[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firegurl

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:38

@Jannepauli die 5kg is dan inclusief de vervanging van het hooi! Dus een totaalvoer.
Hij staat nu nog op 2de snede hooi en op sanequi colon en zemelen,maar hij begon weer erg mager te worden.

Ik zou het heel fijn vinden als iemand voor mij dit zou willen uitreken de f4f in combinatie met 2kg subli
senirores priores en hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 11:40

Hoezo vervanging voor hooi? Een paard heeft hooi nodig, daar is z'n darmstelsel op gemaakt. Als je alleen brok gaat geven kun je wachten op problemen!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:42

Seniores vervangt het hooi,dat voer is ontwikkeld voor oude paarden die hun hooi niet kunnen verwerken. Niet te vergelijken met krachtvoer dus :)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:42

Ja precies,dat is mijn gedachten ook.Maar seniores priores is voor oudere paarden die niet kunnen kauwen..(maar dus ook voor paarden die wat aan moeten zetten) Vandaar dat ik gewoon het hooi blijf aanbieden,hij eet het goed dus..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:26

Een soort van slobber dus? Ik dacht dat het brok was.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:36

Juist het is inderdaad een soort slobber! Het moet 6 uur wellen.Er zit ook pulp in...Hij vindt het erg smakelijk..
Is er niet iets van een mailadres of een telefoonnummer van f4f?
Het lijkt me echt het juiste supplement...maar zit echt met de combinatie van de seniores.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:55

F4F kun je in Nederland kopen via Paardnatuurlijk.nl Je zou hen altijd even kunnen mailen met je vragen.Het schijnt ook dat de hoefijzerfabriek Werkman het ook levert - of zij voedseldeskundige vragen kunnen beantwoorden durf ik niet te zeggen.
Of je moet bellen met de producent Equilife in Engeland: 0044-129890784 of een mail aan hen sturen: info@equilife.co.uk

Edit: als je het een probleem vindt om een mailtje aan equilife te sturen in het engels wil ik dat wel even voor je doen hoor - ik ben tenslotte engelstalig van oorsprong. Als je dat wilt moet je me wel even het gewicht van je paard doorgeven, de hoeveelheid hooi en evt weidegang die het paard krijgt en een lijstje van de inhoudsstoffen van de Subli senior, en de eventuele arbeid die het paard verricht. Mag per pb!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:14

Jannepauli ik ga jou even pben ;)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:03

Hey,

Ik zit hier toch heel erg mee. Mijn nichtje heeft een paar ijslanders, haar moeder heeft er zelf ook 1. Die van haar moeder (Kengála) kan bijna niet meer lopen.
Ik heb haar zelf niet gezien, maar mijn nichtje zei dat de da was geweest, maar dat er waarschijnlijk niks meer aan te doen was, en dat ze het beste ingeslapen kon worden.

Máár. Ik denk dus dat er wél wat aan te doen is. Ik denk dat ze misschien spierbevangen of hoefbevangen is geraakt. Ze was echt heel erg dik, en er werd nooit wat mee gedaan.
Mijn nichtje zei dat ze bijna niet kan lopen, heel erg voorzichtig zeg maar, en dat ze flink aan het afvallen is, en dat ze nu erg dun is geworden. Meer kan ik er ook niet echt van vertellen, wel dat als ze stil staat, dat het dan goed is, maar zodra ze loopt, komt ze bijna niet verder. Zelfs niet van de paddock naar het weiland...

Toen ik daar kwam (vorig jaar, rond oktober?) hebben we een paar x gereden, en ook nog een buitenrit gemaakt. Alleen in die buitenrit wou ze steeds maar sneller en sneller, en ik kon haar bijna niet meer houden. Dus we zijn toen maar weer terug gegaan. Ik denk toch dat het komt door die buitenrit en het rijden? Dat ze daar spierbevangen of hoefbevangen door is geraakt?
Ik voel me echt bést schuldig, omdat ik voor het laatst dus op haar had gereden... Maar aan de andere kant hadden hun haar ook wle aan het werk laten zetten, aangezien een paard wel beweging nodig heeft enzo. Tevens had mijn nichtje wel gezegd dat ze haar aan het longeren was, dus er op rijden (absoluut niet intensief) zou geen probleem moeten zijn toch?

Maar wat denken jullie??

Hoop echt dat er nog wat aan te doen is!!!

