Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:44

Superliesje en Shinedown: graag gedaan. Er staan gelukkig heel veel filmpjes op Joetjoep... allemaal leerzaam.
Shinedown: ik noem dat 'vierkante' pootjes ;-)) Het toongedeelte is door de harde ondergrond wat meer gesleten als de rest, dus de hoefwand is daar ter plaatse wat dunner.
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor... Ik zou die mooie rasp mooi accepteren vna je vader!
En vraag het aan je smid, hoe het precies moet... of kijk op Joetjoep, zo moeilijk is het allemaal niet.
Succes!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:06

quibje schreef:
foto's zijn met mobiel gemaakt vrijdag was er nog niks te zien
dit was zaterdag
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

en dit was zondag, dat grote losse stuk is er daarna afgegaan
[ Afbeelding ]

smid is al geweest, hij had dit nog nooit gezien
ik heb flink gegoogeld en kwam uit op een losse wand, maar zijn er hier die daar ervaring mee hebben?

het zijn zijn achterhoeven en het is geen losse wand, want er zat nog hoefwand voor de witte lijn

rare is dus dat tot zaterdag zijn hoeven er goed uitzagen en er niks aan de hand leek te zijn

Lijkt het niet hierop?
filmpje kwam ik tegen op joetoep
http://www.youtube.com/watch?v=eD_oaSHUp7c

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:27

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:37

Nou inderdaad Nombrado, lijkt er wel op.
Dit is echter een aangeboren afwijking bij Connemara's, waarbij er te weinig 'tussenhoorn' (de lijm die de verschillende onderdelen van de wand bij elkaar houdt) aanwezig is, aangemaakt wordt.
De hoeven missen elasticiteit en vetten. De bovenste, verhoornde laag laat dan los.

Ammoniak en andere stoffen van buitenaf (denk aan bijvoorbeeld strooizout), maar ook koude droogt trouwens heel erg uit, zat ik later nog te denken (daar hoef ik alleen maar voor naar mijn handen te kijken momenteel) ( |( )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:04

Moet je even naar de body shop Spike, gaat niks boven die henna handcreme. Zou het ook voor paarden werken? :P

Ben stiekum heel erg blij met de degelijke hoefjes van mijn dikkie. Niks raars aan te zien, al zou ik willen. Strooizout ben ik ook niet blij mee maar hij kan ook gewoon op de wei in de sneeuw gaan staan (en doet dat ook) Dan gaat 't zout er weer af.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:09

Ik sta serieus op het punt om een pot Glue-U uit de schuur te pakken. Haha!
Bij ons staan ze ook in de wei in de sneeuw overdag, fijn dat het gaat dooien want ze kunnen hun energie niet kwijt nu (lees: bokkend de stal in gaan 's avonds :+ ).
ZJ schreef nog iets over vellerige stralen, kan ook door de sneeuw komen hè.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:14

Vandaag voor het eerst sinds een week of twee weer es z'n voeten opgetild en inderdaad wel ietsjes vellerig. Hij kan dag en nacht op de wei/sneeuw, doet dat eigenlijk ook. Staat 'ie daar in z'n eentje terwijl een paar meter verderop de driegangers op het bestrate plaatsje rond de hooibakken hangen. Gras is ook veel lekkerder :j

Ben nu wel benieuwd of dat spul van jou ook voor mensen werkt. Misschien krijg je d'r wel wáánzinnig mooie nagels van :P

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:15

mmm, dat filmpje heeft idd wel wat foto's die er veel op lijken, ik hoop dat het bij de mijne een eenmalig iets is en dat dit niet vaker gaat voorkomen
jammer dat ik idd niet weet wat de precieze oorzaak bij hem is geweest, zijn toch een aantal dingen die zouden kunnen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:31

SpikyBlue schreef:
Nou inderdaad Nombrado, lijkt er wel op.
Dit is echter een aangeboren afwijking bij Connemara's, waarbij er te weinig 'tussenhoorn' (de lijm die de verschillende onderdelen van de wand bij elkaar houdt) aanwezig is, aangemaakt wordt.
De hoeven missen elasticiteit en vetten. De bovenste, verhoornde laag laat dan los.

Ammoniak en andere stoffen van buitenaf (denk aan bijvoorbeeld strooizout), maar ook koude droogt trouwens heel erg uit, zat ik later nog te denken (daar hoef ik alleen maar voor naar mijn handen te kijken momenteel) ( |( )

Zouden paarden ook last kunnen krijgen van wintervoeten, zoals de mens winterhanden heeft?
Die hoeven van 1 van mijn paarden zijn gortdroog. de kroonranden ook (maar ze brokkelen niet)
net weer even met hem door de sneeuw gelopen, goed diep erdoor, maar of dit er nu beter van wordt weet ik niet
zelf heb ik nu ook van die koude vingertopjes als ik buiten bezig ben. Vingers gaan gewoon zeer doen.
Waar kan ik zijn kroonranden het beste mee behandelen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:55

Sb. Die stralen die vellen . Dacht ook al van de sneeuw .
Momenteel verbrassen ze nogal wat hooi , normaal ruim ik dat op
Maar laat het nu liggen . Kunnen ze droog staan en moet eerdaags toch mn land verlaten . Wordt geploegd door de nieuwe eigenaar dus hoef echt geen mooie gladde weide achter te laten ...
Moet ik eigenlijk wat doen aan die vel stralen ...
Had het idee van niet .

