[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:10

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:35

@paars : tot 30 kg schijnt hetzelfde in verzendkosten te zijn.
Ik heb nu dus ook in Engeland besteld en de zak kost 71 GPB en de verzending was 15 GPB. Volgens Paypal (die er hun eigen voor hun gunstige rekenmethode op na houden) was ik nu 101 euro kwijt.

Ik meen dat ik eerder bedragen van 140/150 langs heb zien komen, maar dat weet ik niet zeker meer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:28

:wow: Heee dat is een goeie deal DD! Bij welke winkel in UK is dat? Scheelt 27 pond met die winkel van 'mij'!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:29

Tot hoeveel kilo gaan die verzendkosten? Anders is het mss wel interessant om met iemand samen te bestellen en de verzendkosten te delen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:31

Zit te dubben of ik Vash zijn ongevoerde regendeken af zal laten....het is 's nachts nog wel behoorlijk fris...hij staat binnen in een niet geïsoleerde stal, heeft nog best een jasje van zichzelf...lastige periode altijd nu... Wat doen jullie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:32

Zo warm is een ongevoerde deken toch niet? Kan hij enigszins bewegen in zijn stal? Heb je het idee dat hij het met deken te warm heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:35

Verzending is tot max 30 kilo voor dat bedrag, dus 2 zakken gaat niet lukken, maar 1 zak a 20 en 1 zak a 7 zou misschien wel net gaan. Ik weet niet hoe ze het verzenden, want er komt waarschijnlijk ook nog iets van een doos bij of zo.
Het komt iig bij deze link vandaan
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... ize%0920KG

@paars: ik heb Boon de afgelopen 2 dagen haar 200 grams nog op gedaan. Het is hier -4 geweest en ze is al aardig door het haar heen.
Missy staat gewoon bloot, maar daar zit nog een beste laag vacht op.

Een ongevoerde deken is vaak nog kouder als gewoon bloot, want die drukt de vacht wel plat zonder de isolatie van een voering voor de wamrte.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:39

@cojk, op zich een idee, maar binnen NL doorsturen is ook best prijzig voor een zak van 20 kg (€12,20).
Zijn box is iets van 3m x 3,50m. Sprintje maken zal niet gaan. Wel een lekker dikke vlasbodem. Ik heb 'm me binnenzetten maar even afgelaten, dan kijk ik vanavond nog even. Superwarm is de deken idd niet, maar toch. Mss idd even voor de nacht weer op en dan morgen weer af.
Jongens ik MOET nu even naar de chinees... :+

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:48

Allemaal hartstikke bedankt voor de lieve woorden!
Het gaat gelukkig weer een stuk beter met Mouse, hij is rustig en wordt goed verwend. Niet met teveel voer, want nu valt het me pas op dat ie best stevig aan de maat is. :o
Al mijn focus ging naar Victor en daardoor is Mouse een beetje naar de achtergrond gedrukt, nu dus tijd om hem weer een beetje aan het werk te zetten. ~~}> Alles rustig aan want hij mag eerst nog even bijkomen van alles and zijn longen zijn niet super. Tja...een gezonde pony is kennelijk niet echt haalbaar hier. Ik wil met hem gaan wandelen en wat freestylen.
Hij staat wel alleen, maar kan gelukkig van alle kanten paarden zien. Tzt komt er waarschijnlijk wel een maatje bij, blijft toch een beetje sneu zo, maar ik wil niets overhaasten.

