[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:07

Even een ego update tussendoor.

Na een periode van ups and downs in anderhalf jaar tijd heeft mijn lieve schat wederom een enorme terugslag.
Ze liep van de week al niet zo lekker aan de hand tijdens ons dagelijkse wandeling door het bos.
Vanmorgen lag ze verkleumd in het natte zand van de paddock en kon niet overeind komen door de pijn in dr hoefjes.
Van een stalgenoot hoorde ikvdat ze al uren zo lag en zo heeft mij daarom ook gebeld.
Eenmaal overeind getrokken gelijk dr medicatie erin gepropt, wat ze gelukkig opat.
Na een uur liep ze nog steeds niet, alleen maar voetjes optillen om ze te ontlasten.
Dus nogmaals extra buut erin....weer een uur verder ging ze wat lopen naja als je het zo mag noemen.
Sinds september heeft ze verschillende terugslagen gehad maar deze is wel erg hevig.
Daarom weloverwogen de zeer moeilijke beslissing gemaakt om haar in te laten slapen.
De terugvallen lijken uit het niets op te komen en ze komt er steeds moeilijker weer uit.
Ik hoop dat de extra buut ervoor zorgt dat ze zich wat beter gaat voelen zodat ze morgen nog even lekker de wei op kan bij de kudde.....

Ik heb haar nog bij me, maar alleen de da bellen om een afspraak te maken deed mijn maag al 3 keer omdraaien.
We hebben gevochten maar helaas verloren van deze listige aandoening.
Het voelt als een verlies en dat gevoel wordt van de week alleen maar erger.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:10

Och jeetje Cissie, ik wil je heel veel sterkte wensen.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:11

sterkte Cissie ! (knuffel)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:26

Dank!!!

Vind het zo moeilijk heb het afgelopen uur al 2 keer te telefoon in de hand gehad om de da af te bellen.
Want stel....dat ze ook uit deze terugval weer komt?
Maar ik weet puur vanuit m'n verstand dat het uitzichtloos is, maar ik wil dr niet kwijt....ze is mijn alles!!

Ik moet nu echt mijn wil om doortezetten aan de kant zetten.
Ik mag nu niet egoistisch zijn..dat heeft ze niet verdiend.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:45

Wat verschrikkelijk cissie!, ik wens je heel erg veel sterkte!!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:04

flavlip schreef:
@ lusitano ik zou je paard eerst even overdag met het graasmasker zetten, puur voor je eigen gemoedsrust, zodat je kunt kijken hoe hij er op reageert en of hij niet ergens aan blijft hangen (ter controle, dus niet de hele dag, maar even een uurtje ofzo als je er bij bent). Waarom kun je hem voor de nacht niet apart laten in zn eigen paddock? Uit je eerste post begrijp ik dat dit wel kan, maar dat jij t niet durft? Als hij de hele dag al alleen staat, met zijn eigen hooi en hier geen moeite mee heeft vind ik dit de veiligere optie, ook voor de nacht.

Hoi Flavlip, dat gaat helaas niet omdat de hele groep dan terug komt op de nachtpaddock (ze staan overdag op de track) en we zijn bang dat de paarden dan het draad door gaan. Dat is ook niet wenselijk.
Hij staat dus in de nacht met een grote groep op een nachtpaddock en heeft dan niet de mogelijkheid om apart te gaan. Overdag blijft hij op de nachtpaddock achter met arm hooi en gaat de rest de track op.

Cissie, heel veel sterkte,
dat is natuurlijk de worst case die we allemaal vrezen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:27

Cissie ik ben een stille meelezer van dit topic maar ik wil je sterkte wensen met je besluit. Je hebt alles gedaan wat mogelijk is. Maar af en toe moeten we kunnen loslaten..in belang van je paardje.
Het is een k.. ziekte. Dat komt in alle hevigheid en veel schade kan veroorzaken, waaruit je soms niet anders kan dan je paard of pony te moeten laten gaan..
Nogmaals sterkte

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:02

Cissie.... wat een verschrikkelijk nieuws :-( Zo vreselijk moeilijk, maar het klinkt alsof het de enige echt juiste keuze is.
Wanneer je er zoveel aan doet, en je paard zo erg terugvalt... dan is het inderdaad wel duidelijk.
Ik wens haar een hele goede reis en rust, en jou veel moed en een mooi afscheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:29

Lieve Cissie.. ik weet hoe het voelt. Heb je alles gedaan wat in je vermogen ligt? Hoefsmid, DA, testen, dieet, graasbeperking..?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:48

Voor mijn gevoel heb ik alles uit de kast getrokken wat binnen mijn mogelijkheden ligt en misschien wel wat meer....(juli 2014-tot vandaag).
Geen weidegang behalve afgelopen zomer toen het goed ging en ze bijna van de buut af was.

