[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:04

fancylover: het gaat tot nu toe echt weer super met mijn pony, hopelijk blijft dat ook zo! In de winter heeft hij het magnesium- chelaat niet meer nodig, maar nu in het voorjaar krijgt hij het weer en het gaat echt goed tot nu toe. Hij is weer super vrolijk, bokt en rent weer door de wei! Zijn hoeven zijn wel doorgezakt en groeien sneller, maar als de hoefsmid een keertje extra voor hem komt is dat geen probleem. Hij is nu 26 jaar en er wordt ook niet meer op hem gereden. Van de doorgezakte hoeven heeft hij voor de rest geen last, zolang hij geen pijn heeft en weer kan genieten is het goed.

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:04

Oke fijn om te horen zeg! Dat hij niet meer bereden wordt scheelt natuurlijk een hoop!
Ik moet marco juist in de winter extra dingen geven en juist niet in het voorjaar. Dan is het lekker warm en loopt hij meteen een stuk beter!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:33

Wat ik me afvraag over dat magnesium bijvoeren. Kan de hardheid van het water ook een rol spelen? Bij ons zitten er namelijk in verhouding veel meer calciumionen in het water. of gaat het echt puur alleen om voeding?

Leonie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:03

Het zou goed kunnen dat het paard via het water ook te veel calcium binnenkrijgt, het gaat namelijk om voeding in het algemeen, dus water hoort daar ook bij. Maar aan water kun je niks verranderen, aan het voer wel. Het is belangrijk dat een paard een goede verhouding calcium en magnesium binnen krijgt. Maar omdat paarden vaak teveel calcium binnen krijgen en in verhouding te weinig magnesium wordt de calcium eerst opgenomen en als daar voldoende van is opgenomen wordt de magnesium uitgeplast. Daarom is het belangrijk om dan wat magnesium bij te voeren en er op te letten dat er niet te veel calcium in het voer voorkomt.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:23

Mijn ijslander weer bevangen aan alle vier de voeten........
Na 2 jaar ploeteren om er weer boven op te komen, wat ook goed ging, liep voor de wagen en onder het zadel. Plakschoenen, special voer, geen kuil geen "snoepjes" geen appel, geen gras.....mooi op gewicht, geen harde manenkam...
niks.......Zo ineens is het weer mis.........
Deze week wordt hij getest op insuline restitentie.......

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:12

@afram
Jemig, dat is balen. Doe je alles zo goed, is hij toch weer bevangen. :(:) beterschap.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:20

Sterkte afram :(:) en beterschap voor je paard!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:29

Verschrikkelijk Afram, sterkte en veel beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:31

ojee...afram...wat erg!!!
doe je zo je best!
ik hoop dat je wat wijzer word van de bloedtest!
sterkte ermee!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:40

ik heb een vraagje ik heb een shetlander die ooit eens hoefbevangen is geweest.Nu gaat ze een aantal uren met mijn paard mee de wei op(ook hoefbevangen geweest)Daarna gaat mijn paard op stal en de shet in een kale wei.We hebben niet veel kunstmest gestrooit wel wat natuurlijk.Kan de shet nu toch weer bevangen worden.Ik doe aan strook begrazing.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:48

http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/97 ... esistentie

14/04/2009 12:22
De GD voerde onlangs samen met voerproducent Pavo onderzoek uit naar insulineresistentie bij paarden. Uit dit onderzoek bleek dat meer dan 30% van de onderzochte paarden en pony’s in goede tot zeer goede conditie een te hoge insulinespiegel in het bloed had. De GD heeft nu een test ontwikkeld waarmee je met een eenvoudig bloedonderzoek kunt controleren of je paard of pony insulineresistent is. Vraag ernaar bij je dierenarts.

Uit het onderzoek bleek dat de aanleg voor insulineresistentie bij sommige rassen duidelijk aanwezig was en bij andere rassen vrijwel niet. Vooral shetlanders, IJslandse paarden, Welsh pony’s en Welsh cobs bleken gevoelig, terwijl insulineresistentie bij warmbloedrassen en bij friezen nauwelijks voorkwam. Paarden met insulineresistentie lopen een aanzienlijk groter risico op hoefbevangenheid.

