[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:55

Saga schreef:
Ooh apart... hier mogen we vanaf 23:00 s'avonds niks meer voeren en hij komt in de ochtend langs.
Eerst bloedprikken, dan het drankje en dan weer bloedprikken.
Maar dan laat ik het water inderdaad gewoon aan. :j

Is denk dan een andere test want er zijn er 2 dus gewoon het advies van je veearts volgen.

Saga

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:23

Ja, dat denk ik dan inderdaad.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:49

Wat geven jullie je (voormalige) HB pony/paard als beloning of snack?
De mijne krijgt nu niks, maar misschien weten jullie iets lekkers waar niet veel inzit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:50

venga schreef:
De mijne krijgt nu niks, maar misschien weten jullie iets lekkers waar niet veel inzit.

Subli mineralenbikkels!!!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:16

Die van mij krijgt inmiddels alles weer :=

Maar vitalbix healty treats zit weinig suikers in

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:53

hagelslag schreef:
venga schreef:

Subli mineralenbikkels!!!

Deze zijn hier ook favoriet!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:23

Willen jullie meedenken!?

Onze pony krijgt nu 4x per dag droog hooi. Hij staat op stro, waar hij ook een beetje van eet. En krijgt 2x per dag 750 gram Pavo ease&excel met extra luzerne. Super fijn voer! Ik merk alleen dat hij wat energie mist. Hij mag Z starten, wat voor een kleine pony best pittig is. De fysio is een paar weken terug geweest. Ze vond hem er fijn uitzien en mooi inshape.

Wat zou ik een paard/pony kunnen bijvoeren voor extra energie? Hij is twee x hoefbevangen geweest afgelopen jaren. Gelukkig waren we er heel snel bij.
Ik weet even niet wat nu handig is. De Pavo ophogen, of iets bijvoeren.
Hebben jullie tips?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:31

Ik had hier ook klachten met (gebrek aan) energie en heb laten testen op EMS.
Hierna heb ik medicatie gekregen en dat heeft de energie volledig terug gebracht.

Mocht dat geen optie voor je zijn of uitgesloten zijn, dan zou ik een volledige analyse van je hooi laten doen om te kijken welke vitamines/mineralen moeten worden aangevuld.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:48

Saga schreef:
Ik had hier ook klachten met (gebrek aan) energie en heb laten testen op EMS.
Hierna heb ik medicatie gekregen en dat heeft de energie volledig terug gebracht.

Mocht dat geen optie voor je zijn of uitgesloten zijn, dan zou ik een volledige analyse van je hooi laten doen om te kijken welke vitamines/mineralen moeten worden aangevuld.

Dank je wel. De da heeft een bloedtest gedaan. Hij zat op het randje van …. We hebben een paar maanden witte pilletjes gehad. Lekker duidelijk. Sorry, dit is al een tijd terug. Ik ben het even kwijt. Het was niet dat dit nu heel erg hielp. Miss dat ik het daarom niet heb opgeslagen 8-)

Van het hooi krijgen we regelmatig een analyse. Dit stuurt de leverancier via de mail op. Hij weet dat we altijd hooi willen laag in energie.

Welke medicatie had jou paard? Is dit iets wat je altijd moet geven?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:05

Was het Metformine? Weet je nog hoeveel je moest geven?
Die van mij krijgen dat, ook geen zware overwaardes gelukkig, de één krijgt 6 tabletjes per dag en de andere 10.

Hooi laag in energie is heel fijn, maar er zijn best veel waarden die belangrijk zijn.
Ook dingen als magnesium, fosfor, calcium, etc. kunnen echt effect hebben als deze te laag of te hoog zijn.
Als je wil, kan ik wel met je mee kijken, pb dan maar een recente analyse.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:17

Mijn pony's krijgen alleen hooi en een vitamine brokje.
Uit dat brokje halen ze dus geen energie. Maar hoe ze het er op doen verschilt echt flink.
Op Equilin hebben ze de meeste power en uithoudingsvermogen.
Op Vitalbix kan ik met mijn ZZ pony's geen B proef door komen. En alles wat er tussen zit. Pavo en Subli wel prima, Marstall kwa energie ook wel prima maar zand eten.