Groetjes

Oorzaken van hoefbevangenheid
1. Hoefbevangenheid kan ontstaan na het eten van verse granen, te veel krachtvoer en te rijk gras, met name bij pony's. Het kan ook worden veroorzaakt door een overmaat aan voer. Dit kan een overmaat aan eiwit zijn, maar nog veel vaker is een overmaat aan koolhydraten (suikers, zetmeel) de boosdoener. In vers voorjaarsgras zitten zowel veel eiwitten als suikers.
2. Ook plotselinge rantsoenwijzigingen kunnen leiden tot hoefbevangenheid en acute maagdarmaandoeningen.
3. Ook is het mogelijk dat het paard letterlijk blaren loopt door een (relatieve) overbelasting. Bijvoorbeeld op harde ondergrond langdurig draven en galopperen. Daardoor kunnen zoolkneuzingen ontstaan.
4. Ontstekingen in het lichaam kunnen leiden tot hoefbevangenheid. Denkt u bijvoorbeeld aan een merrie die aan de nageboorte blijft staan. Daardoor kunnen endotoxinen uit de baarmoeder in het bloed komen. Maar ook ernstige operaties (o.a. koliek-operaties) kunnen aanleiding geven tot hoefbevangenheid.
5. Er zijn ook medicijnen die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Dit geldt o.a. voor corticosteroiden.
6. Overgewicht.
7. Drinken van veel koud water na het leveren van een grote inspanning. Dit beïnvloedt de samenstelling van de bacteriën in de darmen, zodat bacteriën die gifstoffen produceren de overhand kunnen krijgen.(zou kunnen)
8. Zware belasting op harde bodem of overbelasting van een been als het andere been geblesseerd is.
9. Bij sommige aandoeningen met verminderde weerstand (bijvoorbeeld ziekte van Cushing) kan als complicatie ook hoefbevangenheid optreden.

Het was niet langdurig, of zware belasting alleen we waren wel door het dorp getölt en gestapt... Alleen weet ik niet of dat ook zwaar is? Misschien in combinatie met haar overwicht wel...

Verschijnselen
• Moeilijk of helemaal niet (willen) bewegen. Het dier lijkt 'op eieren' te lopen.
• Is het paard aan de voorvoeten bevangen, dan zie je dat de achterbenen ver onder het lichaam worden geplaatst (zie zwart-wit foto boven) om daarmee het gewicht naar achteren te verplaatsen. Hebben ze het aan alle vier voeten, dan staan ze vaak met alle vier benen zover mogelijk onder hun lichaam. (moetik aan mijn nichtje vragen)
• Aan de binnenzijde van de kogel en in de kootholte voel je heel duidelijk bloedvat kloppen. Onder normale omstandigheden voel je dat nauwelijks. (ook aan nichtje vragen)
• De hoeven voelen warm aan: er is immers sprake van een ontsteking. (ook aan nichtje vragen)
• Het bekloppen met een hamertje of het visiteren van de hoeven is erg pijnlijk. (ook aan nichtje vragen)
• De vorm van de hoef zal na verloop van tijd veranderen: de hoef loopt langer naar voren door, er komen dikke randen in de hoef en vaak groeit de hoef ook sneller. (ook aan nichtje vragen)

Hmm.. Ik vind zelf dat het wel erg op hoefbevangen lijkt...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-03-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:07

ik vind ook dat zoals jij het schrijft erg op hoefbevangenheid lijkt.
spierbevangen door het rijden in oktober lijkt me niet dat had het paard de volgende dag al stijf moeten staan.
als ze zo dik is als dat jij haar voor het laatst hebt gezien dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
in geval van hoefbevangeheid kan de DA aan de hand van fofo's zien of het paard nog op kan knappen of dat het einde oefenig is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:29

barbar schreef:
ik vind ook dat zoals jij het schrijft erg op hoefbevangenheid lijkt.
spierbevangen door het rijden in oktober lijkt me niet dat had het paard de volgende dag al stijf moeten staan.
als ze zo dik is als dat jij haar voor het laatst hebt gezien dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
in geval van hoefbevangeheid kan de DA aan de hand van fofo's zien of het paard nog op kan knappen of dat het einde oefenig is.

Kan wel dat het alvast een beginnetje is geweest en dat daarna nog wat factoren erbij gekomen zijn. ;)

Soms heeft de verzuring tijd nodig om tot een bepaald punt te komen.