Foto's laten maken....hoefsmid het beslag daarop aan laten passen.
Hoefsmid speciaal beslag, toen weer hoefschoenen, toch meer speciaal beslag ( van Nassau).
Buut omhoog buut weer omlaag.
Ondersteunde de middelen.
Weer bloed laten prikken.
Andere middelen nav de bloeduitslagen.
Weer foto's laten maken.
Weer met van Nassau het plan van aanpak doorgenomen.
Voedingsdeskundige voor voeranalyse en dieet.

Toen ging het enkele maanden aardig de goede kant op...

Sept weer terugval.
Weer foto's laten maken.
Weer bloed laten prikken, ir, cushing ect.
Waardes vergeleken met eerdere bloedafname.
Weer overleg met hs en beslag weer onder de loep genomen.

Weinig verbetering.
Buut weer omhoog en geduld hebben.
Lichte verbetering buut weer omlaag.
Voedingsdeskundige erbij voor voer analyse en aanvullende middelen.
Voerbeleid weer aangepast.
Lichte verbetering.
Buut verder omlaag.
Andere da laten komen voor frisse nieuwe blik en wellicht andere invalshoek.
Middelen erbij gegeven ter ondersteuning van de ir en bloedsomloop.
Verbetering in november.

Buut weer verder omlaag.
Sinds een week weer onregelmatig en lichte pijn symptomen.

Sinds vanmorgen erg slecht.....

Zal vast wat vergeten zijn denk ik....

Ze is eigenlijk in die periode nooit van de buut af geweest.
Telkens ging het weer fout tijdens het afbouwen.
Dus dan gooide ik iom de da de buut weer wat omhoog en dan leek het weer wat.
Ze kreeg in okt last van maagzweren ( niet zo vreemd) en daar is ze voor behandeld en knapte goed op.
Maar toen de buut weer omlaag ging van 2 zakjes naar 1,5 en weer naar 1 zag je haar achteruit gaan.
Laatst bijgewerkt door cissie op 30-11-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:24

Allereerst Cissie gadver wat een rot nieuws! Sterkte ermee!

Vandaag is de hoefsmid geweest voor mijn pony hij heeft naast de straal aan de binnenkant gevoeligheid maar kon niet verder snijden omdat hij geen kanaaltjes kon vinden..
Ze reageerde totaal niet op het knijpen rondom
Het hoefbeen dus dat is misschien wel een beetje positief..
Einschus kan woensdag komt de da voor foto's want zo kan ze niet blijven staan..
Als het morgen nog dikker is bel ik evengoed uiteraard maar volgens de smid was het nog niet zo ernstig

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:59

Ik bedoelde niet dat je aan ons verantwoording zou moeten afleggen hoor.. maar het geeft zeker voor jezelf wel inzicht in hoeveel je al geprobeerd hebt.. en als je paardje er dan nog zo slecht aan toe is en telkens heftige terugvallen krijgt, dan is het wellicht humaner om dat lijden te stoppen. Maar ik weet hoe moeilijk het is, mijn onlangs ingeslapen paard verraste ons keer op keer zelfs zo dat ze in de kliniek er al bekend om stond: Pauli die iedere keer op de rand van de afgrond stond en een paar dagen later weer helemaal opknapte. Ik heb godzijdank nooit in zo'n situatie hoeven beslissen al ben ik er een paar keer dicht bij geweest. Uiteindelijk heeft een dom ongeluk haar het leven gekost en toen moest ik wel. Maar.. zo moeilijk.
Ik wens je sterkte meid..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:08

Jannepauli schreef:
Ik bedoelde niet dat je aan ons verantwoording zou moeten afleggen hoor.. maar het geeft zeker voor jezelf wel inzicht in hoeveel je al geprobeerd hebt.. en als je paardje er dan nog zo slecht aan toe is en telkens heftige terugvallen krijgt, dan is het wellicht humaner om dat lijden te stoppen. Maar ik weet hoe moeilijk het is, mijn onlangs ingeslapen paard verraste ons keer op keer zelfs zo dat ze in de kliniek er al bekend om stond: Pauli die iedere keer op de rand van de afgrond stond en een paar dagen later weer helemaal opknapte. Ik heb godzijdank nooit in zo'n situatie hoeven beslissen al ben ik er een paar keer dicht bij geweest. Uiteindelijk heeft een dom ongeluk haar het leven gekost en toen moest ik wel. Maar.. zo moeilijk.
Ik wens je sterkte meid..

Nou eigenlijk vond ik je vraag ( ook al interpreteerde ik deze verkeerd) wel prettig.
Dat maakte het voor mijzelf nog even helder wbt de afgelopen periode.

Ze staat momenteel op de hoge dosis buut om er zeker van te zijn dat ze zo min mogelijk pijn heeft totdat de da komt.
En natuurlijk was ze vanavond al wat aan de beterende hand... Door de buut dat realiseer ik me ook.
Ze mag morgen op de weide bij de kudde, om dr een laatste 'eer' te geven. Dat wat ze zo gemist heeft de afgelopen tijd.
Maar hoe stom ook mijn verstand en gevoel zijn het niet met elkaar eens.
Ik weet dat eerlijker naar haar toe is om dr te laten gaan....maar ik tref waarschijnlijk morgen een vrolijke spring in het veld aan......en dan slaat de twijfel weer toe.
Zucht...