Wel apart dat uit het onderzoek kwam, dat 30% van de onderzochte paarden een te hoge insulinespiegel hadden. Dat percentage lijkt me zo hoog. Iemand die het kan verklaren?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:03

Ik ben wel erg benieuwd naar dat "eenvoudig bloedonderzoek"... had altijd begrepen dat het zo lastig te testen was?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:29

dan is mijn gedachte toch niet zo verkeerd....dat heel veel hoefbevangers die vooral in herhaling vallen een IR geval zijn...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:55

Leonie1991, dankjewel voor je heldere uitleg. Maakt alleen alsnog dat ik niet overtuigd ben van het bijvoeren van magnesium. Bij ons is dat momenteel ook (nog) niet nodig, we gaan als een speer!

Jeetje afram.. wat balen zeg! Dan heb je zo je best gedaan alle risicofactoren weg te nemen, gebeurt het nog... Ik hoop dat er iets concreets uit de test komt, waar je iets mee kan! :(:)

Gemske, van wat ik begreep was het niet super moeilijk om te testen, maar wel prijzig. (ik moest er meer dan 100 euro voor betalen, daarom heb ik het toch niet gedaan)

Geerke, dat is ook niet zo'n gekke gedachte. Al denk ik wel, dat het nog iets specifieker is; als alle omstandigheden erop zijn aangepast, en het dier alsnog opnieuw hoefbevangen raakt, dan is het IR. Wanneer de omstandigheden niet worden aangepast is het natuurlijk logisch dat het weer gebeurd!

En last but not least, nog even een hele goede mededeling: Ik heb vandaag op Judy gereden!! *\o/* (kwartiertje, in 20x20 paddockje, maar het voelde zo onwijs goed!)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:57

wat een goed nieuws myrthe!!! fijn om te horen zeg!

Jeejtje afram,, denk je alles goed te doen en dan is het er toch weer zo opeens.. dat vind ik toch wel het grootste nadeel van hoefbevangenheid dat het zomaar er weer is terwijl je er zo je best voor doet!

Wat ik me afvraag is als je paard nu IR is wat moet er dan gebeuren? Moet je anders voeren? (lijkt me niet omdat je juist al zo min mogelijk suikers en zetmeel voert) of wat?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:34

een paard kan in principe alleen insuline-resistent zijn, de meeste paarden die dit hebben zijn te vet, bij insuline-resistentie zijn de receptoren op de cellen niet goed geschikt om insuline te laten aanhaken om glucose binnen te laten om te verbranden, er is ruim voldoende glucose in het bloed en er komt steeds insuline bij, maar de cellen kunnen er niet bij, wat vaak tot spierschade leidt.
zijn er behalve insuline-resistentie ook nog vetbulten op het lijf dan loop een paard zeer grote kans hoefbevangen te worden, vaak zijn dit ook moeilijk herkenbare milde gevallen, waar je soms niet meer van merkt dan wat stijvigheid of dat je hoefsmid dit als toevalsbevinding tegenkomt bij het bekappen. insuline-resistentie + vetbulten + hoefbevangen wordt samen EMS, Equine Metabolic Syndrome. er treed regelmatig bevangenheid op en het proces is wel beheersbaar, maar de schade blijft.

een rantsoen met max. 10 % suikers en zo laag mogelijk aan zetmeel + zoveel mogelijk beweging is voorlopig het meest rendabele medicijn, paarden die door hoefbevangenheid niet kunnen bewegen worden sinds kort in amerika soms behandeld met schildklierhormoon, wat het verbruik van energie omhoog brengt, in nederland is het nog lastig aan de juiste toepassing te komen, het is hier nog te weinig bekend,misschien dat een DA of kliniek wel aan de juiste info kan komen, je kunt dit soort medicijnen ook alleen onder begeleiding van een DA gebruiken.

de test is een bloedtest en die van de gezondheidsdienst is 1 van de mogelijke testen, hoe dat gebeurd kun je op hun site nalezen, er zijn meerdere testen, alleen glucose of alleen insuline zegt niets het gaat om de verhouding in het bloed van deze samen.

het is wel aan te raden te testen, maar je kunt ook kiezen om gewoon alvast te gaan voor het dieet en de beweging. zonder de beweging houdt je alleen een schraal paard zonder bespiering over.
de vetbulten blijven vaak nog lang aanwezig en soms altijd wel wat, vooral bij wat langer veel te vette paarden.

er is een kleine groep magere en redelijk in normale conditie zijnde paarden die ook insuline-resistent zijn, hoe deze dieren dit krijgen wordt uit de onderzoeken niet echt duidelijk.

er is een heel topic op bokt over insuline resistentie, waar nog veel meer info op staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:44

janouk schreef:
Wel apart dat uit het onderzoek kwam, dat 30% van de onderzochte paarden een te hoge insulinespiegel hadden. Dat percentage lijkt me zo hoog. Iemand die het kan verklaren?

