[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:11

Karin_deB schreef:
:wave:

Pfieuww ik had tijdje geleden zitten kijken naar die F4F maar niet gezien dat het zo duur was. Joppie is klein, dus ik ga maar beginnen met de 7kg en dan verder kijken hoe dat gaat :) En nog even verdiepen in olie, is ook erg handig lees ik hier.

Verder beetje aan het balen. Ben ontzettend blij met het mooie weer, maar dat heeft bij Joppie zn zomereczeem weer getrickerd. En dit jaar helaas in erge mate (vorig jaar had hij het maar licht, en later in het jaar).
Zit nu helemaal onder de opengeschuurde plekken, sommige tot aan het pussige toe. Dus ben weer bezig met de reeks van 8 dagen om de dag wassen met zn shampoo, en ben aan het regelen dat ik hem zaterdag ga scheren. Hij zit zo dik in zn vacht, en heeft het daar nu te warm mee dus denk dat dat ook een groot deel van het schuren zal oplossen.
Zucht. Soms wens ik een gezond paard :D

Hoe is dat nou mogelijk? Die z.e.-mugjes overleven de nachtvorst niet! Bij ons is nog niks te merken, ook 'gewone' vliegen zijn er niet of nauwelijks.
Weet je wel zeker dat dat schuren van zomereczeem afkomstig is? Jeuk kan ook andere oorzaken hebben!
Op het gevaar af te "drammen": die Trias Omega ondersteunt heel goed bij zomereczeem en vachtproblemen - mijn Friesje heeft ook last van kriebels en bij haar werkt het goed.
Welke shampoo gebruik je?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:16

Jannepauli schreef:
* knip*... Natuurlijk is er uitgebreid onderzoek naar de werking van al die verschillende oliesoorten, daar kun je een boekwerk over schrijven.Je moet me maar niet kwalijk nemen dat ik daar niet aan begin :) !
Het advies om voor de energie alleen soja-olie te geven vind ik - tja, wat zal ik zeggen... ik hou het maar op m'n Trias olie.

Oke, duidelijk ;),
maar de dagelijkse aanbevolen dosering van de TRIAS omega is slechts 15 ml (1 eetlepel) voor een groot paard.
Het zal dus waarschijnlijk, zoals jij aangeeft, mogelijk iets doen voor de vacht en de spijsvertering maar deze dosering lijkt me niet voldoende om een paard een uur op te laten sporten of aan te laten komen in gewicht.
Het advies van de door mij genoemde personen om sojaolie toe te voegen aan het dieet is omdat sojaolie veilige extra energie oplevert in de vorm van meervoudig onverzadigde vetzuren en duidelijk te verkiezen is boven voer met snelle koolhydraten.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:03

lolclub schreef:
mysa schreef:
Da's wel een hele slanke hengst dan, die ruiter ;) Over het paard: die ziet er goed uit, geen vet, wel spieren, dus hij doet zijn gewicht eer aan, ha,ha.

Zowel man als paard zijn inderdaad van het type spillenpoot ;) ,
de wereld is gemeen... zij kunnen beiden onbeperkt eten zonder een gram aan te komen en Hittie en ik moeten er juist op letten, anders groeien we dicht ;(
Dit paard is trouwens de neef van Hittie

Het is trouwens wel bizar dat jij het gewicht van Ronald uit je hoofd weet :D :D :D

:wave:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:11

Haha, ik krijg beeld: LC dagelijks met haar sporter aan de sojapomp voor een litertje brandstof alvorens ze de Neurenberg Ring op gaat.. _O-

Jij mag dan wel wat kleinerend spreken dat het 'mogelijk wat doet voor vacht en spijsvertering', waar het mij om gaat is dat met de samengestelde omega-olie (Trias of om 't even welk merk of samenstelling) je het paard 'verzorgt' op celniveau en als de chemische biologie goed functioneert, het paard een goede basis heeft om arbeid te verrichten.
Maar goed, ik ben bovendien van mening dat als je paard zo hard moet werken ( en dan vind ik eerlijk gezegd een uurtje Z nog wel meevallen) je het niet redt met een scheutje soja-olie o.i.d. Tenslotte is er meer nodig dan dat - om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten: geef je die niet dan zie je je paard afvallen omdat hij dan lichaamsvetten aanspreekt voor energie en geen stoffen voor bv spieropbouw binnen krijgt. Een scheutje olie beklijft dan echt niet. Het is een simpele waarheid dat de meeste paarden die Hb-problemen hebben door een teveel aan koolhydraten en gerelateerde stofwisselingsproblemen, ook de paarden zijn die niet of nauwelijks werken. Als je paard echt 'an die Arbeit' gaat, hebben ze die stoffen nodig - die worden dan ook met de lichamelijke arbeid keurig verwerkt.
Dat betekent niet dat je er nu maar meteen 6 kg brok in moet gooien maar ik blijf - met alle respect - bij mijn mening dat een scheutje olie slechts een éénzijdig advies is mbt tot een probleem waar 'balans' gewenst is. :)

