[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:18

dynamiek schreef:
Kymalin schreef:
Gaat het verder goed met Dynamiek?

Heel wisselvallig, de ene dag staat ze te polsen en de andere dag is er niks aan de hand, ze staat op haar zandstukje nu wel overdag lekker te dikkedaken met wat plakjes hooi en zo af en toe mag ze 15 minuten grazen.

Maar niet meer kreupel geweest?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:57

Van de week liep ze tijdens het rijden wel ineens kreupel 2 passen, kwam van de zachte bodem naar de harde straat daar lagen ook wat kiezels ik vermoed dat ze op een steentje getrapt had, ik kan je zeggen ik voelde me beroerd heb die nacht slecht geslapen, van als het maar niet hb weer is.....

Gaat jouw paard wel goed? ook nergens meer last van gehad? ook nooit meer kloppingen gehad?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:10

Twee passen lijkt me toeval en geen hb.

Ja, de mijne gaat goed *klopt meteen af*. Het eerste jaar na de hb stond ie af en toe ook weer met een pols maar hij is nooit meer kreupel geweest. Ik ben dr zelf ook wat rustiger onder. Het eerste anderhalf jaar bleef ik maar aan z'n kogels voelen of ie misschien toch niet pulseerde. Pffff erg vermoeiend. Maar tegenwoordig voel ik alleen nog als ik denk dattie te dik wordt ofzo, als als ie voort eerst weer in het gras is geweest. Langer dan anderhalf durf ik trouwens nog steeds niet. Voor mijn paard is volgens mij de gouden formule; regelmatig rijden, schraal houden en niet teveel wisselen met voer. Ik blijf dan ook gewoon bij de Safe and Sound en week het hooi nog steeds.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:14

@Jannepauli, jakkes niet zo'n leuk stukje om te lezen.
Wss zit mijn paard er ook aan vast om zijn alvleesklier vaker te behandelen. De vorige keer was een jaar geleden dus als we het voorlopig 1x per jaar kunnen doen ben ik al heel blij.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:21

De shet pony van de buren is hoefbevangen.
En nu doet hij er niks aan. ;(
Hoeveel zal het ongeveer gaan kosten om hem beter te maken?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:21

Laat 'm maar beginnen met de pony uit het gras te halen en met de pootjes in de modder te zetten. Hoe langer hij wacht, hoe moeizamer en duurder het herstel wordt.

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:50

met marco gaat het eigenlijk heel erg goed! op buitenritten is hij lekker actief en in de bak loopt hij ook gewoon goed. Wel moet hij even opstarten en dus wat langer instappen dan eerst maar verder draaft hij weer gewoon over de weg!
Ben er helemaal blij mee :)

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:09

Maandag is Steffi weer geweest. Zij heeft een poeder gegeven dat helpt bij chronisch bevangen paarden..de naam zal ik vanavond opschrijven. Volgens mij hot feed en het komt uit Amerika.

Het probleem is alleen dat ze het niet lekker vindt...dus ik moet het mengen..hebben jullie suggesties? Appelmoes lijkt me niet handig

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:22

Misschien met een beetje slobber?

Ben erg benieuwd naar de juiste naam van dat poeder!

("Hot feed" is vlgs amerikaanse/engelse begrippen voer dat veel energie levert, dus hoge dosis graan+olie .... ik kan me niet voorstellen dat je dat aan een HB-paard geeft)

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:35

Slobber laat ze dan staan, terwijl ze het heel lekker vind.

Ik ga het vanavond of morgen even in dit forum zetten. Het is speciaal gemaakt voor chroniscg hoefbevangen paarden en ik ook alle vertrouwen in Steffi vd Laarse

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:51

sassie76 schreef:

Als je het maandag pas gekregen hebt, zul je het misschien nog maar 1 of 2x hebben gevoerd.
Alle nieuwe smaakjes moet een paard aan wennen en na een paar keer eten ze het meestal wel.

Nu heb ik hier zelf ook zo'n muts die als ze het echt niet lust, blijft weigeren, vandaar dat ik op dat soort momenten overga op 'het spuitje'.
Bijna alle poeders kun je wel door water mengen (soms blijven schudden zodat het niet op de bodem bezinkt) en dat dan in een spuitje opzuigen en vervolgens in de mond spuiten. Water kunnen ze ook niet snel uitspuggen (mits de mond leeg is).

