[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:04

Hier nog een lotgenoot,

Sinds een maand heeft onze pony het ook te pakken.

Om even bij het begin te beginnen we zijn in juli verhuist van een pensionstalling (manege) naar een weide waar ze lekker 24 uur per dag buiten kon staan met schuilstal.
Begin ging hartstikke goed ze werd helemaal relaxed (is normaal een felle pony) zat ook lekker in haar vel alles leek helemaal goed te gaan.

Ze liep wel gevoelig op de steentjes maar dat weet ik aan gevoelige zolen of misschien wat te kort gekapt.
We reden voorheen dan ook weinig buiten dus zocht er niks achter.

Tot ze begin deze maand kreupel liep links voor.
Heb de dierenarts laten komen die heeft haar uitverdoofd tot 2 keer aan toe echter ze bleef kreupel lopen? Hij dacht dat het niet van het bevangen was kon zijn want dan zou ze er wel doorheen lopen.

Advies; inspuiten en een maand op rust dan zou hij terug komen.

De maand was bijna voorbij had al een nieuwe afspraak staan tot ik haar afgelopen dinsdag van de andere weide afhaalde, op het zachte ging het nog toen het harde ze stopte eerst liep daarna toch verder maar leek wel of ze op stelten liep.
Schrok me dood.

Dierenarts gebeld die gaf al aan waarschijnlijk hoefbevangen hij zou die dag zeker langskomen om haar te bekijken.

Hij had het zo gezien die avond dus heeft haar weer ingespoten en moest hem de volgende dag op de hoogte houden hoe ze liep.

Ze stond inmiddels op het paddock.

Volgende dag liep ze wel een stuk beter maar nog steeds stijf dus de dierenarts gebeld, hij gaf aan omdat ze continue bleef lopen ze op stal moest.
Echter was dat geen optie waar ze stond omdat ze daar de boel af zou breken als ze alleen kwam te staan.

Besloten haar terug te halen naar de manege waarop de dierenarts weer langs kwam. Ze liep beter was stukken vrolijker en alerter, toch nog een keer ingespoten voor de zekerheid en nu afwachten.

Nu 2 dagen later vind ik haar zo matjes in haar doen en laten weer.
Net zoals afgelopen maand, ze is normaal echt een hittepetit maar nu zit er zo weinig in.

Haar eten vind ze niet lekker door de medicijnen (buut) ze doet er ook de hele dag over voordat ze het zo goed als op heeft.

Het is een heel verhaal geworden inmiddels, ben er hele dagen mee bezig hoop zo dat het goedkomt maar ben toch ook wel bang dat ze er niet doorheen komt.
Vind het zo sneu om haar zo te zien.
En vraag me echt af hoe ver ik moet gaan met haar en wanneer het genoeg is.

Ze is nog wel getest op ppid volgende week krijgen we daar de uitslag van, ben heel benieuwd.

We wachten de komende week in spanning af hoe ze er doorheen komt.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:39

@Caballos

Nee! Gaat binnenkort wel gebeuren trouwens. Hij heeft wel een aantal symptomen, maar die kunnen ook gewoon door ouderdom komen. Wat mij laat twijfelen is dat paarden met cushing vaak behoorlijk afvallen & die van mij is gewoon nog verschrikkelijk dik zoals altijd :')

janouk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:55

Image is, ondanks de ppid cushing, ook altijd fors gweest. Ik moest haar echt streng op dieet houden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:20

Het 'dik zijn', als het ware vet vasthouden, kan ook een symptoom zijn van cushing.
Dat bleek ook wel nu mijn andere pony ook cushing lijkt te hebben, en die is ook fors in het lijf.
Wist ik dus gelijk waar zijn 'uit het niets komende bevangenheid' begin dit jaar vandaan kwam.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:03

Het te dun zijn met cushing is in een later stadium. Het begint vaak met andere symptomen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:04

