Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:Maar goed, ik ben bovendien van mening dat als je paard zo hard moet werken ( en dan vind ik eerlijk gezegd een uurtje Z nog wel meevallen) je het niet redt met een scheutje soja-olie o.i.d. Tenslotte is er meer nodig dan dat - om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten: geef je die niet dan zie je je paard afvallen omdat hij dan lichaamsvetten aanspreekt voor energie en geen stoffen voor bv spieropbouw binnen krijgt. Een scheutje olie beklijft dan echt niet. Het is een simpele waarheid dat de meeste paarden die Hb-problemen hebben door een teveel aan koolhydraten en gerelateerde stofwisselingsproblemen, ook de paarden zijn die niet of nauwelijks werken. Als je paard echt 'an die Arbeit' gaat, hebben ze die stoffen nodig - die worden dan ook met de lichamelijke arbeid keurig verwerkt. Dat betekent niet dat je er nu maar meteen 6 kg brok in moet gooien maar ik blijf - met alle respect - bij mijn mening dat een scheutje olie slechts een éénzijdig advies is mbt tot een probleem waar 'balans' gewenst is.
Liene schreef:Maar op de moment is hij op het randje mager/goed (hoe minder gewicht op de hoeven hoe beter denk ik). Hij krijgt goed hooi, maar zijn spieren beginnen achteruit te gaan. Logisch natuurlijk, maar ik vroeg me af of dit wat vermeden kan worden. Ik doe meestal elke dag even nekstretchoefeningen die ik er voor ook al deedIk weet niet of ik het kan volhouden om altijd thee mee te nemen, dus zoek eigenlijk een nieuw 'plakmiddel' voor de F4F en het hooi.
Zou hij meer eiwitten (spieren) of iets anders nodig hebben ? Of meer vetten ?
lolclub schreef:Jannepauli schreef:Maar goed, ik ben bovendien van mening dat als je paard zo hard moet werken ( en dan vind ik eerlijk gezegd een uurtje Z nog wel meevallen) je het niet redt met een scheutje soja-olie o.i.d. Tenslotte is er meer nodig dan dat - om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten: geef je die niet dan zie je je paard afvallen omdat hij dan lichaamsvetten aanspreekt voor energie en geen stoffen voor bv spieropbouw binnen krijgt. Een scheutje olie beklijft dan echt niet. Het is een simpele waarheid dat de meeste paarden die Hb-problemen hebben door een teveel aan koolhydraten en gerelateerde stofwisselingsproblemen, ook de paarden zijn die niet of nauwelijks werken. Als je paard echt 'an die Arbeit' gaat, hebben ze die stoffen nodig - die worden dan ook met de lichamelijke arbeid keurig verwerkt. Dat betekent niet dat je er nu maar meteen 6 kg brok in moet gooien maar ik blijf - met alle respect - bij mijn mening dat een scheutje olie slechts een éénzijdig advies is mbt tot een probleem waar 'balans' gewenst is.
Ieder zijn menig, maar hier ben ik het dus helemaal niet mee eens.
*knip*
.....
BiancaLesley schreef:Hallo mensen,
Ik heb even een vraagje, heeft iemand ( of meerdere ) hier ervaring met het gebruik van:
NAF Laminaze 5 Star
Ik kwam het tegen op de site van de paardendrogist en was benieuwd naar jullie ervaringen en of meningen.
Mijn pony heeft al meerdere malen tegen hb aangezeten, gelukkig nog niet echt zwaar bevangen geweest, maar ik moet altijd erg opletten.
Ben benieuwd!
Groetjes
Bianca
Firegurl schreef:Mijn paard staat sinds gister opbouwend gemengd met zijn andere voer nog op de seniores priores.Dit omdat ie weer erg mager wordt.En hier zit niet al te veel suikers in.Nu is de hoeveelheid die ik hem moet geven 5kg (als hij geen hooi erbij krijgt) Maar hij eet zijn hooi goed,dus blijf ik dit geven.
Ik heb Subli een mailtje gestuurd hoe of wat.Ze raadden mij aan om 2kg Seniores Priores te geven..Maar ze zeiden erbij dat hij dan dus niet alle vitaminen binnen krijgt(ok,logisch)! Nu zeiden ze me om dan de fok enopfokmix van subli bij te geven en wel 80gram,zodat hij alle vitaminen binnen krijgt.
Ik dus naar de Welkoop zie ik dat er rietmelasse inzit..Lekkerhandig dus! Dat ga ik dus zeker niet geven.
Wat raadden jullie mij aan om verder te geven?