[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:53

Ai, nature's best zou ik je absoluut afraden. In dat voer zit namelijk nog 30% suiker en zetmeel, erg ongezond en een risicofactor voor ponys die snel hoefbevangen raken. Subli sportbrok zal ook niet laag zijn in suikers...
Zelf ben ik wel aan het bijvoeren, op alleen hooi red mijn pony het niet, maar wel met een voeder dat nog maar 10% suiker en zetmeel bevat. Er zijn er meerdere van, maar ik zelf geef marstall vito.
In het onderschrift van isapaardje staat een link naar haar website over hoefbevangenheid, daar kun je nog meer merken en "brokken" vinden die geschikt zijn bij hoefbevangenheid.

Enne, graag gedaan hoor ;)

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:25

heb net even gesproken met een vertegenwoordiger van Hippolyt bij de voerboer. (vond het eigenlijk een beetje tegenvallen, bleef nogal aan de oppervlakte met z'n verhaal). Blijkbaar is de voerkennis in dit topic bovengemiddeld ;) :)
Kreeg een proefzakje Equigard en Hestamix mee en een paar handen Wiesencobs. De laatste gingen er in als koek bij de dame en heer :) (de equigard en hestamix ga ik tzt testen)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:15

Dat geloof ik graag Kinke. Maar dat komt ook omdat iedereen hier aan het zoeken (en ondervinden) wat de beste oplossing is voor zijn of haar dier. Ik denk dat hier bestwel dingen besproken worden die niet overal algemeen bekend zijn ;)

Ik ben overigens ook erg tevreden over mijn vito.. Judy vind het gelukkig erg lekker :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:21

Kinke, je kunt ook altijd met Rene Wielens bellen, die heeft ook Hippolyt en die weet echt veel over het suiker/zetmeel verhaal. Hij heeft mij die Hestamix bijvoorbeeld afgeraden omdat hij vond dat dat gehalte te hoog was, ook voor mijn IJslanders. Ik ben nu een nieuw voer aan het proberen van D&H voor mijn rijpaard (IJslander), het heet Icelandic Power en Rene vond het een goede oplossing voor dat hij best hard moet werken soms, maar dus niet teveel zetmeel en geen onnatuurlijke toevoegingen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:56

Ik ben nog altijd heel tevreden met mijn Safe and Sound van D&H. Al geef ik niet echt veel ('s avonds 1 volle schep voor de D-pony met verleden in HB en halve schep voor de shet...die anders jaloers wordt).

Daarbij krijgen ze 's morgens en 's avonds een goeie plak hooi, momenteel kuilgras wegens uitputting hooi.

Maar geloof me maar dat ze me liever zien komen met emmertjes in m'n handen dan met een plak hooi :-) Ze lusten dat voer van D&H echt heel graag.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:27

Oei, dat klinkt niet zo goed nee van Pavo.. Had ik niet verwacht, las toch wel positieve dingen erover maar helaas. Ik ga dan eens verder zoeken naar alle voersoorten die jullie noemen. Bedankt +:)+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:13

Een geschikt voer is een voer dat hoog in vitamines/mineralen zit en laag in suiker/zetmeel (liefst minder dan 10%).

De Subli ponybrok zit van alle 'bekende' voederbrokken het laagst in zetmeel/suiker, nl. 18%. Verder ben ik niet bekend met dit voer.
Equigard van Hippolyt vond Isabella niet zo lekker (waarschijnlijk mede door knoflook). Ik heb het in 2007 ook laten testen (biosensor) en het kwam niet als beter uit de bus als de Hippolyt Vital Muesli. Die muesli heeft echter 22% suiker/zetmeel (de Equigard 10%).

Op dit moment voer ik in de ochtend een eigen mix van Pre Alpin Aspero (van Agrobs = grashaksel met 2,5% fructaan), met daar kruiden als brandnetel, mariadistel en kleefkruid en rozenbottel doorheen, en dan nog wat stukjes broccoli en soms zit er voor de nodige vitamines en variatie nog of wat zeewier, of een stukje pavokoek, of een stukje wortel oid doorheen. Dat varieert eigenlijk per dag en nooit grote hoeveelheden.
In de avond krijgt ze een volle hand Safe en Sound (daar zit naast weinig suiker/zetmeel, extra probiotica (yeasacc) en MSM zwavel en biotine in.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:37

wat vinden jullie van Hartog Balance??
dat voeren wij onze shette dame van 30 jaar ex-bevangen geweest en die doet het er goed op.. [ zal ook niet gaan veranderen want dat is niet zo best anders raakt ze ook weer aan de diarree enzo]

