komt het niet meer goed met haar ingevallen kont en billen.

Zal maar het hooi wat opdrijven want durf er nu niet eens op te stappen op dat schrale beestje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:23

Lieke, vijf dagen met een kleine baal hooi vind ik wel lang. Als ik jou was zou ik gewoon wat meer hooi geven. En dan bijv. op de wei overdag een plak hooi erbij. Als er echt weinig gras staat eten ze dat graag. Die van mij tenminste wel. Of anders 's avonds wat meer hooi, zodat ze verderop in de nacht ook nog wat hebben.

Leonie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:59

fancylover: Dat probleem met het niet eten van de magnesium heb ik in het begin ook gehad. Het is zeker mogelijk om de magnesium op te lossen en dan via een spuitje in zijn mond te doen. Ook kun je het bijvoorbeeld onder een beetje zemelen ofzo doen. Uiteindelijk is mijn pony wel aan de smaak gewend en eet hij het gewoon op onder een klein beetje voer.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:07

er bestaat veel misverstand over magere paarden, je kunt die opdelen in twee groepen, de ene groep is zijn vet kwijt en heeft door te weinig beweging nog weinig bespiering en de andere groep is de paarden die wel degelijk mooie spieren hebben, maar weinig vet.

veel voersoorten waar je ze zogenaamd sneller mee op gewicht brengt zoals bijvoorbeeld maismeel, zet heel snel een vetlaag aan onder de huid, de meeste mensen vinden dit mooier. de ongetrainde spieren doen er niets mee. spieren nemen alleen toe als ze voldoende gebruikt worden.

een superafgetraind paard ziet er heel anders uit, veel hobbeliger, zoek maar een plaatje op van een topendurance, military of renpaard, als daar iets rond aan is komt dat door bespiering, een echte vetlaag ontbreekt. de buikomvang zegt alleen iets over hoe zo'n paard gevoerd wordt.
veel ruwvoer vult de darm meer op en ziet er wat buikig uit.

de beste inschatting maakten wij niet op de ribben, maar door de bovenbenen te bekijken, daar is van nature weinig vetopslag en kun je een betere inschatting maken over wat er onder het spek aan getrainde spieren zit. als het vet zich op bulten gaat opslaan lijkt het ook wat minder makkelijk te gebruiken, hetr blijft zeker bij oudere paarden altijd wel wat aanwezig. je kunt het wel goed gebruiken door bijv. de manenkam te meten op dikte of er weer opnieuw vetaanzet plaatsvindt, dat moet het teken zijn dat er teveel energie binnenkomt.

zolang je paard kan kauwen kun je tussen de 1% (korte periode van wat meer afvallen) en 2% ruwvoer geven van zijn lichaamsgewicht, let op het gaat dan om de droge stof, zit er te weinig in aan mineralen of sporenelementen dan kun je een deel van het ruwvoer vervangen door ontsuikerde bietenpulp (dat is eigenlijk ook gewoon een ruwvoersoort)met sdaarin een supplement. voer altijd naar het gewenste gewicht en niet naar het werkelijk gewicht, moet er toch iets meer bij aan energie los het dan op met olie ipv. koolhydraten, gaat ook prima in wat pulpbrok, slechte pulpeters willen het soms beter eten als je er een theelepel zout over strooit.

veel soorten ruwvoer worden vergeten, maar haverstro (waar dus de haverkorrel is uitgehaald), vinden veel paarden zeer smakelijk, vaak kun je het mengen met bijv. graszaadhooi/stro, lucerne zonder melasse en wat gewoner weide hooi, door het een beetje creatief te verpakken
kun je de eetsnelheid ook wat verminderen en houden ze zichzelf ook wat langer bezig in de periode dat je minder kunt voeren. nooit minder geven, andere soorten kiezen met minder energie werkt veel beter.

gras dat nu groeit is voor zowel IR-paarden als andere die ooit hoefbevangen of spierbevangen geweest zijn eigenlijk code rood. hou ze uit het nieuwe gras tot de grasgroei wat stabieler is geworden (bijt op een grasstengel, als je ze zelf zonder vezels over te houden op kunt kauwen is het voor deze paarden niets. juist van dit gras wordt het beste koeien-melkproductie voer gemaakt!

