Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:30

@Naath86 Fijn dat je er weer op mag!

@AmFe de eerste keer in de bak zeker iemand mee laten lopen en ik zou pas in de bak opstappen, paarden kunnen bang worden voor de zachter bodem als ze een tijdje niet belast gereden zijn. Verder wilde het bij die van mij nog wel eens helpen om voor het rijden eerst aan de hand te stappen en dan op een flink tempo doorstappen!

@brighteyes85 Jammer dat het straalbeen weer opspeelt, gelukkig dat je nog steeds wel iets kan doen!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:00

Ik heb vanavond alle spullen meegenomen (hij staat nog op de kliniek ivm zn holtes) en wilde gewoon kijken wat zou kunnen. Maar toen hij eenmaal door had dat ik ging zadelen werd hij hartstikke blij, was volledig op mij gefocust en top braaf! Eerst met zadel op door de bak gelopen, toen er op gegaan wat super ging, nog even met iemand er naast en toen de lijn los. Heerlijk rond gestapt en zelfs een paar rondjes gedraafd!!!
Ik zat daar met een enorme smile. Het voelde echt heerlijk!
Hij was ook best los voor een paard wat zo lang stil heeft gestaan. Daar draagt die vijf maanden dag en nacht weidegang dan toch aan bij denk ik.. Hij was ook veel vrolijker dan voorheen, lijkt veel makkelijker te lopen. Heb het vermoeden dat hij al veel langer last heeft gehad.
Het was echt heerlijk!!!!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:05

AmFe schreef:
Ik heb vanavond alle spullen meegenomen (hij staat nog op de kliniek ivm zn holtes) en wilde gewoon kijken wat zou kunnen. Maar toen hij eenmaal door had dat ik ging zadelen werd hij hartstikke blij, was volledig op mij gefocust en top braaf! Eerst met zadel op door de bak gelopen, toen er op gegaan wat super ging, nog even met iemand er naast en toen de lijn los. Heerlijk rond gestapt en zelfs een paar rondjes gedraafd!!!
Hij was ook best los voor een paard wat zo lang stil heeft gestaan. Daar draagt die vijf maanden dag en nacht weidegang dan toch aan bij denk ik.. Hij was ook veel vrolijker dan voorheen, lijkt veel makkelijker te lopen. Heb het vermoeden dat hij al veel langer last heeft gehad.

Fijn dat het goed is gegaan en dat jij en je paard zo genoten hebben!
Ik herken het wel, ik zat ook met een big smile van een paar rondjes stappen :') Komende week gaan wij voor het eerst weer galopperen, ik ben nu al de hele week aan het stuiteren en het is nog niet eens zo ver :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:32

Wat heerlijk AmFe! Fijn dat het zo goed is gegaan en dat jullie samen hebben kunnen genieten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:48

AmFe schreef:

Super!! Ik plan zelf niet zoveel en doe wat dan goed voelt. We hebben net een ''nieuw'' paard, die lange tijd heeft stilgestaan. Ik heb puur mn gevoel gevolgd wat goed voelt en het gaat super. Het is een super braaf en ervaren paard. Maar je hebt zomaar kans dat je per se die of die dag wil gaan rijden en dan niks goed voelt. Als je het dan gaat forceren, gaat het toch weleens mis.

Geniet ervan en lekker zo door.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:12

Voor school doen wij een onderzoek naar de behoefte naar stamceltherapie behandelingen bij peesblessures. Dit topic leek mij een mooie kans om wat extra antwoorden te krijgen :o Zouden jullie dit in willen vullen?
http://www.thesistools.com/web/?id=523687

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:27

Ik heb even gekeken, maar vind het lastig om te bepalen of ik het kan invullen. Er staat dat stamceltherapie in het noorden wordt gedaan en niet in het zuiden, maar wat definieer je als noord en wat als zuid?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:57

brighteyes85 schreef:
Ik heb even gekeken, maar vind het lastig om te bepalen of ik het kan invullen. Er staat dat stamceltherapie in het noorden wordt gedaan en niet in het zuiden, maar wat definieer je als noord en wat als zuid?

Noorden is Friesland, Zuiden is Zuid-Holland :)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:34

Ik wil het wel invullen. Mijn paard heeft stamceltherapie gehad. Woon in Enschede. Valt onder Noord toch?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:07

AmFe schreef:
Ik wil het wel invullen. Mijn paard heeft stamceltherapie gehad. Woon in Enschede. Valt onder Noord toch?

Super, ja!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:48

Heb het ook ingevuld geloof dat de kliniek hier in zuid het ook doet.

