Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:41

Zinzi_jewel schreef:
Stukken moeilijker , maar inmiddels al veel voorbij zien komen . En er zitten hier in dit topic mensen die er veel kennis van hebben . Die het wel zien . En als ik kijk naar het afgebroken stuk en de hoef na het breken . Is de wand te lang .

zelf ik zie dat, en ik ben geen hoefsmid. :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:27

Gohya: Ik zou je toch adviseren eens een rontgen foto te laten maken.

Ik sprak een week of 2 geleden een hoefsmid die haar dus bij mij op stal onder zijn handen heeft gehad en hij is er 200% van overtuigd dat ze een hoornzuil heeft en dat daardoor de ellende weer terug komt.
Hij zei dat hij toen al had gezegd dat er een zui zou zitten....maar ja je weet de geschiedenis. Foto kost een paar tientjes en ik zou het doen.

Voor de rest: ik ken dit paard en heb de geschiedenis van dichtbij meegemaakt. De mensen die destijds de DA hebben gebeld zijn mijn stalgenoten.
verdere info per PB graag

gohya

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:00

Dat zal ik idd. eens laten doen.Ze heeft té vaak iets aan die hoef!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:15

Ik heb foto's gemaakt van de onderkant v.d slechte hoef.
Ik hoop dat ze meer duidelijkheid geven.
Afbeelding
Afbeelding

Deze hoef is een week of 4 geleden voor het laatst bekapt.
Over 9 dagen moet ze weer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:19

Gohya, overduidelijk dat deze voeten veel te lang zijn. Doordat de druk op de buitenste hoefwand en de lamellen (witte lijn) veel te groot werd is er een stuk afgebroken.

Zien de andere voeten er aan de onderkant ook zo uit?

edit: heeft ze ook onderschoven verzenen (platvoeten)? Vaak oorzaak van te lange tenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:23

Hoe kunnen die steunsels er zo uitzien als het paard 4 weken geleden bekapt is? :?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:25

Sorry maar hier schrik ik best van ! Ik sluit me aan bij Koper. Beetje vreemd als dat zo snel gaat. Ze zeggen wel dat bij rotstraal het sneller groeit maar zo snel...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:26

Ze heeft idd. platvoeten.De andere voorhoef ziet er ook zo uit en de achter hoeven zijn iets anders.
Ja ze is echt 4 weken geleden nog bekapt.
Zal morgen foto's maken v.d achterhoeven.
Dus toch veel te lang.Ja sorry ik ga ervan uit dat een hoefsmid weet wat die doet.
Ik ben een leek w.b.t. hoeven bekappen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:27

Ook bij hoefbevangenheid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:28

Ik begrijp dat je je hoefsmid vertrouwd als je er zelf geen kijk op hebt. Hoe staan de andere paarden op hun voeten?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:30

OMG, ik schrik echt van de staat van de hoeven!

Zoek aub SNEL een kundige hoefmsid.. Dit zijn niet gewoon platvoeten hoor, je paard zijn hielen zijn er af gehaald (zo ongeveer) daardoor lange teen en verkeerde drukverdeling!

Vandaag kwam SB weer bekappen.. Vorig jaar mei zijn we begonnen met haar hoefjes opknappen en SB is 3x geweest toen.. In september voor het laatst en tussendoor deed ik het zelf..

Wonder haar hoeven zijn nu heel mooi (voor haar doen ;) ) niet meer zo scheef en minder flaires! Dus we zijn helemaal tevreden!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:31

Ik snap het ook niet helemaal. Ik heb een paard gezien met nieraandoening. Daar groeide de hoeven ook heel hard, maar niet zó hard.

Ergens krijg ik het gevoel dat de hoef smit er wel een mooi potje in ziet. (let op:mijn gevoel. Dat wil niet zeggen dat het zo is.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:36

Nou ik weet echt niet beters dan dat het zo moet.Ik weet dat elk paard andere hoeven heeft,en dat een smid weet wat die bekapt.Hij zei dat deze hoef heel anders bekapt moest worden dan de andere hoeven.Het mocht ook niet te snel gaan zei die,het moest stap voor stap gebeuren.
Nou ja dan ga ik ervan uit dat het zo moet.
Hij komt 11 febr. weer en zal het hem vertellen over wat jullie zeiden over de hoef.
Ben heel benieuwd wat hij dan zegt.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:39

Ook ik schrik me een hoedje als ik deze voet bekijk gohya! Ik geloof jou....echt! Maar vier weken geleden en er dan zo uitzien?? Nee.... ik geef hetzelfde advies. zoek s.v.p,. iemand met verstand van zaken, want dit is echt niet normaal. Veel en veels te lang! Dit kán op deze manier ook nooit goed komen! Het breekt toch ook niet voor niets? En dan die steunsels.... Hier moet echt z.s.m. een profi naar kijken hoor, win advies in van iemand anders en plaats dan nog eens foto's hier. OK?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:44

Ik zou niet meer zo lang willen wachten op de smid Gohya. Ga op zoek naar een andere smid. Misschien desnoods is er hier iemand in het topic die een goede smid weet bij jou in de buurt? Die tenen moeten helemaal terugbekapt worden tot aan de witte lijn. Zeker bij een paard met ondergeschoven verzenen. Dat zou iedere smid moeten weten. En dat hoef je niet stap voor stap te doen.
Nu heeft de hoef het zelf opgelost maar zo drastisch wil je het toch niet hebben lijkt me? Als je nog langer wacht dan heb je grote kans dat de rest van de hoef ook afbreekt en misschien ook nog van de andere voorvoet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:49

