[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 07:55

Vraagje, ik lees meerdere mensen die bloedzuigers hebben gebruikt. Wie hebben jullie daarvoor ingeschakeld? Of hebben jullie dat zelf gedaan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:24

Bij mijn paard is iemand 2x langs geweest ( https://www.hirudotherapieilona.nl )

Die was super handig, lief en geduldig met mijn niet zo coöperatieve merrie die het niet zo op vreemde heeft.

Na de eerste keer liep ze binnen 24 uur aanzienlijk beter. Zo goed dat we direct medicatie effectief afgebouwd hebben.
Paar weken later wat achteruitgang na heel warm weer en hoefsmid. Toen kwam ze binnen 24 uur en knapte mijn merrie eigenlijk ook direct weer op.
Dierenarts ( die er weinig vertrouwen in had) was onder de indruk van de verschillen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:11

Hoi Marjo,
Ik heb helaas ook teveel ervaring met hoefbevangenheid. De laatste keer is mijn paard er wonderwel goed doorheen gekomen dankzij de dierenarts van de Lingehoeve, die Invokana tabletten voorschreef. Door deze tabletten daalt het glucosegehalte in het bloed, mijn paard liep na twee weken eigenlijk al weer goed in heeft in totaal 35 dagen op deze medicatie gestaan. Het is GEEN vervanging voor een goed rantsoen dus daar ben je al goed mee bezig. Ik zou je willen aanraden om je dierenarts contact te laten opnemen met de Lingehoeve. Het gebruik van deze medicatie is nog niet algemeen bekend, het wordt in het Verenigd Koninkrijk al wel meer gebruikt.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:43

nicolanca schreef:
Hoi Marjo,
Ik heb helaas ook teveel ervaring met hoefbevangenheid. De laatste keer is mijn paard er wonderwel goed doorheen gekomen dankzij de dierenarts van de Lingehoeve, die Invokana tabletten voorschreef. Door deze tabletten daalt het glucosegehalte in het bloed, mijn paard liep na twee weken eigenlijk al weer goed in heeft in totaal 35 dagen op deze medicatie gestaan. Het is GEEN vervanging voor een goed rantsoen dus daar ben je al goed mee bezig. Ik zou je willen aanraden om je dierenarts contact te laten opnemen met de Lingehoeve. Het gebruik van deze medicatie is nog niet algemeen bekend, het wordt in het Verenigd Koninkrijk al wel meer gebruikt.

Invokana wordt ook daar mijn DA aangeraden als mijn IR pony weer bevangen raakt. Idd, het management moet verder helemaal goed zijn. Ik hoop dat het hier niet zo ver komt dat het nodig is. Zie het zelf niet zo zitten om een 7-jarige welsh voor de rest van z'n leven op medicatie te hebben staan..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:03

smurffie schreef:
Bij mijn paard is iemand 2x langs geweest ( https://www.hirudotherapieilona.nl )

Die was super handig, lief en geduldig met mijn niet zo coöperatieve merrie die het niet zo op vreemde heeft.

Na de eerste keer liep ze binnen 24 uur aanzienlijk beter. Zo goed dat we direct medicatie effectief afgebouwd hebben.
Paar weken later wat achteruitgang na heel warm weer en hoefsmid. Toen kwam ze binnen 24 uur en knapte mijn merrie eigenlijk ook direct weer op.
Dierenarts ( die er weinig vertrouwen in had) was onder de indruk van de verschillen.

