[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:54

Ik was ook zeer verbaasd en heb een keurig bedankje gestuurd + hele goede feedback gegeven :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:46

Net even mijn paardjes gewogen en ontwormd. Volgens het lint weegt Amber nu 374 kg en de shetten zitten beide rond 240 kg. Ben de vorige keer vergeten op te schrijven hoeveel ze wogen, dus nu weet ik nog niet zoveel eigenlijk :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:50

Aanrader: Memobord in je stal hangen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:59

240 kg voor een shet als Hans en Grietje is volgens mij best wel veel :o
Isabella woog in haar dikke periode 230 kg. Zij is ca. 105 cm groot.
Ze is nu veel dunner.
Eigenlijk is ze te dun. Zeker nu het dikke haar eraf gaat, blijft er weinig paard over.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:16

vind het met shetten toch moeilijk, het gewicht, maar kreeg van de DA een compliment, het was 1 van de weinige qua gewicht gezonde Shetten. We voelen net de ribben bij de onze.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:27

Tjah ik weet het ook niet, lees verschillende gewichten. Grietje is sowieso nog wel te zwaar, Hans mag ook wel iets af, maar nu al dat haar eraf is lijkt hij wel redelijk op gewicht. Zijn manenkam is lekker soepel en ik kan zijn ribben bijna voelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:16

Hebben wij weer: _-:(
Paniek in de stal :(:) een sperwer heeft een duif opgejaagd de stal in. Paarden in paniek, duif in paniek en sperwer uiteindelijk ook. Dus eerst de paarden naar buiten, dan de duif vangen, wat nog redelijk gemakkelijk ging. De sperwer zit nog hoog in de schuur en cirkelt rondjes voor het glazen nok raam. Arm dier %) op 4 meter hoogte. Alle deuren staan open, nu maar hopen dat hij de weg naar buiten vindt.

Image en Janouk staan buiten in de bak nog te snuiven; zo'n jachtpartij in je stal is even iets teveel van het goede. :(:)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:37

Jeee, die sperwer heeft zich drastisch vergist, of had megahonger....Dat zal een tumult geweest zijn...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:56

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:14

De duif is niet dood. Tenminste ik heb hem gevangen en nagekeken op wonden. Hij was op het oog heel. Alleen miste hij/zij op heel wat plekken heel wat veren. De duif had zich vastgevlogen tussen het tralies en het stalraam voor de box van Image. En de sperwer was bezig de duif door het tralieshek heen te plukken.
Arm dier.
En arme Image en Janouk; zo'n moordpartij voor je stal. :Y)

Duif is buiten weggevlogen en inmiddels is de sperwer na 2 uur ook vertrokken, tijdens mijn telefoongesprek met roofvogelsteunpunt Nederland. Ik wilde weten hoe ik hem kon overhalen door de deur naar buiten te vliegen. Gelukkig heeft hij het zelf bedacht. _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:37

Eind goed al goed zo te lezen :D Is me idd wat zo'n martelpartij voor je staldeur.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:38

Jannepauli schreef:
Maar goed, ik ben bovendien van mening dat als je paard zo hard moet werken ( en dan vind ik eerlijk gezegd een uurtje Z nog wel meevallen) je het niet redt met een scheutje soja-olie o.i.d. Tenslotte is er meer nodig dan dat - om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten: geef je die niet dan zie je je paard afvallen omdat hij dan lichaamsvetten aanspreekt voor energie en geen stoffen voor bv spieropbouw binnen krijgt. Een scheutje olie beklijft dan echt niet. Het is een simpele waarheid dat de meeste paarden die Hb-problemen hebben door een teveel aan koolhydraten en gerelateerde stofwisselingsproblemen, ook de paarden zijn die niet of nauwelijks werken. Als je paard echt 'an die Arbeit' gaat, hebben ze die stoffen nodig - die worden dan ook met de lichamelijke arbeid keurig verwerkt. Dat betekent niet dat je er nu maar meteen 6 kg brok in moet gooien maar ik blijf - met alle respect - bij mijn mening dat een scheutje olie slechts een éénzijdig advies is mbt tot een probleem waar 'balans' gewenst is. :)

Ieder zijn menig, maar hier ben ik het dus helemaal niet mee eens.

