Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
paars schreef:Zit te dubben of ik Vash zijn ongevoerde regendeken af zal laten....het is 's nachts nog wel behoorlijk fris...hij staat binnen in een niet geïsoleerde stal, heeft nog best een jasje van zichzelf...lastige periode altijd nu... Wat doen jullie?
paars schreef:Zit te dubben of ik Vash zijn ongevoerde regendeken af zal laten....het is 's nachts nog wel behoorlijk fris...hij staat binnen in een niet geïsoleerde stal, heeft nog best een jasje van zichzelf...lastige periode altijd nu... Wat doen jullie?
Jannepauli schreef:@LC: jij was toch aan het dubben over vet|olie bijvoeren? Dan vind je dit vast interessant om te lezen:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17937
paars schreef:Vash heeft vandaag op de weegschaal gestaan en woog 622kg. Volgens dat lint was hij 680.....
barbar schreef:dat denk ik wel, maar op de nieuwe stal mag er tot onbeperkt hooi gegeven worden, dus ik dacht sowieso er goed aan te doen om krachtvoer tot het minium te beperken en dacht dat biks dan niet zo veel kwaad kan als je er maar weinig van geeft?
mysa schreef:Da's wel een hele slanke hengst dan, die ruiterOver het paard: die ziet er goed uit, geen vet, wel spieren, dus hij doet zijn gewicht eer aan, ha,ha.
lolclub schreef:Jannepauli schreef:@LC: jij was toch aan het dubben over vet|olie bijvoeren? Dan vind je dit vast interessant om te lezen:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17937
Dank je voor de link,
Wat is de reden dat je (jullie) olie bijvoeren ?
hebben jullie paarden de extra energie nodig, geef je het alleen tijdens de vachtwisseling of is er een andere reden ?
Ik geef momenteel alleen een pomp NAF omega olie aan de fokmerrie, dit omdat ze te schraal is en bij moet zetten voordat het volgende veulen geboren wordt.
ze krijgt dit totdat ze op de weide kan, ik ga ervan uit dat ze dan vetten genoeg uit het gras kan halen.
Verder zou ik Hittie wat olie kunnen gaan geven voor het werk wat ze doet, maar zolang ze niet verder afvalt op het huidige dieet/werkniveau zie ik nog niet zoveel noodzaak eigenlijk.
En ook hier dezelfde vraag als DD stelt, Is er daadwerkelijk verschil in werking/ vertering van de dure olie tov het alternatief wat vele malen minder kost.
Weet iemand wat de toegevoegde waarde voor een paard is van pompoenpit, tarwekiem, olijf en teunisbloemolie uit de TRIAS Omega van de Groene Os tov van Hennep, lijnzaad en sojaolie uit de goedkopere Omega olie van NAF ?
Zowel Tug als Rene Wielens hebben mij verteld dat als het puur om extra energie gaat dat je dan prima kan volstaan met sojaolie, deze olie levert de meeste energie per kg product en schijnt goed te verteren te zijn voor het paard.