[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:26

Victory-Boy, Victor was een prachtige pony, zie ik in je profiel. Ik vind Welsh-Cobs toch altijd zo'n mega-uitstraling hebben... Ik hoop dat je andere pony alweer een beetje rust heeft gevonden. Veel sterkte met het verlies!

IP, ik hoop dat de AB goed aanslaat bij Isabella!

Nado, fijn dat het beter gaat en dat je de mogelijkheid hebt om Pablo op zijn eigen tempo te laten gaan.

Janouk, van harte gefeliciteerd met Image! *\o/* Enne... Hoefijzers brengen geluk hè!

Liene, wat ongelofelijk fijn dat het nu weer wat beter gaat...

Wij geven het hooi in cementtonnen, zodat ze het niet door de hele stal heen banjeren. Ik vind het wel fijn dat ze van de grond eten, toch de natuurlijke eethouding van een paard. Het fijne is wel dat de stallen waar onze paardjes staan erg groot zijn en de wanden laag, zodat ze ook hun hoofd niet ver omhoog hoeven te doen om iets te kunnen zien, en bovendien contact met elkaar kunnen hebben. Maar die rubber flap ziet er prima uit! Lijkt me wel lekker voor een HB paard, meer van 'tafelhoogte' eten. Moet het alleen geen sloper zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:24

Trouwens even vraag, wat is het beste moment om je paard op de wei te zetten als, zoals nu, het 's nachts nog vriest en overdag gewoon warm is voor deze tijd van het jaar?
Of is het dan de gehele dag zo gevaarlijk dat je het beter niet kan doen?

Want verder is de beste periode in de ochtend toch? (als de nacht temp. normaal zijn, en niet vorst zoals nu).

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:06

Ik wil graag een meetlint kopen, om de F4F wat beter te kunnen afmeten. Iemand een tipje waar ik er een goede, redelijk accurate kan vinden ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:08

Ik heb er zelf eentje van dodson and horrel.

Met dit weer neem ik het risico overigens niet om ze op de wei te zetten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 00:26

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:30

Die van equimax (pavo) iig niet; Vash heeft vandaag op de weegschaal gestaan en woog 622kg. Volgens dat lint was hij 680....Bij de Haf leek het beter te kloppen. Vreemd. Misschien bij ronde dikkere types nauwkeuriger dan bij slanke steltlopers.

De wei....nu niet m.i. Te koud 's nachts met vorst, plus wat te droog ( hier).

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:31

Mijn pony is onlangs op een echte paardenweegschaal geweest en wat die aangaf kwam precies (!! *\o/* ) overeen met het pavo-meetlint!
Dat had ik niet verwacht, ik had hier laatst nog geschreven dat er zoveel verschil zat in de C&H manier en het meetlint en dacht dat dat lint minder nauwkeurig was maar niet dus.

Ik heb een new forest E pony overigens.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:54

DD: Natuurlijk wil ik ze opmeten voor je ! hoop er vanmiddag aan te denken.
JP: Het gewicht heb ik geen idee van, ligt beetje aan hoe strak je baal hooi geperst is, ik zal de breedte ook even opmeten, er past een dikke plak in, of 1.5 plak.

En op de wei heb ik nu niet gedaan...vond het te eng omdat alles zóó wit was,auto's onder het ijs...dagje in de bak dus, zonder snackpauze van een uurtje wei..

Zaterdag komt Ronald Chico beslaan, ik zal foto's maken , ook van de witte lijn....als ik eraan denk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:18

Grietje gaat steeds beter. Vandaag liep ze weer soepel van haar stalletje naar de kale wei toe over het harde. En in de wei was ze continu Hans aan het wegjagen bij het hooi in volle draf en bokken dat ze deed. Als ze haar streken terug heeft dan zit ze lekker in haar vel. Maf ding :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:15

hoi allemaal, ik kom hier ook maar weer eens een keertje binnenvallen.
JP handig dat linkje, ik ga vanmiddag meteen mijn paardje opmeten.
CK fijn dat het met grietje eindelijk wat beter gaat.
ik geef mijn hooi trouwens gewoon vanaf de grond.
met lester gaat het nog steeds goed.
echter ga ik zaterdag van stal verwisselen, ik ga van voordroog naar graszaadhooi en weidehooi, en ga van meuslie en S&S naar basisbiks, ik heb nog genoeg meuslie en S&S om met de biks te mengen om de overgang geleidelijk te laten verloppen, moet ik ook voordroog meenemen om die overgang geleidelijk te laten verlopen? of is gewoon hooi geven zoveel beter dat dat miss niet hoeft?
hebben julie nog tips om zo weinig mogenlijk risoco te lopen?
is het miss een idee om een tijdje alscal te geven om te voorkomen dat er bloedpropjes in zijn bloed komen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:37

Met hooi wisselen lijkt me niet zo'n probleem: ik ben zelf van graszaad en gewoon weidehooi van de ene op de andere dag overgegaan naar voordroog - dat is weliswaar subliem mooi hooi, maar ik heb geen probleem gehad. Af en toe meng ik nog wel wat van de rest van het franse weidehooi door de voordroog, maar dat is hooguit een flinke hand erdoorheen.