het wordt wel lastig waar je dit soort info moet neerzetten bij IR of hoefbevangenheid!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:19

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:08

De eerste link en derde link was ik al elders tegen gekomen, prima stukjes. Het onderzoek in de tweede link vind ik ook positief... Naja positief, duidelijk. :o De andere linkjes van pavo zal ik me het weekend eens op storten. :j

Van wat ik er nu van gezien heb, na even wat klikken, vind ik het positief dat pavo het onderzoek steunt, maar ik vind het echt een kwalijke zaak dat zij hun producten aan durven te prijzen als geschikt voor hoefbevangen paarden(oa summerfit en natures best), bij de link die naar de website van pavo verwijst. :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:47

MyrtheJ schreef:
Van wat ik er nu van gezien heb, na even wat klikken, vind ik het positief dat pavo het onderzoek steunt, maar ik vind het echt een kwalijke zaak dat zij hun producten aan durven te prijzen als geschikt voor hoefbevangen paarden(oa summerfit en natures best), bij de link die naar de website van pavo verwijst. :(

Mee eens, maar kan ook wel begrijpen.
Ze zullen niet naar voer van een ander gaan verwijzen. Zoals bijv. Dodson ook zegt dat hun voer beter is als dat van Hippolyt en die weer van Marstall enz. Ieder promoot toch zijn eigen voer.
Ik ben al blij dat er in ieder geval 1 voerproducent wakker begint te worden.
Misschien komt het er dan ook nog wel van dat ze echt een keer serieus een goed voer gaan maken.

Ze schrijven elders nl. op hun website dat granen en dan met name gerst en mais helemaal niet goed zijn voor HB gevoelige paarden. En wat zit er dan in de nature's Best ... juist met name gerst en mais. Dus tekst en voer zijn nog niet op elkaar afgestemd. Alhoewel de percentages al zakken van 30% naar 24% ... zijn dus wel bezig ... we geven het dus een kans haha :D

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:00

pfff, iemand nog tips voor een ex-hoefbevangen tinker, die nu helemaal door het lint gaat? Ik probeer hem schraal te houden, op een kleiner stuk land, met een graasmasker, maar hij is door dolle heen. Dendert door alle draden heen (ondanks stroom) en sloopt gewoon zijn masker af. Lijkt ongeveer of hij zelfmoord wil plegen _-:(
Haal hem straks toch maar naar huis, permanent in de paddock om te voorkomen dat het mis gaat. Maar daar baal ik wel van, met nog een arabier die wel het gras opkan en een hectare mooi weiland...... ;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:09

@magicjoy
Triest is het wel, maar ik denk dat er niets anders op zit. Zijn gezondheid is toch het allerbelangrijkste en zeker in het voorjaar is het gras erg ongezond voor hoefbevangen-gevoelige paarden.
En als hij eenmaal weet hoe door het draad te breken en zijn graasmasker af te krijgen, dan houdt het echt op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:22

Magicjoy: ik denk dat het bepalend is hoe de toestand van je Tinker op dit moment is, en of het werkelijk nodig is dat je je paard zulke strenge restricties oplegt. Wat bedoel je met "ex-bevangen"? Kort geleden, lang geleden? Hoe is het bewegingspatroon van het paard, werk je ermee, wat zijn de vermoedelijke oorzaken van de HB, wat voer je?
Zou je het paard niet een uurtje op een strookje gras kunnen zetten zonder masker, en daarna weer richting paddock? De onrust zou ook heel goed veroorzaakt kunnen worden door het masker, je paard doet kennelijk moeite om van dat ding af te komen. Een klein uurtje op gras zonder belemmeringen zal 'm misschien meer goed doen.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:15