Snelle koolhydraten zijn wellicht belangrijk voor een paard in de springsport die korte snelle prestaties moet leveren maar helemaal niet nodig voor een dressuur of recreatiepaard.
Voor de springprestatie worden snel beschikbare en makkelijk te verbranden stoffen die aanwezig zijn in de spieren aangesproken.
Deze voorraad in de spieren is maar klein en de verbranding ervan levert afvalstoffen als melkzuur op (spierverzuring).
De verbranding gaat snel, namelijk anaeroob, zonder zuurstof.
Een springpaard heeft dus voedingsstoffen nodig voor een anaerobe verbranding, hierbij kun je dus inderdaad denken aan wateroplosbare koolhydraten, zoals suikers en zetmeel.
Die zitten in granen, dus in krachtvoer.

Dressuur (oa) daarentegen is een duursport, waarvoor uithoudingsvermogen is vereist.
De spier grijpt hiervoor naar zijn reserves, de energie in de spieren komt langzaam vrij, omdat de verbranding aeroob (met zuurstof) gebeurt.
Aerobe energie haalt een dressuurpaard uit vluchtige vetzuren, die zitten vooral in ruwvoer en vetten zoals bijvoorbeeld zonnebloem en sojaolie.

Dat een paard verder aminozuren (eiwitten) nodig heeft voor vitale organen, spieren, haar, huid en enzymen staat als een huis maar wist je wel dat bijvoorbeeld sojaolie al voor gemiddeld 45% uit eiwit bestaat ?
Vetten geven verder heel veel energie, twee á drie maal zoveel energie dan zetmeel.

Blijft over de extra benodigde vitamines/mineralen...
Gaan we om die reden extra muesli of biks verstrekken dan moet je soms in de kilo's voeren om de dagelijkse hoeveelheid vit/min's toe te dienen, vrijwel niemand uit dit topic zal dit dus in zijn hoofd halen en daardoor worden er supplementen gegeven naast ruwvoer.
Op het moment dat een EMS/IR/HB paard dus weer mag gaan werken kun je dus prima volstaan met een dieet wat bestaat uit ruwvoer, vit/min supplement aangevuld met olie voor de benodigde eiwitten en vetzuren.
Vooral als het paard gebruikt wordt voor de dressuur, endurance en recreatiesport zijn snelle koolhydraten dus nergens voor nodig en de eiwitten en vetzuren haalt het paard voldoende uit het ruwvoer en de olie.
Een dieet wat dus prima in balans is met daarnaast het grote voordeel dat je geen insulinepiek en de lusteloosheid en spiervermoeidheid creeert door de suikerdip die het voeren van granen/biks wel veroorzaakt.....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:49

DubbelDun schreef:
Ik wilde even melden dat mijn 20 kg zak F4F binnen is.
21/3 betaald en 24/3 ontvangen
Batch is van feb'11 en goed tot mrt'13.
Dus doe er je voordeel mee :D

Heb ik gedaan :D
dank je voor de tip en de link, ik heb de zak gisteravond besteld

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:57

Liene schreef:
Maar op de moment is hij op het randje mager/goed (hoe minder gewicht op de hoeven hoe beter denk ik). Hij krijgt goed hooi, maar zijn spieren beginnen achteruit te gaan. Logisch natuurlijk, maar ik vroeg me af of dit wat vermeden kan worden. Ik doe meestal elke dag even nekstretchoefeningen die ik er voor ook al deed :D Ik weet niet of ik het kan volhouden om altijd thee mee te nemen, dus zoek eigenlijk een nieuw 'plakmiddel' voor de F4F en het hooi.

Zou hij meer eiwitten (spieren) of iets anders nodig hebben ? Of meer vetten ?

Als je paard verder gezond en levendig oogt zou ik eerst niks veranderen, een paard wat nauwelijks beweegt behoud zijn spierkracht niet, hier is niks aan te doen zolang hij alleen op stal staat.
Eiwitten haalt hij hoogstwaarschijnlijk al voldoende uit de F4F en het hooi, extra aanvulling van vetten heeft hij nu ook niet nodig (zie mijn bovenstaande stukje dat ook uit hooi vetzuren worden aangemaakt).
Zoals @Paars ook al vroeg... weeg je je hooi en hoeveel geef je hem nu per dag ?