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:38

Nado, die hestamix heeft ook niet mijn voorkeur. Ik denk dat ik maar weer eens bij Rene Wielens langsga (is een uurtje rijden).
Het liefst zou ik de Gemuser Krauter voeren maar dat blieft de dame niet. Eigenlijk zou ik er iets aan moeten kunnen toevoegen waar geen troep in zit maar wat het smakelijker maakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:39

Ingrid, meng je die kruiden zelf door de Pre Alpin of zit dat er al door?

pocono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:26

Heeft er iemand ervaring met een grasmasker van HH. Ik hoor mensen bij mij op stal zeggen dat ie te klein is en dat haar kaken niet kunnen bewegen, dus hebben ze em maar afgedaan. Maar zo'n ding moet toch ook niet te los zitten? Ik heb een pony en ook een ponymasker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:35

Isapaardje schreef:
Een geschikt voer is een voer dat hoog in vitamines/mineralen zit en laag in suiker/zetmeel (liefst minder dan 10%).

De Subli ponybrok zit van alle 'bekende' voederbrokken het laagst in zetmeel/suiker, nl. 18%. Verder ben ik niet bekend met dit voer.
Equigard van Hippolyt vond Isabella niet zo lekker (waarschijnlijk mede door knoflook). Ik heb het in 2007 ook laten testen (biosensor) en het kwam niet als beter uit de bus als de Hippolyt Vital Muesli. Die muesli heeft echter 22% suiker/zetmeel (de Equigard 10%).

Op dit moment voer ik in de ochtend een eigen mix van Pre Alpin Aspero (van Agrobs = grashaksel met 2,5% fructaan), met daar kruiden als brandnetel, mariadistel en kleefkruid en rozenbottel doorheen, en dan nog wat stukjes broccoli en soms zit er voor de nodige vitamines en variatie nog of wat zeewier, of een stukje pavokoek, of een stukje wortel oid doorheen. Dat varieert eigenlijk per dag en nooit grote hoeveelheden.
In de avond krijgt ze een volle hand Safe en Sound (daar zit naast weinig suiker/zetmeel, extra probiotica (yeasacc) en MSM zwavel en biotine in.

Als ik jou was voerde ik helemaal geen brok of muesli meer bij. Ook al is het 'laagst in zetmeel/suikers' je voert nog steeds een hoop zetmeel en suikers en die zorgen nou juist voor HB.

Staat je paardje nu in de wei of op een paddock?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:21

Staan jullie paarden na hoefbevangenheid eigenlijk nog 24/7 buiten? Of alleen bepaalde dagdelen of wel in de wei alleen dan met graasmasker? (Sorry voor de vele vragen die ik stel :o )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:25

wij raden altijd aan om een ex hoefbevangenpaard de rest van z'n leven paddock paradise te geven. In elk geval minimaal een jaar en eventueel daarna alleen in fructaan-arme perioden op de weide.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:31

Interessant al die dingen over voer +:)+ ik ben het met Kinke eens dat hier veel voerexperts zitten :j

@Pocono, klik even een paar blz terug, daar staat een foto van mijn pony met HH masker.
@Pistache, mbt die foto die ik hierboven bedoel hebben een aantal mensen dezelfde vragen beantwoord.

@Arabesk, in de kern ben ik het met je eens, zo schraal mogelijk. Maar elk hoefbevangenpaard is anders dus om te zeggen dat alleen paddock altijd de methode is, is natuurlijk niet op elk paard van toepassing.
Isa's paardje is een goed voorbeeld van een niet-standaard-manier bevangen paardje, en zij heeft juist wel supplementen nodig.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:37

En ik kan vandaag ook weer een hoogtepunt melden *\o/*
Ik heb weer meegedaan aan de Indoor shetland pony wedstrijddag, en heb met Aurora meegedaan aan de Lange Teugel klasse Licht.

We waren 4e (van 15 ofzo), met op de puntenlijst een 8 voor zuiverheid van de gangen *\o/* en een 9 :wow: voor de middendraf!

Daarna hebben we ook nog een behendigheidsparcour gedaan, dat ging op tijd :) en o.a. een zeiltje lopen en een sprongetje erin, een nette 6e plek, ook van 15.