Hij is 2 jaar geleden hoefbevangen geweest. We waren er op tijd bij, maar het heeft een hele tijd gekost voor hij weer fatsoenlijk rond kon lopen. Ondanks ijzers blijft hij nog wat gevoelig. Ik rijd hem zeker twee keer in de week flink buiten (1-2 uur stap, draf en galop) en longeer hem stevig (30 min draf/galop) 2 keer in de week. Het weiland ligt 2.5 km verderop, dus even daarheen is lastig. Hij heeft trouwens pas zijn masker opgekregen toen hij zo uit begon te breken, om in ieder geval de schade te beperken.
Maar het zit me gewoon niet lekker. Hij is weer wat gevoeliger dan normaal en ook zijn manekam lijkt weer dikker te zijn geworden. Misschien zie ik spoken, maarja, hij is me nu eenmaal dierbaar. Hij wordt van lucht al dik. Hij krijgt alleen maar pavokoeken verder te eten voor de vitamientjes.
Deze foto is afgelopen maandag genomen
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:32

wat een leuk paard!
z'n nek is wel wat stevig in inderdaad....insuline resistent?
Het is wel een plaatje!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:29

hmmm, net even gegoogled op insuline resistentie. wbt beweging raden ze inderdaad duurtraining aan, dat verbrandt meer vet. Ik rijd endurance met de ander, maar Norg moet ook maar wat langere trainingen ondergaan :D

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:00

Ik geloof niet meer dat ik spoken zie als ik naar m'n paard kijk. Alles wat opvalt is anders, anders valt het niet op!! Wel geloven in wat je ziet hoor, magicjoy!!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:28

Het kan wel dat je spoken gaat zien, toen nikita hoefbevangen was geweest
en ik weer mocht gaan longeren bleef ik ook steeds maar kijken naar alles wat niet goed was
en op een gegeven moment kun je dan wel dingen gaan zien die er niet zijn :+
Maar het zal toch wel zo zijn als je dat eerst niet zag! Goed dat je er gelijk wat aan kunt doen :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:23

ik heb me vrijdag opgegeven voor een wedstrijd 6 mei!!! na 7 maanden niet starten en een maand niet rijden en daarna heel rustig opbouwen denk ik dat we het weer eens kunnen proberen. Thuis loopt hij heel fijn dus het kan nooit veel kwaad!!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:33

Zo fancylover, jullie zijn goed op weg zo te horen! Leuk hoor..

Ik heb vanochtend heerlijk in mn pyjama een stukje gereden met Juups. :o Ik kwam eigenlijk alleen maar goedemorgen zeggen, en wat knuffelen.. maar ze was zo heerlijk relaxed dat ik een touwtje om haar nek geslagen heb en ben opgestapt. :D Was maar 10 minuten, en alleen maar stapwerk. Ze laat duidelijk merken dat ze nog niet sterk genoeg is voor draven met mij erop. Filmpjes zijn gemaakt door een vriendin, als ik ze heb ontvangen zal ik eens wat plaatsen!

Trouwens nog stress ook vandeweek, haar hoeven waren weer warm. Ik was zo dom om haar in de volle zon "eventjes" een half uurtje uit de tuin te laten eten.. vers lang gras, in de middag met volop zon.. dom dom dom. Gelukkig is het goed afgelopen... heb haar benen veel afgespoten en verder niets veranderd in rantsoen.

jolin schreef:
Ik geloof niet meer dat ik spoken zie als ik naar m'n paard kijk. Alles wat opvalt is anders, anders valt het niet op!! Wel geloven in wat je ziet hoor, magicjoy!!!

Zeker waar! En niet alleen naar je paard kijken wat opvalt, maar ook luisteren naar wat ze aangeven..

Magicjoy, ik zou inderdaad ook even geen risico nemen, als hij uitbreekt en de wei leeg eet zit je wel met een probleem.. zou voorlopig alleen maar hem op de weide laten als je er zelf bij kunt zijn... Maar wat heb je een mooi paardje zeg!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:53

dank jullie wel! Hij staat mooi thuis, hooi te eten. Kan ik gelijk de weide laten spuiten voor onkruid, dan mogen ze er ook niet op.
bedankt voor het meedenken!