En anders is hier mijn 'grote truc' nog altijd een eetlepel appelazijn erbij. :D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:15

Hee hallo, ik meld me hier ook even. Ik heb een elf jarige nrps merrie. Ze staat al een tijd stil vanwege blessures en ik kan haar niet meer echt gebruiken, aldus de da. Ze staat overdag samen met een ander paard buiten op een niet te groot stuk. 's Morgens en 's avonds krijgt ze een handje brok (omdat ze anders flipt als de rest gevoerd wordt en zij niet). Om vijf uur gaan ze naar binnen en dan krijgt ze nog wat hooi. Maar ze is echt ontzettend dik. Ik was begonnen met heel rustig wat aan de hand werken, maar ze bleek ook erg last te hebben van haar rug. Daarvoor is ze nu 1 keer behandeld door een osteopaat en deze komt de 15e terug. Tot die tijd mocht ze niets doen (wel buitenstaan natuurlijk). Probleem is dus dat ze af moet vallen, ze zit tegen bevangenheid aan is me door de hoefsmid gezegd. Maar ik weet echt niet wat ik nu verder nog kan doen. Het weitje waar ze op staat is erg kaal. Ik snap niet waar ze het vandaan haalt. Ze werd altijd al erg snel dik, maar vroeger werd ze dan nog getraind, waardoor het onder controle te houden was. Iemand tips?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:28

Sowieso helemaal stoppen met de brokken. En als ze wel gewoon los mag lopen, kun je misschien ook wel gewoon een stuk gaan stappen over de weg? iedere beweging die je geeft is beweging...

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:30

Isapaardje schreef:
sassie76 schreef:

Als je het maandag pas gekregen hebt, zul je het misschien nog maar 1 of 2x hebben gevoerd.
Alle nieuwe smaakjes moet een paard aan wennen en na een paar keer eten ze het meestal wel
:D

Ik hoop dat ze er ook aan went. ;-)

Isapaardje schreef:
sassie76 schreef:

Nu heb ik hier zelf ook zo'n muts die als ze het echt niet lust, blijft weigeren, vandaar dat ik op dat soort momenten overga op 'het spuitje'.
Bijna alle poeders kun je wel door water mengen (soms blijven schudden zodat het niet op de bodem bezinkt) en dat dan in een spuitje opzuigen en vervolgens in de mond spuiten. Water kunnen ze ook niet snel uitspuggen (mits de mond leeg is).

En anders is hier mijn 'grote truc' nog altijd een eetlepel appelazijn erbij. :D

Het spuitje had ik ook al bedacht...en de appelazijn ga ik onthouden. Daar heb ik zelf nog niet aangedacht. Doe je het dan alsnog door het voer?

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:32

Hi Sifra,

Wat betreft het afvallen heb ik heeel veel baat gehad bij Dodson & Horrel leisure mix in combinatie met fibergy. En natuurlijk geen kuil maar hooi

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:00

sassie76 schreef:
Het spuitje had ik ook al bedacht...en de appelazijn ga ik onthouden. Daar heb ik zelf nog niet aangedacht. Doe je het dan alsnog door het voer?

Ligt er aan hoe smerig ze het vindt. De magnesium at ze niet, dus dat doe ik met een spuitje en wat appelazijn in haar mond. Inmiddels kan het zonder appelazijn.
Maar de Pavo Muscle Fit eet ze niet zonder een fikse eetlepel appelazijn erbij. En ja dat prutje gaat dan door haar Agrobs grashaksel met kruidenmengsel.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:12

Dank je wel voor de tip!

Ik ga straks meteen appelazijn halen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:23

Ik kreeg de volgende reactie van marstall:

Hartelijk dank voor de aanvullende informatie en de foto.
Ik ben het met u eens dat het er anders uit ziet als normaal. Het lijkt wel alsof de ingrediënten er wel inzitten, maar in de verkeerde verhouding. Heel vreemd!
Ik heb dit ook terug gekoppeld met marstall in Duitsland en zij waren het met mij eens dat dit er niet uitziet als normaal.
Natuurlijk krijgt u een nieuwe zak van ons. Ik zal met Horse Comfort overleggen hoe dit het eenvoudigst te regelen is.
Mijn excuses voor het ongemak.

