Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:55

Spannend! Hopelijk is alles goed morgen :)

Hier is de dikke en warme kogel weer weg. Binnenkort wil ik denk toch maar een scan van het been laten maken, het zit me niet helemaal lekker.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:59

DiertjeC, ik kan alleen maar zeggen, volg je gevoel. De laatste keer zijn iedereen ook tegen mij, ach geef het wat rust. Is vast wat overbelasting. Het bleef ook aan mij knagen en toch maar gewoon naar de da geweest en was blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd!

Hier mogen we wel weer wat opbouwen, maar ik ben veel weg geweest voor mijn werk en als het me doordeweeks lukte, dan was het donker. Ik kan hier dan lastig op de weg stappen, dus besloten om het maar even zo te laten. Vanaf woensdag heb ik anderhalve week vakantie en dan gaan we maar eens aan de slag. Weer wat meer stapritjes maken, met wat draf erbij. Af en toe in het weekend er wel opgestapt, maar ze is best druk, dus heb maar rustig aan gedaan. We zijn straks alweer een maand verder na de laatste scan en goedkeuring van de da om haar weer op te pakken, maar ben liever maar wat voorzichtig. Wel weer zin om weer wat meer te gaan doen!!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:32

Hoelang is het been van jullie paarden gemiddeld warm geweest? Die van mij heeft nu een minder warm been, als je heel goed voelt voel je nog wel warmte bij de pees zitten. Ook nog een bult, wat voelt als vocht. Ze loopt verder niet meer kreupel.

Ik denk dat het nu 3 maanden geleden is dat de peesblessure is ontdekt..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:12

Dank! De controlescan is positief *\o/* dus we mogen langzaam gaan opbouwen. De pees is 4x zo dik als die aan de andere kant, maar het gat is dicht en de onrust is eruit. Over 8 weken moet ik op 10 minuten draven zitten en ik mag er weer op :D

De DA zei dat het wel wat dunner zou worden maar niet meer zo dun als normaal. Dat komt door het littekenweefsel.

@Shauniraquel ik kan er niet veel over zeggen, wij zijn nu 7 weken onderweg en de pees is nog wel met vlagen warm, na bewegen merk ik wel dat de pees warmer is, maar dat zakt wel weer weg.
Het beentje is nog niet even warm/koud geweest als het andere been. Als je het echt niet vertrouwd zou ik toch de DA om advies vragen.

@Naath ik herken het helemaal, hier is het ook druk met werk dus moeilijk om consequent te stappen. Hopelijk is het na de vakantie wat rustiger en kun je weer verder opbouwen. Ik ben ook liever voorzichtiger en langer bezig, dan in een rap tempo en weer een terugval.

@Diertjec als je het niet vertrouwd zou ik zeker een scan maken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:07

Wat fijn!! *\o/* Succes met opbouwen, en je kan er inderdaad beter langer over doen dat het goed gebeurd dan je strak aan het schema houden en wellicht toch te snel gaan.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:48

Bij mijn paard was het niet zo lang warm en dik. Maar dat is ook het verraderlijke want dat zegt niets over de schade binnenin. Dus je moet toch echt geregeld scannen denk ik. Ik draaf nu ook weer maar blijf voorlopig echt nog elke paar weken scannen, ook al blijft de pees heel strak, dun en koud.. Merk wel dat ik het wel steeds wat meer los kan laten daardoor. Dat is al wel fijn om te merken..

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:17

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:47

@mariekerocky dat is lastig en helemaal afhankelijk van wat jij onder longeren verstaat. Als het is lijntje eraan en in het rond slingeren zou ik me er niet aan wagen. Als hij in balans, op zijn eigen benen en met de juiste buiging loopt kun je hem zeker longeren.
Maar je wil 3 dagen overbruggen, waarom niet 1 dag vrij, 1 dag wandelen buiten (weet niet of het voor je mogelijk is) en 1 dag stapmolen?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:01

