Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:10

ik denk niet zo'n erge spoed. dit is gewoon een veel te lange hoef en nu breekt alles er af wat de hoefsmid er anders af zou halen.
als het naar boven gaat uitscheuren zou ik wel meer haast maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:15

Ik zou niet lang wachten . Persoonlijk vindt ik tot de 11e te lang .
Je paardje heeft nu een scheve belasting op de voet .
Op de foto lijkt het alsof de wand ook erg lang is/was en het daardoor is gaan scheuren met dat vries weer van afgelopen weken .
Was het mijn paard , stond er vandaag uiterlijk morgen de hoefsmid bij .
( ikke geluk in opleiding dat ik mijn paarden zelf doe . Off topic )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:26

Even voor de duidelijkheid,paard heeft zeker geen veel te lange hoeven.
Hoefsmid komt voor dit paard elke 4 weken!

"Thomas jij kent het verhaal niet achter dit paard,dus reageer niet zo sneu over mijn opvang.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:31

ziet er wel te lang uit, ik dacht dat dit hele stuk eraf moest (misschien lijkt dat alleen zo) heb je ook een foto van de onderkant?
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:45

Ik heb helaas geen foto v.d. onderkant,maar haar hoeven zijn echt niet te lang.
De hoefsmid komt voor haar elke 4 weken.Deze hoef heeft er in het verleden half afgelegen.
Dit paard heeft veel ellende mee gemaakt en deze hoef zal altijd een probleem hoef blijven.
Hoe kan een hoef die élke 4 weken word bekapt te lang zijn?

Ik begrijp dat je niet dit hele topic gaat lezen.Er staan meer stukken beschreven over haar hoef in dit topic.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:30

Als een paard getraumatiseerd is, ik bedoel aan de hoeven, kunnen die veel en veel sneller als normaal gaan groeien. Je ziet het ook weleens bij HB paarden.
Dus het kan wel degelijk te lang zijn binnen vier weken.
Als ik de foto bekijk lijkt voor mij de hoefwand ook veels te lang. Dit is geen aanval op jou persoonlijk, maar gewoon een mening die gevormd wordt bij het zien van de foto.
Nu kunnen foto's idd. vertekenen, dat is ook waar.
Maar dan stel ik de volgende vraag: als het niet te lang is... waarom breekt het dan af?
Als je niet zelf bekapt, zou ik ook niet wachten tot de 11de voor een bekapbeurt maar veel eerder als dat mogelijk is. Je loopt nl. het risico dat de rest ook allemaal afbreekt. Als het 'goed' afbreekt is het niet zo'n probleem, maar als je een scheur naar boven krijgt... ben je verder van huis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:46

Het breekt af omdat die hoef heel erg slecht is.Er is al 3 keer een scheur vanaf de kroonrand tot beneden aan de hoef geweest,een soort van gat.Toen dat gat bijna weer dicht was,kwam de volgende hoefzweer,en dit 3 x achter elkaar.
De hoefsmid besteed extra aandacht aan deze hoef en houd deze hoef dus extra bij.
Normaal hoeft ze om de 8 weken bekapt te worden,maar nu vanwege de laatste hoefzweer moet ze om de 4 weken.
Haar hoef na de hoefzweer.Miss. krijg je zo een beter beeld hoe slecht die hoef is.
Afbeelding

Afbeelding

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:11

ok, je stelt zelf de vraag of je tot de 11e kan wachten, dan krijg je reactie dat je dat beter niet kan doen en dan ga je inde verdediging/aanval
als je deze antwoorden niet wilt, waarom stel je ze dan?
ik heb een paar pagina's terug ook foto's geplaatst omdat ik meer info wilde, ik weet nu dus ook wat ik moet doen
en toen ik de foto's plaatste zorgde ik ervoor dat de smid zsm kon komen, en dat was binnen 2 dagen omdat ik geen extra problemen met zijn hoeven wilde
ook voor mij ziet die hoef er vrij lang uit, ook al komt de smid iedere 4 weken
bij sommige groeien dingen nu eenmaal sneller en hebb nu ook begrepen dat een groot deel van brokkelen en scheuren door te lange hoeven komt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:21

@quibje
Ik ging in de verdediging tegen iemand die zijn berichtje gelijk weer verwijderd heeft.
Jullie kunnen dus niet weten wat er stond,maar tegen dát bericht ging ik in de verdediging.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:32

:o ok, dat wist ik idd niet

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:20

gohya, bericht is idd. verwijderd... hoe vreemd! Maar goed... die voet is idd. in een hele slechte conditie.
Zo... vette pech zeg... drie hoefzweren? Ja, en ik denk een hoornzuil of niet?
Dan kun je idd. niet veel anders dan die voet zo goed mogelijk bijhouden.