Zyffah schreef:
@Caballos

Nee! Gaat binnenkort wel gebeuren trouwens. Hij heeft wel een aantal symptomen, maar die kunnen ook gewoon door ouderdom komen. Wat mij laat twijfelen is dat paarden met cushing vaak behoorlijk afvallen & die van mij is gewoon nog verschrikkelijk dik zoals altijd :')

Bij alle paarden verloopt ppid toch anders.
Niet alle paarden met ppid zijn mager.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:23

Hallo allemaal,

Ik wil me hier ook graag melden. Waarschijnlijk komt er bij mij een 18 jarige shetlander die ik sterk in de gaten moet houden. Afgelopen 2,5 jaar geen noemenswaardige problemen. Hooguit tegen hoefbevangen aan. Ik heb hier wel al ervaring mee, maar vind het toch nog moeilijk. Wil graag lezen hoe jullie het doen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:25

Caballos schreef:
Zyffah schreef:
@Caballos

Bij alle paarden verloopt ppid toch anders.
Niet alle paarden met ppid zijn mager.

Is het mager worden ook niet in een laat stadium bij PPID?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:01

Kan, maar cushing/ppid gaat vaak gepaard met IR/EMS/HB waardoor het lichaam al behoorlijk "uit balans" is.
Bij ieder paard verloopt het anders, er zijn paarden met behoorlijk overgewicht en paarden die je "niet dik" krijgt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:12

cyrus schreef:
Hallo allemaal,

Ik wil me hier ook graag melden. Waarschijnlijk komt er bij mij een 18 jarige shetlander die ik sterk in de gaten moet houden. Afgelopen 2,5 jaar geen noemenswaardige problemen. Hooguit tegen hoefbevangen aan. Ik heb hier wel al ervaring mee, maar vind het toch nog moeilijk. Wil graag lezen hoe jullie het doen.

Wat is de reden waardoor de shet tegen hb aan heeft gezeten?
In grote lijnen spelen voeding en beweging een grote rol.
Sober voeren en veel bewegen.
Het voer (hooi) wat je geeft moet van goede kwaliteit zijn en niet te rijk.
Het liefst over kleinere hoeveelheden per dag uit een slowfeeder, zodat de shet niet de kans krijgt binnen no time alles op te eten.
Als de shet bereden wordt of voor de wagen loopt is dat ideaal zo kan die goed verbranden.
Als ie niks hoeft te doen dan is wandelen een optie.
Krachtvoer is naar mijn idee overbodig.
Wellicht is een vitamine/ minarelen supplement een mooie aanvulling op een sober rantsoen?

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:35

@ Cissy. Dank voor je tips!

Mogelijk is hij eerder wel eens echt hoefbevangen geweest.

Waarschijnlijk heeft hij dan toch teveel gras gegeten. Ik moet dat nog even goed navragen, hoe en wanneer dat was. Hij heeft een graasmasker en dan lukt het wel..
Ik ga hem samen met mijn draver houden dus moet even extra opletten. Ik heb wel een paddock en een bak. Ik heb nu nog wikkelbalen, maar dat is wel van "vogeltjesland".
Ik ga hem gewoon beweging geven. Longeren kent hij. Misschien is er wel een kind dat er eens wat mee kan rijden. Wandelen kan natuurlijk ook.
Ik heb al Vitcrix (vitaminen/mineralenbrokjes)

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:46

Graasmasker is een goed alternatief als hij op de weide loopt.
Als je erachter kunt komen wanneer hij hb is geweest en of daar een aanleiding voor was is fijn om te weten. Misschien dat je daar op in kunt spelen om het te voorkomen.

Fijn dat je een paddock en bak tot je beschikking hebt, mocht hij er tegenaan zitten dan kun je hem daar in zetten.

Veel plezier met je nieuwe kleine aanwinst, scheetje om te zien!!!