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:31

Wat naar mijn idee het belangrijkste is; volg je gevoel.
Ik ben pas weer gaan longeren, nadat m'n gevoel er goed bij was en dat heeft een redelijke tijd geduurd. Liever te lang wachten daarmee, dan te kort. Zeker als ie ook in de molen kan, dan zou mijn keuze eerder de molen zijn :)

Edit; ik heb een paard dat afgaat aan de longe, ongeacht of er bijzet aan zit of niet.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:53

Van de dierenarts mocht ik vrij snel weer longeren. Mits op een heel grote volte, niet te lang en echt meelopen door de bak. Dan maakt ie niet echt kleinere voltes dan onder het zadel.
Bij ons was de pees toen overigens al wel helemaal goed op de scan.
En ja soms gaat ie dan uit zn plaat. Maar dat deed hij bij de vijf maanden dag en nacht weidegang ook wel. Ik denk dat hij daardoor ook meer belasting aan kan als een paard dat alleen maar stil gestaan heeft.
Ik longeer overigens maar heel kort. Even de energie eruit en even een beetje los maken.
Volgens mij geldt bij alles: met mate en niets overbelasten!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:04

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga iig nog even proberen om de dierenarts te bellen om te vragen wat zij denkt. Ik heb echt geen idee of hij zal ontploffen met longeren, het wordt de eerste keer in een overdekte longeercirkel maar normaal was hij altijd ontzettend braaf en met de controle echo's moesten we ook steeds even longeren en dan was hij super braaf.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:24

Ik wacht liever langer dan dat ik teveel risico neem en te snel ga/wil. Want straks zijn we weer terug bij af.. Binnenkort toch maar weer een scan laten maken inderdaad, ook voor mijn gevoel. Is het verbeterd of is het constant gebleven..

Het fijne is wel dat ik merk dat ze niet meer kreupel loopt. Ik hoop maar dat het goed mag komen. -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:47

Die van mij loopt niet kreupel en ik mocht er weer op. Heb wat kleine rondjes gestapt en dus paden gezocht om stukjes te draven. Laatste keer vond ik hem niet heel oke, maar hij was kijkerig, paden zijn niet zo best en hij is natuurlijk slap, iets te dik weer etc. Eergister even in de bak gestapt en 4x een rondje gedraafd, maar vond het niet geweldig. Niet kreupel, maar het was erg slof, slof, slof.
Ga hem zo maar meenemen als handpaard en denk dat ik er de hele winter niet meer opstap. Ze staan gemiddeld nog zo een 10uur buiten.
Nadeel is wel dat hij snel te dik wordt en daardoor ook echt minder gaat bewegen. Het stappen helpt niet genoeg. In de paddock bewegen ze wel, want zijn vriendje houdt hem wel wat in beweging.

Ik twijfel nu wel weer om nieuwe cooling boots te kopen en weer standaard hem daar een half uur mee op stal te zetten 's avonds.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:11

Keuzes keuzes, superpony. Dat koelen kan nooit kwaad lijkt mij. Onwijs lekker dat ze nog zo veel buiten staan :)

Wij gaan 4 januari weer naar de kliniek, ik ga toch maar het rechterbeen laten scannen en ik hoop stiekem dat de DA linksvoor ook mee wil pakken, dat is dr eigenlijke blessure been

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:46

Diertjec, mijn dierenarts scant altijd beide benen. Om te vergelijken goed, want het kan wel eens zo zijn dat er iets raars lijkt te zitten, maar dat ze het in beide benen gewoon hebben op dezelfde plek.

Maar superpony was die van jou wel weer helemaal goed op de scan? Anders is er misschien iets anders waardoor die zo tam is?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:27

Naath86, klopt, alleen is het rechterbeen nu dr kogel en link was diepe buiger en check ligament. Dus 2 verschillende plekken hahah

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:46

Wij zetten ze zelf binnen, dus hebben het zelf in de hand. Zomers blijven ze langer of 24/7 buiten.

Op dit moment stap ik op het harde en is hij vd week aan de hand mee geweest.

Hij heeft meer problemen, dus het werkt elkaar tegen. Hij is nu niet kreupel en toont geen pijn etc etc. Hij is ook vrolijk op de paddock met de anderen.