Zijn net weer terug van de kliniek. Dit x met de fries die liep al tijdje slecht. Eerste vermoedem was tussenpees bij zn achterbeen uiteindelijk na uitverdoven en fotos zit het toch in zn kogel. Wrs in de banden nou rust en stappen maar weet en dan over 6 weken het werk oppakken.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:32

Mijn verzorg pony heeft ook zo iets gehad maar stalrust hielp uiteindelijk wel!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:59

Balen @ikke die banden duren vaak langer om te herstellen dan een pees. Achter duurt sowieso langer.

Hier gaat alles op zijn gemakje. Het frisse weer helpt niet met de rust. Wel moeilijk om goed te bekijken waar we goed en stabiel kunnen stappen met een bevroren bodem.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:44

@emma gelukkig dat het gewerkt heeft. dat geeft toch een beetje rust.

@brighteyes de vorige keer ben ik geloof 4 jaar bezig geweest met em met zn pees. ik heb de tijd. als hij weer een vrolijke opa is zonder pijn ben ik al tevreden :D

twijfel alleen. ik kan hem of de hele dag buiten op een stukje bestrating zetten. maar dan kan hij niet liggen.
of de hele dag op stal laten staan. (hij vind stal ook heerlijk)

de grond is idd behoorlijk hard nou. het zou vanavond al niet meer gaan vriezen maar de grond was net nog te hard om de bak te gebruiken.
kan je niet op straat stappen? die is ook wel hard maar wel vlak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:43

Ik heb ook weleens aan een stenen paddock gedacht, maar het ligt er dan een beetje aan van hoelaat tot hoelaat ze buiten staan. Die van ons gaan voor 8 naar buiten en willen rond de middag graag liggen. Het mooiste zou zijn als je een klein hoekje zand of stro hebt. Bijv bielzen gebruiken om dat af te zetten.

De grond is ook koud, maar liggen ze rond de middag toch nog wel als het zonnetje even doorbreekt. Paarden hebben het lang niet zo koud als wij en ze gaan vaak niet uren liggen.

We hebben nog een paardje erbij die fit en gezond is. Is een oude bekende, dus voor ons niet ''nieuw''. Neem nu naast hem de ruin ook mee het bos in. Dus nu zit ik er af en toe op, wandel aan de hand en hij gaat als handpaard mee. Kwam vandaag mooi hard lang pad tegen, dus stukje gedraafd.
Kon met de oude merrie ook wel, maar zij heeft het voor het eerst iets moeilijker met de erge kou van afgelopen dagen. Haar neem ik ook mee aan de hand ernaast of gewoon zo aan de hand. Zondag wel samen rondje gedaan, wat goed ging.

Tot nu blijft mn ruintje goed lopen, dus ben verbaasd, maar wel blij. Zit eigenlijk op 20min stappen waarvan 5 min draven, maar was vandaag ietsjes verkeerd gereden en langer weg. Maar, hij staat anders ook buiten en was onbelast, dus het is dan niet anders.

Hopelijk kan ik snel meer, want hij is wel iets te dik.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:44

Bij mij gaan ze sochtends rond 7 uur naar buiten en komen rond 10uur savonds pas terug binnen. Kan wel extra stukje met zand bijgeven maar san moet het wel iets groter zijn dan gaat ie pas liggen en dan gaat hij dus weer rondspringen en dat mag weer niet.

Ow heerlijj is dat als ze meekunnen als handpaard he. Is stukke makkelijker

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:55

vandaag voor het eerst gegallopeerd :D *\o/* Alleen een probleempje. Linksom was hij ontzettend fijn. :) Maar voor zijn peesblessure had hij al wat problemen met aanspringen in de rechtergalop, maar nu werd dat echt extreem want met aanspringen begon hij alleen maar te bokken. Nog 2 keer geprobeerd en weer alleen maar bokken. Nu zou ik normaal gewoon been blijvejn geven en doorrijden maar omdat ik in september al mijn arm gebroken had na een trap van mijn geliefde paard en mijn arm nog steeds hersteld durf ik niet echt het risico te nemen dat hij doordat ik been geef nog hoger bokt of andere gekke dingen doe.

Voorlopig wil ik iig alleen even linksok galloperen zodat hij sterker kan worden en sowieso weer snapt dat hij mag galloperen.

En ik wil even met de DA overleggen of ik hem anders een keer aan de longeerlijn kan laten galloperen.

