[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:43

Dubbeldun, die ebaylink is inderdaad heel erg goedkoop! Die 20kg komt in een zak zeker ? Mmm, ik heb altijd liever een emmer :) Maar dat blijkt blijkbaar niet meer te bestaan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:47

DubbelDun schreef:
Ik wilde even melden dat mijn 20 kg zak F4F binnen is.
21/3 betaald en 24/3 ontvangen
Batch is van feb'11 en goed tot mrt'13.
Dus doe er je voordeel mee :D

wat betaalde jij?
Ik via Engeland 106 euro voor 20 kilo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:28

@geerke: Ik was in totaal 101 euro en en paar cent kwijt :)
@liene: dan gooi je het uit de zak toch over in een emmer ?? :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:11

Jep, Dubbeldun je hebt gelijk! Maar de ordefreak in mij wil graag een emmer van het merk zelf, zodat ik het nooit verwissel haha! Ik ga denk ik ook bij die ebayverkoper bestellen, dat is zeker het goedkoopste dat ik hier al heb gevonden :)

Ik heb trouwens wat hulp nodig bij het bepalen van de voeding van mijn paard:
Het is nu bijna 3 maanden geleden dat hij HB werd, hij heeft nog steeds pijn en krijgt nog pijnstiller maar al bij al gaat het redelijk. Hij is alert, eet en drinkt goed, plast en mest goed, dus geen reden om te paniekeren.

Op de moment krijgt hij F4F, de hoeveelheid die hij mag gewogen met een meetlintje. Hij krijgt dit gemengd onder gehaksel hooi, omdat hij die brokjes anders in 4 seconden op heeft. En ik vind dat nooit echt super voor de vertering of zo :D Ik giet hier over een beetje kamille thee, om het hooi en de brokjes te doen plakken. Anders vallen ze veel te snel uit zijn mond! Hij eet nogal bruut en onvoorzichtig en anders vind ik het een beetje zonde van het geld.

Maar op de moment is hij op het randje mager/goed (hoe minder gewicht op de hoeven hoe beter denk ik). Hij krijgt goed hooi, maar zijn spieren beginnen achteruit te gaan. Logisch natuurlijk, maar ik vroeg me af of dit wat vermeden kan worden. Ik doe meestal elke dag even nekstretchoefeningen die ik er voor ook al deed :D Ik weet niet of ik het kan volhouden om altijd thee mee te nemen, dus zoek eigenlijk een nieuw 'plakmiddel' voor de F4F en het hooi.

Zou hij meer eiwitten (spieren) of iets anders nodig hebben ? Of meer vetten ?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:20

Hier staat ook zo'n product, en ik moet eerlijk zeggen, tegen het spier verval kan je volgens mij niets doen. Zowel, dan hoor ik het graag :)

Het te mager worden, ben ik tegen gegaan met subli omega, wat dus eigenlijk teveel suikers bevat. maar ze werd er niet ziek van. Zekere voor onzekere geef ik nu Marstall Vito, en geen subli meer. Ze valt overigens niet terug.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:38

Heeft iemand die link van de ebay? Ik kijk er denk ik gruwelijk overheen maar kon hem niet terugvinden.

Daarstraks even een plosaanvalletje gehad. Grietje lag helemaal gestrekt en leek van de wereld te zijn. Normaal horen ze me al aankomen als ik de poort thuis open doe, maar nu bleef ze heel eng liggen. Totdat Amber heen hard hinnikte, toen stond ze binnen 4 tellen overeind :D Lag ze gewoon lekker te slapen in de zon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:37

@COPJK: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... ize%0920KG
Die truc heeft mijn andere merrie ook eens uitgehaald. Zelfs toen ik al 3x - in toenemende paniek- haar naam geroepen had en ondertussen er naast stond kon er met moeite een oog geopend worden.

@liene: wandel je er mee ??
Misschien wat olie bijgeven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:41

ik schrik ook steeds als ik lester zie liggen, tewijl nu alle paarden veel in het zonnetje liggen, dus dan moet ik heel hard tegen mezelf zeggen dat ik niet zo stom moet doen :+
ik heb subli gemaild met de vraag hoeveel melasse/suiker er in hun produkten zit omdat ik dat niet op hun site terug kon vinden.
ik kreeg een mailtje terug met dat er max 6% melasse in hun produkten zit (is dit veel?), en een aanbod om een voeradvies te geven als ik ze wat gegevens gaf, dus die heb ik maar gegeven, ben benieuwd wat er uit komt.
hoe denken jullie eigenlijk over wortels? ik weet er zit veel suiker in maar ik had ooit iets gelezen over dat dat goede suikers zijn?
lester is idd ook heel slank, ik heb het idee dat dit grotendeels komt door ik zo oplet ivm suiker.

