Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:35

Wat fijn dat de echo goed was! Stapje terug voor de zekerheid is inderdaad wel slim.

Mijn pony gaat eind van de maand verhuizen maar zijn pensioen plekje, 24/7 buiten. De was het beste volgens mijn da. Ik hoop echt dat dit gaat helpen. De ellende begon met het op stal staan.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:04

mariekerocky schreef:
Allemaal bedankt voor het duimen, het heeft geholpen! Zijn pees is op de echo nog steeds perfect, de DA snapte ook niet hoe het warm en toch ook wel iets dikker kon zijn. Een andere oorzaak konden we ook niet vinden, maar dat had ik opzich ook niet verwacht omdat het echt de plek van de blessure was waar het warm is. Daarom gaan we nu even stappen en koelen. We gaan van 40 minuten draven en galopperen terug naar 20 minuten en dan gaan we dat weer verder opbouwen. Dan zou zijn been wel goed moeten blijven, als het dan weer warm wordt gaan we toch kijken of het niet ergens anders vandaan komt. Ik ben in ieder geval heel erg opgelucht :j

Wij hebben dit ook gehad. Schrok me rot maar op de echo was niets te zien. Was uiteindelijk denk ik een combi van plotseling warmer weer plus veel hooi/kuil wat hij niet goed kon verwerken. Zoekt dan blijkbaar toch de zwakkere plekken op.
Na een tijdje werd het vanzelf gewoon weer super strak en dun. Ik heb wel even rustiger aan gedaan met opbouwen ook. Inmiddels kan hij super gek doen zonder dat het warm of dik wordt.
Hopelijk gaat het snel beter. Sterkte!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:59

Even aangekeken met de pees en de warmte. Denk toch dat het komt van het veranderende weer, het feit dat ze hengstig is en de modderige paddock waar ze in heeft gestaan.
Been is nu weer kalm een koud.

@finnens fijn dat je een plek hebt waar je pony heen kan. Ik ben ervan overtuigd dat boxrust slecht is voor een paard/pony

@mariekerocky wat fijn dat er niets ernstigs te zien was op de echo.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:06

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:56

Hoe gaat het hier met alle paarden?

Ik zit zelf wat in twijfel. Die van mij is in november voor het laatst gescand nadat zes weken ervoor de diagnose was gesteld.. Eind november mochten we weer opbouwen, maar door het winterse weer hebben we af en toe wat stapritjes gedaan, maar zijn eigenlijk pas sinds eind januari weer aan het opbouwen.. Nou ja, opbouwen vind ik lastig. Door het weer en doordeweeks niet kunnen rijden, deden we wat ritjes in de weekenden. Veel stap en af en toe wat draf. Nu sinds een paar weken zijn we eigenlijk wel weer meer aan het doen en kan je het toch serieus wel weer training noemen..

Nu ben ik dus sterk in twijfel.. Het is alweer zo'n tijd terug, moet ik nog voor de zekerheid een keer een scan laten doen? Of heeft het nu zolang de tijd gehad en zou het goed moeten zijn?

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:28

Loopt je paard goed en blijft het been slank en koel?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:49

sanne_xxxx schreef:
Loopt je paard goed en blijft het been slank en koel?

Het been is eigenlijk nooit echt dik geweest..

Verder loopt ze prima, niks aan te merken. Vandaar mijn twijfels dus..

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:10

Ik snap dat het lastig is! Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, alleen liep mijn paard wel kreupel... Toch nog een scan laten doen en alles bleek goed te zijn. Na de scan was ze ook spontaan niet kreupel meer :+ Ben achteraf blij dat ik het heb laten doen, better safe than sorry. Als je twijfelt zou ik nog een scan laten maken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:32

Hier dezelfde twijfel gehad, 16 december de scan gehad en eigenlijk niet heel veel gedaan. Toch wel wat opbouw gedaan tussen januari en februari/maart. Ik was echt heel onzeker, maar ben toch gaan scannen en wat bleek het gaat zo goed dat we aan het galopperen toe zijn.

3 maart gescand en inmiddels al lekker aan de galop gewerkt en het eerste buitenritje over het asfalt gemaakt. Na het werk is het been wel weer meer warm, maar dat is de dag erna alweer over.
Dit was voor het scannen niet altijd zo en daarom twijfelde ik nog even, maar de laatste week voor het scannen leek het goed op te knappen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:54

Ja misschien dat ik het voor mijn gevoel toch nog even wil doen.. Al nemen wij de galop ook alweer mee en over het asfalt moesten wij juist veel stappen, dus dat doen we nog steeds.
Probeer nog wel steeds zoveel mogelijk naar buiten te gaan, rechte lijnen en harde zandpaden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:59

Hier gaat ook alles nog steeds goed gelukkig! :))

Twijfels ja die heb ik destijds ook vele gehad, bij twijfel is scannen heb ik mezelf altijd voorgenomen! :) das toch een heel stuk fijner als je het gevoel los kan laten dan dat je continu blijft twijfelen

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:09

Ik scan ook als ik zelf twijfel.
Mijn paard was ineens licht onregelmatig vorige week nadat het al een jaar geleden is en hij al die tijd goed heeft gelopen. Hij was diezelfde dag wel naar de smid geweest.
Toevallig staat hij op de kliniek dus ook voor mijn gemoedsrust maar meteen gescand. De arts zei dat je wel ziet dat er wat gezeten heeft maar gelukkig geen nieuw letsel! Wat een opluchting om dat te horen!