Dankje voor je bericht, kan haar werkgebied niet helemaal terugvinden op haar website, maar als ik kijk naar jouw woonplaats verwacht ik dat dat niet aan deze kant van NL zal zijn. :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 13:55

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:04

smurffie schreef:
Nee dat denk ik ook niet. Je zou hier kunnen kijken voor iemand in jouw buurt:

https://www.bloedzuigertherapienederlan ... ut-vinden/

Thanks :) had inmiddels ook al iemand gevonden en contact gezocht. Die kan alleen pas eind volgende week.
Kreeg gister een berichtje van de stalbaas dat meneer nogal vrolijk door de paddock ging. Lijkt dus wel echt aan de beterende hand.
Vandaag bloed prikken voor PPID en kijken wat de DA ervan vind.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:12

Nou tegen mijn verwachting in is PPID negatief. Waarde van 29,7 wat voor deze tijd van het jaar gewoon 'normaal' is.
Ik ben echt heel erg verbaasd maar ook wel opgelucht.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:40

nicolanca schreef:
Hoi Marjo,

Heb je dat voor hoefbevangenheid gekregen of is jouw paard eerst getest op EMS?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:43

cijsalover schreef:
nicolanca schreef:
Hoi Marjo,

Invokana wordt ook daar mijn DA aangeraden als mijn IR pony weer bevangen raakt. Idd, het management moet verder helemaal goed zijn. Ik hoop dat het hier niet zo ver komt dat het nodig is. Zie het zelf niet zo zitten om een 7-jarige welsh voor de rest van z'n leven op medicatie te hebben staan..

Is jouw pony getest op EMS of krijg je het voorgeschreven voor hoefbevangenheid? Ik lees dat als het wordt voorgeschreven het vaak bij EMS is.

Mijn paard is 20, dus als ik hem nog een aantal jaar op een medicijn moet zetten, vind ik dat geen probleem. Snap dat het anders is met een 7 jarige.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:50

Mij paard staat nu een week op Easy cloud hoefschoenen en loopt weer goed. Pulsatie is nog steeds hoog, dus bevangenheid is helaas nog niet minder geworden. Wel fijn dat hij weer loopt en een stuk minder ligt. We stappen nu ook meerdere keren per dag in de bak om de bloedsomloop goed op gang te krijgen.

Hij staat nog steeds op de Bute. De kliniek geeft aan dat er voor de rest niets is. Ik heb ze nog niet gebeld voor Invokana, maar uit zichzelf hebben ze het niet geadviseerd.

Hij heeft voor de rest weer praatjes, dus dat is heel fijn. Hij heeft wel een flinke jas uitgedaan.

Daarnaast heeft hij nog steeds een zwaardere ademhaling, ook in rust. Met name in de ochtend en avond. Overdag is het minder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:15

Zijn er fotos gemaakt?

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een paard dat op medicatie staat gedwongen beweging te geven. Overbelasting ligt op de loer. Pijn heeft daarin een functie. Ik ben pas gaan wandelen toen ze goed liepen en van de pijnstilling af waren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:37

Mee eens, zeker als de pulsatie nog hoog is.
Je wil geen ontschoening veroorzaken. :o

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:41

capopjekop schreef:
Zijn er fotos gemaakt?

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een paard dat op medicatie staat gedwongen beweging te geven. Overbelasting ligt op de loer. Pijn heeft daarin een functie. Ik ben pas gaan wandelen toen ze goed liepen en van de pijnstilling af waren.

Er zijn foto’s gemaakt. Als mijn mini bevangen is, loop ik iedere dag met hem. Hij trekt helemaal krom als ik niet met hem loop. Die is er eigenlijk altijd vrij vlot bovenop. Hij heeft PPID en raakt soms hormonaal bevangen.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:48

Polar schreef:
Mee eens, zeker als de pulsatie nog hoog is.
Je wil geen ontschoening veroorzaken. :o

Toch geven veel dierenartsen wel lopen aan om juist de bloedsomloop op gang te houden, zodat de afvalstoffen uit het bloed verwijderd worden. Wel met goed passende hoefschoenen om de hoef stabiel te houden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:03

Beweging kan inderdaad helpen bij de doorbloeding en het afvoeren van afvalstoffen.
Maar als er nog zoveel pulsatie is, geeft dat aan dat er nog flinke ontstekingsactiviteit aanwezig is.
Dan kan te veel lopen juist schade veroorzaken.
Maar goed, ik ben geen dierenarts, dus als jouw dierenarts je paard heeft gezien en zegt dat je moet lopen, dan kun je beter op zijn oordeel en kunde vertrouwen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:21