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:30

Hier zitten mugjes in overvloed. Het is echt niet normaal zoveel van die kleine rotbeesten er rond de struiken zwermen, goed zichtbaar in het licht van de ondergaande zon.
Lijken er wel meer te zijn dan voorgaande jaren en ik ben om die reden dan ook echt blij dat ik Beauty niet meer heb. Stond daar gisteren aan te denken, dus mij verbaast het niet dat er al pony's zijn die al weer schuren, zeker in gebieden met veel bomen en zandgrond.
AB slaat aan; plasje is al weer licht en minder troebel. Ook loopt ze heel wat vlotter. De haren trek ik met bossen uit haar lijf (kraaien ook) en de zomervacht is als gitzwarte plakkaat op de schouders zichtbaar. Ze oogt goed, eet goed, mest goed, en plast nu weer goed. Nu het lopen nog naar de 100% zien te brengen, maar beweging(soefeningen) lag even stil ivm die ontsteking.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:35

Goed nieuws Isapaardje!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:17

Fijn om te lezen Isapaardje!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:53

Zo smid is hier maandag ook geweest en heeft eventjes naar de scheurtje van dynamiek haar voorhoef gekeken, sinds 10 a 12 weken geleden kreeg dynamiek ineens van haar kroonrand en scheurtje naar beneden tot 3 kwart van der hoef zo uit het niets, smid dacht dat ze zich gestoten had had gelukkig niks met hoefbevangenheid te maken, hij heeft het wel open gemaakt om te kijken hoe diep het was.

Ook hier kleine mugjes zag ze gisteren

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 12:06

Schiet mij maar lek, maar volgens mij zijn dat toch niet de culicoidesmugjes, maar gewone muggen. :? Die zie ik in het avondlicht ook wel dansen maar dat zijn niet de stekebeesten die de eczemers lastig vallen.
Desondanks heb ik toch maar de manen van m'n Friesje ingevlochten en de nieuwe vliegendeken met hals, staart en buikflap voor het nieuwe seizoen is al weer in de bestelling.
't Zal me toch niet gebeuren dat ze haar mooie lange manen en dikke staart er weer gaat afschuren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:09

Nee JP, ik heb eczemers gehad, 33jr lang, en dit zijn volgens mij ook niet de cullicoides, ook geen gewone muggen, die zijn veel groter, geen idee hoe deze heten, maar idd, ze vallen de eczemers niet lastig.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:10

Ik bedoel ook de normale mugjes die bij het water aan het dansen waren :o

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:55

lolclub schreef:
barbar schreef:
dat denk ik wel, maar op de nieuwe stal mag er tot onbeperkt hooi gegeven worden, dus ik dacht sowieso er goed aan te doen om krachtvoer tot het minium te beperken en dacht dat biks dan niet zo veel kwaad kan als je er maar weinig van geeft?

Een minimale hoeveelheid biks zal misschien geen kwaad kunnen voor de HB, maar waarom zul je het überhaupt geven ?
voor de vitamines/mineralen behoefte moet je het al in de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat voeren, dus als je maar een heel klein beetje geeft dekt dat zowiezo de behoefte al niet.
Misschien kun je in jouw geval beter kiezen voor een geconcentreerde vit/min korrel naast je ruwvoer.
Hoeveel werk verricht je paard ?

hij doet niet zo heel veel meer, hij loopt ong 3a4 keer in de week een uur waarbij ik veel stap.
ik weet eigenlijk niet wat er op zo'n zak staat wat je min moet geven, maar ik zat te denken aan 1/2 tot 1kg per dag, of is dat al te veel mbt de hb?
een vit korrel is miss ook wel een idee, maar voor mij zegt het woord korrel ook al melasse, je geeft van een vit korrel natuurlijk veel minder in gewicht dan van bix dus kom te er natuurlijk ook minder melasse binnen.
ik heb met de meuslie en de S&S nu trouwens het idee dat hij ook te weinig binnen krijgt aan vitaminen, hij is perfect op gewicht maar in zijn hele doen en laten sloom, ik geef hem oldtimer bij dat is een kruiden mengsel, maar heb niet het idee dat het echt werkt.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:13

Helaas hier ook weer de mugjes gesignaleerd inderdaad. Echt balen.
En kwa nachtvorst heb ik al die tijd hier vrij goed gezeten, want in mijn regio hebben we de beste temperaturen volgens mij.
Uit mn hoofd gezegd gebruik ik de ZT shampoo, zou ik even moet nakijken vanavond.