Dus misschien niet perce meer voeren, maar iets anders kan het antwoord zijn.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:33

Dennis schreef:
Mijn pony's krijgen alleen hooi en een vitamine brokje.
Uit dat brokje halen ze dus geen energie. Maar hoe ze het er op doen verschilt echt flink.
Op Equilin hebben ze de meeste power en uithoudingsvermogen.
Op Vitalbix kan ik met mijn ZZ pony's geen B proef door komen. En alles wat er tussen zit. Pavo en Subli wel prima, Marstall kwa energie ook wel prima maar zand eten.

Dus misschien niet perce meer voeren, maar iets anders kan het antwoord zijn.

Dank je wel. Ik ga hier eens naar kijken. Vitalbix was voor onze pony ook niks. Die werd er zo sloom van. Ik heb een week gedacht dat er iets met hem aan de hand was.
Kun je iets vertellen over de Equilin. Ben wel benieuwd welk voer en wat jou ervaring is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 17:00

Is er iemand hier met veel verstand van hoefbevangenheid die via pm eens mee wilt kijken naar een situatie?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:22

Veel verstand weet ik niet, maar ik heb er helaas wel genoeg ervaring mee. Mijn shet heeft PPID en daardoor raakt hij af en toe bevangen ondanks goed management. En mijn paard die 15 jaar nooit wat gemankeerd heeft, is begin september bevangen geraakt. Oorzaak weet ik gelukkig. Hij loopt nu weer helemaal goed, maar het was een lange adem. Ik heb alles weer opnieuw moeten uitpuzzelen, want wat bij mijn shet werkte, werkte bij mijn paard totaal niet.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 22:09

Hoi, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben:
Pony liep sinds vorige week gevoelig, afgelopen maandag is de dierenarts gekomen. Conclusie hoefbevangen, ook fotos gemaakt en dat lijkt nog "best oke". Als in, minimale kanteling.
Vamaf maandag op Novacam + maagbeschermer (naam even kwijt, pony is vrij gevoelig qua maag dus vandaar deze erbij). Donderdag nog geen verlichting, overstap naar 2x per dag buut + aspirine + de maagbeschermer. Nu heeft hij 2x 2 zakjes gehad (eerste dag 2x 2, daarna 2x 1 zakje). Ik zie nog geen enkel verschil. Hoe lang duurde dat bij jullie paarden?

Ruwvoeranalyse is uitgevoerd, minder dan 9% suiker. Alsnog een thinline (3,5 cm gat) om gedaan. Maar echt nog steeds harde nek, gevoelige voetjes en staart hangt niet ontspannen. Hij staat wel, maar is niet comfortabel..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 22:56

Op welke donderdag ben je begonnen met de buut? Gisteren of vorige week donderdag?
Staat hij op stal?

Voor mij is het ondertussen lang geleden dat er zware hoefbevangenheid was, dus ik zal even terug zoeken.
Dit was ons schema bij een minimale rotatie links en rechts was goed.

- Minstens 8 weken strikte boxrust.
- Zeer dikke laag bodembedekking als ondergrond zodat er geen enkele kans is dat de hoeven de bodem raken.
- Bij snelle verbetering de 8 weken aanhouden, om terugslag te voorkomen.
- Uit een hooinet voeren om de voorbenen te ontlasten.
- Circa 1,5 kg droge stof per 100 kg paard aan ruwvoer.
- Geen of zo weinig mogelijk krachtvoer.

Daarnaast had de mijne hoefschoenen met dempende zolen.
En buut.
Het duurde enkele dagen voor we iets van verbetering zagen.
Laatst bijgewerkt door Saga op 19-12-25 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:01

Gisteren. Nee, op stal is hij onrustig dus staat al zo'n 5 jaar 24/7 buiten. Advies was proberen om minder te bewegen, maar apart zetten levert meer stress/beweging op, dus hij staat nog in de groep (zand, paddock)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:08

Ik heb mijn post aangepast met het advies dat ons destijds door de kliniek werd gegeven.