De oorzaak van Vick's dood...waarschijnlijk toch weer hoefbevangenheid ja. Geen idee waardoor, enigste wat ik weet is dat hij vlak voordat hij weer ziek werd (jan 2010) op het ijs in de bak uitglibberde. Niet gevallen of zo, maar een beetje Bambi stijl. :+ De dag ervoor wilde ik het nog afzetten, maat de grond was bevroren dus kreeg er geen paaltje in. De dag erna toch maar lint omheen gespannen, maar ja.....put en kalf, hé. Dat was Victor...wilde alles doen wat niet mocht en ook niet kon. Of door de glibber party iets gescheurd is en ontstoken en daardoor de hoefbevangenheid heeft getrickerd....geen idee. We hebben nooit echt kunnen vinden wat het was. Hij stond niet meer op het gras en kreeg alleen hooi en S&S, dus voer kon het niet zijn. Feit is dat het sindsdien berg afwaarts ging, met kleine piekjes omhoog, maar in zijn totaal toch echt AFwaarts ipv OPwaarts.
Vlak voor zijn dood door hooi tekort toch eventjes op het gras gehad en dat was de genade klap. ;(
Het is goed zo, hij heeft geen pijn meer.

Jullie allemaal veel sterkte toegewenst met de pony's and ik hoop dat ze allemaal goed gezond het jaar doorkomen (en de rest van een heel lang, gelukkig leven natuurlijk)!! :wave:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:57

paars schreef:
Zit te dubben of ik Vash zijn ongevoerde regendeken af zal laten....het is 's nachts nog wel behoorlijk fris...hij staat binnen in een niet geïsoleerde stal, heeft nog best een jasje van zichzelf...lastige periode altijd nu... Wat doen jullie?

Zit dus met hetzelfde probleem alleen die van mij is geschoren geweest en staat 24/7 buiten en het meest gevoelig voor spierbevangenheid.

Victory-Boy. :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:02

paars schreef:

Mijn paarden staan 24/7 buiten - overdag gaan de jassen uit, 's avonds gaan ze weer aan - het is tenslotte de afgelopen nachten telkens nog aan het vriezen geweest en de dames zijn het overgrote deel van hun wintervachten al kwijt. Ik gebruik voor de avond en de nacht een lite-deken van Dominic (superfijne dekens zijn dat) - waterdicht en 100 grams vulling. Net mooi om ze wat behaaglijk te houden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:08

Jannepauli schreef:
@LC: jij was toch aan het dubben over vet|olie bijvoeren? Dan vind je dit vast interessant om te lezen:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17937

Dank je voor de link,

Wat is de reden dat je (jullie) olie bijvoeren ?
hebben jullie paarden de extra energie nodig, geef je het alleen tijdens de vachtwisseling of is er een andere reden ?

Ik geef momenteel alleen een pomp NAF omega olie aan de fokmerrie, dit omdat ze te schraal is en bij moet zetten voordat het volgende veulen geboren wordt.
ze krijgt dit totdat ze op de weide kan, ik ga ervan uit dat ze dan vetten genoeg uit het gras kan halen.

Verder zou ik Hittie wat olie kunnen gaan geven voor het werk wat ze doet, maar zolang ze niet verder afvalt op het huidige dieet/werkniveau zie ik nog niet zoveel noodzaak eigenlijk.

En ook hier dezelfde vraag als DD stelt, Is er daadwerkelijk verschil in werking/ vertering van de dure olie tov het alternatief wat vele malen minder kost.
Weet iemand wat de toegevoegde waarde voor een paard is van pompoenpit, tarwekiem, olijf en teunisbloemolie uit de TRIAS Omega van de Groene Os tov van Hennep, lijnzaad en sojaolie uit de goedkopere Omega olie van NAF ?

Zowel Tug als Rene Wielens hebben mij verteld dat als het puur om extra energie gaat dat je dan prima kan volstaan met sojaolie, deze olie levert de meeste energie per kg product en schijnt goed te verteren te zijn voor het paard.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 22-03-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:10

Behalve mijn ouwetje, die kan dus niet tegen alles wat met soja te maken heeft (dunne mest).
Maiskiem en Zonnebloem gaan prima.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:41

paars schreef:

Ik heb de Rambo-Duo's..
dat is een 100 grams waterdichte buitendeken met aparte onderdekens in verschillende diktes.
sinds vorige week zijn de 300 grams vullingen eronder uit en liggen de 100 grams eronder.
Hit en co hebben dus nu een 200 grams dek op.
pas als de nachten ook boven de 10 graden zijn gaan hier de dekken definitief eraf.
Verschil met Vash is wel dat Hittie al helemaal glad is, alleen van haar kont en flanken komt nog wat haar los.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:51

paars schreef:
Vash heeft vandaag op de weegschaal gestaan en woog 622kg. Volgens dat lint was hij 680.....