Dus waarschijnlijk toch wat gevoelig van de smid (wat wel weer net een andere druk op de pees kan geven) of een kneuzing van de zool (is ook een stukje beschadigd).. maar gewoon even rust. Met een hele andere gedachte dan wanneer ik het niet had geweten en er mogelijk weer een gat in had gezeten!
Ik merkte wel dat ik steeds minder ongerust werd over het been. Alleen geeft zoiets wel weer even een deuk in het vertrouwen. Maar goed, we zullen zien hoe lang ik hierna gerust blijf.. ook afhankelijk van hoe hij loopt natuurlijk.
Succes!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:39

Bij ons gaat het ook voorruit! Mevrouw staat al een week of 5 op de kliniek en gaat met mega sprongen voorruit. De PRP doet zijn werk! Nu rustig opbouwen met stappen en kijken hoe de pees het aankan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:05

Top dat is fijn om te horen! :D

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:20

Hallo allemaal, helaas moet ik mij hier ook melden.
Vandaag te horen gekregen dat mijn paard een peesblessure heeft aan het achterbeen. Aanhechting vd diepe buiger is gerafeld en er zit een gaatje in. Nu zou hij minimaal 3 maanden boxrust moeten met 2x pd 10 min stappen. Echter willen wij hem het liefst op de wei gooien omdat hij ook al artrose in de hals en SI gewricht heeft. Dierenarts zei dat dat ook kon maar dat het herstel dan langer zal duren, wat ons niet uitmaakt. Rust is beter voor het been waarschijnlijk maar funest voor de rest van zn lichaam. Hij wordt dit jaar 18 en we hebben geen haast met revalideren. We willen vooral dat hij gelukkig en zo pijnvrij mogelijk is. Wat zouden jullie doen? Hem toch binnenhouden ten koste van de rest van zn lichaam of ook gewoon lekker de wei op doen en na een half jaar maar verder kijken. Wij vinden het erg moeilijk

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:43

Tegen mij is ook gezegd dat het herstel langer zou duren als ik mijn paard op de wei of paddock zou zetten, maar daar heb ik niks van gemerkt. Die van mij wordt 16 dit jaar en die gedraagt zich absoluut niet op de wei en in de paddock en toch zijn we na 2 scan's al aan galopperen toe.
Die van mij had wel een blessure aan het checkligament dus dat is misschien net anders in herstel.
Zodra het een beetje kon zijn we ook lange teugelwerk gaan doen en daar heb ik nu met opbouwen veel profijt van omdat ze wel een deel van de bespiering heeft behouden en toch het idee had dat ze wat mocht doen.

Als je het aan mij vraagt zou ik hem lekker het land op doen en niet te veel aan de routine veranderen. Veel blijven koelen en stappen en geduld dan komt het helemaal goed.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:18

Vooral omdat je paard ook artrose heeft zou ik er toch voor kiezen hem op het land te zetten. Want zoals je al zegt zal stalrust voor de artrose helemaal niet bevorderlijk zijn..

Mijn paard heeft ook een peesblessure (chronisch) en het advies was om hem op het land te gooien en na een half jaar eens te kijken hoe het gaat. Is nog erg wisselend, hij gaat niet met sprongen vooruit. Maar box rust doe ik hem niet aan, wordt die ongelukkig van. Volgens de da was dat ook niet beter in mijn geval.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:48

Toch fijn om te horen dat jullie hetzelfde zouden doen. Kan het ook gewoon niet over mn hart verkrijgen dat alles dalijk in de wei staat en hij alleen op stal. Hij weet dan dondersgoed waar die andere zijn. Hij is ook zo gelukkig op de wei.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:18

Ik raad stalrust in jouw situatie ook af.. Ik heb een merrie met een tussenpees blessure (aanhechting kogelgewricht gerafeld) die van mei t/m september op stal heeft gestaan. Helaas heeft dit niks opgeleverd. Ook al waren de foto's (die direct uitgebreid zijn gemaakt want ik dacht eigenlijk dat ze artrose zou hebben) helemaal netjes, denkt de dierenarts toch dat ze een beschadiging heeft in het kraakbeen van haar kogelgewricht. De stalrust heeft het in dat opzicht dus waarschijnlijk enkel erger gemaakt. Ze staat nu 6 maand buiten en lijkt stiekem toch op te knappen. Haar draf verbeterd iig. Voorlopig stappen we een paar keer per week onder het zadel en mag ze verder lekker in het land staan. Ik heb haar in oktober laten dekken en in september verwacht ze haar eerste veulen. Qua periode niet ideaal maar ook in de winter is hier buiten ruimte zat!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:22

