Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:33

ik ook niet, ik smeer de hoeven niet in om ze niet af te sluiten, maar dit klinkt wel ok
kunnen alleen smeden daar kopen?
weet jij toevallig de prijs?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:35

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:35

dank je :j

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:41

Rianne11_42 schreef:
Weet iemand goede natuurlijk bekappers in de regio Noord-Brabant (Eindhoven)? Alle 'grote' namen die door het hele land komen ken ik al, zoals Marco Krul en Fred Emmerich bv. Ik zoek iemand voor een vriendin..
EDIT: Klaas Feuth ook gevonden. Is wel duur, dus als iemand nog aanraders heeft, graag..

Ohja, hoelang doen jullie eigenlijk met een rasp? En hoe intensief gebruik je m dan?

Klaas Feuth zit in Uden geloof ik.
Gebroeders van Nassau?

Op stage doen we ongeveer een 3 weken met één vijl.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:46

Geaa05 schreef:
Rianne11_42 schreef:
Weet iemand goede natuurlijk bekappers in de regio Noord-Brabant (Eindhoven)? Alle 'grote' namen die door het hele land komen ken ik al, zoals Marco Krul en Fred Emmerich bv. Ik zoek iemand voor een vriendin..
EDIT: Klaas Feuth ook gevonden. Is wel duur, dus als iemand nog aanraders heeft, graag..

Ohja, hoelang doen jullie eigenlijk met een rasp? En hoe intensief gebruik je m dan?

Klaas Feuth zit in Uden geloof ik.
Gebroeders van Nassau?

Op stage doen we ongeveer een 3 weken met één vijl.

Ze vraagt om een natuurlijk bekapper... niet om Van Nassau :+

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:48

Klaas Feuth heb ik in ieder geval aan die vriendin doorgegeven :) Zit Nassau niet meer in het midden van het land? (goede traditionele bekappers zijn ook welkom, als ze maar écht GOED bekappen)

Ik heb m'n vijl nu bijna 8 maanden volgens mij. Voor 1 pony weliswaar, maar toch. Ik ga vanavond maar even een nieuwe bestellen :+

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:51

Oh whoeps. Overheen gelezen haha.
Ik ken niet zo veel natuurlijke bekappers. Eigenlijk alleen mijn vorige smid. Uit Volkel.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:24

quibje schreef:
foto's zijn met mobiel gemaakt vrijdag was er nog niks te zien
dit was zaterdag
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

en dit was zondag, dat grote losse stuk is er daarna afgegaan
[ Afbeelding ]

smid is al geweest, hij had dit nog nooit gezien
ik heb flink gegoogeld en kwam uit op een losse wand, maar zijn er hier die daar ervaring mee hebben?

het zijn zijn achterhoeven en het is geen losse wand, want er zat nog hoefwand voor de witte lijn

rare is dus dat tot zaterdag zijn hoeven er goed uitzagen en er niks aan de hand leek te zijn

Helaas zie ik het de laatste tijd wel vaker bij paarden die s'nachts op stral staan en overdag in de natte prut en dan vnl zwart zand prut. Dit was de laatste maand ook niet te vemijden met die nattigheid.
Wat er imo gebeurt is dat de hoef te veel water opneemt en in de lekker droge stal dit in sneltempo weer onttrokken word.
De hoefwand is uit 2 lagen opgebouwt ,gepigmenteert(buitenzijde) en ongepigmenteert(tussen witte lijn en buitenzijde) in een verdeling van ongeveer 50/50% met wat afwijking.
De buitenzijde waar je tegen aan kijkt is gepigmenteerd en wat harder als het ongepignenteerde.
Dit uitzetten en weer mkrimpen is wat te extreem geweest en dit geeft haarscheurtjes tussen het gepigmenteerde deel en het ongepigmenteerde. Bij langdurige blootstelling aan vocht en blubber met name van zwart fijn zand kruipt het zand in die haarscheurtjes en begint een proces van het loslaten van het harde gepigmenteerde materiaal. De 2e laag ongepigmenteert materiaal is zachter en taaier,en daar gebeurt niet zoveel mee.
De remedy is dus simpel,regelmatig bekappen en goed afronden tot op het ongepigmenteerde materiaal.
Je kunt de natuur een handje helpen door niet teveel of niet aande glazuurlaag van de hoef te vijlen.
Bij langdurige natte periodes kan je eventueel wat olie of anderzins op de hoef aanbrengen om ze wat meer waterproof te maken of opwrijven met vuile schapewol.