Wat de biks betreft.. tja, dat is denk ik wat gevaarlijker, die overgang moet je zeker zeer geleidelijk laten verlopen. Kun je in je nieuwe stal niet gewoon je eigen voer blijven geven?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:18

dat denk ik wel, maar op de nieuwe stal mag er tot onbeperkt hooi gegeven worden, dus ik dacht sowieso er goed aan te doen om krachtvoer tot het minium te beperken en dacht dat biks dan niet zo veel kwaad kan als je er maar weinig van geeft?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:22

DD: ik heb tussen de spijlen gemeten : 7 cm ruimte.
JP: Hij is echt 30 cm breed, een heel grote plak of 2 kleinere passen erin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 09:35

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:43

7 cm valt me nog mee, ze zien er breder uit.
Dank voor het meten iig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:04

Ik mis in bovenstaand olie-verhaal de '9' soort, ik zie olie altijd geadverteerd als 3-6-9.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:08

JP: Ronald komt zaterdag mijn paard doen.... sorry als dat onduidelijk was.
Foto's komen !!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:15

@ElCamino; even in de herhaling :-) ; wat kan je zeggen over de stevigheid?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:58

paars: van de horsegraze ?? Die vind ik erg stevig!
Hij is niet te tillen voor mij...echter, als hij losstaat krijgen mijn paarden hem ondersteboven op de grond dus aan de muur vastmaken moet wel.
Meteriaal is erg degelijk, zware veren die het rooster omhoog trekken wanneer er hooi gegeten wordt.
Spijlen zijn ook redelijk dik.

Hij staat nu denk ik 2 a 3 weken aan de muur vast en tot nu toe bevalt hij goed.
Op de lange termijn weet ik dus echt niet hoe hij blijft.

Je moet even handig worden in het vullen, wanneer hij openstaat en je de plak hooi naar beneden duwt en dan tegelijk het rooster erop is even stunten, maar dat gaat na een paar keer prima. De twee pinnetjes die het rooster op hun plek houden kunnen de paarden niet bijkomen.

Nogmaals: ik vond het echt een duur kreng! maar hij werkt tot nu toe prima!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:51

DubbelDun schreef:
Ik mis in bovenstaand olie-verhaal de '9' soort, ik zie olie altijd geadverteerd als 3-6-9.

Even 'kort door de bocht' : Omega 9 wordt primair ingezet als anti-oxidant voor de Omega 3 en 6. Omega 6 ondersteunt de omzetting van Omega 3 naar andere stoffen ( met ontstekingsremmende kwaliteiten enzo) ..
NB: voor paarden wordt meestal omega 3 gebruikt die gewonnen is uit plantaardige bronnen en niet uit visolie.
En nog een weetje: de omega 3 uit visolie is oorspronkelijk ook uit plantaardige bron: vissen kunnen namelijk zelf géén omega 3 aanmaken. Zij halen dit uit ALGEN in het zeewater - daarom is omega-3 olie uit zeevissen beter dan omega-3 van gekweekte vissen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:31

Thanks..
Ik heb ooit eens ergens gelezen welke oliesoorten welke 'omega' waren en het kwam er op neer dat als je maiskiemolie en zonnebloemolie afwisselde (of van elke soort een beetje) dat je zowel de 'duur' als de 'kracht' variant had.

Overigens voor die mensen die F4F voeren... wat betalen jullie op het moment voor een 20 kilo zak ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:53

Ik gebruik zelf Trias Omega van Groene Os:

Ingrediënten: Lijnzaadolie, pompoenpitolie, tarwekiemolie, olijfolie, teunisbloemolie, natuurlijke vitamine E.

Trias Omega is een plantaardig supplement dat de essentiële vetzuren 3, 6 en 9 in de ideale verhouding bevat, waardoor ook de omega 6 goed wordt opgenomen.
Het bevat onder andere Teunisbloemolie; één van de weinige rijke bronnen van GLA (Gamma Linoleenzuur) en Lijnzaadolie; leverancier van Alpha Linoleenzuur.
Het lichaam gebruikt de meervoudig onverzadigde vetten voor de groei van celmembranen, maar ook voor omzetting in gezond makende prostaglandines. De prostaglandines die gewonnen worden uit de Teunisbloemolie, remmen ontstekingsreacties en trombosevorming, verlagen de bloeddruk en stimuleren de aanmaak van afweercellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:05

Is er ergens onderzoek gedaan of deze toch wel dure olieën nou ook zoveel beter zijn als de huis&tuin soorten die ik noemde ??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:08

DubbelDun schreef:
Overigens voor die mensen die F4F voeren... wat betalen jullie op het moment voor een 20 kilo zak ??

Ik bestel 'm bij Hyperdrug.co.uk en daar zijn ze nu ruim 98 pond. Bestel meestal meteen hondevoer erbij van hills, en probeer dan voor zo min mogelijk verzendkosten zoveel mogelijk te bestellen. Meestal is het 2 zakken hondenvoer en 1 zak F4F.
Lang verhaal :D , maar kortom....lastig uit te rekenen wat ik kwijt ben aan die ene zak....

@ElCamino; dank voor je uitleg, kan me voorstellen dat je nog geen lange termijn resultaat kan geven, maar dat hij na 3 maanden gebruik nog goed werkt is hoopgevend! Denk dat ik toch bij het net blijf, omdat ik daar er meer van kan klaarmaken als ik een paar daagjes weg moet.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:25

Dubbeldun, ik betaal €136 bij medicanimal. Moest iemand een goedkoper adresje weten, laat maar horen :)