Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nicolanca schreef:Hoi Marjo,
Ik heb helaas ook teveel ervaring met hoefbevangenheid. De laatste keer is mijn paard er wonderwel goed doorheen gekomen dankzij de dierenarts van de Lingehoeve, die Invokana tabletten voorschreef. Door deze tabletten daalt het glucosegehalte in het bloed, mijn paard liep na twee weken eigenlijk al weer goed in heeft in totaal 35 dagen op deze medicatie gestaan. Het is GEEN vervanging voor een goed rantsoen dus daar ben je al goed mee bezig. Ik zou je willen aanraden om je dierenarts contact te laten opnemen met de Lingehoeve. Het gebruik van deze medicatie is nog niet algemeen bekend, het wordt in het Verenigd Koninkrijk al wel meer gebruikt.
smurffie schreef:Bij mijn paard is iemand 2x langs geweest ( https://www.hirudotherapieilona.nl )
Die was super handig, lief en geduldig met mijn niet zo coöperatieve merrie die het niet zo op vreemde heeft.
Na de eerste keer liep ze binnen 24 uur aanzienlijk beter. Zo goed dat we direct medicatie effectief afgebouwd hebben.
Paar weken later wat achteruitgang na heel warm weer en hoefsmid. Toen kwam ze binnen 24 uur en knapte mijn merrie eigenlijk ook direct weer op.
Dierenarts ( die er weinig vertrouwen in had) was onder de indruk van de verschillen.
smurffie schreef:Nee dat denk ik ook niet. Je zou hier kunnen kijken voor iemand in jouw buurt:
https://www.bloedzuigertherapienederlan ... ut-vinden/
nicolanca schreef:Hoi Marjo,
Ik heb helaas ook teveel ervaring met hoefbevangenheid. De laatste keer is mijn paard er wonderwel goed doorheen gekomen dankzij de dierenarts van de Lingehoeve, die Invokana tabletten voorschreef. Door deze tabletten daalt het glucosegehalte in het bloed, mijn paard liep na twee weken eigenlijk al weer goed in heeft in totaal 35 dagen op deze medicatie gestaan. Het is GEEN vervanging voor een goed rantsoen dus daar ben je al goed mee bezig. Ik zou je willen aanraden om je dierenarts contact te laten opnemen met de Lingehoeve. Het gebruik van deze medicatie is nog niet algemeen bekend, het wordt in het Verenigd Koninkrijk al wel meer gebruikt.
cijsalover schreef:nicolanca schreef:Hoi Marjo,
Invokana wordt ook daar mijn DA aangeraden als mijn IR pony weer bevangen raakt. Idd, het management moet verder helemaal goed zijn. Ik hoop dat het hier niet zo ver komt dat het nodig is. Zie het zelf niet zo zitten om een 7-jarige welsh voor de rest van z'n leven op medicatie te hebben staan..
capopjekop schreef:Zijn er fotos gemaakt?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een paard dat op medicatie staat gedwongen beweging te geven. Overbelasting ligt op de loer. Pijn heeft daarin een functie. Ik ben pas gaan wandelen toen ze goed liepen en van de pijnstilling af waren.
Polar schreef:Mee eens, zeker als de pulsatie nog hoog is.
Je wil geen ontschoening veroorzaken.
marjor schreef:cijsalover schreef:Invokana wordt ook daar mijn DA aangeraden als mijn IR pony weer bevangen raakt. Idd, het management moet verder helemaal goed zijn. Ik hoop dat het hier niet zo ver komt dat het nodig is. Zie het zelf niet zo zitten om een 7-jarige welsh voor de rest van z'n leven op medicatie te hebben staan..
Is jouw pony getest op EMS of krijg je het voorgeschreven voor hoefbevangenheid? Ik lees dat als het wordt voorgeschreven het vaak bij EMS is.
Mijn paard is 20, dus als ik hem nog een aantal jaar op een medicijn moet zetten, vind ik dat geen probleem. Snap dat het anders is met een 7 jarige.
Saga schreef:Weet iemand hier nog of je voor de EMS test ook water moet afsluiten?
Ik wil één van mijn paarden testen en de dierenarts komt eind oktober langs.
Paard mag dan vanaf 23:00 geen hooi meer, stro mag blijven liggen, maar ben vergeten te vragen naar water.
Lijkt me dat dat gewoon mag, aangezien daar verder niks in zit.