Even voor mijn beeldvorming... hoe groot is Vash ?
Heb je ook een foto van hem zoals hij nu is ?

Ik heb dit paard met het D&H lint gewogen,
Paard is een ruin, 1.78 hoog, 7 jaar oud, M2 dressuur en heeft veel springbloed.
Ik kwam met het D&H lint op 601 kilo !, ik had hem zomaar vanwege zijn grootte veel zwaarder geschat.

ps. ruiter is hengst, 1.96 hoog, 47 jaar oud en 82 kilo schoon aan de haak :D

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:58

barbar schreef:
dat denk ik wel, maar op de nieuwe stal mag er tot onbeperkt hooi gegeven worden, dus ik dacht sowieso er goed aan te doen om krachtvoer tot het minium te beperken en dacht dat biks dan niet zo veel kwaad kan als je er maar weinig van geeft?

Een minimale hoeveelheid biks zal misschien geen kwaad kunnen voor de HB, maar waarom zul je het überhaupt geven ?
voor de vitamines/mineralen behoefte moet je het al in de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat voeren, dus als je maar een heel klein beetje geeft dekt dat zowiezo de behoefte al niet.
Misschien kun je in jouw geval beter kiezen voor een geconcentreerde vit/min korrel naast je ruwvoer.
Hoeveel werk verricht je paard ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:59

Da's wel een hele slanke hengst dan, die ruiter ;) Over het paard: die ziet er goed uit, geen vet, wel spieren, dus hij doet zijn gewicht eer aan, ha,ha.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:02

lolclub schreef:
Ik heb de Rambo-Duo's..
Heeft ie ook opgehad, tot max 200 gr., maar sinds 2 weken alweer een ongevoerde Rambo; de 100 grams werd te warm voor 'm. Hij had zijn haartjes al wat opstaan net, ben blij dat ik het dek er weer op heb gedaan :j .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:30

mysa schreef:
Da's wel een hele slanke hengst dan, die ruiter ;) Over het paard: die ziet er goed uit, geen vet, wel spieren, dus hij doet zijn gewicht eer aan, ha,ha.

Zowel man als paard zijn inderdaad van het type spillenpoot ;) ,
de wereld is gemeen... zij kunnen beiden onbeperkt eten zonder een gram aan te komen en Hittie en ik moeten er juist op letten, anders groeien we dicht ;(
Dit paard is trouwens de neef van Hittie

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:34

Zal morgen een Vash foto maken, LC, hij is 1.71. Vash is vrij onbespiede :o , en spieren wegen zwaarder dan vet. Zou dus ook verwachten dat deze slanke neef met zijn 1.78 dressuurmatig getraind lijf wel wat meer zou wegen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:38

Daarom had ik hem ook zwaarder geschat, we gokten beiden dat deze big boy toch wel rond de 670 zou zitten..
Ik zit er dus wel over te denken om de weegschaal uit te nodigen binnenkort, ben wel benieuwd wat nou het echte gewicht is tov het lint.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 23:20

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
@LC: jij was toch aan het dubben over vet|olie bijvoeren? Dan vind je dit vast interessant om te lezen:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17937

Dank je voor de link,

Wat is de reden dat je (jullie) olie bijvoeren ?
hebben jullie paarden de extra energie nodig, geef je het alleen tijdens de vachtwisseling of is er een andere reden ?

Ik geef momenteel alleen een pomp NAF omega olie aan de fokmerrie, dit omdat ze te schraal is en bij moet zetten voordat het volgende veulen geboren wordt.
ze krijgt dit totdat ze op de weide kan, ik ga ervan uit dat ze dan vetten genoeg uit het gras kan halen.

