[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:04

Maar hoe bouw je het dan op? Eerst elke dag een uurtje ofzo? Of om de dag?
En welke graaskorf heb je? De greenguard vind ik heel hard, maar hij zit tenminste niet helemaal om haar snuit zoals de best friend graaskorf.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:10

Mijn pony gaat met het lengen van de dagen langer de wei op, dus in dec/jan/feb was het maar een uurtje of drie. Rest van de tijd staat ze op stal met een uitloop in de paddock.
Dit gaat zo het hele jaar door, ik heb dus niet echt op hoeven bouwen met de graaskorf.

Aurora heeft deze:
Afbeelding

Hoe lang staat jouw paard op de wei? Hou gewoon goed in de gaten hoe het gaat met schuurplekken, ik heb ook weleens gehoord dat mensen er een bontje tussen maken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:47

*\o/* M'n vito is vandaag ook geleverd. Nu hopen dat Judy het lust, anders hebben we weer het volgende probleem :7

Graaskorven wil ik mij voorlopig nog niet aan wagen. We zijn heel voorzichtig aan het opbouwen met het op de wei staan, regelmatig een uurtje of wat, en dat gaan we in de zomer opbouwen naar een uur of 4 per dag... Ik heb er wel redelijk wat vertrouwen in, ze is absoluut niet te dik en loopt goed, dus we gaan het maar gewoon proberen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:55

@gemske: Ankie staat overdag de hele dag op de wei. Er staat kort gras, maar het is wel een grote wei. Die korf van jouw lijkt wel op de best friend graaskorf van mij. Ankie kreeg dan onder bij haar kaak een wond.

De greenguard is deze: Afbeelding en daar kreeg ze plekken van op haar lippen. Ik heb het maar kort geprobeerd,nadat ze die plekken heeft gekregen heeft ze hem niet meer omgehad.

@myrtheJ: is jouw paard al hoefbevangen geweest?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:56

Hinke schreef:
Citaat:
Mijn pony was tegen het eind van de zomer 2008 hoefbevangen en de hoefsmid wou hem toen speciale ijzers aansmeren. Ik heb echter lang gewacht om iets met de hoeven te doen (omdat het zo gevoelig was en hij zei dat het goed was om ze te laten groeien).
Dus ik heb een andere hoefsmid een maandje terug laten komen en wat blijkt? hoefijzers zijn helemaal niet nodig! En dat was precies wat ik zelf ook al dacht

Weet je dat zeker? Loopt je paard niet moeilijker zonder ijzers nu ze hoefbevangen is?

Hij heeft nog nooit op ijzers gestaan :) daarom ben ik destijds ook niet akkoord gegaan met speciale ijzers omdat hij hem moeilijk vond lopen op harde ondergrond, terwijl ik dat niet vond. Ook constateerde hij scheefstand van de benen :? Daarmee was hij de eerste in al die jaren. Dus vandaar dat ik hem heb ingeruild voor een andere ;) hij zag geld ipv paard. (hij kwam ook rustig 2 uur (!) te laat, zonder excuses aan te bieden om vervolgens eerst een sigaret op te steken... )
Hoefsmid 2 kwam keurig op tijd, was erg geduldig en ontzettend lief voor de paarden :) Hij zag niets raars aan de beenstand en ook niet aan de hoeven (afgezien van de ringen door de hoefbevangenheid). Hoefijzers vond hij absoluut niet nodig!
De dierenarts vond het ook al een raar verhaal dat de 1e hoefsmid met hoefijzers aan kwam zetten, want in haar ogen was alleen bekappen goed geweest (maar dat vond hij dus niet nodig).

Zo zie je maar dat je niet altijd blindelings op de expert kunt vertrouwen!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:58

Hinke schreef:
@myrtheJ: is jouw paard al hoefbevangen geweest?

Ja, meerdere malen zelfs... maar ze heeft zelfs na bevangenheid gewoon weer 24/7 op de wei gelopen, pas sinds de allerlaaste hoefbevangenheid staat ze niet/amper meer op de wei maar in een paddock. Bij haar kwam het ook niet per see van het fructaan, ook andere factoren speelden een rol

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:00

Mijn pony wordt helemaal gek met een graaskorf om, gaat dan alleen maar als een idioot rennen en met zijn neus op de grond schuren om de ding eraf te krijgen. Was echt doodeng, hij was in blinde paniek!
Ik heb mijn pony al een paar dagen buiten, gewoon naar buiten gezet. Staat amper gras op dat stuk, dus kan hij zo gewoon wennen. Voeren wel hooi bij, want ze hebben aan dat gras echt niet genoeg.
Als ze op het grasvoller stuk komen te staan ga ik telkens kleine stukjes afzetten :) en als hij echt dik gaat worden, zet ik hem weer op het grasarme stuk (goh het heeft toch voordelen om een zeer slecht stuk wei te hebben met voornamelijk onkruid ;) )