Best netjes naar mijn idee... Maar weet nu nog steeds niet hoe dat nu kan gebeuren.... Maarja

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:20

Zoals beloofd, hierbij nog de naam van de kruiden.

Jing Tang Hot Hoof I.

Gelukkig gaat ze het nu wel eten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:02

Dank je Sassie!
Snel even gegoogled, zie dat het uit de Chinese Kruidenhoek komt en dat het voornamelijk gebruikt wordt als alternatieve pijnstiller. Ben benieuwd hoe het effect ervan is.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:14

Ik zal je op de hoogte houden van het effect!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:32

Nadat ik nog meer contact gehad heb met de mensen van vito is dit probleem heel erg goed opgelost. Ze zorgen er vandaag nog voor dat er weer zakken vito deze kant op komen, zodat ik optijd nog nieuw voer voor Shinouk heb. Ik ben zelf erg blij dat het allemaal zo snel geregeld is en dat ik zelf ook snel reactie heb gekregen. Het wordt wel serieus genomen wanneer er zoiets gebeurd. Voor mij betekend het dus ook niet dat ik gelijk ander voer ga halen. Want er kan altijd een foutje gemaakt worden.

Leonie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:33

Ik heb een kleine welsh pony die al een aantal jaren last heeft van erge hoefbevangenheid. Ik heb er meteen de dierenarts bijgehaald en deze heeft hem zware pijnstillers gegeven, ook de hoefsmid kapte de hoeven zo dat ze werden ontlast. (Ook zijn hoeven zijn gaan kantelen). Ik koelde de hoeven dagelijks met koud water en probeerde zover het ging met hem stukjes te lopen. Normaal kreeg hij een heel klein handje brokjes, maar ben daar meteen mee gestopt. Maar dit alles hielp niks en het werd steeds erger. Zo erg dat hij bijna alleen maar lag, niet meer zijn stal uit wou, niet de wei in wou en niet meer wilde lopen. Ik was wanhopig en wist niet meer wat ik moest doen. We stonden op het punt hem in te laten slapen, want ook de dierenarts zag geen andere oplossing. Maar ik dacht er moet toch iets zijn wat helpt.Toen ben ik op internet meer informatie gaan zoeken en ben uiteindelijk op de site http://www.hoefnatuurlijk.nl uitgekomen. Daar stond info over hoefproblemen en ook over hoefbevangenheid. Volgens hun krijgen paarden te veel calcium binnen en in te weinig magnesium. De calcium wordt dan opgenomen en als een paard daar genoeg van heeft opgenomen word de magnesium uitgeplast. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat in de voeding weiniger calcium zit en wat magnesium bij te voeren. Dat ben ik toen gaan doen en het was een wonder want binnen een week was van een ongelukkige pony die afviel van de vreselijke pijn en niet meer wou opstaan een pony geworden die bokkend door de wei gallopeerde en weer helemaal gelukkig is. De hoefsmid bekapt hem wel een keer vaker omdat de hoeven extra snel groeien en ook om ze te ontlasten (ze zijn nog steeds wel wat gekantelt), hij hoeft voor de rest geen pijnstillers of andere medicatie meer. Het magnesium- chelaat is een natuurlijk middel dus het kan geen kwaad. Sommige paarden helpt het als je het tijdelijk geeft sommige hebben een onderhoudsdosis nodig. Je kunt op de site het magnesium- chelaat bestellen en meer info vinden, je hebt potten (het is poeder) van 250 gram (€11,95), 1 kilo (€32,00) of 2 kilo (€ 65,00) bestellen. Je moet wel je voer aanpassen, dus geen brokken meer, maar bv. zemelen, grasbrokken, appel, wortelen, liksteen zonder calcium, hooi, of bepaalde muslies zonder calcium. Hier kun je de poeder dan onder voeren. Het is het proberen zeker waard! Het heeft mijn pony zijn leven gered!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:40

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

@ Leonie: Ja magnesium-chelaat is echt een wondermiddel bij sommige paarden! het heeft bij marco vorig jaar ook super geholpen maar laatst had het helaas geen effect meer.
Ik stond toen ook op het punt van wat moet ik en dan is dat toch wel een hele fijne uitkomst ;)
Ik hoop voor je dat je pony snel weer helemaal gezond is.