[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:38

Gypsy, hoeveel hooi geef je nu? Hier kreeg de HB-pony 1,5% van zijn gewicht aan hooi per dag. Dat hooi werd wel een uur geweekt de eerste 2 maanden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:46

Ik heb gisteravond 1 plakje geweekt hooi gegeven. Verder nog onbeperkt stro.
Als ik het week, spoelt het suiker eruit, maar de eiwitten blijven zitten toch? Dan zou ik natuurlijk gewoon kunnen weken en zo de juiste hoeveelheid gaan voeren.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:58

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of weken invloed heeft op het eiwitgehalte. Wel op bepaalde mineralen. Weeg je nu het hooi wat je geeft? De ene plak hooi is de ander niet en het is wel goed om te weten hoeveel kg hooi je geeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:31

Gypsy schreef:
Ik zit nu ook vooral in dubio, meer of minder hooi gaan voeren.

Ik kan me nu, met jullie verhalen, goed voorstellen dat te weinig hooi hier de oorzaak van was. 2 plakjes voor een paard van 500 kg is natuurlijk niet veel. Zijn jullie tijdens de hoefbevangenheid dan meer hooi gaan voeren? Omdat je normaal natuurlijk heel schraal gaat voeren.

Als het cushing is, is meer gaan voeren nu denk ik niet verstandig? Hoewel ik me echt niet kan voorstellen dat dat het is, paard is zo fit als een hoentje en mankeert niks.

Mest ziet er normaal en mooi uit. Als toevoeging balancer en lijnzaadolie, volgens advies da 2x daags 20 ml. Ninx echt waar? De zool is wel dun, hangt ook laag.... De DA dacht eerder aan mechanisch dan cushing maar als ik jou zo hoor. Terwijl we toch niet meer over straat hebben gereden dan normaal. Ja ze loopt in de paddock meer op de stenen, maar daarom heb ik de buitenritten wat geminderd. Die laatste was met de trailer naar 't bos, dus geen asfalt.

Als de klap op de vuurpijl heb ik nu ook nog een dampige pony. Die kreeg vooral stro en gras maar de dagen dat de wei te nat was kreeg ze hooi, en dan hoorde ik haar af en toe kuchen en zwaar ademen. Wou eigenlijk eerst nog eens proberen haar op geweekt hooi te zetten omdat ik dacht dat 't misschien te stoffig was, maar nu de DA er toch voor Modena was heb ik haar meteen laten kijken. Ik had de avond ervoor uit medelijden wat meer hooi dan normaal gevoerd dus de symptomen waren duidelijk. Dus die heeft nu kuil, geweekt hooi en medicijnen. En de dames moeten dus even gescheiden staan.
Zo heb je 2 kerngezonde paarden en zo run je een ziekenboog. Kuch, hink hink, kuch, gaat het hier nu.

Mijn merrie had voorbeeldhoeven, keihard, en werd netjes bekapt door kundige smid (wel volgens het NB model). Zelf hield ik het een beetje bij.
Maar goed, iedereen... ook de reguliere smid, stond te klappen in de handjes bij het zien van zulke prachtvoeten.
Maar de zool is gewoon dun, al leek die knetterhard, en heeft de zool ook genoeg 'training' gehad om uit te harden (altijd buiten, verschillende ondergronden, correcte voeding, alles volgens het boekje). Ze was ook topfit toen ze HB 'leek'.
Ik zou dus ook maar stevig in die richting denken, ik vind de andere scenario's gewoon niet aannemelijk.

Ik zou wel 'goed' hooi naar lichaamsgewicht gaan voeren.
Ik heb 2 IJslanders en een shet, ook erg sober. Maar zij krijgen 2% vh lichaamsgewicht aan kruidenhooi, en de rest vul ik aan met graszaadhooi.
Ze zijn mooi slank.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:09

Oeps ik bedoelde daar dat de da eerder aan cushing dan aan mechanisch denkt, precies andersom dus.

In het verleden hebben we wel ritten van 20 km over asfalt gedaan, de afgelopen weken heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel gereden, vergeleken met normaal. De buitenrit en 't half uurtje in de bak waren wel intensief, maar wel aangepast aan de training van dat moment zeg maar. Niet te gek.

We gaan woensdag op cushing testen en als dat het niet is of het verslechterd in de tussentijd alleen maar tja dan zal het misschien toch mechanisch zijn.

Vanmorgen was ze, ondanks dat de pijnstiller van gisteren natuurlijk uitgewerkt was, al weer aardig beter. Ze loopt nog kort en stijf, maar al een stuk vlotter en ze belast beide benen nu min of meer gelijk.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:35

Best goeie adviezen allemaal, hier nog een, ik zou, als je toch laat testen ook IR mee laten nemen, kost niet zoveel meer en DA is er toch al.

