[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:23

mysa schreef:
Heb je die dus zelf getekend? Wat knap!

Ja, selluf gemaakt. Ik heb tekenles sinds dit jaar. Heel leuk om te doen. Gemaakt met pastelkrijt.
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:06

Als je pas sinds dit jaar les hebt, vind ik het helemaal knap. Isapaardje maakt ook zulke mooie paardentekeningen, trouwens, ben best een beetje jaloers op jullie talent.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:21

wauw wat prachtig

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:34

Hallo allemaal, ik heb een IR bevestigd paard wat nu ook hoefbevangen is. Hij staat 24/7 buiten in een paddock Paradise. Ik kan hem overdag apart zetten en hem droog hooi voeren. Het wordt voor de nacht lastiger. Dan zou hij in de groep moeten want er zijn geen stallen beschikbaar (ik wil hem ook eigenlijk echt niet binnen zetten) en ik durf hem niet alleen te zetten.
Zou een graasmasker een optie zijn? Ik ben bang voor vast komen te zitten in de nacht en voor een te laag volume aan voedsel wat weer andere problemen veroorzaakt.
Iemand hier eerder met dat bijltje gehakt?
(Er is bloed geprikt om te kijken of hij magnesium, selenium tekort heeft en om hem op cushing te laten testen) ik heb aan de hand van de verschillende topics besloten om balancer pro te bestellen en te gaan voeren ipv de metazoa die hij nu krijgt. Kan ik die wissel nu maken of beter wachten tot hij opknapt?
Bedankt alvast!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:29

Staat er gras in het pd paradijs?
Want gras natuurlijk niet goed als hij nog bevangen is, ook niet met graasmasker op, krijgt dan nog teveel binnen.
Dus eigenlijk moet je wachten met weidegang tot hij beter is, en dan nog goed letten op het fructaangehalte in het gras ivm de IR.
En dan is een graasmasker echt wel een aanrader, ze krijgen dan echt veel minder binnen en ze zijn bezig.

En dan misschien omdraaien?, dus overdag met graasmasker, in de groep, en 's nachts op de paddock met hooi.

En als je iets anders wil gaan voeren zou ik niet wachten tot hij is opgeknapt, gewoon alles nu doen wat het beste is voor beestje.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:35

Wat mij niet duidelijk is ( ik ben misschien niet zo snugger) of de andere paarden in de nacht op de weide blijven of op stal? Of gaan de andere paarden juist voor de nacht in de paddock waar overdag jou paard staat?

Wbt de voeding zou ik gewoon voorzichtig overstappen op het nieuwe voer, ik neem aan dat je dit gaat geven ter verbetering icm de ir en hb? Dan kan het alleen maar bijdrage aan een herstel lijkt me.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:41

Hallo, ik meld mij hier ook even helaas..

Ben de gegevens van mijn oude profiel Mistral_bink kwijt dus heb een nieuw acc aangemaakt..

Ik heb een 19 jarige pony met Cushing de cushing lijkt opzich heel goed, alleen ze raakte een week geleden behoorlijk kreupel zo kreupel dat ze haar stal niet uit kon.. Da is maandag geweest heeft met de visiteer tang gekeken en lijkt hoefbevangen, maar twijfelde ook voor hoefontsteking, ze staat niet bevangen en het is alleen rechtsvoor lijkt wel.. Geen pols wel warm ze krijgt aspirine en metacam en ik heb haar box voor een kwart met nat zand gevuld, de laatste dagen heb ik haar wel buiten gehad op een paddock waar ze overigens altijd staat.
Ze rust door haar voet op het puntje van haar teen te zetten.
Eergisteren ging het beter als vandaag.
Verder is ze fit ze wil graag eet goed drinkt goed en wil toch naar buiten.

Nu komt het.. Ze krijgt altijd al arm gevoerd en ze krijgt geen gras. Wat kan ik in hemelsnaam doen om als dit nog overgaat het te voorkomen.

Maandag komt de hoefsmid die kijkt er naar en als het kan doet hij er wat mee(heb het volste vertrouwen in hem) en anders foto's maken..