Zolang ze op pijnstiller staan niet gedwongen bewegen. Als ze eraf zijn oké, tot die tijd niet doen.
Bloedsomloop helpen bloedzuigers, bloedverdunners en koelen van de hoeven mee ( warm bloed = stroperig). Zolang het pulseren blijft is het bloed te dik, dus krijg je risico op propjes bij teveel bewegen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:07

marjor schreef:
cijsalover schreef:

Is jouw pony getest op EMS of krijg je het voorgeschreven voor hoefbevangenheid? Ik lees dat als het wordt voorgeschreven het vaak bij EMS is.

Mijn paard is 20, dus als ik hem nog een aantal jaar op een medicijn moet zetten, vind ik dat geen probleem. Snap dat het anders is met een 7 jarige.

Ja hij heeft flink EMS inderdaad!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:58

Zoals ik het begrepen heb kun je Invokana niet langdurig geven. Het middel zorgt ervoor dat je paard glucose uitplast, waardoor het suikergehalte in het bloed daalt. Behalve tot gewichtsverlies leidt dit er ook toe dat een op hol geslagen insulineproductie kalmeert. Door het hoge suikergehalte van de urine is er een kans op blaasontsteking bij je paard, dus zonder risico’s is het niet. Maar op het moment dat je paard hoefbevangen is, is het het risico waard.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:28

Ah oké, dat wist ik niet. Ik dacht dat je het echt voor een langere tijd of levenslang kon geven. Ik moet me er verder nog eens goed in verdiepen dus.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:01

Vanmorgen foto's laten maken, hoefbeen helemaal niks gekanteld of gezakt. Gewoon nog perfect waar hij hoort. Ik ben zo opgelucht dat ik wel kan huilen.
Voor de zekerheid ook zijn achterbenen op de foto (we waren er nu toch) ivm eventueel artrose of spat. Ook helemaal niks te zien.
Ik ben zo gelukkig.

Hij was gister ook als een malle door de bak aan het rennen. Dus lijkt echt wel weer goed/beter te gaan. Vanmiddag komt er nog iemand hem met bloedzuigers behandelen. Hopelijk is dat het laatste zetje.

Helaas moet door een fout bij de DA/het lab wel het bloedonderzoek voor PPID overgedaan worden. Dus of die lage waarde wel klopt zal nog moeten blijken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:25

Ooh netjes! Ik ken het gevoel.
Fijn dat het weer beter lijkt te gaan.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:20

Weet iemand hier nog of je voor de EMS test ook water moet afsluiten?
Ik wil één van mijn paarden testen en de dierenarts komt eind oktober langs.
Paard mag dan vanaf 23:00 geen hooi meer, stro mag blijven liggen, maar ben vergeten te vragen naar water.
Lijkt me dat dat gewoon mag, aangezien daar verder niks in zit.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:38

Saga schreef:
Weet iemand hier nog of je voor de EMS test ook water moet afsluiten?
Ik wil één van mijn paarden testen en de dierenarts komt eind oktober langs.
Paard mag dan vanaf 23:00 geen hooi meer, stro mag blijven liggen, maar ben vergeten te vragen naar water.
Lijkt me dat dat gewoon mag, aangezien daar verder niks in zit.

Water mogen ze gewoon hebben,6-8 uur van te voren geen krachtvoer en gras en 2 uur van te voren geen hooi.
Drankje geven en na 75 minuten bloedprikken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:50

Ooh apart... hier mogen we vanaf 23:00 s'avonds niks meer voeren en hij komt in de ochtend langs.
Eerst bloedprikken, dan het drankje en dan weer bloedprikken.
Maar dan laat ik het water inderdaad gewoon aan. :j