Je kunt ook verhuizen naar een klimaat wat geschikter is voor dit paard :D

Een holle wand is een ander problem wat vaak ontstaat door onbalans in de voet waardoor de wand loslaat van de witte lijn,white line disease kan ook een oorzaak zijn maar ziet er anders uit.

Succes ermee!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:58

CherokeeChum: jouw uitleg over deze hoeven lijkt mij heel logisch. Moet eerlijk bekennen dat ik al heel wat paardenvoeten gezien heb in m'n leven, maar ook nog nooit zoiets als dit.
Ik was dus nieuwsgierig of er iemand ervaring mee had en wat het nu precies is.
Zoals jij het nu beschreven hebt... en de bekapping zou aangepast worden, geneest het dus volledig?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:49

Zwart zand of niet, droog of nat. Als de verbinding in de voet tussen de hoefwand en lamellen goed (gezond) is kan het naar mijn idee niet zo maar gebeuren dat er zulke scheuren ontstaan of stukken loslaten. Ook al zou het geen WLD (schimmel) zijn kan het toch wel een bacterie zijn die dit veroorzaakt. Eventueel met een te lange teen waar te veel druk op komt te staan zodat de witte lijn uitrekt en een bacterie meer kans ziet om naar binnen te dringen.
Heeft je paard overigens nog andere (gezondheids)klachten?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:56

Hoi!

Ik kom even binnenvallen. Ik maak me een klein beetje zorgen om mijn paard haar hoeven en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De hoefsmid is 4 weken geleden geweest en komt (standaard, voor andere paarden) over 2-3 weken weer.
Aangezien ze scheurtjes in haar hoef had heeft de smid een klein kuiltje in de binnenkant van de hoef gemaakt zodat het niet verder scheurt (en het zou dus gewoon helemaal goed komen), maar nu is er toch een stukje afgebrokkeld (ondanks het bijna elke dag schoongemaakt te hebben). Ook zie ik al 'aankomende scheuren' in de hoef. Of ik zie spoken, dat kan ook :'). Daarnaast heeft ze 2 horizontale lijnen op alleen haar voorhoeven lopen, daar heeft de hoefsmid niks over gezegd.

Ze staat trouwens pas op deze stalling, vanaf november, en staat van 5-8 buiten, daarna op stal met hooi/voordroog en oud brood. Ik loop nu ook een stuk meer met haar over straat dan op de vorige stalling. Ik vroeg me af of jullie eventuele voedingsupplementen weten om haar hoeven sterker te maken.

(Natuurlijk laat ik de hoefsmid over 2/3 weken kijken, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening)

Linksvoor voorkant
Afbeelding

Linksvoor onderkant
Afbeelding

Linksachter onderkant
Afbeelding

Rechtsvoor voorkant
Afbeelding

Rechtsvoor onderkant
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:43

Shinedown: het enigste 'probleem' wat deze voeten hebben is dat ze wat meer afronding kunnen gebruiken.
En daarmee bedoel ik de hoefwand wat meer afronden, ze is nu denk ik traditioneel bekapt en haar hoefwand raakt daardoor de straat als jullie gaan rijden. Zou je alles heel netjes mooi rond vijlen... is jouw 'probleem' opgelost.
Rechtsvoor lijkt niet helemaal gelijk... maar dat kan ook de fotografie zijn...

Ik vind het hele mooie en ook supergoed ontwikkelde voeten met prachtige brede stralen (nooit ijzers onder gehad???) en ik vind het ook een heel leuk paard om te zien.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:07

@Cherokeechum: kijk, dat is ook een duidelijk verhaal. Friezen (maar ook tinkers e.d.) hebben natuurlijk vrij brede wanden; ook duidelijk te zien dat die uit twee lagen bestaat. (bij NB noemen ze dit ook wel de 'waterlijn' dacht ik?). +:)+

Zodra een té harde hoef (zo één waar je dus inderdaad je messen op breekt, die elasticiteit mist) overmatig in het water/vocht staat kan het natuurlijk gebeuren.