Ja, dat komt door al het krachtvoer wat we in onze paarden proppen, in combinatie met portie voeren, stalarrest en te grazige groene weides

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/insuline.htm

Steeds meer paarden lijden aan insulineresistentie. De symptomen worden bestreden, maar de werkelijke oorzaak blijft doorgaans onbekend. We hopen dat deze pagina een steentje ertoe bijdraagt dat deze situatie gaat veranderen
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-04-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:46

Doen we nooit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:06

Gisterenmiddag zijn de voorvoeten in het gips gezet,dit moet 3 weken blijven zitten en totaal 30 dagen op volledige rust,Van stal naar paddock en terug, that's it.
Ook is er bloed afgenomen voor een algehele check en op insuline resistentie.....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:21

de werkelijke oorzaak waardoor de insulinereceptoren minder of niet meer geschikt zijn is nog onbekend, er zijn wel vermoedens die duiden op een erfelijke aanleg. de meeste paarden met insuline-resistentie blijken veel te vet te zijn of dat ooit geweest te zijn.

dingen als krachtvoer met veel snelle suikers of suikerrijk gras maken het insuline-resistent zichtbaar en verergeren het proces. veel leed lijkt voorkomen te worden door goed op te letten dat er niet meer energie ingaat dan het paard kan gebruiken, onze manier van krachtvoer geven in relatief grote portie's in een klein aantal voerbeurten geeft extra pieken in de glucose, wat het lichaam van een paard kwetsbaar maakt.

insuline-resistentie is alleen in naam nieuw, net als de naam EMS, het gebeuren zelf bestaat al veel langer, te dikke paarden die hoefbevangen worden zijn er al heel lang, alleen kennen we nu het proces wat dat kan veroorzaken bij naam en in een deel van de werking.

er blijven ook nog veel meer oorzaken voor hoefbevangenheid over, een paard hoeft geen insuline probleem te hebben om last te krijgen met grote portie's suikerrijk voer of gras.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:59

ik heb toch ergens gelezen dat ( ir ) het voornamelijk door teveel koolhydratenrijk voer komt...bij sobere rassen...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:13

het is een klein beetje een kip of ei verhaal, zodra de echte beschadigende oorzaak van de receptors gevonden wordt, kun je pas zeggen of het door de suikers en koolhydraten komt, wel worden paarden van energie die er teveel inkomt te dik en dat lijkt meestal een rol te spelen, niet te vinden is of het ook de echte veroorzaker is. in allerlei onderzoeken wordt op aanname veel naar mogelijke oorzaken gewezen, maar duidelijk of goed uitgezocht is het nog lang niet helemaal.

wel duidelijk en vaststaand is dat een rantsoen arm aan suikers en andere verteerbare koolhydraten + beweging werkt om veel schade te voorkomen en bij vroeg beginnen het proces vaak nog (gedeeltelijk) omkeerbaar is. is er eenmaal hoefbevangenheid, dan is weinig suikers als onderhoud zeer gunstig, maar lijkt het proces nauwelijks omkeerbaar.

tijd en nieuwe onderzoeken moeten betere antwoorden opleveren, dan we nu hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:28

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:25

Uit het boek Paard en Voer, pag 88; overzicht vd belangrijkste eigenschappen van mineralen,
staat bij Chroom (Cr) het volgende vermeld:

Kan de vertering van koolhydraten beïnvloeden door invloed op glucose, insuline en vertering van vetten; zorgt voor groter effect van insuline.

Effect bij tekort
Verminderde verdraagzaamheid van suiker (glucose), verhoogde concentratie van insuline, beperkte groei.

(effect bij overschot = onbekend)

Ik vraag mij na het lezen hier van af of niet heel veel IR paarden een chronisch te kort aan chroom in hun voeding hebben. Ben daar nog niet uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:42

dat is bij mensen meen ik ook...chroom doet iets met de homoonhuishouding....ik heb wel een keer ergens gelezen dat het kankerverwekkend is(supplementen in hoge doseringen)....maar wat daar van waar is?