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:03

@welshcobfan: TSjah niet alle hoefsmeden zijn even goed helaas. Was je paard een beetje hoefbevangen of heel erg?
Heb je nu een natuurlijk bekapper of een gewone hoefsmid?
Ik heb altijd begrepen dat paarden die echt erg hoefbevangen zijn geweest wel op ijzers moeten met rijden?

@myrtheJ: rot... Dan zou ik ook voorzichtig zijn in jouw geval. Ankie is nog nooit hoefbevangen geweest, daarom gaat ze gewoon de hele dag op de wei, maar ik hou het gewoon in de gaten.

@welshcobfan: lol Hoelang heb je het geprobeerd met die graaskorf? Ankie vond het eerst ook onwijs irritant, best zielig. Kleine stukjes wei afzetten is ook wel slim idd. Maar als je op een pensionstal staat heb je daar meestal niet zoveel over te zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:19

Hij was een gewone bekapper en gwyn was maar licht hoefbevangen (binnen een maand zat ik er alweer op zelfs!). Ik had hoefijzers logisch gevonden als hij moeilijk liep op harde ondergrond. Maar dat deed hij niet, gwyn liep uit zichzelf al op de harde ondergrond en niet op het gras (zoals hij wel deed toen de dierenarts het kwam constateren). Maar hij wou ook hoefijzers aansmeren om zijn benen te corrigeren :? := ik zeg: die man rook geld ;)
Ik heb de graaskorf een half uur omgehad onder het motto van: het went wel. Beest werd alleen maar gekker en de graaskorf was stuk (wel geld terug gekregen, want er zat een productiefout in: ding moet niet na een half uur stuk gaan omdat een paard ermee over het zachte gras/ondergrond schuurt).
Ik ben gelukkig baas op eigen wei :) maar het is wel lastig om elke 3 dagen alle paaltjes weer te verplaatsen. Kost veel tijd helaas... vooral omdat ik een extreme grasallergie heb :=

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:23

Zien jullie ook op tegen de weideperiode?
Ik wel... op stal heb ik de volledige controle over zijn eetgedrag, maar in de wei niet (ja stukjes afzetten, maar vind het nog moeilijk om in te schatten wat hij nodig heeft. Balans moet ik nog vinden. Want hij eet praktisch 24/7)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:06

Weet je ook welke graaskorf dat was?
Ik vind graaskorven ook niet ideaal maar je moet toch wat. Ankie vind dat ding ook echt niet fijn..

Ik zie wel op tegen het voorjaarsgras, Ankie gaat nu echt weer zo'n michelinhaflinger worden := Gelukkig staat ze op een stal waar ze goed in de gaten wordt gehouden, dus mocht er iets niet goed gaan, dan ziet iemand dat meteen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:12

Weet zo het merk niet, was een productiefout van 1 kleur, de rest was wel goed (maar ik hoefde geen meer).
Ik vind het zoo jammer dat het grasbuikje er dan weer aankomt :P pony is zo mooi slank nu!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:32

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:54

De hoefsmid van die site ga ik binnenkort bellen om Ankie te bekappen (+ hoefschoenen kopen evt). Vanavond ff dat stukje lezen ;)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:02

Ik vind het ook moeilijk hoe ik dat ga doen als ze weer de wei op gaan.
Bij Nikita is het waarschijnlijk niet zo dat het komt door teveel eten/fructaan. Ze stond die tijd al niet op de wei en kreeg al bijna geen krachtvoer en ze was ook niet te dik. Als ze de wei op gaan wordt het bij ons wel rustig opgebouwd (beginnen met een uurtje ofzo). Op een gegeven moment gaan ze dan wel de hele dag. Denken jullie dat het beter is om toch een graasmasker te kopen uit voorzorg? ik vind het eigenlijk ook wel zielig voor der en omdat dit bijna niet de oorzaak kan zijn...?

