[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:17

Oke dan zal ik hem wat Marstall vito gaan bijgeven.
Kijken hoe het hiermee verloopt.
Dank voor je antwoord..

Edit: ik lees wel dat in Marstall Vito knoflook is verwerkt.
Zal me er nog eens over bedenken.
Anders ga ik voor Safe and Sound.

Hollyleaves

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:30

Hier bevalt bij medium werk de Leisure Mix het beste. Safe and Sound krijgt die van mij in rustperiodes. Ik merk dat hij bij werk dan iets meer baat heeft bij aanvulling en dan is de Safe and Sound net te weinig.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:15

Fijn dat je hier al ervaring mee hebt.
Ik zal eens kijken hoe hij het op de S and S doet, ik kan daarna altijd nog overstappen.
Bedank voor je reactie ;)

Quatro_antje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:10

Ik hoop dat ik ook eventjes mijn verhaal mag doen? Eerst en vooral vind ik dit een zeer handige topic, met zoveel nuttige informatie! Ook mijn paardje heeft er vanaf vorig jaar mee te maken gekregen, het begon als een eenvoudige kreupelheid, alles ging goed komen en dat was ook. 2 maanden was hij terug goed en daarna was hij weer zo stijf wou geen enkel stap zetten, 2 maand zitten sukkelen en dan was hij weer beter, deze keer was hij beter voor 3 maand en daarna weer van dat telkens is de dierenarts weer geweest, en dan na 2 maand terug was hij er weer vanaf dan heeft hij 4 maand goed gelopen en was hij genezen, maar toen kwam het terug, deze keer leek het nog erger, hij vertoonde veen pijn, zweten heel hard, neus gaten wijt open, dierenarts laten komen en ja hij had het terug, als het niet beterde terug bellen, hij kreeg pijnstillers de eerste week ging het goed zodra de pijnstillers weer op waren begon het terug van 0, soms gaat hij zelfs liggen en duurt het heel lang voor hem terug recht te krijgen, hij ziet er helemaal niet goed uit, dus deze week terug gebeld naar de dierenarts..maandag komt hij.. ik hoop dat het niet te ernstig is, maar het lijkt bijna nooit weg te gaan, zijn er nog mensen die ongeveer dezelfde ervaring hebben mee gemaakt, en hoe hebben jullie dit ervaren? Ik hoop dat ik dit in deze topic mocht zetten/vragen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:18

Wat krijgt hij te eten? Is hij op IR of cushing getest?
Zijn er foto's gemaakt?
Als het minder ging, wat is er dan gedaan? (Meteen weer pijnstillers en ontsteking remmers of niet?)

Quatro_antje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:29

Er zijn geen foto's getrokken en is niet cushing getest, heeft de dierenarts nog niets van gezegd. (Nochtans geen slechte dierenarts). Ik denk dat hij des tijd alleen pijnstillers heeft gehad, en als eten krijgt hij zemelen en wat hooi en natuurlijk water. Hij krijgt wel medicatie hij was insuline resistent. (weet de juiste benaming niet meer exact.)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:56

Ik zou zsm een cushing test laten doen.
En toch eens goed naar zijn voer gaan kijken.
Die van mij had ook terug val na verbetering en nog maals.
Ze had geen cushing maar wel insuline resistentie nu goed hooi weken en gepaste beweging en durf eindelijk te zeggen dat ze weer de goede kant op gaat.
Lijf was goed van slag dus ze krijgt nu ook speciale kruiden en homeopatische druppels voor ondersteuning.
Daarbij een goede smid en ik moet zeggen dat we nu echt weer langzaam het licht zien!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:08

Hallo iedereen!

Een tijd terug heb ik hier foto's van mijn paard geplaatst. Hij is chronisch bevangen.
Op aanraden ben ik naar Van Nassau geweest. Intussen zijn we daar al 2 keer geweest.
Hij gaat best goed nu.
Alleen hebben we 21 januari een afspraak staan... Ik heb de dag erna examen en aangezien ik van Belgie kom, zijn we toch enkele uren kwijt die ik eigenlijk niet kan missen... Daarna begint mijn stage waardoor ik ook weer niet naar NL kan rijden.
Zou het voor die ene keer kwaad kunnen om een hoefsmid hier te zoeken? Weet iemand een hoefsmid met ervaring bij hoefbevangen paarden die in de provincie Antwerpen komt?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:18

Ik zou daarvoor denk ik contact opnemen met van nassau

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:41

In overleg de afspraak verzetten?