Had vandaag een racefjord onder mijn kont met een max. snelheid van 30,2 km/h incl. rodeo bokken erbij. En inhouden leverden helemaal rodeo op dan maar heel snel met af en toe een bokje/luchtsprongetje. Volgens mij heeft de verhuizing heel veel goeds gedaan. :+

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:48

ilsexxx schreef:
Toen ik daar kwam (vorig jaar, rond oktober?) hebben we een paar x gereden, en ook nog een buitenrit gemaakt. Alleen in die buitenrit wou ze steeds maar sneller en sneller, en ik kon haar bijna niet meer houden. Dus we zijn toen maar weer terug gegaan. Ik denk toch dat het komt door die buitenrit en het rijden? Dat ze daar spierbevangen of hoefbevangen door is geraakt?

Ik zou me hier helemaal niet schuldig over voelen. Dat steeds sneller en sneller gaan zal waarschijnlijk haar IJslandse temperament zijn geweest en daar kan jij helemaal niets aan doen. Als ze spierbevangen was geweest, dan zou ze meteen de volgende dag slecht hebben gestaan. Maar nogmaals, ik denk dat ze gewend is om zo hard te gaan, daar zal ze niet zo snel spierbevangen van geraakt zijn.

Verder klinkt ze inderdaad wel hoefbevangen: te dik, niet meer willen en kunnen lopen. En daar is wel wat aan te doen. Vanaf wanneer is dit al ? Weet je of ze aan de medicijnen staat en wat er nog verder aan gedaan is ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:19

Hello, nou, Ronald is zaterdag geweest voor Chico.

Vorige keer hebben we besloten te kijken of hij zonder de Equipak vulling kon en heeft hij alleen een rubber wigzooltje gekregen (voor voetje en zijn pees).
Hij liep prima, echter 2 weken geleden liep hij íets kort met linksvoor. Dat trok weer weg maar bleef wel in mijn achterhoofd, plus het feit dat hij op het ene been lichtrijden lekker zat en op het andere been opeens niet.

Enfin, Ronald was er en trok de ijzers eraf. Bleek hij op rechts meer afgesleten te zijn dan links dus ontlasting van links, of een krom paard. Nu rij ik hem alleen rechtuit buiten ivm zijn artrose dus soepel houde wat oefening betreft lukt niet.Maar hij is opzich niet krom dus zal het aan de voetjes liggen.
Bij bekappen bleek ook dat de witte lijn op het linkervoetje aan de buitenkant een uitstulping had naar binnen toe. De witte lijn was al iets verbreed op links maar wel stabiel. Dus er iets iets aan de hand op linksvoor! Dat verklaarde het korter lopen, lichtrijden en meer afslijten. foto's maken heeft geen zin, we weten genoeg van hem en het lost niks op.

Ronald denkt dat we te vroeg besloten hebben om geen equipak te gebruiken dus nu zit dat er weer onder onder beide voetjes. Foto's van de uitstulping heb ik niet maar alleen van de kant en klare voetjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Scheuren zijn oppervlakkig en stellen niks voor. Linkervoetje is steiler dan rechts, is altijd zo, veranderen we ook niet.

Verder heeft hij achter enorme artrose en dikke 4tjes op de kogels met kalkafzetting op de peesaanhechtingen en om meer steun te geven en de kogels te helpen heeft hij trailers achter gekregen.

Afbeelding

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:45

Even snel, lees vanavond wel goed bij :)

Kale Joppie :D
Afbeelding

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:15

Nado schreef:
Ik zou me hier helemaal niet schuldig over voelen. Dat steeds sneller en sneller gaan zal waarschijnlijk haar IJslandse temperament zijn geweest en daar kan jij helemaal niets aan doen. Als ze spierbevangen was geweest, dan zou ze meteen de volgende dag slecht hebben gestaan. Maar nogmaals, ik denk dat ze gewend is om zo hard te gaan, daar zal ze niet zo snel spierbevangen van geraakt zijn.

Verder klinkt ze inderdaad wel hoefbevangen: te dik, niet meer willen en kunnen lopen. En daar is wel wat aan te doen. Vanaf wanneer is dit al ? Weet je of ze aan de medicijnen staat en wat er nog verder aan gedaan is ?