Als iemand hier een goede hoefsmid voor me weet? eentje die in Ermelo wil komen? dan houd ik me graag aanbevolen.Ik had echt geen idee hoe slecht haar hoef is.
Ik weet wel dat als de straal heel dik word dat die dan korter gesneden moet worden.En een paard wat veel te lange hoeven heeft zie ik toch ook nog wel,maar bij deze platvoeten zag ik dat echt niet.
Ik schrik hier zelf ook van hoor,en áls het idd. allemaal zo slecht is [wat ik nu wel geloof],dan zal ik dat natuurlijk ook melden aan mijn smid.Ik vind wel dat hij dit ook moet weten.
De andere pony zijn hoeven? voor zover ik kan zien zijn die wel goed? hij is nu bijna 8 weken geleden voor het laatst bekapt.Ik zal morgen ook foto's maken van zijn hoeven.
Ben nu toch wel heel benieuwd of zijn hoeven wel goed zijn?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:35

gohya schreef:
Nou ik weet echt niet beters dan dat het zo moet.Ik weet dat elk paard andere hoeven heeft,en dat een smid weet wat die bekapt.Hij zei dat deze hoef heel anders bekapt moest worden dan de andere hoeven.Het mocht ook niet te snel gaan zei die,het moest stap voor stap gebeuren.
Nou ja dan ga ik ervan uit dat het zo moet.
Hij komt 11 febr. weer en zal het hem vertellen over wat jullie zeiden over de hoef.
Ben heel benieuwd wat hij dan zegt.

Ik zou een andere smid bellen. Hem vertellen wat wij ervan vinden heeft geen zin denk ik.
Ik moet zeggen dat ik ook behoorlijk schrik van wat ik zie, dit is geen werk van een goede smid/bekapper.

Paard loopt nu al 3 jaar te modderen met dat voetje.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:41

Dat de straal niet goed was, kan best. Maar daar is blijkbaar veel te veel de duim op gelegt ipv naar de hele hoef te kijken. De straal vind ik er namelijk wél goed uit zien.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:10

Poeh, als mijn paard z'n hoeven er zo uit zouden zien vier weken na de hoefsmid, zou ik toch écht gaan twijfelen aan die hoefsmid...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:39

Voor ik oordeel over mijn smid,laat ik hem eerst zelf kijken.
Miss. is er een ziekte in de hoef gekomen? is er iets gebeurt met de hoef?er kan toch van alles gebeurt zijn?
Ik vind wel dat ik mijn smid niet zomaar op ga zeggen,zonder dat de man iets weet of heeft gezien.
In ieder geval was de hoef 4 weken geleden niet zoals die nu is en 3 weken terug was dit ook niet.
Ik snap ook wel dat je zegt: wow wat ziet die hoef er slecht uit,zoek een andere smid enz.enz.als je de foto's bekijkt dan is dat ook zo,de hoef ziet er slecht uit.
Toch vind ik dat de smid ook een kans moet krijgen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:51

Gohya, natuurlijk moet je jou smit niet gelijk aan de kant schuiven.

Ik heb het ook op de harde manier geleerd, en daardoor kan ik nu juist goed discussiëren met hem. Sámen komen we nu tot een manier van bekappen die past voor ons en de paarden.

En ik denk dat die communicatie tussen eigenaar en hoefsmit erg belangrijk is. Maar dan moet je wel weten waar het over gaat.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:15

gohya, geef je smid eerst nog eens een kans. Laat hem komen om dit paard te bekappen, en neem foto's vlak na het bekappen. En post die pas bekapte hoefjes eens op dit forum.
De hoeven zien er nu inderdaad absoluut veeeeel te lang uit, maar je geeft zelf aan dat deze hoeven heel snel groeien en dat je op enkele dagen van de volgende bekapbeurt zit.
Voor er moord en brand geschreewd wordt dat je smid geen goed werk leverd: laat ons 1 van zijn pas bekapte hoeven zien. En beslis dan of er een andere smid moet komen of niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:37

Ja zo ga ik het ook doen hoor,de 11de komt hij bekappen,en ga ik het met hem bepraten.
Ik maak foto's na de kapbeurt en zal ze hier plaatsen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:28

Waaah , dat lijkt wel maanden geleden ipv weken . Wand te land verzenen on der geschoven en steunsels waar ze last van moet hebben ....
Het is idd goed om eens met je smid te praten ,zeker als het probleem al zo lang bestaat .
Steunsel kunnen snel groeien ( mijn grote merrie gaat ook zo hard daarin )
Dat dat hele stuk wand uitgebroken is vindt ik niet raar .
Succes ermee ....
Enne er zullen best goede bekappers bij jou in de buurt komen hoor ...

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:27

hallo allemaal,

Ik lees hier altijd wel mee, maar post zelf nooit wat, maar nu wil ik toch wel een keer jullie mening hebben over de hoeven van mijn shetlandpony.

Ze zijn keihard, brokkelen nooit, slijten weinig af terwijl we wel veel over asfalt lopen.

De hoefsmid is voor het laatst in september geweest.

Het enigste waar ik over twijfel zijn de stralen, die zien er niet echt goed uit in mijn ogen.

Links voor:

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0698.jpg

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0699.jpg

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0700.jpg

Links achter:

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0701.jpg

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0702.jpg

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0703.jpg

Rechts achter:

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0704.jpg

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0706.jpg

http://i565.photobucket.com/albums/ss93 ... C_0707.jpg