Ze staan op goed hooi, maar hij wordt toch wat dik als hij niet meer doet. Dat is ook het nadeel van de blessure.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:28

Euwe mag ik longeren op ook inderdaad een grote volte.
Linksom ging het goed, mooi ontspannen, maar rechtsom loopt hij gehaast en blijft vallen op zijn rechtervoorbeen.
Wilt ook geen stelling naar rechts nemen.
Dus volgende maand maar even hem laten behandelen want het lijkt er dus op dat hij een aantal blokades heeft.
Nu nog bekijken waar we heen gaan.

Naast dat hij nu een aantal keer in de week lekker in de longeercirkel staat en daar echt wel de boel bijna afbreekt.. is hij nu 2 keer in de buitenbak los geweest.
Laat hem dan eerst 3 kwartier in de stapmolen lopen en daarna dus los, hij gaat flink tekeer maar zijn pees blijft mooi.
Ook loopt hij super en is een stuk vrolijker.
Hopen dat het zo blijft, is wel lekker voor hem.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:02

Hoi, ik wil graag wat advies vragen. Ik heb een haflinger merrie van 4 en zo'n 2.5 maand geleden werd een blessure in haar diepe buiger van haar rechter voorbeen vastgesteld door middel van een echo nadat zij beroerd kreupel liep. Met 6 weken rust en stappen zou het over zijn werd geschat, zodoende dit gedaan en een nieuwe echo laten maken na 6 weken. De blessure was volledig genezen en ik mocht gaan opbouwen. De eerste week twee keer vijf minuten draven, tweede week twee keer tien etc, dit onder het zadel. Eerste keer erop weer en ze was onwijs ontspannen en braaf. Enkel liep ze linksom sommige stukken in bochten nog niet lekker. Ik ben toen gestopt en heb de DA gebeld om advies te vragen. Toch nog wachten? Of is dit ook stijfheid van het verkeerd gebruiken van de spieren de afgelopen weken? De DA zei dat ik verder moest gaan met opbouwen maar ik vroeg me af of meer mensen dit hebben tijdens opbouwen. Dr pees wordt hierna dan ook wat dik. Ik stap haar uit op het harde en koel daarna haar been. Ik heb er nu twee keer opgezeten.

Als dit zo blijft laat ik er nog eens iemand naar kijken maar ik vroeg me af of meer dit hebben gehad.
Bedankt alvast en fijne kerstdagen gewenst.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:26

Als ze niet goed loopt zou ik niet doorrijden. Mijn paard had een pees ontsteking en ik moest ook vrij snel weer opbouwen. En uiteindelijk is het een gat in de pees geworden. Weet niet precies waardoor maar als ik alles achteraf had geweren had ik er veel langer over gedaan.
Ze loopt niet voor niets niet goed hè. Beetje stijf is logisch na tijdje stil staan. Wat voor blessure is het precies? Een ontsteking? Een beschadiging?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:49

Dat is een snelle opbouw, ik mag nu na 6 weken rust en stappen en koelen 4x een halve minuut draven en niet iedere dag erop.
Als het niet goed voelt is het vaak ook niet goed. Stijf is logisch, maar loopt ze wel rad?

Tijdens het opbouwen blijft de pees wel werken dus het kan zijn dat hij na het werken wel wat voller en warmer is, maar dat mag niet het niveau aan nemen van het begin van de blessure.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:44

De blessure was een beschadiging. Ik voel me er ook niet lekker bij dus heb nu iig na de laatste keer niet meer opgestapt en alleen gestapt op het harde. Dus wat raden jullie aan? Nog laten rusten? DA er nogmaals bij?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:00

Ik zou een andere da erbij halen voor een echo en tot die tijd alleen wat stappen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:14

Ik zou idd een stap terug doen naar het punt voor je weer ging draven en toch even de DA erbij vragen.
Je gaf aan dat de DA zegt dat je er doorheen moet rijden dan zou ik een second opinion vragen, je paard geeft niet voor niets pijn aan.