Hoop dat er hier nog mensen zijn net tips en tricks..
Wil alles doen maar voelt nu heel machteloos.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:44

Lijkt op een hoefzweer Daphne, ik zou eerst even de bevindingen van de smid afwachten.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:21

Ik vermoed idd ook een hoefzweer maar toch voelt het niet goed aan..
Ze wou vandaag haar stal niet uit dus heb haar laten staan..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:07

Het rusten op de teen lijkt me niet echt standaard bij hb, of doet je paard dit vaker? Bijvoorbeeld bij een eerdere hb aanval?
Zweren in de hoef komen helaas regelmatig voor bij paarden die hb gevoelig zijn.
Heeft je paard eerder metacam gehad bij hb? Zo ja hoe reageerde ze daarop?

Fijn dat je hs morgen kan komen om de hoeven te controleren,deze zal je waarschijnlijk uitsluitsel kunnen geven.

Sterkte!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:38

Mijn ruin staat helemaal niet op het gras. Het is een zandpaddock waar ze constant van een goede kwaliteit maar voor hem te rijk, hooi krijgen. Ze kunnen altijd eten. Dat is het grote nadeel. Ik kan hem alleen overdag apart zetten met armer hooi. Vroeg me af of het zinvol is om hem met graasmasker voltijd in de groep te laten. Enige zorg is dat hij dan vast komt te zitten in de hooibakken of dat het volume aan voer te laag is.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:04

cissie schreef:
Het rusten op de teen lijkt me niet echt standaard bij hb, of doet je paard dit vaker? Bijvoorbeeld bij een eerdere hb aanval?
Zweren in de hoef komen helaas regelmatig voor bij paarden die hb gevoelig zijn.
Heeft je paard eerder metacam gehad bij hb? Zo ja hoe reageerde ze daarop?

Fijn dat je hs morgen kan komen om de hoeven te controleren,deze zal je waarschijnlijk uitsluitsel kunnen geven.

Sterkte!

Daarom heb ik ook nog hoop dat er een zweer in zit..
Ze is 4 maanden geleden bevangen geweest toen reageerde ze na 3 dagen al heel goed op de metacam, dit keer alleen woensdag een goeie dag gehad en ze krijgt sinds vorige week zaterdag metacam.. Ik hoop erop dat er wat wordt gevonden morgen.. Ik vind dat op stal staan niks maar vandaag was het duidelijk dat ze niet in de paddock zou aankomen.
Wel graag willen en hinneken dus zo zielig

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:24

Kun je haar tempraturen? Sommige paarden hebben een verhoging bij een zweer.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:36

Ja kan wel maar het heeft weinig nut met metacam is mij altijd verteld.. Zal het straks even doen!
Gaven/geven jullie echt de metacam naar het gewicht of altijd wel wat meer als het echt slecht is?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:41

Daphne1988 schreef:
Ja kan wel maar het heeft weinig nut met metacam is mij altijd verteld.. Zal het straks even doen!
Gaven/geven jullie echt de metacam naar het gewicht of altijd wel wat meer als het echt slecht is?

Dat klopt idd, het geeft een vertekend beeld. Maar mocht ze echt verhoging hebben dan komt dat soms gewoon door de metacam heen.

Wbt de hoeveelheid metacam, daar waag ik me niet aan en vind ik een zaak van de behandeld dierenarts.
Zelf zou ik niet gaan verhogen mede omdat de hoefsmid morgen komt en deze je paard moeilijker kan beoordelen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:50

Lusitano schreef:
Mijn ruin staat helemaal niet op het gras. Het is een zandpaddock waar ze constant van een goede kwaliteit maar voor hem te rijk, hooi krijgen. Ze kunnen altijd eten. Dat is het grote nadeel. Ik kan hem alleen overdag apart zetten met armer hooi. Vroeg me af of het zinvol is om hem met graasmasker voltijd in de groep te laten. Enige zorg is dat hij dan vast komt te zitten in de hooibakken of dat het volume aan voer te laag is.

Als je paard overdag apart staat krijgt hij dus afgepast voer neem ik aan.
Voor de nacht gaat dit niet omdat de andere paarden er dan bij staan en voldoende rijk hooi krijgen, in ieder geval teveel/te rijk voor jou paard begrijp ik.
Zelf zou ik ervoor kiezen om hem dan met graasmasker bij de groep te laten voor de nacht ( in de paddock). Dat lijkt me beter dan op de weide met graasmasker.
Misschien krijgt hij dan niet zoveel binnen wbt hooivolume maar dat lijkt me minder erg dan toch teveel gras(ondanks graasmasker).
Het enige minpunt lijkt me wel het vast komen te zitten met dat masker.
Misschien kun je er in eerste instantie bij blijven om te kijken hoe je paard hiermee omgaat?
En als de mogelijkheid er is aan andere vragen om hem even te checken als ze naar hun paard gaan in de avonduren.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:17

Afbeelding

Zo ziet ze er momenteel uit.
Haar temp is 37.6 met metacam dus kan best zijn dat ze wat hoog zit normaal 37.4 bij haar.
Pees begint ook voller te worden sinds vanavond dus een hoefzweer kan heel goed

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:49

@Daphne:

Vind de temp 37.6 niet echt hoog ook niet met metacam, al reageert ieder paard en situatie daar weer anders op natuurlijk.