In de acute fase van hoefbevangenheid, loop je het risico dat de lamellen los laten.
Dat is de reden waarom die boxrust zo belangrijk is.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:14

Mijn paard heeft uiteindelijk bijna 3 maanden op Bute gestaan. Hij was eerst ook licht bevangen, maar raakte al snel erger bevangen. Ondanks dat ik hem meteen op schraal hooi, 6% suiker, had gezet. Hij kreeg daarnaast alleen nog slobber van Vitalbix voor de supplementen zoals Glucobalance. Het kan best lang duren voordat het uit het lichaam is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zolang niet had verwacht. Hij is nu 2,5 week van de Bute af en hij loopt super. Heel langzaam ben ik hem weer aan het oppakken met werken an de hand.

Mijn shet heeft PPID en raakt af en toe hoefbevangen ondanks strak management. Meestal na een dag of 6 op Bute zie ik hem opknappen, ga ik op Metacam over en bouw dat in stappen van 4 dagen af. Dus 4 dagen van 150 kg, naar 4 dagen 100 kg en 4 dagen 50. Met vier tot Max zes weken is hij er weer.

Het is dus erg afhankelijk van het paard, maar ook hoe ontwikkeld het zich in het lichaam. En het voor de een werkt dit en bij de ander werkt iets anders weer beter. Het blijft een lastig iets.
Laatst bijgewerkt door marjor op 19-12-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:17

Ja, dat snap ik :)) alleen boxrust staat bij hem gelijk aan rondjes lopen in de stal en weven als je mensen ziet.. Dus alleen maar meer ipv minder beweging. Vandaar dat het geen optie is.

Bedankt! Hoefschoenen of plakbeslag noemde ze nog als opties inderdaad, maar misschien wil ik ook wel te snel.. Blijft rot om te zien, ook al is het niet zwaar hoefbevangen maar ongemak is er zeker.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:22

Mijn paard heeft enorm veel baat gehad bij de Easycloud hoefschoenen. Die zijn speciaal voor hoefbevangen paarden. Daarmee liep hij weer. Ik heb die van mij ook niet op boxrust gezet. Dat is ie niet gewend. Ik zou het als ik jou was ook niet doen. Dat rondjes draaien in zijn box is vele malen belastender voor zijn hoeven dan buiten lopen wat hij gewend is. Hij zal zich best wel rustiger houden door de pijn. Maar die hoefschoenen zijn echt een aanrader. Mijn paard heeft daar 7 weken op gelopen. Daarna wilde hij het niet meer en heb ik hem op plakijzers gezet. Daar houd ik hem voorlopig ook op.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:36

Bedankt voor de tips! Ik ga de hoefschoenen opzoeken. Hij loopt trouwens wel, houdt zich iets rustiger en ligt niet meer dan anders. Da gaf aan dat we er vroeg bij zijn, maar had denk ik de hoop dat hij sneller pijnvrij zou zijn. Aan de reacties te lezen, moet ik geduld gaan kweken ;)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 23:45

Ja, soms moet je roeien met de riemen die je hebt. :j
Hopelijk vind je een situatie die werkt bij je paard!
Het kan echt heel lang duren voor ze zich weer beter voelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 11:17

LienC schreef:
Ja, dat snap ik :)) alleen boxrust staat bij hem gelijk aan rondjes lopen in de stal en weven als je mensen ziet.. Dus alleen maar meer ipv minder beweging. Vandaar dat het geen optie is.

Bedankt! Hoefschoenen of plakbeslag noemde ze nog als opties inderdaad, maar misschien wil ik ook wel te snel.. Blijft rot om te zien, ook al is het niet zwaar hoefbevangen maar ongemak is er zeker.

Heb je het nu geprobeerd?
Mijn merrie stond ook nooit op boxrust, zelfs na een operatie aan haar been sprong ze haar box uit.
Hoefbevangen was ze maar wat blij in haar box, zonder moeten bewegen door anderen, met eigen hooi.
Hier binnen enkele uren verbetering op buut, niet goed, wel beter.

Dikke laag bio-waldboden in haar box gedaan, dat is echt top spul. Zachte fijne bodem maakt ook zo veel verschil. Op steen is ze echt lang slecht geweest.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:47

Onze pony is twee x bevangen geweest. Ik moet er wel bij zeggen dat we er gelijk bij waren. Hij heeft een minimale kanteling.

Wij zijn hem gelijk een detox kuur gaan geven (Vitastyle) en aspirine. Naast de Bute die we hadden van de da. De pony was binnen een paar dagen weer stukken beter.