Ik had nl bij mijn paardje ook alleen aan Cushing gedacht maar bleek wel IR te zijn, en als 't niet zo is heb je dat tenminste uitgesloten.

En IR is goed te managen, lees je maar in.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:43

IR zou het ook niet volledig verklaren imo... Ze stond al op een IR proof dieet. Zelfs een IR paard word voor zover ik weet niet van 2 plakjes hooi per dag bevangen. En behalve het dieet aanpassen zijn er voor zover ik weet voor paarden met IR geen medicijnen oid, dus er is verder toch niks dat ik kan doen.
Mijn pony verdenk ik er ook van, of behoort iig tot de risicogroep. Dus vandaar dat ik er al rekening mee hou.

Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan, vandaag vloog ze opeens in galop door de paddock??? :o?
En de pijnstilling was toch echt allang uitgewerkt. Die krijgt ze mooi niet meer, beetje banketstaaf misschien maar als ze zonder al zo druk doet ben ik bang dat ze met pijnstilling dingen gaat forceren. Dat moeten we ook niet hebben.

Verder gooit het weer roet in het eten, met die storm en regen gisteravond kon ik haar echt niet zonder schuilstal op de zandpaddock laten. Maar vanaf het zand is het 5 meter bestrating tot de schuilstal. Dus toen maar op stal gezet, vond ze ook niet grappig. Dus nu staat ze weer op haar hoefschoenen en kan ze gaan en staan waar ze wil, dat is het beste wat ik momenteel kan doen denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:52

IR Proof dieet? Heb je je hooi laten testen en ken je de waardes ervan?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:00

2 plakjes per dag voor een trekpaard kruising van 500 kg. Dat zouden wel bijzondere waarden moeten zijn dan. Zeker aangezien ze er op afgevallen is en m'n ex hb'er van hooguit 200 kg meer kreeg en nog vrolijk rondhuppelt.

Nu ik mijn bericht teruglees klinkt het niet zo aardig maar zo bedoel ik het niet, ik probeer zelf ook kritisch naar mezelf te kijken en ben blij met iedereen die meedenkt. Alles wat ik nu niet meteen ga testen onthoud ik wel voor de toekomst! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:17

En toch zou ik als ik op cushing ga testen ook op IR testen. Je hebt er tenslotte nog nooit op getest en voor hetzelfde geld komt er dus met jouw crash dieet, toch alsnog afwijkende waarde uit, wat de IR betreft. Dan weet je wel dat je niet op de goede weg zit , qua je voerbeleid.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:38

Maar wat zou ik dan moeten gaan voeren? Ik probeer jullie te volgen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:47

Als je te weinig voert, maak je kans op leververvetting. En 1 a 2 plakjes hooi per dag (en dan neem ik aan dat het paard geen gras krijgt) lijkt mij te weinig. Als je paard IR is, is het wel van belang dat er zo weinig mogelijk aan suikers naar binnen gaat, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook te weinig gevoerd moeten worden. Of het nog amper geven van vitamines en mineralen. Het hangt echt heel precies samen allemaal met IR. Maar dat kun je allemaal lezen in het centrale topic voor Insuline Resistentie. Anders stel je daar je vragen toch eens?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:11

Plakjes van een klein baaltje? Voor een kruising trekpaard, over de hele dag? Dan voer je echt te weinig hoor, die mag best wat meer. Wat mij betreft mag zo'n dier onbeperkt hooi eten, denk dat je al gauw aan een baaltje per dag zou moeten komen. En ik zou er een viraminekorrel (bijv de balancer van dodson & horrell) bij geven zodat ie toch alles binnen krijgt, mocht je geen krachtvoer willen geven. Hooi kun je weken om de suikers te reduceren.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:27

Gypsy schreef:
2 plakjes per dag voor een trekpaard kruising van 500 kg. Dat zouden wel bijzondere waarden moeten zijn dan. Zeker aangezien ze er op afgevallen is en m'n ex hb'er van hooguit 200 kg meer kreeg en nog vrolijk rondhuppelt.

Nu ik mijn bericht teruglees klinkt het niet zo aardig maar zo bedoel ik het niet, ik probeer zelf ook kritisch naar mezelf te kijken en ben blij met iedereen die meedenkt. Alles wat ik nu niet meteen ga testen onthoud ik wel voor de toekomst! :j

Maar hoeveel wegen die plakken dan? Een plak hooi zegt mij niets qua hoeveelheid.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:11

Ik ga eens bij het IR topic kijken ja. :j

Voorheen voerde ik onbeperkt hooi, en dat ben ik dan langzaam gaan afbouwen tot onbeperkt stro met beperkt hooi, tot ze eindelijk af begon te vallen. Nu ze voor het eerst sinds ik haar heb eigenlijk, op haar gezonde gewicht is, ga ik dat uiteraard weer opbouwen.

