Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:27

Ik heb destijds shockwave gedaan bij een checkligamentblessure. Dat werkte wel super goed er waren veel sneller nieuwe vezels

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:18

Ze heeft de blessure aan de oppervlakkige buigpees. De behandeling is erg duur want er komt nog verzorging en stalling bij op de kliniek. Zo'n 3000 tot 4000 euro gaat het worden.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:34

Toen mijn pony een hele zware peesblessure had. En er nog geen prr gebruikt werd of heel weinig heb ik een omnilight bioscan uit Amerika gekocht. Een stal genoot had deze toen ook en net zo'n slechte prognose als bij mijn pony. Er was niet echt hoop. Zeg maar. Ik ben die lamp gaan gebruiken. En de blessure was heel snel vertrokken. De dierenarts was helemaal verbaast. Ik ben wel recreatie gaan rijden. Maar voor de scans had dat niet gehoeven binnen een jaar was ik weer heerlijk aan het rijden. En inmiddels na 6 jaar rij ik nog steeds en die blessure is weg gebleven. De dierenarts is nog steeds verbaast. De prognose was eigenlijk inslapen :D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:51

Dat is ook een soort laser apparaat? Wat fijn dat jouw paard het zo goed doet!!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:52

Wat balen shauni, kom zo binnenvallen in dit topic dus heb niet alles gevolgd. Maar verslechtering is niet leuk :( dat dat zo duur is joh.. mijn da had het over hele andere bedragen toen ik er was met mijn paard. Nog steeds hoge bedragen hoor, maar niet zo hoog.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:11

Mette schreef:

Het is een soort medische inflarood. Rn het draait een soort programma af. Bij zowel mij als mij stalgenooit is het geslaagd en bij haar zat de pees nog maar voor 15% vast

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:20

Ik heb ook zitten denken aan laser therapie! Iemand daar ervaring mee?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:41

Ik heb stamceltherapie laten toepassen! Heb het idee dat de pees best sterk is geworden maar dat kan ook komen door de weiderust. Of de combi.. je kunt achteraf nooit zeggen wat het beste geholpen heeft. Maar twee weken na het inspuiten zag je al mooi nieuw weefsel op de scan. Dus denk dat het zeker bijgedragen heeft!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:14

Sjafrane schreef:
Mette schreef:

Het is een soort medische inflarood. Rn het draait een soort programma af. Bij zowel mij als mij stalgenooit is het geslaagd en bij haar zat de pees nog maar voor 15% vast

Is de omnilight bioscan te vergelijken met laser idd ? Of met magneetveld therapie ? Hiervan kan je beide apparaten ook huren : http://www.magnacare.nl/nl-nl/

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:14

Het is inflarood licht. Dat is denk toch anders dan laser

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:14

Ik heb gelaserd bij mijn paard met een checkligament blessure en ben er heel tevreden over. Ik heb het idee dat het het proces wel heeft versneld kwa verbetering van de pees en het littekenweefsel wat er nu zit is van betere kwaliteit. Naast het laseren heb ik de stalbeschermers van back on track gebruikt, deze geven de eigen lichaamswarmte in infrarood terug als ik het goed heb begrepen.

Pfoe Zora was erg fris vandaag en deed een spontaan galopje, dat was nog niet helemaal de bedoeling. Hoop dat ik het beentje morgen niet slechter terug vind...

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:09

Ik ga voor de PRP behandeling. :) ze blijft 10 weken lang op de Hofstede. Dus super verzorging natuurlijk. Blijft wel een duur geintje, maar we hebben het ervoor open.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:28

Ik volg hier ook even, heb een eigen topic over mijn blessureleed, maar hier staat veel meer informatie samen!

Even schetsen:
Merrie, 16 jaar heeft een blessure aan de aanhechting van de interosseus rechtsachter (aan de sprong). Oorzaak --> overbelasting. Dierenarts omschreef het als een equivalent aan een tenniselleboog bij mensen. Been staat niet dik en heeft niet (veel) warmer dan de andere benen.
Mometeel zijn we in de derde maand van haar revalidatie. Ze staat op een klein stukje weide en krijgt/kreeg volgende medicatie:

10 dagen ekylogyl (zalf) en previcox
Daarna 10 dagen dexamethason
Daarna terug ekylogyl en previcox
Daarna terug dexa ...

Morgen beginnen we de laatste leer previcox en daarna nog eens tien dagen dexamethason.
Daarnaast krijgt paard MSM bijgevoerd en glucosamine. Wanneer ze van de medicijnen af is geef ik haar een maand Peescompositum van Groene os en smeer ik haar been in met Phytonics Omni Milk (dit ga ik al doen zodra ze de andere zalf niet meer op hoeft). Verder krijgt ze een uurtje of 2-3 per dag -hangt ervanaf hoe lang ik er ben- back on track beschermers aan.

Paard mankt nog steeds, ik vind het heel moeilijk om verbetering te zien (in mijn topic staan enkele filmpjes).

Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:52

Fauvetje schreef:
Ik volg hier ook even, heb een eigen topic over mijn blessureleed, maar hier staat veel meer informatie samen!

Even schetsen:
Merrie, 16 jaar heeft een blessure aan de aanhechting van de interosseus rechtsachter (aan de sprong). Oorzaak --> overbelasting. Dierenarts omschreef het als een equivalent aan een tenniselleboog bij mensen. Been staat niet dik en heeft niet (veel) warmer dan de andere benen.
Mometeel zijn we in de derde maand van haar revalidatie. Ze staat op een klein stukje weide en krijgt/kreeg volgende medicatie:

10 dagen ekylogyl (zalf) en previcox
Daarna 10 dagen dexamethason
Daarna terug ekylogyl en previcox
Daarna terug dexa ...