CherokeeChum schreef:
De remedy is dus simpel,regelmatig bekappen en goed afronden tot op het ongepigmenteerde materiaal.
Je kunt de natuur een handje helpen door niet teveel of niet aande glazuurlaag van de hoef te vijlen.

Het enige waar we in verschillen is dat CC de wand intact zou laten en alleen goed afronden, en ik hem wel flink op zou vijlen. Maar dat is als de brokken bijna onderaan zouden zitten, niet bij deze hoeven waar alleen het ongepigmenteerde deel nog aan de grond komt natuurlijk. Anders is er geen wand meer over.

Maar goed, wie zal het weten wie zal het zeggen, drie smeden hier met drie visies. Zo zie je maar! :)) De smid van quibje zal het moeten doen. Ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat met de pijn.

@Shinedown: ik denk dat de bovenste helft van de voorhoeven, boven die ribbel, beter van kwaliteit gaat zijn. Die ribbel kan komen door verandering van voer, van weide- naar stalperiode -> zomer/winter overgang, maar ook door ziekte. Je kunt zelf nadenken wat er zo'n 4 à 5 maanden geleden veranderd/gebeurd is. Gewoon goed bij laten houden, afronden.

Shinedown schreef:
Rechtsachter
[ Afbeelding ]

Wat een gave foto is dit!!!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:17

;-)) SpikyBlue, drie hoefsmeden... drie meningen, en dan nog andere meningen van bekappers ;-))
Diversiteit... maar dat moet je juist hebben in een topic zoals dit, want daar leren we allemaal van.
M.i. ben je over hoeven nl. nooit uitgeleerd.
En het blijft ook nog machtig interessant. Schreef de hoevengek.....

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:19

Bedankt!

Blij dat ze goede hoefjes heeft, was bang dat alles misschien verder zou gaan scheuren.
Ze staat inderdaad altijd op bslote voetjes, hebben nooit ijzers onder gezeten.

4-5 maanden geleden is er niks gebeurd, 8 maanden terug heeft ze een draadwond gehad en zo'n 3 maanden geleden van stalling verhuisd. Misschien is het dan de winter overgang, maar voorgaande jaren is me niks opgevallen.

Ja toffe foto hè! By accident zo gemaakt :D
Erg bedankt voor jullie commentaar :)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:27

Shinedown, Op beide voorvoeten heeft hij beetje last van WLD, dat is ook de oorzaak van die scheur maar verder de achtervoeten echt geweldige mooie voeten!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:33

CherokeeChum schreef:
Helaas zie ik het de laatste tijd wel vaker bij paarden die s'nachts op stral staan en overdag in de natte prut en dan vnl zwart zand prut. Dit was de laatste maand ook niet te vemijden met die nattigheid.
Wat er imo gebeurt is dat de hoef te veel water opneemt en in de lekker droge stal dit in sneltempo weer onttrokken word.
De hoefwand is uit 2 lagen opgebouwt ,gepigmenteert(buitenzijde) en ongepigmenteert(tussen witte lijn en buitenzijde) in een verdeling van ongeveer 50/50% met wat afwijking.
De buitenzijde waar je tegen aan kijkt is gepigmenteerd en wat harder als het ongepignenteerde.
Dit uitzetten en weer mkrimpen is wat te extreem geweest en dit geeft haarscheurtjes tussen het gepigmenteerde deel en het ongepigmenteerde. Bij langdurige blootstelling aan vocht en blubber met name van zwart fijn zand kruipt het zand in die haarscheurtjes en begint een proces van het loslaten van het harde gepigmenteerde materiaal. De 2e laag ongepigmenteert materiaal is zachter en taaier,en daar gebeurt niet zoveel mee.
Bij langdurige natte periodes kan je eventueel wat olie of anderzins op de hoef aanbrengen om ze wat meer waterproof te maken of opwrijven met vuile schapewol.

Je kunt ook verhuizen naar een klimaat wat geschikter is voor dit paard :D

Een holle wand is een ander problem wat vaak ontstaat door onbalans in de voet waardoor de wand loslaat van de witte lijn,white line disease kan ook een oorzaak zijn maar ziet er anders uit.

Succes ermee!