Lijkt mij prettig om dezelfde smid te houden, dan maar ietsjes later.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:48

Ik heb 2 maanden stage en ik moet 38u per week stage lopen om te kunnen slagen. Op donderdag 'verlof' aanvragen kan dus niet waardoor de afspraak niet verzet kan worden (2 maanden extra met dezelfde ijzers is ook geen optie).
Heb gemaild om te vragen of A. De Bruijn tot in Belgie komt. Die zit vlak aan de grens dus mss heb ik die kans nog.

Als ik de mogelijkheid had, ging ik zeker naar Van Nassau, maar die mogelijkheid is er nu (helaas) niet. Het is ook niet dat mijn paard zo moeilijk is, dat hij een heel kunstwerk onder zn voeten heeft dus een goeie hoefsmid moet dat ook wel kunnen (alleen ken ik niet veel smeden in Belgie).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:04

Begrijp het, hopelijk kan dhr. De Bruijn iets voor jullie betekenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:35

Geheel onverwacht is vandaag mijn merrie hoefbevangen komen te staan. Of nuja, heeft de dierenarts die diagnose gesteld. Het vreemde is dat we niet begrijpen hoe dit kan. Ze was vroeger te dik, maar staat op een dieet van onbeperkt stro, aangevuld met 2 uur weidegang met graasmasker of 2 plakjes hooi. We zijn er gelukkig redelijk op tijd bij, maar ik weet gewoon even niet hoe nu verder. De dierenarts wil testen op insulineresistentie en op cushing. Dat laatste ben ik wel voor, maar als ze echt IR zou zijn zou ik qua verzorging toch niks anders kunnen doen dan ik nu al doe, lijkt me. Dus ik weet niet of ik daar het arme dier een nacht nuchter voor ga houden, voor die test.

Zelf zit ik eigenlijk ook nog aan bloedvervetting te denken. Ze had 2 dagen ervoor een intensieve buitenrit gemaakt en de dag dat ze voor het eerst kreupel stond had ik intensief dressuur gereden. Ze is sowieso enorm afgevallen de afgelopen maand. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Of hebben er hier wel eens mensen ontdekt dat het cushing was doordat er HB optrad?

Ik moet 't sowieso even kwijt, was juist zo blij dat ze eindelijk een gezond gewicht heeft, juist om dit soort ellende te vermijden, en dan overkomt het je toch. ;(

P.s. ze heeft al medicatie en ik houd haar hoefschoenen momenteel 24/7 om voor meer comfort. Ook geen gras meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:45

Toch is het wel slim om als je dan toch op cushing gaat testen, ook gelijk IR mee te nemen. En nuchter voor de IR test, betekent geen krachtvoer. Ze mogen wel hooi krijgen. Lees anders even het centrale topic cushing/PPID deel 2 door Gypsy. Daar staat ook een hoop over de samenhang van cushing/ir/hb in....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:50

Het kan ook mechanische hoefbevangenheid zijn door overbelasting

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:50

Mijn shetlander was al een hele poos niet meer hoefbevangen geweest, we letten extreem goed op wat ze eet.
Bij haar merkte ik wel dat ze ongelooflijk hengstig was, zo erg was ze nog nooit hengstig geweest. Ik denk dat er bij haar daardoor iets verkeerd is gegaan met haar hormoonregeling

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:54

ohjajoh6 schreef:
Toch is het wel slim om als je dan toch op cushing gaat testen, ook gelijk IR mee te nemen. En nuchter voor de IR test, betekent geen krachtvoer. Ze mogen wel hooi krijgen. Lees anders even het centrale topic cushing/PPID deel 2 door Gypsy. Daar staat ook een hoop over de samenhang van cushing/ir/hb in....

Klopt allemaal gipsy, en niet te snel wanhopen, eerst de uitslagen van de testen afwachten, succes!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:56

Ah ok, dat valt dan wel mee.

Maar voor zover ik weet is er geen medicatie voor IR toch? Ik weet niet of 't zin heeft om te testen als ik toch niks in mijn voerbeleid zou veranderen. Minder voeren kan echt niet, ik moet als dit over is juist weer op gaan bouwen naar meer hooi anders word ze straks te mager.

Ik ga me eens even inlezen, pff wat een gedoe.

@janouk: Kan ik me ook niet wat bij voorstellen, de trainingen waren intensief, maar an sich doen we dat wel vaker.

@gerlindie: Oh wat typisch! Nee juist helemaal niks van gemerkt zoiets...