Hopelijk kan ik morgen wat foto's en later een filmpje laten zien :)

pocono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:42

Dank je wel Gemske. Mijn masker zit zelfs nog losser bij pokie, dan zit ie goed. Waarom bemoeien sommige mensen zich met mijn pony.

Bij ons gingen de paarden vandaag voor het eerst het land op, en ik hoorde van een vriendin dat een paar mensen bij ons op stal zeiden; 'ah wat zielig zeg zo'n masker'. ziek zijn van de dikte en van alles krijgen,das pas zielig.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:46

Gefeliciteerd Gemke! 8 en 9 is wel heel netjes zeg +:)+

Ik denk dat ik dan ook maar een graaskorf aanschaf, want wij hebben geen aparte paddock, of ze moet in dat 'ziekenboegweitje' (is een stal met uitloop op een bijna kaal weitje) staan waar ze nu ook staat maar dan staat ze alleen en dat vind ik ook niets.

Er staan wel 2 paarden op stal die gaan ook sommige delen van de dag op stal, misschien doe ik dat dan. Want dan staat ze iig niet alleen, dat is niet zo'n succes (en kan ik goed begrijpen, heb een hekel eraan als ze alleen op stal moet staan terwijl de rest lekker in de wei staat).

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:47

pocono schreef:
Dank je wel Gemske. Mijn masker zit zelfs nog losser bij pokie, dan zit ie goed. Waarom bemoeien sommige mensen zich met mijn pony.

Bij ons gingen de paarden vandaag voor het eerst het land op, en ik hoorde van een vriendin dat een paar mensen bij ons op stal zeiden; 'ah wat zielig zeg zo'n masker'. ziek zijn van de dikte en van alles krijgen,das pas zielig.

Ja inderdaad, niets van aantrekken. Beter lekker de wei op met zo'n masker, dan zo'n paard weer met pijn op stal hebben moeten staan.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:48

Pocono: Heel veel mensen hebben heel snel hun mening klaar... vaak gebaseerd op niks. Heel lastig, maar probeer je eigen gevoel te volgen, het is jouw pony en jij kent hem het beste.

Pistache: succes! In ieder geval prettig dat je verschillende opties hebt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:57

pocono schreef:

Ik zou heel bot antwoorden "weet je wat pas zielig is? Als dit paard afgemaakt moet worden, omdat het teveel gras heeft gegeten"

Tjonge jonge in plaats van dat ze nou even informeren waarvóór het masker is. :(

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:46

pocono schreef:

Dat had ik ook op mijn vorige stal :+ Mensen vinden alles zielig tegenwoordig.... Ze verplaatsen zich teveel in het paard denk ik. Niet naar luisteren idd!
Als het kan doe ik liever ook zonder graasmasker. In het begin vind ze die graaskorf echt vervelend. En ze kan niet meer bij andere paarden 'poetsen', of bijten oid. Maar ik vind het sowieso beter dan op stal staan de helft van de dag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:24

@gemske
Wat een super punten heeft aurora gescoord. Helemaal top. :9

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:28

Kinke heeft al een jaar of 3 paddock paradise. Hoewel ik het absoluut geen paradise vind, dat is in mijn ogen 24-7 weiland. Ze staat uiteraard niet alleen en krijgt veel hooi. Ik gebruik de fructaan index als leidraad en ze krijgt dagelijks een aantal uren weidegang. Kan altijd zo genieten als ze met zn tweeen aan het rennen zijn :)
Ideaal is het niet maar om haar gezond te houden is het wel het beste.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:40

Je moet je er idd niks van aantrekken wat andere mensen zeggen over je graasmasker, dat deden ze bij mij ook toen shinouk hoefbevangen werd en ze alleen in de paddock moest, vond ze natuurlijk niet leuk. Gingen ze steeds een andere pony erbij zetten, en dan na een half uur weer weg halen. dat vond ik nog veel zieliger, ze moest er gewoon even aan wennen. nu vind ze alleen staan helemaal niet erg meer. Ik heb natuurlijk ook liever dat ze met meer paarden staat, maar dat gaat nu eenmaal niet.
Ik heb haar nu weer voor het eerst even op de wei. over eenhalf uurtje ga ik haar er weer af halen! Het is maar heel kort, maar zelfs dat is voor haar een feest!!