Ik zou ook weidegang doen. Heb met een pees ontsteking eerst boxrust geprobeerd. Hij werd er knettergek van en resulteerde in een gat erin. Alleen maar erger dus. Toen een half jaar dag en nacht de weide op en de pees is er hartstikke mooi van genezen, terwijl hij echt niet altijd even rustig was. Ook veel soepeler geworden in de rest van zijn lijf.
Ik zou in zo'n situatie (en vele andere) dus echt nooit weer voor boxrust kiezen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:38

Ik hoop dat jullie ook wat tips voor mij hebben
Hier 22 jarige haflinger die 3 weken geleden ineens stokkreupel in de paddock stond .
Dus gelijk DA laten komen en vermoedelijk hoefzweer en daar voor behandeld maar na week toch geen hoefzweer
Maar ineens dikke kogel en pees dus echo gemaakt en zijn tussenpees is erg beschadigd ( is zijn voorbeen )
Nu moet hij 6 weken op stal blijven en alleen eruit om af te spoelen daarna weer echo en dan pas stapprogramma .
Nu vraagje ...kregen die van jullie nog medicijnen un due perioden ?
En heeft iemand ervaring met lasertherapie ? Of met ice fibe boots ?
Ik heb altijd gezegd dat die van mij niet op stalrust gaat maar nu staat hij toch op stal en daar heb ik denk meer last dan mijn hafje

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:52

Mijn voorkeur bij een 22 jarige zou zijn lekker het land op en daar lekker blijven lopen, als je geen haast hebt lekker een halfjaar laten lopen en dan weer een keer kijken.

Mijn paard heeft 5 dagen metacam gehad en daarna ben ik zelf met kruiden(peescompositum), olie (omega 3 is ontstekingsremmend) en glucosamine chondroitine msm (in de vorm van groenlipmossel extract). Ook heb ik lasertherapie gedaan en dit heeft het proces wel versneld en het littekenweefsel minder dik gemaakt.

Verder heb ik gebruik gemaakt van stalbeschermers van BoT. Die van mij stond overdag op de wei/paddock en 's nachts op stal. In de nacht kreeg ze dan de stalbeschermers om van BoT.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:05

maresie schreef:
Ik hoop dat jullie ook wat tips voor mij hebben
Hier 22 jarige haflinger die 3 weken geleden ineens stokkreupel in de paddock stond .
Dus gelijk DA laten komen en vermoedelijk hoefzweer en daar voor behandeld maar na week toch geen hoefzweer
Maar ineens dikke kogel en pees dus echo gemaakt en zijn tussenpees is erg beschadigd ( is zijn voorbeen )
Nu moet hij 6 weken op stal blijven en alleen eruit om af te spoelen daarna weer echo en dan pas stapprogramma .
Nu vraagje ...kregen die van jullie nog medicijnen un due perioden ?
En heeft iemand ervaring met lasertherapie ? Of met ice fibe boots ?
Ik heb altijd gezegd dat die van mij niet op stalrust gaat maar nu staat hij toch op stal en daar heb ik denk meer last dan mijn hafje

Helaas slechte ervaring met tussenpees blessure. Ervaring staat uitgebreid hier beschreven. Mijn merrie heeft van mei tm september op stal gestaan, met twee keer daags stappen.
Waar zit de blessure precies? Aanhechting of niet?

Brighteyes85 door wie heb jij lasertherapie laten doen?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:31

De blessuren zit in het midden.... dus bij knie en koot zie je duidelijk witte lijn van pees en tussen in word het donkerder en zie je ook dat er vocht zit / bloeduitstorting

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:33

brighteyes85 schreef:
Mijn voorkeur bij een 22 jarige zou zijn lekker het land op en daar lekker blijven lopen, als je geen haast hebt lekker een halfjaar laten lopen en dan weer een keer kijken.

Mijn paard heeft 5 dagen metacam gehad en daarna ben ik zelf met kruiden(peescompositum), olie (omega 3 is ontstekingsremmend) en glucosamine chondroitine msm (in de vorm van groenlipmossel extract). Ook heb ik lasertherapie gedaan en dit heeft het proces wel versneld en het littekenweefsel minder dik gemaakt.

Verder heb ik gebruik gemaakt van stalbeschermers van BoT. Die van mij stond overdag op de wei/paddock en 's nachts op stal. In de nacht kreeg ze dan de stalbeschermers om van BoT.

Bedankt voor je tips
Hij is nu nog te kreupel om op het land te zetten