2 plakken is bij mijn pakken, ik woog het tot nu toe niet elke keer, tussen de 4 en de 6 kilo totaal. En daar gaat natuurlijk nog je vocht vanaf.
Pakken komen bij een kennis vandaan die een eigen pensionstal heeft en zelf zijn hooi verbouwt. Is eerste snede maar pas eind juli eraf gegaan, grof lang en stengelig.

Of sowieso 2 uur op het weiland, waar tot voor kort nog goed gras (viel bijna om zo lang) op stond, met graasmasker, en dat loopt meestal nog wel een half uurtje of een uurtje uit.

Vitaminekorrel geef ik natuurlijk ook, met lijnzaadolie.

Gelukkig knapt ze wel zienderogen op. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:29

Vocht vanaf? Geef je voordroog? Ik bedoel verpakt hooi?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:36

Nouja ook in hooi zit je met een klein procent vocht, wat je nog af moet trekken voor je aan je droge stof zit. Nee gewoon normale baaltjes, geen voordroog.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:42

Je geeft niet veel hooi zo te lezen en geweekt.
Las wel dat er onbeperkt stro beschikbaar is,toch? Als je aan een voedings gerelateerd probleem denkt zou ik daar mijn vraagtekens bij hebben ( het onbeperkte stro bedoel ik).

Zou het iets met de spieren kunnen zijn? Of is dit geen optie?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:48

Ik denk op dit punt zelf gewoon dat het inderdaad te weinig hooi/gras is geweest waardoor ze een tekort aan eiwitten heeft opgelopen.

Ik ben nu juist het hooi weer aan het opbouwen, vandaag heeft ze 10 kg gekregen, wel geweekt.
Morgen 12 en dan eerst maar eens kijken hoe ze het daar de komende 2 weken op doet, op die hoeveelheid. En dan natuurlijk nog stro om te knabbelen, als ze nog wil.

Voorheen deed ik trouwens niet weken hoor.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:50

Wegen is weten in deze. Dat heb ik destijds ook gedaan, Stef kreeg 6 kg hooi (hoeveelheid besloten na testen hooi) en 6 kg stro per 24 uur. En dat voor een haf die moest afvallen :+

Het wegen doe ik nog soms, bij nieuwe balen hooi. Twee plakjes is vaak net aan 2 kilo per dag. Richtlijn is 1,5 kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht.

Succes, dat voeren is soms best lastig :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:54

Dankjewel! :o

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:41

Even een update... Da is vandaag geweest, eerst even laten stappen over de bestrating. Paard was flink druk en draafde zelf al aan. Ze is sowieso een beetje baldadig de laatste dagen, stilzitten vind ze maar niks. Ze loopt echt al weer bijna helemaal normaal dus we hebben groen licht gekregen om te beginnen met wandelen over zachte ondergrond, liefst buiten ivm niet te veel bochten.
Verder is er bloed afgenomen, we gaan dan toch maar testen op insuline resistentie, cushing, en gewoon een algeheel bloedonderzoek, om uit te sluiten dat lever of nieren of tekorten er iets mee te maken hebben.

Ook de pony maakt het al stukken beter, die mag volgende week ook weer aan het werk en rustig opbouwen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:56

gelukkig goed nieuws dan, baldadig paard is meestal gezond!, is misschien toch een soort overbelasting geweest, ben benieuwd wat er uit komt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:02

Ja, of toch tekorten... Vitaminekorrel was op en het heeft even geduurd voor ik een nieuwe had besteld. Decembermaand zegmaar, druk en zo. Ik dacht er niet te veel van, paar jaar geleden voerde ik dat ding helemaal nooit bij. Maar misschien dat icm zo weinig hooi...

Aan de ene kant zou ik me heel banketstaaf voelen als dat het is, aan de andere kant als het zo simpel is gelukkig maar want dit is makkelijker op te lossen dan IR of PPID.
Maar ergens denk ik dan weer, als het een tekort is, ze staat wel helemaal te glimmen en is verder topfit geweest. Je verwacht eerst wat subtielere signalen.

Maandag op z'n laatst krijg ik de uitslag, kan niet wachten tot het zover is. :=

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:51

ja, ik zou ook liever overbelasting hebben als oorzaak hoor, maar soms weet je het niet en meten is weten hé :j , sterkte met wachten op de uitslag, maar 5 nachtjes slapen haha.