Hij wordt zoiezo geschoren zaterdag, maar ik twijfel heel erg of alles eraf, of een dekenmodel oid. Jullie suggesties?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:16

@barbar; wee je welk merk basisbork word gegeven? Daar zijn er immers ook er veel van....1/2 tot 1 kg klinkt heel erg veel hoor voor een paard wat niet veel doet. Zou zonder biks moeten kunnen. Stel dat je F4F zou gaan voeren als supplement, daar zit geen melasse in hoor.

@LC foto's volgen van de week, ben druk met behang scheuren....leuk! (not) |o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 16:53

paars schreef:
...... foto's volgen van de week, ben druk met behang scheuren....leuk! (not) |o

Oei, heb je voorjaarskriebels Paars? Nieuw nestje maken? Daar willen we natuurlijk ook foto's van!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:36

Het (goedkope) behang verkleurde na 13 jaar enorm, je zag gewoon de strepen van de lijm erdoorheen ... heb best lang gedaan alsof ik dat níet zag _O- , maar nu de zaak maar eens aangepakt. Met hulp van mijn nieuwste poesiemauwtje, die in haar 6 maanden in dit huis alvast was begonnen.... := . "Dat behang haal ik er zelf wel af...." zei ik tegen de beste man die de klus komt klaren...Nou, dat is dus bést een klus kan ik melden, maar met wat ik ermee bespaar is de halve klus alweer betaald. Het wordt gespachteld. Denk dat ik de poezen maar hoefschoentjes aanmeet....ze mogen de eerste week echt níet aan de muur komen. Een :list: ophangen gaat niet helpen vrees ik. Dit wil je niet op een foto zien. Het ziet er hier inmiddels uit als een aflevering van "help, mijn man is klusser".

Enfin. Back to business ;-) :
Heb Subli gemaild. Kon gewoon niet geloven dat er in een product wat ook wordt aanbevolen voor paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid zoveel suiker zou zitten. Het blijkt 5%. En denk dat ze er bij mij op stal hier een eetlepel of twee van voeren per dag. Dat betreft een paardje die erg snel invalt, gevoelig is voor spierbevangenheid (dus oppassen met de suikers) maar wel langere buitenritten moet kunnen maken.
Subli Omega 369 Mix bevat 41,9% olie / vet, 9% eiwit, 5% dextrose en 39,5% tarwe als droge stof. Bij het antwoord van Subli ontbrak nog 4,6%, die vraag heb ik weer gesteld, antwoord plaats ik hier als het komt. Voor mij dus nog steeds een goede keus als ik met Vash aan de slag ga. Dan stooi ik het "vogelvoer" over de F4F.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:01

Mijn paard staat sinds gister opbouwend gemengd met zijn andere voer nog op de seniores priores.Dit omdat ie weer erg mager wordt.En hier zit niet al te veel suikers in.Nu is de hoeveelheid die ik hem moet geven 5kg (als hij geen hooi erbij krijgt) Maar hij eet zijn hooi goed,dus blijf ik dit geven.
Ik heb Subli een mailtje gestuurd hoe of wat.Ze raadden mij aan om 2kg Seniores Priores te geven..Maar ze zeiden erbij dat hij dan dus niet alle vitaminen binnen krijgt(ok,logisch)! Nu zeiden ze me om dan de fok enopfokmix van subli bij te geven en wel 80gram,zodat hij alle vitaminen binnen krijgt.
Ik dus naar de Welkoop zie ik dat er rietmelasse inzit :n ..Lekkerhandig dus! Dat ga ik dus zeker niet geven.
Wat raadden jullie mij aan om verder te geven?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:00

paars schreef:
@barbar; wee je welk merk basisbork word gegeven? Daar zijn er immers ook er veel van....1/2 tot 1 kg klinkt heel erg veel hoor voor een paard wat niet veel doet. Zou zonder biks moeten kunnen. Stel dat je F4F zou gaan voeren als supplement, daar zit geen melasse in hoor.