(En nou niet gaan roken van de stress he?? )

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:47

Toch ziet de wand er te lang uit . En idd wat country girl zegt . Een hoef in stress groeit vele malen harder . Zie dat ook bij een bevangen pony die ik bekap . Zowat elke 2 weken en dan kan er een serieus stuk vanaf.
Door de snelle groei en het vaak bekappen krijgen we wel een mooi sterk hoefje .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:59

Gohya, vanaf die foto waar je op ziet dat het hele stuk er afgebroken is zou ik zeker ook zeggen dat de hoef veel te lang is. Een hoef zegt op een gegeven moment zelf, nu is het genoeg en breek ik af op het punt waar het einde/begin van mijn hoef hoort te zitten.
Maar vanaf een foto is het wel moeilijk te beoordelen. Het plaatje zou completer zijn als je een foto van die hoef vanaf de onderkant kunt maken zodat we kunnen zien waar de witte lijn gesitueerd is!

Daarbij zijn er zoveel hoefsmeden die paardenhoeven veel te lang laten!
Laatst bijgewerkt door singasong op 02-02-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:22

Op de foto lijkt de hoef miss. veel te lang,maar dat is die echt niet.Bij mij komt de hoefsmid altijd veel te vroeg,dan te laat zeg maar.Ik liet heel vaak de smid komen terwijl er helemaal niets bekapt hoefde te worden,vandaar dat de smid nu gewoon standaard om de 8 weken komt voor de paarden,alleen voor dit paard om de 4 weken.
Ik zal vandaag of morgen eens een foto maken v.d. onderkant en nog meer duidelijke foto's.

@countrygirl
Nee ik ga niet roken hoor haha,ik krijg ook geen stress hiervan.Heb al zóveel ellende mee gemaakt met paarden.
Volgens mij heeft ze idd. een hoornzuiltje.Idd. 3 hoefzweren vlak achter elkaar heeft ze gehad hier,die allemaal open braken op de kroonrand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:31

Misschien toch eens een röntgenfoto laten maken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:38

Als een hoefzweer terugkomt op dezelfde plek dan zou ik toch zeggen dat de bacterie er niet goed uit is gegaan. Een zweer moet je zo lang mogelijk openhouden en tenminste 2x spoelen per dag met het één of ander (er zijn heel veel middelen), zolang het maar bacterie-dodend is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:42

Ik denk ook dat de bacterie er nooit helemaal uit is gegaan en daarom steeds terug komt.
Het is begonnen bij een andere eigenaar,die heeft het niet laten behandelen,tot de hoef er half af lag,toen hebben meiden van stal de D.A. laten komen.Toen was het al veel te ver heen,en vanaf die tijd komt de zweer steeds terug.De zweer zelf blijft heel lang open,het groeit vanzelf steeds dicht naar beneden toe.

Dettol is ook goed om te spoelen? mocht ze weer een hoefzweer krijgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:46

gohya schreef:
Ik denk ook dat de bacterie er nooit helemaal uit is gegaan en daarom steeds terug komt.
Het is begonnen bij een andere eigenaar,die heeft het niet laten behandelen,tot de hoef er half af lag,toen hebben meiden van stal de D.A. laten komen.Toen was het al veel te ver heen,en vanaf die tijd komt de zweer steeds terug.De zweer zelf blijft heel lang open,het groeit vanzelf steeds dicht naar beneden toe.

Dettol is ook goed om te spoelen? mocht ze weer een hoefzweer krijgen.

Ik heb het zelf gedaan met een oplossing van een vaatwastablet. Dit een paar dagen(3) volgehouden. Ik heb wel na het weken de holte/het gaatje goed uitgespoeld met water. Je kunt er eventueel een watje met Betadine instoppen. Dat houdt het gat ook open. Na die paar dagen met een vaatwastablet, met Betadine gespoeld/geweekt en ook met gewoon zeezout-water. Ik weet niet of Dettol afdoende is?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:39

Is zo'n vaatwas tablet niet te agressief dan? het is toch een chemisch middeltje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:34

Ja dat klopt maar het moet ook agressief zijn anders dood je die bacterie niet.

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:48

Sommige hoefsmids zijn niet altijd even goed. Jammer dat de foto's niet zichtbaar zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:52

Janneke9 schreef:
Sommige hoefsmids zijn niet altijd even goed. Jammer dat de foto's niet zichtbaar zijn.

Dat is zeker ook waar ja.
Ik had een écht supergoede hoefsmid,maar die moest helaas stoppen vanwege zijn rug.
En toch de smid die ik nu heb vind ik echt wel goed.
Ik denk dat de foto een verkeerd voorbeeld geeft,weet het wel zeker.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:52

Ik heb al de foto's die je hebt geplaatst bekeken en (sorry) ook ik ben van mening dat deze hoeven veel te lang zijn. Dat is zelfs te zien op de foto's van de zweer. Mijn hoefsmid komt elke 8 weken en tussendoor moet ik ze soms wel 2x bijwerken, dus elke 4 weken kan best normaal zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:08

Oke dan zal ik dat tegen mijn smid zeggen.Miss. is er een reden voor dat hij ze zo lang laat? ik weet het niet hoor.Maar ik zal het in ieder geval met hem bespreken.Hij kent mijn paard en weet hoe haar hoeven zijn enzo.En jullie moeten het doen via een foto,is stukken moeilijker natuurlijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:39

Stukken moeilijker , maar inmiddels al veel voorbij zien komen . En er zitten hier in dit topic mensen die er veel kennis van hebben . Die het wel zien . En als ik kijk naar het afgebroken stuk en de hoef na het breken . Is de wand te lang .