Precies dit verklaart waarom mijn pony ook zulk soort brokkelhoeven had een tijdje geleden. Heb er geen foto's van maar het leek op de foto's van hierboven, al was het een stuk minder extreem. Bij mijn pony was de 'laag' aan de buitenkant die losliet niet zo dik, en waren het flapjes van 2-3 cm. Ver voor de witte lijn. Er zat inderdaad zand tussen toen ik ze er af haalde, en het vijlen vond pony iets minder fijn.

Toen ik zijn hoeven regelmatig rond veilde ging het over, nu is er niks meer aan de hand. Het ontstond inderdaad in een modderperiode, al staat mijn pony niet op stal. Heel erg bedankt voor de informatie, heb ik weer wat geleerd!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:06

countrygirl schreef:
;-) SpikyBlue, drie hoefsmeden... drie meningen, en dan nog andere meningen van bekappers ;-)
Diversiteit... maar dat moet je juist hebben in een topic zoals dit, want daar leren we allemaal van.
M.i. ben je over hoeven nl. nooit uitgeleerd.
En het blijft ook nog machtig interessant. Schreef de hoevengek.....

Eens! :j

Safiera, mooi dat je het verhaal van CC herkent. Dat is inderdaad wel vaker in een natte periode, ook afgelopen zomer, dat er (zoals ik het noem) land tussen de wand trekt (blubberwei, de randjes van de wand gaan omhoog staan), heel vervelend! Ik vijl het meestal goed weg/rond dan.
Gelukkig niet zo extreem als bij de Fries van quibje.. Zo erg heb ik het nog maar één keer gezien.

Normaal gesproken poets ik de wand altijd even op en maak ik een afronding, maar met zoiets doe ik het altijd even wat extremer. Daarna smeer ik de hoeven ook in met creme/olie. Hou je mooie strakke wanden van, nooit meegemaakt dat ze daar te dun of broos van worden.. En natuurlijk niet tot aan de kroonrand vijlen. Alleen bij kleine pony's doe ik dat niet met de vijl maar met een schuurblokje.

Oh en quibje: heb even gekeken maar die Glue-U staat in de webwinkel op de site voor 18 euro nog wat.. Ik bedacht me ineens dat ik een hele tijd terug 20 van die potten heb besteld en dat de prijs wel eens omhoog gegaan kon zijn en/of het uitmaakt of je er 1 of 20 besteld natuurlijk :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:22

allemaal weer bedankt voor jullie meningen en adviezen

hij heeft verder geen gezondheidsklachten

het rondvijlen ga ik nu beter op letten in de toekomst en ook het wat afvijlen van de (te) dikke wand
zodat dit niet meer gebeurd, wil hem graag zonder ijzers houden
( kreeg vandaag op stal te horen: ijzers eronder heb je nergens meer last van, ijzers zijn altijd beter :D daar sta ik dus niet achter hihihi)

heb vanochtend foto nog gemaakt van de hoef ( speciaal voor jullie en bedankt want het is nu in mijn rug geschoten, kan niet eens rechtop lopen _O- )
zal die straks ff uploaden

en shinedown, zien er idd mooi uit de hoeven

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:35

Shinedown schreef:
Hoi!

Ik kom even binnenvallen. Ik maak me een klein beetje zorgen om mijn paard haar hoeven en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De hoefsmid is 4 weken geleden geweest en komt (standaard, voor andere paarden) over 2-3 weken weer.
Aangezien ze scheurtjes in haar hoef had heeft de smid een klein kuiltje in de binnenkant van de hoef gemaakt zodat het niet verder scheurt (en het zou dus gewoon helemaal goed komen), maar nu is er toch een stukje afgebrokkeld (ondanks het bijna elke dag schoongemaakt te hebben). Ook zie ik al 'aankomende scheuren' in de hoef. Of ik zie spoken, dat kan ook :'). Daarnaast heeft ze 2 horizontale lijnen op alleen haar voorhoeven lopen, daar heeft de hoefsmid niks over gezegd.

Ze staat trouwens pas op deze stalling, vanaf november, en staat van 5-8 buiten, daarna op stal met hooi/voordroog en oud brood. Ik loop nu ook een stuk meer met haar over straat dan op de vorige stalling. Ik vroeg me af of jullie eventuele voedingsupplementen weten om haar hoeven sterker te maken.