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:27

Heey allemaal!

Ik heb een vraagje mijn paard zijn 'groeven' aangegeven met de rode streep zijn nog al diep waardoor de blauwe steep zegmaar weet niet hoe het heet erg lang is niet super maar je ziet wel verschil..
Wat moet ik doen?

Afbeelding

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:29

P.s. En zijn straal is ja hoe noem je dat een beetje velletjes achtig.. Heeft iemand tips? over 2 weken komt de hoefsmid wel..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:38

Ik zie je afbeelding niet

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:06

Oh ik zal het even uitleggen.

Het is dat zijn groeven erg diep zijn en dan de steunsels erg lang. Ik hoorde dat dat gevaarlijk kan zijn?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:09

Gevaarlijk is een groot woord maar erg diepe groeve blijft veel makkelijker ongewenst vuil inzitten .
Te lange steunsels is niet gevaarlijk maar ongemakkelijk en kan pijnlijk zijn oomdat je paard er kneuzingen in de zool door kan krijgen ....
Best is om hem op korte termijn te laten bekappen .
De diepe groeve zou je kunnen behandelen met NT dry .

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:57

Okee Dankje!
Dus ik moet hem deze week laten bekappen zoals je zegt? En dat de rotstraal / diepe groeven met NT dry?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:16

Yep , NT dry is een super middeltje ervoor .
Maakt het droog en bevorderd gezond weefsel .
Je kan het oa bestellen bij
Horsefood 4 thought. Nl

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:25

Super bedankt! Ga ik zeker doen! Je hebt me redder hahaha! Veel beter dan wat ik allemaal op sites las, wat ik daar allemaal las en zag dacht ik dat ik met iets heel ergs te maken had ;p

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:29

Redder, hihi is wel een heel groot woord hoor !
Hoe huisvest je je paard , want ook daar valt vaak veel te behalen met het op lossen van rot straal .

En ben nu wel benieuwd wat je allemaal las dan op het www ?
En die foto die je wilde plaatsen ? Want als jij allemaal enge dingen leest ben ik toch wel benieuwd hoe het er dan uitziet !?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:55

Hahaha :') En mijn paard staat van 8 tot 5 buiten en elke dag word zijn stal uitgemest door de baas van de stallen. Hij gaat wel per 1 feb naar een anderen stal maar veel verschil in box zit er niet. En ik las op het www dat er dan gevlogen van zware kreupelheid tot blijvend kon komen :? kreeg hier toch een beetje vreemde schrikreactie bij.. Ik weet dat je niet alles moet geloven maar zag er ook een afbeelding bij van een hoef aan de achterkant open en zat met de gedachten jeetje als dat maar niet bij mijne hoeft :)
En het plaatje wat ik wilde neerzetten was niet heel bijzonder een normale hoef met streepjes door me zelf er in gezet met ''paint'. Een echt picasso meesterwerk dus :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:59

En Picasso ;-)
Je moet rotstraal inderdaad niet onderschatten . Maar met juist behandelen is het prima op te lossen .
Mail maar eens naar horsefood4thought.nl zij zal je ongetwijfeld nog tips kunnen geven .
Zo ben ik via haar nu met een supplement begonnen . Heel compleet en bevat alles wat de meeste paarden in nl te kort komen in hun voeding .
Zie de paarden verbeteren hoor ....

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:06

Jaa dat snap ik, ik las ook dat er een ontsteking van kan komen? Op welk termijn zal dat dan zijn? Ik heb het nu al een half jaar niet behandeld maar heel erg stinkt het ook niet maar je ruikt toch wel iets.. Het kan ook gewoon de hoef zijn maar misschien vanwege de diepe groeven dat het wel zo is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:26

Als het stinkt is het rotstraal en van belang dat je de groeve zuiver maakt . En behandeld .
NT dry heeft mijn voorkeur .
En proberen als dit hersteld is het in het vervolg voor te blijven ...

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:28

Ja dat zal ik zeker doen! Hoefsmid komt deze week en ga ook meteen even de NT dry kopen :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:05

Ik meld me ook [al]weer,mijn paard heeft nu een stuk van haar hoef verloren.
Het is haar 'slechte' hoef, waar ze nu al 4 keer een hoefzweer heeft gehad.
Ik vond het afgebroken stuk hoef in de wei en niet eens op een plek waar modder lag,maar gewoon op het gras.
Haar linker voorhoef met afgebroken stuk hoef.
Afbeelding

Het afgebroken stuk hoef,voorkant.
Afbeelding

En hier de achterkant van het afgebroken stuk.
Afbeelding

Er staat een afspraak geplant voor 11 febr.bij de hoefsmid.
Ze loopt verder normaal,niet kreupel of onregelmatig.Kan ik wachten tot 11 febr. of is hier spoed bij?