Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rianne11_42 schreef:Weet iemand goede natuurlijk bekappers in de regio Noord-Brabant (Eindhoven)? Alle 'grote' namen die door het hele land komen ken ik al, zoals Marco Krul en Fred Emmerich bv. Ik zoek iemand voor een vriendin..
EDIT: Klaas Feuth ook gevonden. Is wel duur, dus als iemand nog aanraders heeft, graag..
Ohja, hoelang doen jullie eigenlijk met een rasp? En hoe intensief gebruik je m dan?
Geaa05 schreef:Rianne11_42 schreef:Weet iemand goede natuurlijk bekappers in de regio Noord-Brabant (Eindhoven)? Alle 'grote' namen die door het hele land komen ken ik al, zoals Marco Krul en Fred Emmerich bv. Ik zoek iemand voor een vriendin..
EDIT: Klaas Feuth ook gevonden. Is wel duur, dus als iemand nog aanraders heeft, graag..
Ohja, hoelang doen jullie eigenlijk met een rasp? En hoe intensief gebruik je m dan?
Klaas Feuth zit in Uden geloof ik.
Gebroeders van Nassau?
Op stage doen we ongeveer een 3 weken met één vijl.
quibje schreef:foto's zijn met mobiel gemaakt vrijdag was er nog niks te zien
dit was zaterdag
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
en dit was zondag, dat grote losse stuk is er daarna afgegaan
[ Afbeelding ]
smid is al geweest, hij had dit nog nooit gezien
ik heb flink gegoogeld en kwam uit op een losse wand, maar zijn er hier die daar ervaring mee hebben?
het zijn zijn achterhoeven en het is geen losse wand, want er zat nog hoefwand voor de witte lijn
rare is dus dat tot zaterdag zijn hoeven er goed uitzagen en er niks aan de hand leek te zijn
CherokeeChum schreef:De remedy is dus simpel,regelmatig bekappen en goed afronden tot op het ongepigmenteerde materiaal.
Je kunt de natuur een handje helpen door niet teveel of niet aande glazuurlaag van de hoef te vijlen.
Shinedown schreef:
CherokeeChum schreef:Helaas zie ik het de laatste tijd wel vaker bij paarden die s'nachts op stral staan en overdag in de natte prut en dan vnl zwart zand prut. Dit was de laatste maand ook niet te vemijden met die nattigheid.
Wat er imo gebeurt is dat de hoef te veel water opneemt en in de lekker droge stal dit in sneltempo weer onttrokken word.
De hoefwand is uit 2 lagen opgebouwt ,gepigmenteert(buitenzijde) en ongepigmenteert(tussen witte lijn en buitenzijde) in een verdeling van ongeveer 50/50% met wat afwijking.
De buitenzijde waar je tegen aan kijkt is gepigmenteerd en wat harder als het ongepignenteerde.
Dit uitzetten en weer mkrimpen is wat te extreem geweest en dit geeft haarscheurtjes tussen het gepigmenteerde deel en het ongepigmenteerde. Bij langdurige blootstelling aan vocht en blubber met name van zwart fijn zand kruipt het zand in die haarscheurtjes en begint een proces van het loslaten van het harde gepigmenteerde materiaal. De 2e laag ongepigmenteert materiaal is zachter en taaier,en daar gebeurt niet zoveel mee.
De remedy is dus simpel,regelmatig bekappen en goed afronden tot op het ongepigmenteerde materiaal.
Je kunt de natuur een handje helpen door niet teveel of niet aande glazuurlaag van de hoef te vijlen.
Bij langdurige natte periodes kan je eventueel wat olie of anderzins op de hoef aanbrengen om ze wat meer waterproof te maken of opwrijven met vuile schapewol.
Je kunt ook verhuizen naar een klimaat wat geschikter is voor dit paard![]()
Een holle wand is een ander problem wat vaak ontstaat door onbalans in de voet waardoor de wand loslaat van de witte lijn,white line disease kan ook een oorzaak zijn maar ziet er anders uit.
Succes ermee!
countrygirl schreef:SpikyBlue, drie hoefsmeden... drie meningen, en dan nog andere meningen van bekappers
Diversiteit... maar dat moet je juist hebben in een topic zoals dit, want daar leren we allemaal van.
M.i. ben je over hoeven nl. nooit uitgeleerd.
En het blijft ook nog machtig interessant. Schreef de hoevengek.....
Shinedown schreef:Hoi!
Ik kom even binnenvallen. Ik maak me een klein beetje zorgen om mijn paard haar hoeven en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De hoefsmid is 4 weken geleden geweest en komt (standaard, voor andere paarden) over 2-3 weken weer.
Aangezien ze scheurtjes in haar hoef had heeft de smid een klein kuiltje in de binnenkant van de hoef gemaakt zodat het niet verder scheurt (en het zou dus gewoon helemaal goed komen), maar nu is er toch een stukje afgebrokkeld (ondanks het bijna elke dag schoongemaakt te hebben). Ook zie ik al 'aankomende scheuren' in de hoef. Of ik zie spoken, dat kan ook. Daarnaast heeft ze 2 horizontale lijnen op alleen haar voorhoeven lopen, daar heeft de hoefsmid niks over gezegd.
Ze staat trouwens pas op deze stalling, vanaf november, en staat van 5-8 buiten, daarna op stal met hooi/voordroog en oud brood. Ik loop nu ook een stuk meer met haar over straat dan op de vorige stalling. Ik vroeg me af of jullie eventuele voedingsupplementen weten om haar hoeven sterker te maken.
(Natuurlijk laat ik de hoefsmid over 2/3 weken kijken, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening)
Linksvoor voorkant
[ Afbeelding ]
Linksvoor onderkant
[ Afbeelding ]
Linksachter onderkant
[ Afbeelding ]
Rechtsvoor voorkant
[ Afbeelding ]
Rechtsvoor onderkant
[ Afbeelding ]
Rechtsachter
[ Afbeelding ]