Ja inderdaad.. En ik kon haar ook echt niet houden op het laatst, en wil natuurlijk ook niet in haar mond lopen trekken, dus toen maar naar huis gegaan. Alleen de volgende dag gewoon weer gereden in de bak, en die dag daarna nog even in het weiland, toen was er nog niks aan de hand. Hooguit beetje spierpijn, dus vandaar ook rustig aan gedaan. Ook had m'n nichtje nog gezegd dat ze daarna bijna elke dag aan het longeren was, alleen er toen geen tijd meer voor had, en het maar had gelaten.

Ze was te dik inderdaad, alleen ze is drastisch afgevallen, ze is nu bijna mager (heb ik gehoord, nog niet gezien). Ze hebben haar niet aan de medicijnen te staan, en de DA is geweest, alleen die had dus gezegd dat er niks meer aan te doen was, en dat ze haar moeten in laten slapen. Dit heeft ze volgens mij sinds januari/februari.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:52

Hallo allemaal!
Heb me al vaker hier gemeld, dus misschien kennen mijn verhaal nog. Zo niet, heel beknopt: april 2010 kanteling van 11 en 15 graden en een sinker. Nu een jaar verder mag ik eindelijk rustig aan opbouwen.

Toen ik hoorde dat hij weer mocht draven was ik dolblij. Met in mijn achterhoofd het zinnetje van de Da: "Zijn gangen zullen weer net zo worden als voorheen."
Nu ben ik 3 weken aan het opbouwen. Hij loopt 2 x per week onder het zadel en de rest aan de hand. Ik stap in totaal een 20 minuutjes en hij draaft dan ongeveer 6 keer een halve lange zijde.
Maar als hij draaft loopt hij heel vreemd (kort en krabbelig). Heb hem op film, die is aan t uploaden en zal ik zo plaatsen.

Nu is mijn vraag: is deze draf normaal? Voor de mensen met vergelijkbare kanteling ed: hoe snel verbeterde bij jullie de draf?

Ik verwacht absoluut niet dat hij binnen 2 maanden weer normaal loopt, maar wil alleen van jullie een bevestiging dat dit erbij hoort... haha. Vriendin van een vriendin had een vergelijkbare pony als Tjee en die ik ingeslapen dus ben al lang bij dat hij doet wat hij doet, maar toch....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:29

Tjee, kan je het niet even in Bodegraven vragen? Zij kennen je pony tenslotte ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:41

tjee....ik wacht even op het filmpje....zitten zijn tenen hem niet in de weg?
Ik heb ook foto's genomen van Pablo,net nog.
Van bult en zijn algehele toestand...en lang okselhaar waar ik niets van begrijp.
Het scharminkel heeft er weleens beter uitgezien.
Zal ze plaatsen na Tjee's filmpje.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:16

Ik ga 21 april weer terug, dus dan kan ik het vragen. Maar hier zitten de ervaringsdeskundigen en die mening is mij net zo belangrijk als die van de artsen. :D
Filmpje van vandaag:
http://www.youtube.com/user/RoswithaGau ... ature=mhum

Filmpje van vorige week:
http://www.youtube.com/user/RoswithaGau ... dmGWeNmr50

geerke schreef:
tjee....ik wacht even op het filmpje....zitten zijn tenen hem niet in de weg?
Ik heb ook foto's genomen van Pablo,net nog.
Van bult en zijn algehele toestand...en lang okselhaar waar ik niets van begrijp.
Het scharminkel heeft er weleens beter uitgezien.
Zal ze plaatsen na Tjee's filmpje.

Heb uiteraard ook nieuwe hoeffoto's :D (kan een plakboek maken...)
Foto's zijn van 20-3:
rechtsvoor:
Afbeelding
linksvoor:
Afbeelding
(de rechter was het slechtste voetje)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:24

hij krabbelt inderdaad...ik vindt hem achter ook vrij kort lopen.
En het lijkt wel rechts achter niet helemaal zuiver....(maar ik zie wel meer x spoken ;) )
De ruiter moet eigelijk lichtrijden en het tempo iets verhogen.
De souplesse is weg,maar ik denk dat die wel weer terugkomt met hem gymnastiseren.
Mag je hem longeren of is dat niet aan te raden vanwege de graad van kanteling?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:29