In het verleden heb ik vaker mijn gevoel de boventoon laten voeren, iedereen riep incl da laat dr ajb inslapen dit was in 2014. Toen heb ik niet geluisterd maar m'n eigen plan getrokken.
Vandaag dacht ik voor het eerst het is genoeg geweest zo.
Maar die k...buut geeft zon fake beeld dat mijn gevoel weer in twijfel wordt getrokken.
Ook al weet mijn verstand hoe de vork in de steel zit.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:16

Heel veel sterkte Cissie !!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:03

Lieve Cissie.. Ben er even stil van. Wat een verschrikkelijk maar ook heel moedig besluit. Heel veel sterkte..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:16

Bedankt voor de lieve en ondersteunde berichtjes.

Vandaag had ik een frisse djanna verwacht maar ze reageert matig op de uber hoge dosis die ze krijgt.
Gelukkig lijkt ze minder pijn te hebben en het lopen gaat ook wel een stuk makkelijker....

Toch oogt ze vlak en dr ogen (waar ik 12 je geleden) verliefd op werd zijn dof en glazig.
Of dit nu door de buut komt of wat anders weet ik niet, maar er is iets goed mis.
De glans is eruit lijkt het wel.....beetje moeilijk te omschrijven maar ik kan niet meer in dr ziel kijken.

Klinkt waarschijnlijk wazig maar tot afgelopen maandag hoefde ik haar maar aan te kijken en ik voelde haarfijn aan hoe en wat. Alsof onze gedachten met elkaar spraken.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag en heb mijn man gevraagd om contact met dr te zoeken.
Hij had haar aandacht snel te pakken met een snoepje hihi...maar de nieuwsgierigheid en drang naar meer was er niet.

Morgenochtend mag ik dr voor het laatst mooi maken, dr vacht poetsen, dr dikke bos met manen kammen....voor een fotoshoot die we eind december gepland hadden.

Ik hoop dat er op de foto's nog wat glans in dr oogjes zichtbaar is....

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:22

Ze geeft het zelf al aan, het is goed zo.

Ik hoop dat je morgen toch nog een mooie fotoshoot mag hebben, wel een met een dubbel gevoel..
Sterkte verder.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:26

Ik lees ook nog altijd mee. Ik wil je heel veel sterkte wensen cissie. Vreselijke keuze die we allemaal hopen nooit te hoeven maken. Ik denk zeker dat je er alles aan gedaan hebt. Sterkte!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:02

Goed dat je naar je paard luisterd maar wat is het moeilijk he.. Hoop dat je morgen een hele leuke dag hebt met haar

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:03

Update over mijn pony..
Er is een flinke hoefzweer uit de kroonrand gekomen vanochtend.. Wel heb ik besloten haar toch op de foto te zetten morgen vanwege de verbrede witte lijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:49

[quote="Jannepauli"]Uiteindelijk heeft een dom ongeluk haar het leven gekost en toen moest ik wel. Maar.. zo moeilijk./quote]Ik waai hier af en toe nog eens binnen en lees nu je berichtje...wat verdrietig. Ook van jouw ervaringen met Pauli (net als die van Janouk met Image) hebben we veel kunnen leren omdat ook jij je, zoals veel HB-paard eigenaren zich wel móeten verdiepen omdat eigen DA's simpelweg te weinig kennis hierover hebben. Je kennis heb je altijd hier gedeeld. Heb ik ook veel aan gehad.
Veel sterkte :(:) .

Voor de acute/chronische HB-ers hier: voor jullie ook sterkte!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:45

Pony op de foto geweest rechts is meer gekanteld als links maar weten nu iig meer ze gaat vd week op speciaal beslag maar ze loopt weer

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:24

God Cissie... Ik heb dit topic ontstipt na het overlijden van Pluis, het deed teveel zeer hier nog mee te lezen. Maar wat een vreselijk droevige update van jouw kant. Heel veel sterkte morgen. :(:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:20

Kan niet slapen, moet zeggen dat jullie lieve berichtjes me goed doen.

Ben inmiddels er best rustig onder, alsof ik me er bij neergelegd heb.
Met de hoge dosis buut zie ik een djanna die ik eigenlijk al heel lang niet gezien heb.
In positieve zin bedoel ik dan.....

Dat maakt de beslissing wat draaglijker en beter te accepteren.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:22

Daphne1988 schreef:
Pony op de foto geweest rechts is meer gekanteld als links maar weten nu iig meer ze gaat vd week op speciaal beslag maar ze loopt weer

Hopelijk knapt je pony op!!!
Veel sterkte ik duim voor je, fijn om te lezen dat ze al wat beter loopt!