(Natuurlijk laat ik de hoefsmid over 2/3 weken kijken, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening)

Linksvoor voorkant
[ Afbeelding ]

Linksvoor onderkant
[ Afbeelding ]

Linksachter onderkant
[ Afbeelding ]

Rechtsvoor voorkant
[ Afbeelding ]

Rechtsvoor onderkant
[ Afbeelding ]

Rechtsachter
[ Afbeelding ]

Wat al gezegd is: hele mooie hoefjes! Prachtige stralen, zeg. Niet vaak zo goed gezien. Wat er nog gedaan kan worden om de scheurtjes in de voorhoeven te voorkomen, is op te letten op de flares (de waaiers) aan de binnenzijde van de voorhoeven. Als je zorgt dat de kwartielen/kwartierboogjes daar goed bijgehouden worden zal er minder druk op komen te staan en zal het mogelijk ook minder 'trekken' aan de rest van de hoefwand, waardoor de scheur aan de voorkant zal verdwijnen ;) Máár dan moet de rest natuurlijk ook netjes afgerond worden, dat loopt prettiger en scheelt brokkelen en helpt scheurtjes voorkomen door een teveel aan druk op bepaalde plekken :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:03

De scheurtjes ontstaan idd zoals hierboven al aangegeven door teveel druk op de hoefwand .
Mooi afronden kan dit voorkomen .
Mijn Zinti heeft dit ook en het scheelt echt dat ik haar zelf bijhoudt en er dus regelmatig een rasp langshaal ...

Andere vraag ; heb het idee dat de voeten van mijn paarden nu slijten . Lopen 24/7 buiten .
Zou dat toch komen door de bevroren ondergrond .
En de oudste merrie zag ik van de week . Heeft achter bij de hoefballen net alsof ze ertegen getrapt heeft . Maar het blijken losse stukken straal te zijn of beter gezegd scheurtjes .. Komt dit door de sneeuw en koude ?
Heb ( nog ) geen foto's gemaakt maar kan dit nog wel doen ...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:14

Hoi!

Ik kom hier ook even binnenvallen.

Ik heb sinds een maand of 6 een ontzettend lieve haf in mijn bezit, die helaas niet hele fantastische hoeven heeft. Hij staat dag en nacht buiten, krijgt voldoende ruwvoer en ik voer hem af en toe wat suiker/zetmeelarme muesli. Hij is nog geen 3 dus ik doe nog niet zoveel met hem :)

Hij heeft wat brokkelhoeven. Ik ga sowieso NAF Biotine Plus bij zijn voer geven de komende tijd. En daarnaast ben ik van plan de hoeven bij te vijlen om te voorkomen dat er steeds stukjes afbreken. Ik heb een cursus hoefverzorging gehad, maar nu met een echt paard is het toch lastiger. Ik ben benieuwd of er iemand nog geweldige tips heeft! Ik moet het nu namelijk "op de kop" doen. Ik til dus gewoon zijn hoef op net als met hoevenkrabben zegmaar, maar de brokkelstukjes zitten op de "voorkant" van zijn hoeven :)

Wie o wie heeft de gouden tip? Fotos volgen nog :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:20

SuperLiesje, als je de voet met de zool naar je toe vasthebt... haal je de rasp in een schuine 45 graden hoek naar beneden... je raspt dus in feite vanaf de zool schuin... de hoefwand om. En zo rond je af.
Je volgt gewoon de hoeflijn zoals die is... tot ongeveer in het laatste kwartier. Dus een stukje voor de verzenen... de hielen. Die rond je niet af. Zoek anders op YouTube eens op natuurlijk bekappen, dan kun je het duidelijk zien.
Hier is er alvast 1:

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:26

Alvast bedankt voor de tip! Zal zelf nog wat meer filmpjes opzoeken!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:39

Ook hier bedankt voor dat filmpje!

De smid maakt inderdaad haar hoeven mooi rond, maar doordat de bak nu al 2 maanden onrijdbaar is en ik dus over de straat moet, slijt de voorkant van de hoef af maar de zijkant niet, waardoor haar hoefjes nu niet meer mooi rond zijn (als dat sense maakt, ik weet niet of het echt zo gaat :p).
Mijn vader bood hier al een mooie rasp voor me aan. Ik zal het binnenkort ook met de smid overleggen :).