Nee hij mag alleen op de lange zijde draven. Als ik hem ga longeren gaat hij ontploffen en dat mag niet haha.
Wat jij ziet, zie ik zelf ook. Hij is stijf in zijn lichaam, maar hoe kan ik hem gymnastiseren? Ik durf hem eigenlijk maar korte stukjes te laten draven, dus echt losmaken lukt niet. Wat je zegt van het harder laten draven... je kan hem maar heel rustig aansporen anders ontploft hij, dus echt tempo maken op zo'n kort stuk gaat niet. Misschien langer draven? Een hele lange zijde? Ben zo bang hem te overvragen!
Ik wil hem sowieso weer laten losmaken door een masseuze van Happy Athlete. Dat zal hem ook goed doen denk ik.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:40

ilsexxx schreef:
Ze was echt heel erg dik, en er werd nooit wat mee gedaan.
Mijn nichtje zei dat ze bijna niet kan lopen, heel erg voorzichtig zeg maar, en dat ze flink aan het afvallen is, en dat ze nu erg dun is geworden.

Van heel erg dik is ze dus na flink op dieet gezet te zijn heel erg dun geworden ?!
Dat kan zorgen voor vet in het bloed en daar kunnen ze ook heel erg ziek van worden.
Ik zou dan ook zeker willen aanraden om bloed te laten afnemen bij dit paardje en met name ook op vet in het bloed te laten controleren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:54

Jannepauli schreef:
Tja, misschien omdat je een andere interpretatie aan mijn woorden geeft? De temperatuur achter de schermen lijkt wel weer hoog opgelopen te zijn, vandaar wellicht de 'lecture' die ik voor m'n kiezen krijg :+ Maar allez, ik weet drommels goed wat een dressuurpaard nodig heeft en ik denk dat ook jij wel weet dat een sportpaard in het hogere niveau geen prestaties kan leveren met alleen een scheutje olie en hooi. Natuurlijk is vet nodig, dressuur is inderdaad een duursport en dat vraagt inderdaad ook om langzaam vrijkomende energie. Maar ik schrijf dat je voor een balans moet zorgen, en daarbij zijn dus ook die koolhydraten en eiwitten nodig.

Voor het overige: sojaolie bevat 0,0 eiwit. Vreemd hé, een product uit die eiwitrijke boontjes. (bron: voedingswaarde voedingsmiddelen). Wel 99,9 vet. Geen vitamines, wel een beetje calcium en zink. De 40-50% eiwit die jij noemt zitten in het boontje zelf, niet in de olie die uit het boontje geperst wordt.

Ik qoute ook even, ik zie wat LC bedoelt

Lolclub schreef:
Snelle koolhydraten zijn wellicht belangrijk voor een paard in de springsport die korte snelle prestaties moet leveren maar helemaal niet nodig voor een dressuur of recreatiepaard.
Voor de springprestatie worden snel beschikbare en makkelijk te verbranden stoffen die aanwezig zijn in de spieren aangesproken.
Deze voorraad in de spieren is maar klein en de verbranding ervan levert afvalstoffen als melkzuur op (spierverzuring).
De verbranding gaat snel, namelijk anaeroob, zonder zuurstof.
Een springpaard heeft dus voedingsstoffen nodig voor een anaerobe verbranding, hierbij kun je dus inderdaad denken aan wateroplosbare koolhydraten, zoals suikers en zetmeel.
Die zitten in granen, dus in krachtvoer.

Jammer dat dit zo loopt, ik vind de bijdrage van LC een hele goede om over na te denken. Ik vind de suggestie 'achter de schermen en opgelopen temperatuur' misplaatst en onnodig.
Die anaerobe verbranding zonder zuurstof ik best belangrijk om aandacht aan te schenken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:01

tjee...dat is dus moeilijk.Je kunt hem niet echt gymastiseren,zonder te overvragen(is dit nederlands? :o )
Misschien zo rijden tot hij stabiel is en de hoef goed is afgegroeit,dan kun je waarschijnlijk meer doen?
Misschien heeft Lolclub hier een goede tip voor.Zij heeft er meer verstand van ;)

Hier foto's van Pablo

Scharminkel,zonder spieren op zijn achterhand
Afbeelding

Okselhaar van wel 5 cm lang,oranje...heel vreemd
Afbeelding

Zo lijkt het nog wat
Afbeelding

Bult nu
Afbeelding

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:56

Heb via pb met lolclub erover gehad ;)
Inderdaad een vreemde bult. Heb verder niet echt goed meegelezen, maar weet je hoe het er gekomen is?
Is het okselhaar niet gewoon nog een pluk wintervacht? Bij Tjee zijn de haren daar ook altijd wat langer, net als de haren net voor zn piep :')