@LC foto's volgen van de week, ben druk met behang scheuren....leuk! (not) |o

er word daar subli gevoerd.
toen hij nog wel veel deed kreeg hij 2kg per dag.
ik vind F4F een beetje duur, hoe lang doe je daar mee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:30

paars schreef:
Heb Subli gemaild. Kon gewoon niet geloven dat er in een product wat ook wordt aanbevolen voor paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid zoveel suiker zou zitten. Het blijkt 5%. En denk dat ze er bij mij op stal hier een eetlepel of twee van voeren per dag. Dat betreft een paardje die erg snel invalt, gevoelig is voor spierbevangenheid (dus oppassen met de suikers) maar wel langere buitenritten moet kunnen maken.
Subli Omega 369 Mix bevat 41,9% olie / vet, 9% eiwit, 5% dextrose en 39,5% tarwe als droge stof. Bij het antwoord van Subli ontbrak nog 4,6%, die vraag heb ik weer gesteld, antwoord plaats ik hier als het komt. Voor mij dus nog steeds een goede keus als ik met Vash aan de slag ga. Dan stooi ik het "vogelvoer" over de F4F.

Ehm ja.. maar die 39,5% tarwe dan? Dat zijn ook suikers.
Als het je alleen om de olie gaat, waarom dan niet gewoon alleen een scheutje olie over je F4F geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:31

Citaat:
Subli Omega 369 Mix bevat 41,9% olie / vet, 9% eiwit, 5% dextrose en 39,5% tarwe als droge stof.
Maar tarwe is graan en dus zetmeel, wat weer omgezet wordt in suikers...
Kom je toch weer hoger uit als die 5%

@paars: 13 jaar 'maar' met je behang ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:33

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:51

barbar schreef:
ik vind F4F een beetje duur, hoe lang doe je daar mee?
Doe er gemiddeld 88 dagen mee, een kleine 3 maanden. Ja, het kost idd wat, maar dan heb je ook wel wat hoor :j .

Jannepauli schreef:
Als het je alleen om de olie gaat, waarom dan niet gewoon alleen een scheutje olie over je F4F geven?

Nou, mijn gedachte gaat ook zeker deze kant op:
Jannepauli schreef:
Tenslotte is er meer nodig dan dat - om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten: geef je die niet dan zie je je paard afvallen omdat hij dan lichaamsvetten aanspreekt voor energie en geen stoffen voor bv spieropbouw binnen krijgt. Een scheutje olie beklijft dan echt niet. Het is een simpele waarheid dat de meeste paarden die Hb-problemen hebben door een teveel aan koolhydraten en gerelateerde stofwisselingsproblemen, ook de paarden zijn die niet of nauwelijks werken. Als je paard echt 'an die Arbeit' gaat, hebben ze die stoffen nodig - die worden dan ook met de lichamelijke arbeid keurig verwerkt.

Scheutje olie is niet meer dan dat, bovendien heb ik grote twijfel of hij dat gaat eten. Gewenningsperiode is daarbij vaak nodig en ik wil én mijn F4F niet verspillen en hij krijgt al bijna niks in zijn voerbak, dan mag dat wát erin ligt ook wel een beetje smakelijk blijven. In die twee eetlepels Omega 369 zitten dan wel wat zetmeel en dextrose, maar in die hoeveelheden maak ik me daar bij Vash niet zo'n zorgen meer over, mede omdat ik het pas geef als we de training op gaan pakken/opgepakt hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:08

Haha, ik wist wel dat je zo zou reageren - zo wordt ik nog 's met m'n eigen teksten geconfronteerd! :D
Maar goed, dat beetje Subli-voer zal niet veel schelen - twee eetlepels is niet veel en je kunt je afvragen wat dat - positief of negatief - überhaupt toevoegt.
Heeft Vash het al geproefd?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:28

Jannepauli schreef:
Haha, ik wist wel dat je zo zou reageren - zo wordt ik nog 's met m'n eigen teksten geconfronteerd! :D
Maar goed, dat beetje Subli-voer zal niet veel schelen - twee eetlepels is niet veel en je kunt je afvragen wat dat - positief of negatief - überhaupt toevoegt.
Heeft Vash het al geproefd?

Was appeltje eitje, want je vat mijn gedachten daar mooi samen :D en dat scheelt typen :+ . Het is denk ik net als met de F4F, mensen zeggen: dat beetje? Maar idd, dát beetje doet wonderen. Nu volg ik daar de hoeveelheden van de firma. Dus qua hoeveelheid maak ik me niet zo druk, het gaat immers om wat erin zit. Het kleinste voer advies is immers voor een 600 kg paard 300 gram. Geen idee eigenlijk welk volume dat is in een bakje. Zal eens kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:04

Ik wilde even melden dat mijn 20 kg zak F4F binnen is.
21/3 betaald en 24/3 ontvangen
Batch is van feb'11 en goed tot mrt'13.
Dus doe er je voordeel mee :D