[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:25

Afbeelding Dit is het voer wat ik vandaag kreeg

Afbeelding En dit is wat ik al eerder had.

En dit moeten beide marstall vito zijn... Maar zijn toch 2 totaal verschillende dingen.

jolin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:41

T' Is ook wat, kunnen we er al niet op aan wat er in het hooi zit, blijkt dit ook nog wisselend te zijn. Kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:44

ja idd... Dit is zo moeilijk! Ik heb sterk het gevoel dat er per ongeluk iets anders in die zak gekomen is. Maarja, hoe kan dat dan gebeuren vraag ik me dan ook weer af. Maar vooral omdat het allebei ook zo anders ruikt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:45

Ik heb toevallig afgelopen week ook een nieuwe zak gekregen, en dat lijkt absoluut niet op het bovenste voer hoor. Ik zou er echt even achteraan gaan.. foto's naar je leverancier mailen en een nieuwe zak vragen!

*edit, foto's perongeluk omgedraaid in mn verhaal :o

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:49

@myrthe Lijkt jou voer nou op het bovenste of op het onderste voer??? Op het bovenste als ik jou nu goed begrijp?? Want dat is dan wat ik vandaag gekregen heb, en dan zou het betekenen dat ik eerder misschien ander voer gehad heb...?

En ik heb idd die vrouw waar ik het vandaan gehaald heb al gebeld, en die zou nog terug bellen. En ik heb ook een mail gestuurd naar marstall, maar nog geen reactie terug gehad.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:52

Sorry, ik had al geedit, ik heb inderdaad het onderste voer. :)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:56

Oke, haha dan heb ik nu dus iets totaal anders... Even afwachten dus maar wat ik nog van ze hoor. Ben ook wel erg benieuwd wat ik dan wel heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:09

MyrtheJ schreef:
Jannepauli schreef:
Dat zeg ik ook niet, maar als IR een oorzaak is ( één van de mogelijke oorzaken) dan is het enzym-gegeven ( stofwisseling) daarmee verklaard en begrijp ik ook waarom dat middel Hippo ExHB zou kunnen werken.

Ik ken het middel niet, heb je een link voor me?

http://www.wshhhp.com/Hippo-EX-Laminitis_NL_bijsluiter.html

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:12

Mijn marstall vito lijkt idd ook op het onderste voer..
Ik ga morgen ook weer 2 zakken halen, hoop dat dat dan wel het goeie is :oo

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:21

ja ze gaan het van marstall onderzoeken, moet de houdbaarheidsdatum en productiedatum naar hun doormailen, en dan kunnen ze het verder nakijken. Dan ga ik er ook gelijk die foto bij mailen, dan kunnen ze het zelf zien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:41

Dat was ik van die Marstall Vito die een tijd geleden al opmerkte dat mijn gekocht voer anders was als het voer van een mede bokker dat ik had gekregen van haar.
Op de foto hieronder (linker plaatje) staat die VITO (met pompoenpitten ipv die ruwe gele brokjes).
http://www.home.versatel.nl/remcodo/ima ... rmvoer.jpg

Toen heb ik ook opheldering gevraagd en bleek dat die zgn. Kannepellets in Duitsland (waar het voer gemaakt wordt) op waren en men er maar tijdelijk pompoenpitten voor in de plaats had gedaan.

Zo te zien zijn nu de maisbrokken opgeweest en hebben ze meer van die kleine brokjes er in gedaan.

Maar eh; sorry dat ik het zeg, voor speciaal voer is dat wel een slechte zaak dat ze zo makkelijk wisselen van ingrediënten. Je mag toch verwachten dat de bestanddelen altijd gelijk zijn !!!
Juist van zoiets.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar het antwoord van Marstall.