Verder zou ik Hittie wat olie kunnen gaan geven voor het werk wat ze doet, maar zolang ze niet verder afvalt op het huidige dieet/werkniveau zie ik nog niet zoveel noodzaak eigenlijk.

En ook hier dezelfde vraag als DD stelt, Is er daadwerkelijk verschil in werking/ vertering van de dure olie tov het alternatief wat vele malen minder kost.
Weet iemand wat de toegevoegde waarde voor een paard is van pompoenpit, tarwekiem, olijf en teunisbloemolie uit de TRIAS Omega van de Groene Os tov van Hennep, lijnzaad en sojaolie uit de goedkopere Omega olie van NAF ?

Zowel Tug als Rene Wielens hebben mij verteld dat als het puur om extra energie gaat dat je dan prima kan volstaan met sojaolie, deze olie levert de meeste energie per kg product en schijnt goed te verteren te zijn voor het paard.

De reden waarom ik mijn paarden dat dagelijkse scheutje olie geef staat eigenlijk al perfect beschreven in het artikel uit de link: het lichaam heeft vetten nodig om goed te kunnen functoneren, niet alleen voor extra energie. Normaal gesproken kan een paard al heel wat fatty acids uit gras halen maar aangezien onze HB paarden geen onbeperkte weidegang krijgen en soms alleen hooi als basis, vind ik het verstandig om dagelijks wat aan te vullen. Als je je wat verdiept in de verschillende omegasoorten ( en dus de olieën die gebruikt worden) zul je kunnen constateren dat veel onderdelen van het lijf ervan profiteren: van brein tot hoeven, celmembramen tot vacht enzovoorts. Ik heb gekozen voor de Trias Omega omdat de daarin gebruikte olieën verschillende toegevoegde waarden en werking hebben. Zo heeft bv Teunisbloemolie voor HB-paarden een aantal belangrijke eigenschappen vanwege het GammalLinoleenzuur GLA:
.verwijden de bloedvaten
.remmen onstekingen in het lichaam
.kunnen trombosevorming remmen
.verlagen de bloeddruk
.remmen de aanmaak van cholestrol
.stimuleren de eigen afweer
Natuurlijk is er uitgebreid onderzoek naar de werking van al die verschillende oliesoorten, daar kun je een boekwerk over schrijven.Je moet me maar niet kwalijk nemen dat ik daar niet aan begin :) !
Het advies om voor de energie alleen soja-olie te geven vind ik - tja, wat zal ik zeggen... ik hou het maar op m'n Trias olie.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:36

:wave:

Pfieuww ik had tijdje geleden zitten kijken naar die F4F maar niet gezien dat het zo duur was. Joppie is klein, dus ik ga maar beginnen met de 7kg en dan verder kijken hoe dat gaat :) En nog even verdiepen in olie, is ook erg handig lees ik hier.

Verder beetje aan het balen. Ben ontzettend blij met het mooie weer, maar dat heeft bij Joppie zn zomereczeem weer getrickerd. En dit jaar helaas in erge mate (vorig jaar had hij het maar licht, en later in het jaar).
Zit nu helemaal onder de opengeschuurde plekken, sommige tot aan het pussige toe. Dus ben weer bezig met de reeks van 8 dagen om de dag wassen met zn shampoo, en ben aan het regelen dat ik hem zaterdag ga scheren. Hij zit zo dik in zn vacht, en heeft het daar nu te warm mee dus denk dat dat ook een groot deel van het schuren zal oplossen.
Zucht. Soms wens ik een gezond paard :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:46

@Karin_deB : zijn er bij jou al mugjes dan ??
Die heb ik hier nog niet gezien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:48

Hier zijn er ook al zat actief, vandaar dat ik dit jaar maar heb besloten om ook tegen wnv te enten. Heb overigens het idee dat mijn paardjes wat minder fit zijn, maar dat kan ook door het verharen komen toch? Ze zien er verder wel gewoon gezond uit en ze houden wel alles in de gaten, maar ze zijn wat lomer.