Succes met de smid morgen, hopelijk kan hij je duidelijkheid geven en valt het mee!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:53

Nee ik vind hem ook niet hoog hoor, maar heb op het werk ook wel een eens paard met 39.9 gehad metacam erin en een klein uur later 38.1 dus het doet wel iets..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:07

@daphne1988 het klinkt mij ook meer als een hoefzweer. Dan is metacam juist niet verstandig om te geven. Dit houdt de ontsteking tegen en zorgt er dus voor dat t langer duurt voor de zweer doorbreekt. Ik snap dat je op de DA afgaat (heb ik toen ook gedaan), maar na het weekend ben ik toen naar een andere DA gegaan en deze kon wel de hoefzweer vaststellen en weg/open snijden. Ik ben benieuwd wat je hoefsmid erover gaat zeggen (de 2e keer heb ik meteen mn hoefsmid gebeld). In elk geval sterkte, je paardje met pijn is altijd moeilijk.

@ lusitano ik zou je paard eerst even overdag met het graasmasker zetten, puur voor je eigen gemoedsrust, zodat je kunt kijken hoe hij er op reageert en of hij niet ergens aan blijft hangen (ter controle, dus niet de hele dag, maar even een uurtje ofzo als je er bij bent). Waarom kun je hem voor de nacht niet apart laten in zn eigen paddock? Uit je eerste post begrijp ik dat dit wel kan, maar dat jij t niet durft? Als hij de hele dag al alleen staat, met zijn eigen hooi en hier geen moeite mee heeft vind ik dit de veiligere optie, ook voor de nacht.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:32

flavlip schreef:
@daphne1988 het klinkt mij ook meer als een hoefzweer. Dan is metacam juist niet verstandig om te geven. Dit houdt de ontsteking tegen en zorgt er dus voor dat t langer duurt voor de zweer doorbreekt. Ik snap dat je op de DA afgaat (heb ik toen ook gedaan), maar na het weekend ben ik toen naar een andere DA gegaan en deze kon wel de hoefzweer vaststellen en weg/open snijden. Ik ben benieuwd wat je hoefsmid erover gaat zeggen (de 2e keer heb ik meteen mn hoefsmid gebeld). In elk geval sterkte, je paardje met pijn is altijd moeilijk.

Ik denk n hoefzweer haar hele been is dik.. Is t raar dat ik daar op hoop?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:38

Nee dat is logisch. Ik had hetzelfde... Is even (heel) pijnlijk voor je paardje, maar snel weer weg, relatief onschuldig zeg maar. Hoefbevangenheid (of iets anders bv een peesprobleem) is een heel ander verhaal en zeker gezien je eigenlijk alles al doet om de IR onder controle te houden snap ik dat je liever wilt dat het een hoefzweer is.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:05

flavlip schreef:
Nee dat is logisch. Ik had hetzelfde... Is even (heel) pijnlijk voor je paardje, maar snel weer weg, relatief onschuldig zeg maar. Hoefbevangenheid (of iets anders bv een peesprobleem) is een heel ander verhaal en zeker gezien je eigenlijk alles al doet om de IR onder controle te houden snap ik dat je liever wilt dat het een hoefzweer is.

Mijn pony heeft nog nooit een zweer gehad maar heb er wel al heel veel meegemaakt..
Gezien de Cushing en omdat ze eerder licht bevangen is geweest was het wel volgens de da noodzaak om te behandelen als bevangen..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:07

Mijn paard werd op de kliniek in wolvega ook verdacht van een hoefzweer of kneuzing. Voor de zekerheid foto's gemaakt en toen bleek een kanteling van beide hoefbenen en dus hoefbevangen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:53

Ik zou er toch maar een DA bij halen, voor hetzelfde geld is het Einschuss..