Morgen beginnen we de laatste leer previcox en daarna nog eens tien dagen dexamethason.
Daarnaast krijgt paard MSM bijgevoerd en glucosamine. Wanneer ze van de medicijnen af is geef ik haar een maand Peescompositum van Groene os en smeer ik haar been in met Phytonics Omni Milk (dit ga ik al doen zodra ze de andere zalf niet meer op hoeft). Verder krijgt ze een uurtje of 2-3 per dag -hangt ervanaf hoe lang ik er ben- back on track beschermers aan.

Paard mankt nog steeds, ik vind het heel moeilijk om verbetering te zien (in mijn topic staan enkele filmpjes).

Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?

Ze krijgt wel erg veel medicatie. Vraag me af of dat wel echt wat bijdraagt. Mijn paard had een blessure aan dezelfde pees. Ik heb er stamcellen in laten spuiten. En na vijf weken op stal is hij bijna zes maanden dag en nacht de weide op gegaan. Daarna was het helemaal genezen! Ziet er super goed uit op de scan.
We kunnen niet voluit bewegen nu door een andere blessure maar hij draaft al redelijk wat en galoppeert soms stiekem, doet gek, maar het been kan het allemaal prima hebben. De pees voelt super dun, strak en koel aan!
Heb het idee dat juist door zoveel weidegang en de natuur het werk laten doen het nieuwe weefsel alleen maar sterker is geworden!

Sterkte!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:53

Waar krijgt ze de dexamethason voor? Bij mensen wordt het niet meer gebruikt bij tenniselleboog omdat het niet het gewenste effect geeft, maar het herstel juist in de weg zit.

Om de ontsteking te remmen kun je omega 3 en kurkuma. Een tenniselleboog is een slijmbeursontsteking je kan kijken of je met een BOT hakbeschermer de hele nacht om kan. Ik heb aan mijn stalgenoten gevraagd of die de beschermer er 's morgens af willen halen.

Overbelasting ontstaat door het verkeerde of herhalende beweging op een verkeerde manier, dus je kan kijken of een osteopaat een helpende hand kan bieden.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:07

Bedankt voor de antwoorden!
Stamsteltherapie of laser is de volgende optie, als dit niets heeft geholpen.
DA beweerde dat er veel meer resultaat gehaald ging worden indien we Dexamethason zouden gebruiken (idem voor de ekylogyl), heb hem daarin vertrouwd. Het is niet enkel een slijmbeursontsteking, maar ook wat scheuren aan de aanhechting.
Zou je een hakbeschermer betrouwen als het paard 24/7 buiten staat ? Ben altijd bang dat het gaat knellen, ook al is het maar voor een nachtje.
De osteo komt halfjaarlijks en is een maand geleden ook geweest, een lichte blokkage in de rug, maar meer niet ... Ze heeft er wel een intensiever jaar opzitten dan de voorgaande (wekelijks les + veel wandelen een paar springwedstrijden),... Dus misschien was het wat teveel voor haar ...

Wat zijn jullie ervaringen met deze blessures ? Ik weet dat het altijd een zwak plekje blijft, maar zo ze (mits goede opbouw) terug naar het oude niveau kunnen gaan?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:28

Mijn pony heeft ook een blessure aan de aanhechting van de interosseus achter. Slijtage door ouderdom (en dus al lang belast). Plus ontstekingen. Chronisch. Met mijn paard zal ik niet erg veel meer kunnen. Maar er zijn vast paarden die het minder heftig hebben, jonger zijn, etc. Een zwakke plek zal het altijd blijven.. daarom denk ik dat als er weer heel intensief gereden zal worden de kans ook groter is dat de blessure weer op speelt. Maar vooral als er te vroeg weer aan de slag wordt gegaan..

wel vervelend zeg, peesblessures zijn rot :(

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:41

Blijft inderdaad altijd een zwakke plek. Zeker met deze pees. Springen ed wordt in principe afgeraden
Ik zou zo'n beschermer niet 24 uur om doen. Sowieso zou ik er niets om doen. Geeft alleen maar warmte en druk. Terwijl dat juist funest is voor de pees lijkt me.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:14

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:19

Ik duim voor je echo @mariekerocky!

Bij ons gaat het de goede kant uit, mankt niet meer zichtbaar en steunt volledig terug op haar been.
Nu nog een maandje alternatieve supplementen en dan ook voor ons een controle echo.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:17

He balen, ik duim ook voor je! :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:04

Balen Mariekerocky, ik ga voor je duimen.

Ik moet binnenkort ook bellen voor een echo maar ik heb er een hard hoofd in. Ik kom weinig aan opbouwen toe en d'r been is af en aan toch nog wel heel warm.
Ik kijk het nog een weekje aan, dan hoop ik me ritme ook weer een beetje op te kunnen pakken, want het is kwa werk erg druk momenteel.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:30

brighteyes85 schreef:
Balen Mariekerocky, ik ga voor je duimen.

Ik moet binnenkort ook bellen voor een echo maar ik heb er een hard hoofd in. Ik kom weinig aan opbouwen toe en d'r been is af en aan toch nog wel heel warm.
Ik kijk het nog een weekje aan, dan hoop ik me ritme ook weer een beetje op te kunnen pakken, want het is kwa werk erg druk momenteel.

Ik zou het rustig aan doen met opbouwen als het been nog vaak warm is! Straks ben je weer terug bij af... :(

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:41

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:09

Zou het niet te maken hebben met het wat warmere weer nu?

Gelukkig dat alles goed was :)