Edit:
Alvleesklier / pancreas .... Is makkelijk te testen of deze goed functioneert of niet, nl. door bloedonderzoek.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:51

Heb ik het toch goed onthouden, maar idd, ik vind dit ook echt niet kunnen en wil dus ook echt meer duidelijkheid! Je kunt toch niet gewoon zomaar iets anders in voer stoppen? Want dan wordt de samenstelling toch ook anders? En dat zou betekenen dat je ook een hele andere zak zou moeten hebben..... Vreemd!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:51

Isapaardje schreef:
Maar eh; sorry dat ik het zeg, voor speciaal voer is dat wel een slechte zaak dat ze zo makkelijk wisselen van ingrediënten. Je mag toch verwachten dat de bestanddelen altijd gelijk zijn !!!
Juist van zoiets.

Mee eens, dat hoort gewoon een constante samenstelling te hebben. D&H is dan misschien wel wat duurder maar garandeert ook een constante samenstelling. Ik voer het nu 2 jaar en het ziet er altijd hetzelfde uit!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:31

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:07

Jannepauli schreef:
Snelle gedachtengang: Alvleesklier -> relatie tot diabetes -> insuline resistent -> verwijdering of slecht functioneren/ontsteking van de pancreas -> levert enzymgebrek op -> HB -> hey presto... het middel Hippo Ex HB.
Volg je 't nog?

Wil niet zeggen dat als de alvleesklier niet goed werkt je meteen IR bent. De kans is wel groter.
Goed draineren van de alvleesklier is vaak afdoende.
Het middel ken ik niet van Hippo. Wat doet dat precies?

edit; heb net de link gelezen van Hippo. Doet volgens mij niets met de alvleesklier.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:29

Nee Singasong dat beweer ik ook niet. Maar als je zou weten dat het middel kennelijk enzymen bevat, dan snap je wellicht mijn gedachtengang? Als de alvleesklier niet goed werkt, dan wordt de stofwisseling ( o.a. door gebrek aan enzymen) verstoord. Een logische gedachte zou dus zijn dat als je die enzymen aanvult dmv een supplement zoals Hippo Ex-Laminitis, je de stofwisseling ondersteunt en dus het door dát soort oorzaken veroorzaakte HB onder controle zou kunnen houden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:32

Maar dat wil niet zeggen dat als je dit supplement zou voeren de alvleesklier weer optimaal wordt. Dit ondersteund de lever en niet de alvleesklier toch?

edit; blijft een moeilijke materie :o snap het nu zelf ook niet meer geloof ik :+

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:39

Is Marstal weer een het kloten met zijn voer, dit hebben we idd al een keer eerder gehad een half jaar geleden dat ik ander voer had dan een mede bokker, dynamiek wilde trouwens het vito voer slecht eten en ben nu sinds een half jaar overgestapt naar Save en Sound, wat altijd wel hetzelfde voer is, maar ook dynamiek wil save en sound slecht eten nu doe ik op 1 schep save en sound en schep water erbij en ze eet het wat beter maar nog niet om te zeggen wauw.

Ik hou er niet van dat bedijven zo met voer lopen te klooien!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:46

Gaat het verder goed met Dynamiek?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:51

dynamiek schreef:
Ik hou er niet van dat bedijven zo met voer lopen te klooien!

Nee en zeker niet met voer waarvan je toch echt wel wilt dat het hetzelfde is qua samenstelling, met name het gehalte suiker/zetmeel.

Nu moet ik gelijk zeggen dat ik ook bij Safe en Sound al eens heb meegemaakt dat ik een zak had die heel anders rook en enorm plakte. Kennelijk net het laatste uit de machine of zo, waar meer melasse of soja-olie in zat of zoiets? Kon wel eens gebeuren volgens René Wielens.
Bij Hippolyt heb ik het met de hestamix Light ook eens gehad. Eerste zak rook heerlijk naar kruiden en appeltjes, de tweede zak stonk alleen maar naar knoflook; iets wat Isabella niet eens lust. Kennelijk was de knoflooktoevoeging in dat geval wat uitgeschoten, maar wel enorm vervelend als je paard het dan ineens niet wil eten en je het voer ook niet 'om kunt ruilen' (het is allemaal al duur genoeg). Ik heb na die tijd dan ook geen hestamix meer gekocht. De natuurmuesli van Hippolyt is eens qua samenstelling, maar daarmee ook qua waarden van mineralen e.d. veranderd. Ik zag het toevallig toen ik de folder die ik had meegekregen vergeleek met de waardes op de zak.