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:46

Dankjewel Cissy.
Ik ga straks bij hem kijken. Sowieso blijft er contact met de huidige eigenaresse.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:18

Helaas is de pony niet goed.. Nu eerst kijken wat er aan de hand is.
Atypische Myopathie, Spierbevangen, Cusching.
Sinds 3 weken staat hij alleen, daarvoor nooit ziek geweest.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:48

cyrus schreef:
Helaas is de pony niet goed.. Nu eerst kijken wat er aan de hand is.
Atypische Myopathie, Spierbevangen, Cusching.
Sinds 3 weken staat hij alleen, daarvoor nooit ziek geweest.

AM is zeer ernstig en wordt meestal veroorzaakt door het eten van esdoorn bladeren, staan er esdoorn bomen rondom de wei? Seizoen is er wel naar....

Cushing is totaal wat anders en met een bloedtest vaak te achterhalen.

De sluimerende hb kan in relatie staan met cushing, AM staat los van hb.

Spierbevangen kan soms verward worden met AM en andersom, hoewel AM toch ook andere symptomen geeft( vaak onderschat met fatale afloop).

Als het om een pony gaat die wil kopen dan zou ik eerst afwachten wat er uit de testen/ onderzoeken komt. Cushing betekent meestal in de praktijk een zorgenpony met beperkingen in de huisvesting.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:06

@ Cissy. Dankjewel weer voor je antwoord!
Wij hebben de mogelijkheid besproken dat hij toch komt, als hij goed genoeg is, maar nog van haar blijft.
Niet direct Esdoorn in de buurt, maar er zou iets met de wind mee kunnen zijn gekomen.
Ik kom zelf uit op spierbevangen..
Misschien cushing..
Het is nu wachten op de uitslag van bloedonderzoeken..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:34

cyrus schreef:
@ Cissy. Dankjewel weer voor je antwoord!
Wij hebben de mogelijkheid besproken dat hij toch komt, als hij goed genoeg is, maar nog van haar blijft.
Niet direct Esdoorn in de buurt, maar er zou iets met de wind mee kunnen zijn gekomen.
Ik kom zelf uit op spierbevangen..
Misschien cushing..
Het is nu wachten op de uitslag van bloedonderzoeken..

Dat is verder jou zaak natuurlijk over het hoe en wat wbt overnemen ect.

Hopelijk valt de uitslag enigszins mee....

Sterkte met de kleine pluis!

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:36

Dankjewel Cissie!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:40

Spierbevangen en cushing kan ook samen hangen.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:47

Morgen of overmorgen uitslag van de cushing.. Spierbevangen valt al af. Hij krijgt nu metacam en ascal tegen hoefbevangenheid.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:53

Bij mij in ieder geval goed nieuws! *\o/*

Mijn shet Sabina was in juni ook ernstig hoefbevangen, we zaten te denken over inslapen.
Anderhalve maand geleden zag ik voor het eerst weer dat ze even helemaal los ging in de wei, en vandaag heb ik voor het eerst gezien dat ze weer vrijwillig over de betonplaat in de wei liep. Normaal liep ze er altijd om heen.

Ik heb bij haar alleen het idee dat het aan haar hengstigheid lag, ik heb haar namelijk in 6 jaar nog nooit zo hengstig gezien als ze toen was, en ook nog nooit zo hoefbevangen :=

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:36

Nog even een vraagje; hoe merk je wanneer hoefbevangenheid volledig weg is?

Ik merk nu bij mijn pony dat hij geen last meer heeft met lopen, hoeven zijn niet meer warm hij loopt niet meer gevoelig in stap op het harde (hij loopt weer vrijwillig de poetsplaats op, draf heb ik nog niet geprobeerd). Hij rent weer uit zichzelf door de paddock, bokt ook weer.

Het lijkt alsof hij nergens meer last van heeft, maar of het volledig weg is weet ik niet..?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:04

Ik heb als afscheid een tekening gemaakt van het moment dat Image in juni afscheid nam van mijn zoon.
Afbeelding
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 23:08

Mooi, een dierbaar aandenken..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:17

Heb je die dus zelf getekend? Wat knap!