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:03

:wave:

Zit nog steeds te wachten op de uitslag van mn insuline resistentie test :(
Hij is binnen maar de DA kon niet bellen vanavond, dus nu hopen dat hij morgen belt!

Ohja en ben toch weer aan het rondkijken naar evt een andere stalling in de buurt. Vindt het zo sneu dat hij zoveel alleen staat nu.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 25-03-11 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:05

paars schreef:
Dank!! Trainen doen we niet....we bereiden ons mentaal voor..... Ga wel weer met hem aan de slag, ruuustig opbouwen, er zitten nog niet veel km's op zijn teller ;-) .

Mooie Vash :) ..
Van welke hengst is hij ?

De afspraak voor Londen 2012 staat toch nog wel he ?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:48

Nee, ik weeg mijn hooi niet :) Ik heb niet echt iets waarmee ik het kan afwegen, zou wel handig zijn. Ik schat, maar ik ben heel erg slecht in schatten, ongeveer een 7-10 kg per dag.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:30

Unesco is een grote KWPN-er toch ?
7-10 kilo is niet veel dan als dit het enige is wat hij krijgt,
bij een paard als Hittie (1.65 en volgens D&H lint 570 kilo) zit ik al op 13 kilo in totaal.
ze krijgt 2 kilo roodzwenk, 2 kilo weidehooi en 9 kilo heel grof doorgeschoten hooi van beheersland.

Weet je de herkomst van je hooi, wanneer en hoe het gewonnen en bemest is en of er veel bloem en zaadaren in zitten ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:30

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Maar goed, ik ben bovendien van mening dat als je paard zo hard moet werken ( en dan vind ik eerlijk gezegd een uurtje Z nog wel meevallen) je het niet redt met een scheutje soja-olie o.i.d. Tenslotte is er meer nodig dan dat - om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten: geef je die niet dan zie je je paard afvallen omdat hij dan lichaamsvetten aanspreekt voor energie en geen stoffen voor bv spieropbouw binnen krijgt. Een scheutje olie beklijft dan echt niet. Het is een simpele waarheid dat de meeste paarden die Hb-problemen hebben door een teveel aan koolhydraten en gerelateerde stofwisselingsproblemen, ook de paarden zijn die niet of nauwelijks werken. Als je paard echt 'an die Arbeit' gaat, hebben ze die stoffen nodig - die worden dan ook met de lichamelijke arbeid keurig verwerkt. Dat betekent niet dat je er nu maar meteen 6 kg brok in moet gooien maar ik blijf - met alle respect - bij mijn mening dat een scheutje olie slechts een éénzijdig advies is mbt tot een probleem waar 'balans' gewenst is. :)

Ieder zijn menig, maar hier ben ik het dus helemaal niet mee eens.
*knip*
.....

Tja, misschien omdat je een andere interpretatie aan mijn woorden geeft? De temperatuur achter de schermen lijkt wel weer hoog opgelopen te zijn, vandaar wellicht de 'lecture' die ik voor m'n kiezen krijg :+ Maar allez, ik weet drommels goed wat een dressuurpaard nodig heeft en ik denk dat ook jij wel weet dat een sportpaard in het hogere niveau geen prestaties kan leveren met alleen een scheutje olie en hooi. Natuurlijk is vet nodig, dressuur is inderdaad een duursport en dat vraagt inderdaad ook om langzaam vrijkomende energie. Maar ik schrijf dat je voor een balans moet zorgen, en daarbij zijn dus ook die koolhydraten en eiwitten nodig.

Voor het overige: sojaolie bevat 0,0 eiwit. Vreemd hé, een product uit die eiwitrijke boontjes. (bron: voedingswaarde voedingsmiddelen). Wel 99,9 vet. Geen vitamines, wel een beetje calcium en zink. De 40-50% eiwit die jij noemt zitten in het boontje zelf, niet in de olie die uit het boontje geperst wordt.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:06

BiancaLesley schreef:
Hallo mensen,

Ik heb even een vraagje, heeft iemand ( of meerdere ) hier ervaring met het gebruik van:

NAF Laminaze 5 Star

Ik kwam het tegen op de site van de paardendrogist en was benieuwd naar jullie ervaringen en of meningen.

Mijn pony heeft al meerdere malen tegen hb aangezeten, gelukkig nog niet echt zwaar bevangen geweest, maar ik moet altijd erg opletten.