Ik ben wel blij dat ze zichtbaar opknapte na de pijnstiller...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:58

Voor IR is duur beweging goed. Naast een schraal dieet natuurlijk.
Ik heb ook een ex-bevangen pony die op cushing en IR getest is. Ik was overtuigd van cushing, VA van IR, ik had gelijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:34

Zo'n wedje ga ik ook eens leggen, rondje van de zaak als ik gelijk heb zou ik zeggen. :P

Ik begrijp ergens wel dat de DA aan IR denkt omdat er weinig andere verklaringen zijn, maar ze staat al op een IR proof dieet, dus mij lijkt cushing dan nog waarschijnlijker. Of een combi. Maar bij een energiek paard van 11 dat geen enkel ander symptoom vertoond? Dat nooit iets mankeert, altijd kerngezond? :o?

Misschien anders toch maar zsm op cushing testen zodat ik zekerheid heb, IR kan dan later altijd nog.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:15

Ik voerde mijn merrie ook erg schraal en die is bevangen geraakt door een eiwittekort. Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Heeft de DA bloed afgenomen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:50

Nee serieus? Denk je 't goed te doen... Bloedonderzoek gelooft da niet zo in, is een momentopname volgens hem. Ik weet nu zelf niet zo goed wat wijsheid is. Ik ga het even laten bezinken allemaal. Dankjulliewel :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:01

Mijn merrie werd verdacht van bevangenheid. Rondom.
Aan 4 hoeven digitale pols, flink pijn en sterk ontlasten.
Blijkt achteraf mechanisch bevangen geweest te zijn, de zool was toch overbelast. Terwijl ik de training heel bedachtzaam had opgebouwd en ze ook nog hoefschoenen had.
Paard op ijzers gezet (jammer, maar dogmatisch denken hielp me ook niet verder) en paard is weer blij.
Hoeven vertonen een jaar later geen enkel teken van bevangenheid, is dus echt mechanisch geweest.
Neem dit eens in overweging.

Ps: hoe is haar mest, waarmee vul je haar schrale dieet aan?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:43

Gypsy schreef:
Nee serieus? Denk je 't goed te doen... Bloedonderzoek gelooft da niet zo in, is een momentopname volgens hem. Ik weet nu zelf niet zo goed wat wijsheid is. Ik ga het even laten bezinken allemaal. Dankjulliewel :o

Ja, serieus := Ik zou toch een bloedonderzoek starten, ookal vind jouw DA dat een momentopname. Er is zoveel uit af te lezen. Mijn DA prikt standaard bij hoefbevangenheid, om de lever en eiwitten te checken. Vorige keer (mei 2015) had ze een slecht werkende lever door leverbot wat de HB veroorzaakte, lever werkte nu prima volgens bloedonderzoek en geen leverbot meer, maar eiwitten veel te laag waardoor ze haar spieren aan het afbreken was met alle gevolgen van dien..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:27

Ik zit nu ook vooral in dubio, meer of minder hooi gaan voeren.

Ik kan me nu, met jullie verhalen, goed voorstellen dat te weinig hooi hier de oorzaak van was. 2 plakjes voor een paard van 500 kg is natuurlijk niet veel. Zijn jullie tijdens de hoefbevangenheid dan meer hooi gaan voeren? Omdat je normaal natuurlijk heel schraal gaat voeren.

Als het cushing is, is meer gaan voeren nu denk ik niet verstandig? Hoewel ik me echt niet kan voorstellen dat dat het is, paard is zo fit als een hoentje en mankeert niks.

Mest ziet er normaal en mooi uit. Als toevoeging balancer en lijnzaadolie, volgens advies da 2x daags 20 ml. Ninx echt waar? De zool is wel dun, hangt ook laag.... De DA dacht eerder aan mechanisch dan cushing maar als ik jou zo hoor. Terwijl we toch niet meer over straat hebben gereden dan normaal. Ja ze loopt in de paddock meer op de stenen, maar daarom heb ik de buitenritten wat geminderd. Die laatste was met de trailer naar 't bos, dus geen asfalt.

Als de klap op de vuurpijl heb ik nu ook nog een dampige pony. Die kreeg vooral stro en gras maar de dagen dat de wei te nat was kreeg ze hooi, en dan hoorde ik haar af en toe kuchen en zwaar ademen. Wou eigenlijk eerst nog eens proberen haar op geweekt hooi te zetten omdat ik dacht dat 't misschien te stoffig was, maar nu de DA er toch voor Modena was heb ik haar meteen laten kijken. Ik had de avond ervoor uit medelijden wat meer hooi dan normaal gevoerd dus de symptomen waren duidelijk. Dus die heeft nu kuil, geweekt hooi en medicijnen. En de dames moeten dus even gescheiden staan.
Zo heb je 2 kerngezonde paarden en zo run je een ziekenboog. Kuch, hink hink, kuch, gaat het hier nu.