Ook dacht ik dat het misschien wel goed was om zijn lijf eens los te laten maken, maar door wie? Fysio, ostheopaat, masseur? En toevallig iemand hier die iemand kent die dat in Dronten doet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:08

ikke20 schreef:
Bij mij gaan ze sochtends rond 7 uur naar buiten en komen rond 10uur savonds pas terug binnen. Kan wel extra stukje met zand bijgeven maar san moet het wel iets groter zijn dan gaat ie pas liggen en dan gaat hij dus weer rondspringen en dat mag weer niet.

Ow heerlijj is dat als ze meekunnen als handpaard he. Is stukke makkelijker

Ja, ze gaan hier allemaal mee als handpaard. Heb net 2,5 week nieuw paard en die is eerst als handpaard mee geweest. Zondag eerste keer in bos en maandag mijn oude merrie ernaast. Dinsdag de ruin en vandaag de shet. Zo kun je onbelast en lange stukken rechtuit beweging geven. Morgen neem ik de merrie en ruin met peesblessure bijvoorbeeld.

Het is nu wel zoeken naar fijne paden en moet wat illegaal gaan. Is nu niet zo erg, want het is vrij rustig in het bos.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:51

blijft jullie paard aan het blessure been ook zo erg stalbenen houden.
Als kiki op de wei loopt zijn de benen heel strak. Maar zodra ik haar op stal zet of in de paddock loopt het been flink op. Ze had de blessure aan het ene been erger als het andere been. Het goede been blijft zo goed als dun maar bij het slechte been lopen de peesschedes helemaal vol.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:54

Bij mijn paard is het been ook op zn dunst als ze bewogen heeft. Maar bij die van mij zit er ook littekenweefsel wat het dikker maakt, ene dag dik, andere dag dunner.

Nu staat ze rechts voor met een gevulde kogel, ook in draf niet rad :(
Eigen stomme schuld, gereden in een bak die nog deels bevroren was

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:26

Diertjec schreef:
Bij mijn paard is het been ook op zn dunst als ze bewogen heeft. Maar bij die van mij zit er ook littekenweefsel wat het dikker maakt, ene dag dik, andere dag dunner.

Nu staat ze rechts voor met een gevulde kogel, ook in draf niet rad :(
Eigen stomme schuld, gereden in een bak die nog deels bevroren was

Kiki heeft er ook flink litteken weefsel zitten en standaard ook wel wat vocht wat niet weg meer wilt.
Zag straks wel dat ze nu ook een schieffel krijgt vlak naast de blessure. gelukkig wel op een gunstige plek.

bij kiki zijn de benen het mooiste met echt koud weer. en als ik te veel dekens opgooi merk ik dat de benen ook voller worden als wanneer ze minder dekens op heeft

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:20

Die van mij heeft geen stalbenen. Staat nu ongeveer 10 uur pd buiten. Hij heeft wel littekenweefsel.

We doen nu staprondjes met dan wat rechte paden draven. Gister twijfelde ik in draf wel, maar hij was ook wel erg kijkerig, dus liep sowieso niet heel lekker.

Andere is dat ik nu wel merk dat hij 18 is. Hij heeft eerder wel stil gestaan en heb ik opgebouwd. Maar dit keer is hij qua bespiering echt wat kwijt. Zijn rug ziet er in mijn ogen, of voor wat ik gewend ben, niet uit.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:59

Hier ook wat stalbenen. maar die zijn na 10 meter de box uit alweer weggetrokken, dan zijn zijn benen weer gelijk superstrak. Na het rijden voel je wel dat de pezen hebben moeten werken zeg maar, maar na het stappen en koelen zijn ze weer netjes droog.

Die van mij is inmiddels al een aantal keer ontploft aan de lijn, en heeft geen terugval gekregen, dus hoop echt dat we nu het ergst achter de rug hebben.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:58

Hier in spanning voor morgen, de DA komt voor de controlescan. Gister de laatste keer gelaserd dus ik heb goede hoop. Zora doet het goed aan met lange teugelwerk en heeft het duidelijk meer naar haar zin.

Stalbenen heeft ze vooral achter last van, maar die zijn na het "werken" weer weg.

@nnniekje gelukkig geen terugval, maar ontploffingen aan de lijn zijn zeker niet fijn.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:17

brighteyes85 schreef:
Hier in spanning voor morgen, de DA komt voor de controlescan. Gister de laatste keer gelaserd dus ik heb goede hoop. Zora doet het goed aan met lange teugelwerk en heeft het duidelijk meer naar haar zin.

Stalbenen heeft ze vooral achter last van, maar die zijn na het "werken" weer weg.

@nnniekje gelukkig geen terugval, maar ontploffingen aan de lijn zijn zeker niet fijn.

Spannend, hopen dat de controle goed is!