Ben benieuwd!

Groetjes
Bianca

Hoi Bianca,
Ik heb dit vorig voorjaar Lucy bijgevoerd. Toen we naar de kliniek gingen heb ik de bus meegenomen en daar zeiden ze dat het niet zinvol was om bij te geven....

Verder alles hier rustig hier :D, alleen wat onrustkriebels nu het gras zo lekker aan het groeien is en het weide seizoen angstvallig dichtbij komt. En daar zie ik dus best tegen op omdat ik nu eenmaal niet helemaal voor het zeggen heb hoe dit gaat gebeuren(leasepony en eigenaar van 'oude stempel' die het graasmasker al onzin vindt omdat 'het nu toch over' is :Z ).
Mijn plan is om haar straks met graasmasker met de hele bubs mee te laten gaan en ik ga stalgenoten inschakelen om haar zo veel mogelijk uit het land te plukken en in de paddock te zetten. Hoop maar dat we het daar mee gaan redden....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:12

mijn paardje gaat vandaag verhuizen, ik ben zo zenuwachtig, ik hoop dat alles goed gaat en het zijn HB niet niet oplaaien.
lester is op het moment niet erg lekker en ik weet niet wat ik er van moet denken, ik denk (hoop) dat het van de wortels komt die hij vanaf vandaag niet meer krijgt.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:09

Firegurl schreef:
Mijn paard staat sinds gister opbouwend gemengd met zijn andere voer nog op de seniores priores.Dit omdat ie weer erg mager wordt.En hier zit niet al te veel suikers in.Nu is de hoeveelheid die ik hem moet geven 5kg (als hij geen hooi erbij krijgt) Maar hij eet zijn hooi goed,dus blijf ik dit geven.
Ik heb Subli een mailtje gestuurd hoe of wat.Ze raadden mij aan om 2kg Seniores Priores te geven..Maar ze zeiden erbij dat hij dan dus niet alle vitaminen binnen krijgt(ok,logisch)! Nu zeiden ze me om dan de fok enopfokmix van subli bij te geven en wel 80gram,zodat hij alle vitaminen binnen krijgt.
Ik dus naar de Welkoop zie ik dat er rietmelasse inzit :n ..Lekkerhandig dus! Dat ga ik dus zeker niet geven.
Wat raadden jullie mij aan om verder te geven?

Hoi Meiden,
Wat vinden jullie hiervan?
Is het zinvoller om f4f bij te geven?
Maar dit mag toch niet met meer voer gegeven worden? Alleen hooi,hmmm dilemma!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:13

zit seniores priores niet stikvol zetmeel?
f4f is nooit slecht natuurlijk...kun je hem niet gewoon geweekte ongemelasseerde bietenpulp geven met wat lucerne erdoor?
Met f4f erdoor?En misschien wat olie als hij daar tegen kan?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:18

@ Geerke...15% bij elkaar.Maar hij krijgt al sinds juli sanique colon en daar zit meer in ! Daar reageert hij verder ook goed op(aangeraden door de kliniek Visdonk) Zij hebben me nu de seniores aangeraden...vandaar. Alleen ik wil gewoon hooi bij blijven geven ,dus dan krijgt hij minder seniores 2kg ipv 5kg..Maar volgens subli haalt hij dan niet genoeg vitaminen binnen uit die 2kg...Die fokenopfokmix van subli daar zit rietmelasse in(subli raadde dit aan bij te geven) Aangezien de rietmelasse ga ik dit zeker niet geven.
Vandaar kom ik nu terecht op de f4f,maar mag dit bovenop de subli?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 11:34

5 kilo??!!?
Da's wel heel veel!
Je kunt inderdaad beter wat bietenpulp bij geven (zonder melasse) naast de Subli of Equicolon. Vergeet niet dat een paard ook de nodige vitamine uit gras en hooi haalt.
F4F kun je zeker bijgeven maar dan moet je even puzzelen wb de hoeveelheid die je geeft. Ik heb het niet zo in m'n hoofd maar ik neem aan dat de gewone gebruiksaanwijzing voor F4F gebaseerd is op alléén hooi voeren en de F4F als aanvulling. Misschien kan iemand die het gebruikt je even helpen bij het uitrekenen van de hoeveelheid die je in jouw geval kan geven.