En nog even een vraagje (gaat niet over hoefbevangenheid, maar om hier nou een nieuw topic voor te maken..)
Nikita is 2 dagen geleden met der hoef tegen het hek gekomen en heeft nou op der kroonrand een wond zitten en een scheur in der hoef. Ze loopt er helemaal goed mee :) en daarom ook geen dierenarts laten komen (ik was er zelf ook al best laat bij..) Ze lijkt er ook helemaal geen last van te hebben. Maar denken jullie dat die scheur vanzelf weer aan elkaar groeit? Iemand bij mij op stal zei dat de hoefsmit er misschien wat uit kon schijden en dan teer ertussen stoppen zodat het weer aan elkaar groeit... hier de foto:
http://img17.imageshack.us/img17/8610/foto0059k.jpg
Er zit blauwspray op tegen dat het gaat ontsteken enzo..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:23

Ik heb echt geen flauw idee!
Wat vervelend dat ze zo'n vervelende hoefwond heeft. Ik zou zeker even de hoefsmid bellen, want mij staat mij wel bij dat ze het kunnen opvullen (Een beschadiging aan de hoef hersteld zichzelf volgens mij niet, dat moet eruit groeien, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).

Hoe reageert nikita op een graaskorf?
Als je uiteindelijk je paard gewend is aan gras, zou ik toch voorzichtig blijven. Ik ga zelf werken met kleine stukjes gras om zo toch nog controle te houden over zijn eetgedrag.
En in tegenstelling tot vorig jaar, gaat hij dit jaar met een goede conditie het gras op :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:34

Ik weet niet hoe ze erop reageert, op het begin zal ze het wel eng vinden :+
Ik ben nu ook zeker voorzichtig, het gaat nu eindelijk weer goed en wil het van de zomer echt niet nog een keer hebben..
Maar aan de andere kant, vroeger stond ze in ze zomer zelfs dag en nacht op de wei en is ze nooit hoefbevangen geweest..
ik vind het wel moeilijk.
Ik kan er ook wel gewoon steeds naartoe gaan om haar er wat eerder uit te halen dan de andere paarden.
Kleine stukjes is wel handig ja, maar het is een pensionstal en dat wordt wel lastig..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:41

Dan is een grasmasker te proberen :)
Mijn pony ging dus compleet door het lint, dus ik heb helaas geen andere keuze. Staan ze op de pensionstal 24/7 buiten? Als ze maar een paar uur buiten staan, dan heb je alsnog aardige controle over het eetgedrag. Die van mij staat 24/7 buiten en eet daar zeker 20 uur van per dag :=
Je kan beter te voorzichtig zijn dan denken dat alles wel goed komt. Voor hetzelfde geld gaat het wel mis :s

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:52

dat is wel moeilijk als ze 24 uur per dag naar buiten gaan..
Hier gaan ze alleen overdag naar buiten :)
ik kan haar ook wel eerder binnen zetten,
maar voor haar is het natuurlijk wel fijner om de hele dag buiten te staan met de andere paarden..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:53

Kun je niet even met de dierenarts overleggen wat hij/zij ervan denkt? dat is denk ik het beste. Het is ook zonde als een grasmasker gebruikt en de DA vind het niet nodig (omdat zij toch geen hele tijd buiten staat).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:42

xMariekee - ik denk dat het redelijk snel dicht zal groeien. Inderdaad met blauwspray bezig blijven. Het zit vrij hoog, dus in principe groeit dat snel dicht... maar als je te lang geen verbetering ziet zou ik wel even overleggen met de veearts of hoefsmid. Teer zou ik niet aan beginnen :o Kan het beter aan de lucht laten drogen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:14

Bedankt voor jullie reacties! :) Fijn om te horen!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:02

Hoi! Ik kom hier even binnenvallen :+ Ik heb een stuk van het topic doorgelezen, onze kleine pony jazz is ook wel snel hoefbevangen (24/7 weiland), we zetten haar dan in stal met kleine uitloop, een soort 'ziekenboeg weitje'.

Ik heb via google wat gezocht en via de paardendrogist vond ik ook dat je brandnetel zou kunnen voeren voor een betere bloedsomloop en betere afvoer van afvalstoffen, heeft een van jullie daar ervaring mee?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:42

Ik weet wel dat brandnetel inderdaad die werking heeft, en mijn pony eet ook altijd het liefst alle brandnetels op als ze die tegenkomt. Maar ik geef zelf drainage compositum(ook via de paardendrogist te bestellen) voor een betere afvoer van afvalstoffen, en zo nog meer mensen hier geloof ik.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:46

Oke bedankt voor de tip! Voeren jullie verder nog je pony's bij qua brokken? Houden jullie dan ook rekening met ingredïenten van dat voer? Ik heb nu subli sportbrok maar ga eens Pavo nature's best proberen.