Maar ja ... later toen ik echt op voer ging zoeken, bleek dit heel vaak voor te komen. Dat er in een folder niet het juiste staat vermeld als wat er werkelijk in de zak zit. Vaak wordt het met een schouder op halen afgedaan; wat maakt het uit ... tja in geval van een gezond paard niet veel, maar ingeval van een EMS paard enorm veel ... suiker zetmeel gehalte van 10% of 40% scheelt maar 1 getalletje, maar wel een met grote gevolgen :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:55

Alvleesklier en lever zijn qua werking met elkaar verbonden. En nee, het middel geneest niet!
Dit middel zou je moeten zien zoals zoveel medicijnen of supplementen niet genezen maar slechts bijsturen of ondersteunen. En dan nog op voorwaarde dat de aandoening bij het paard veroorzaakt wordt door het niet optimaal functioneren van alvleesklier, lever en nieren.

In feite geldt dat ook voor een middel als Drainage compositum: het spoelt als het ware wat overschot aan stoffen weg ( i.e. stimuleert de lever en nier tot afvoer) maar pakt in feite de oorzaak - waarom doet de lever dit niet optimaal zelf - niet aan.
Lastig!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:04

Lever kan door allerlei omstandigheden 'in gebreke' raken. Vergiftiging is vaak voorkomend; alcohol bij mensen, giftige planten oa JKK bij dieren. Maar ook te veel vet, te veel eiwit en dus slecht 'voer' kunnen hier voor zorgen. Gezond voer daar en tegen kan de lever weer doen herstellen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:41

Vind het ook moelijk :+

Maar bij een HB paard is de alvleesklier toch de grootste boosdoener? en de lever en nieren daarbij.
Als je de oorzaak (voeding) wegneemt blijf je nog altijd met niet goed werkende organen zitten. En die kun je dan stimuleren door bijv. een drainage compositum.

Als je nu even mijn paard als voorbeeld neemt; zijn alvleesklier is op het moment niet goed maar lever en nieren zijn in orde.
Hij is (nog) niet HB maar heeft wel aanleg voor ook voor IR.
De oorzaak is bij hem grotendeels de leeftijd, te dik zijn en zijn geschiedenis (opeenstapeling van).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:57

Kymalin schreef:
Gaat het verder goed met Dynamiek?

Heel wisselvallig, de ene dag staat ze te polsen en de andere dag is er niks aan de hand, ze staat op haar zandstukje nu wel overdag lekker te dikkedaken met wat plakjes hooi en zo af en toe mag ze 15 minuten grazen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:00

De lever kan zich inderdaad herstellen - maar een alvleesklier kan dat niet.
Als de endocriene functies van de alvleesklier uitvallen ( kort door de bocht gezegd), dan zit er niks anders op dan levenslang bepaalde stoffen toevoegen dmv medicijnen om stofwisselingsstoornissen op te vangen.
ik heb een stukje van het i-net gehaald - dat gaat natuurlijk over mensen en niet over paarden, maar je kunt er wel wat gerelateerde dingen in vinden:

Aandoeningen waarbij de alvleesklier aangetast kan worden, zijn:

Congenitale defecten (geboorteafwijkingen) als aplasie (afwezigheid van de alvleesklier), hyper- of hypoplasie (afwijkende grootte van de alvleesklier), structuurdefecten en andere afwijkingen, als cystische fibrosis.
Pancreatitis, ontsteking van de alvleesklier. Als deze aandoening plotseling optreedt, spreken we van 'acute pancreatitis'. Wanneer deze zich over een langere periode manifesteert, wordt de term 'chronische pancreatitis' gebruikt.
Alvleesklierkanker. Omdat een tumor in de alvleesklier vaak geen of weinig symptomen veroorzaakt, wordt de diagnose vaak pas gesteld wanneer de kanker is uitgezaaid of als de tumor zo groot is dat hij tegen andere organen drukt.
Als gevolg van een verminderde productie van insuline, een van de hormonen die door de pancreas worden geproduceerd, kan diabetes mellitus optreden.
Acute pancreatitis
Acute pancreatitis is een aandoening waarbij een plotselinge ontsteking van de alvleesklier optreedt. In 80% van de gevallen wordt dit veroorzaakt door galstenen of door consumptie van buitensporige hoeveelheden alcohol. Tot de verschijnselen behoren misselijkheid, braken en hevige buikpijn, soms met uitstraling naar de rug. De patiënt is zichtbaar ernstig ziek en meestal is een ziekenhuisopname noodzakelijk.
Chronische pancreatitis
Chronische pancreatitis is een progressieve aandoening van de alvleesklier, die een ontsteking van de alvleesklier veroorzaakt en uiteindelijk tot de vernietiging van de alvleesklier leidt. Hoewel er geen specifieke oorzaken bekend zijn, wordt de aandoening vaak in verband gebracht met alcoholgebruik, en voedingsgewoonten. De meest voorkomende verschijnselen zijn diarree, pijn in het bovenste gedeelte van de buik en rugpijn. Na verloop van tijd raakt de patiënt ondervoed en treedt gewichtsverlies op. In de latere stadia kan diabetes mellitus ontstaan.
Verschijnselen van tumoren van de alvleesklier
In het algemeen veroorzaakt kanker van de alvleesklier niet snel verschijnselen. Pas als de tumor flink is gegroeid, veroorzaakt deze druk in de buik, pijn of andere problemen. In veel gevallen heeft de tumor zich reeds buiten de alvleesklier uitgezaaid wanneer deze wordt ontdekt. De verschijnselen die ontstaan, hangen af van de plaats en omvang van de tumor. Als de tumor de galbuis afsluit, zodat de gal (een stof die de lever afscheidt) niet in de darmen kan stromen, kunnen de huid en de ogen geel worden en de urine donker. Deze aandoening wordt geelzucht genoemd. Er ontstaat vaak pijn in het bovenste deel van de buik die soms uitstraalt naar de rug. Kanker van de alvleesklier kan ook misselijkheid, verlies van de eetlust, depressie, gewichtsverlies en zwakte tot gevolg hebben.
Diagnose
Op grond van de klinische verschijnselen worden verdere diagnostische onderzoeken gedaan. Bloedonderzoeken worden gewoonlijk uitgevoerd om de amylase- en lipasespiegels te bepalen (eiwitten die door de alvleesklier worden geproduceerd), die een indicatie kunnen opleveren voor de diagnose. Bepaalde radiografische onderzoeken, zoals echoscopie, CT-scan (computertomografie), MRCP (magnetische resonantie-cholangiopancreatografie), en ERCP (endoscopische retrograde cholangiopancreatografie) kunnen nodig zijn. In sommige gevallen wordt een biopsie uitgevoerd, waarbij de arts een klein stukje weefsel verwijdert dat vervolgens door een patholoog onder een microscoop wordt onderzocht op de aanwezigheid van kankercellen.
Behandeling
De specifieke behandeling hangt af van de onderliggende aandoening. In gevallen van acute pancreatitis is ziekenhuisopname noodzakelijk voor de toediening van intraveneus vocht. Als er een infectie optreedt, worden antibiotica toegediend en ter verlichting van de pijn worden vaak pijnstillers voorgeschreven. In gevallen van chronische pancreatitis wordt veel aandacht besteed aan pijnbestrijding en ondersteuning op voedingsgebied. Via de inname van supplementen met alvleesklierenzymen wordt de spijsvertering van voedsel verbeterd. Patiënten die diabetes mellitus ontwikkelen, hebben insuline (een hormoon dat de glucosespiegels in het bloed op peil houdt) nodig om de verschijnselen onder controle te houden. In het geval van tumoren van de alvleesklier kan de tumor soms operatief worden verwijderd, waarna de patiënt enzymsupplementen moet slikken en het voedingspatroon moet worden hersteld.