@ paars die 3 maanden is zeker met een 20kg zak?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:16

Het gaat niet alleen om de melasse, maar ook andere suikers en zetmeel, ze zouden je dus het totaal moeten geven.
Ik geef geen wortels uit voorzorg. (En laat ik nou net m'n man betrappen, die nooit iets met de paarden doet, met een paar GEKOOKTE worteltjes richting stal)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:26

zetmeel is 182g per kg.
je man bedoeld het iig lief :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:30

Nee, ik stap niet met hem. Hij wil liever niet, en dan heeft hij er weinig aan om hem in gang te trekken denk ik :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:30

@ barbar: Dan is zetmeel dus al 18%, voor bevangengevoeligen zou je het best onder de 10% zetmeel en suiker kunnen blijven. Het Marstall wat hierboven genoemd wordt voer ik ook, totaal onder de 10, dacht iets van 6

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:50

barbar schreef:
@ paars die 3 maanden is zeker met een 20kg zak?
Yep. Had de eerste keer een emmer besteld, en vul nu vanuit de grote zak het emmertje. Dat emmertje doet het al een hele tijd ;-) .

@Liene, dat spieren opeten kan ook komen door "doorslaan" wat betreft het dieet. Hoeveel hooi geef je (ik bedoel; zit je qua droge stof gehalte op 1, 1 1/2 of 2% van zijn lichaamsgewicht)?

@Mysa: _O- gekookte worteltjes! Heb beeld :+ . Lief bedoeld ja, maar toch _-:( :+ .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:58

Spekkie en zijn mams in zomer 2008 http://www.youtube.com/watch?v=8hAwaBKWSV8
Hij is toen in juni 2009 bevangen geraakt en op dieet gegaan;
Winter 2009 was hij al een stúk slanker: http://www.youtube.com/watch?v=nTAKkECMHPo
Slankie voorjaar 2010, komt aardig overeen met Vash nu http://www.youtube.com/watch?v=ccj-wO2jPMM

even voor de goede orde: hij is voorjaar 2010 voor 10 minuten met de groep de wei in gegaan. Dat was de eerste keer dat ze de wei ingingen en ik vond het sneu hem on de paddock achter te laten. Toen het rennen afgelopen was heb ik hem weer mee terug genomen...en hij was toen NOT amused :=

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:13

Paars, wat een leuk paard zeg! Train je hem nu ook weer (sorry als ik het gemist heb)?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:21

@Paars, een beauty is die Vash!! Wat mooi om te zien!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:56

Dank!! Trainen doen we niet....we bereiden ons mentaal voor..... Ga wel weer met hem aan de slag, ruuustig opbouwen, er zitten nog niet veel km's op zijn teller ;-) .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 01:01

Zo zeg, wat is die opgeknapt! Met recht een knap paard!
Ik zie ribbetjes in de buiging, perfect gedaan hoor!

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:53

Hallo mensen,

Ik heb even een vraagje, heeft iemand ( of meerdere ) hier ervaring met het gebruik van:

NAF Laminaze 5 Star

Ik kwam het tegen op de site van de paardendrogist en was benieuwd naar jullie ervaringen en of meningen.

Mijn pony heeft al meerdere malen tegen hb aangezeten, gelukkig nog niet echt zwaar bevangen geweest, maar ik moet altijd erg opletten.

Ben benieuwd!

Groetjes
Bianca

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:54

Lekker paard, beweegt ook mooi!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:58

BiancaLesley schreef:
Hallo mensen,

Ik heb even een vraagje, heeft iemand ( of meerdere ) hier ervaring met het gebruik van:

NAF Laminaze 5 Star

Ik kwam het tegen op de site van de paardendrogist en was benieuwd naar jullie ervaringen en of meningen.

Mijn pony heeft al meerdere malen tegen hb aangezeten, gelukkig nog niet echt zwaar bevangen geweest, maar ik moet altijd erg opletten.

Ben benieuwd!

Groetjes
Bianca

Ik heb volgens mij de oude versie daarvan gehad. Mijn mening is dat het allemaal leuk klinkt maar dat het gewoon tijd nodig heeft. Ik heb verschillende poeders gebruikt, maar niks werkt beter dan beweging zodra dat kan en een goed dieet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:31

Update Image; zo'n paar dagen zonder ijzer heeft de hoef van Image geen goed gedaan. Inmiddels zit het ijzer er weer onder, maar ze is behoorlijk gevoelig op haar hoef ;( Zo sneu voor haar.
Twijfel erg tussen wel of geen pijnstillers; het is behoorlijk gevoelig en ik zie haar het liefst zonder pijn. Maar ik ben bang dat ze zich dan overneemt, vooral omdat ze zo fit en vrolijk is.
Twijfel twijfel

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:37

Hoelang zit het er weer onder? Duurde bij mijn paard 3 dagen voor verbetering, en toch een week voor ze normaal liep.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 13:08

Poe, da's balen.. toch zou ik, als het niet al te erg is, geen pijnstiller geven, maar even aanzien.
Je weet anders maar nooit of ze nog een keer aan de rodeo-kletter gaat als ze geen pijn voelt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:47

DubbelDun schreef:
@geerke: Ik was in totaal 101 euro en en paar cent kwijt :)
wow!!! Da's snel en goeiekoop!