[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:32

Rubbermatten moet je zagen met een elektrische decoupeerzaag :)
En daarna het zaagje weggooien :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:32

Wel heel leuk die roze zeg :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:36

Ik zou ook gaan voor roze :D
Of zou Boon een trauma hebben voor roze gezien haar graasmasker :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:46

:D ...arme Boon !

Ik heb nog wel roze bandages liggen, kun je er helemaal een pennypoownie van maken

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:17

Oeh in het roze! Nu nog die zooltjes erbij en dan istie compleet :D
Is misschien wel een idee voor zn paddockje van de zomer, als die is aangelegd. Mengt dan misschien ook wel minder met het zand, dus dat zal de stalbaas ook wel fijn vinden :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:20

Alles gaat hier beter, ontsteking is wat gezakt, zijn benen zijn niet meer dik en de hoeven zijn niet meer zo warm. De DA raadde aan om te blijven koelen, of afwisselend warm en koud water.

Gebruiken jullie allemaal een hooi net ? Ik leg nu zijn hooi gewoon op de grond, maar ik was even aan het nadenken: Zou de druk op zijn hoeven minder hoog zijn wanneer ik een net op hoofdhoogte hang ? Ipv dat hij moet buigen naar de grond ?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:22

@ Liene, fijn dat het beter gaat :)

Ik gebruik in stal wel een hooinet, met name omdat mijn NRPS en mini samen staan. Het hooinet hangt dan hoog voor haar, en een hoopje op de grond voor Joppemans.
Als mn merrie straks 24/7 buiten staat en Joppie snachts alleen in stal staat krijgt hij daar een hooinet voor de nacht, en in zn paddockje een hooinet voor overdag.
Mbt de druk op de hoeven heb ik daar nog nooit zo over gedacht. Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:35

Liene schreef:
Alles gaat hier beter, ontsteking is wat gezakt, zijn benen zijn niet meer dik en de hoeven zijn niet meer zo warm. De DA raadde aan om te blijven koelen, of afwisselend warm en koud water.

Gebruiken jullie allemaal een hooi net ? Ik leg nu zijn hooi gewoon op de grond, maar ik was even aan het nadenken: Zou de druk op zijn hoeven minder hoog zijn wanneer ik een net op hoofdhoogte hang ? Ipv dat hij moet buigen naar de grond ?

De druk ligt bij een hoge hoofdhouding vooral op de achterkant van de hoef en als het hoofd naar beneden is meer over de hele hoef. Voor de hoeven is het beter als een paard met een zo laag mogelijke hoofdhouding eet. Veel paarden die het halve etmaal met hun hoofd over een boxdeur staan krijgen ook ondergeschoven hielen daardoor.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:12

Hier ook een hooinet. Toen hij bevangen werd opgenomen op de kliniek kreeg hij zijn hooi in een hooinet, dit omdat het erg pijnlijk is/kan zijn om zijn gewicht op de voorhand te brengen en een net op hoofdhoogte dan makkelijker eet. Sindsdien altijd een hooinet blijven gebruiken, ook omdat ik dan niet te grote portie's ga geven. Daarbij is het ook handiger, als ik het hooi week. Hooinet in een ton met water, uit laten lekken en ophangen.
De andere gezonde paarden eten hun hooi allemaal wel van de grond.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:26

Dat heb ik ook gedaan toen mijn pony accuut bevangen was. Hooinet op neushoogte. Bijkomend voordeel was dat ze langer met haar hooi deed.
Gisteren met haar bij de hoefsmid geweest en haar voeten zijn weer bijna mooi. Nog een centimetertje en Dan zie jer er niets meer van. Ze groeit heel mooi recht af en er is ook geen ribbeltje te zien op het hele nieuw afgegroeide gedeelte. Blij!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:55

Liene schreef:

Vroeger voerde ik ook op de grond, maar toen kreeg Grietje een paar keer zandkoliek, dus daarna ben ik uit de netten gaan voeren. En ze doen er langer over. Zou je trouwens een hooinet in die ruif kunnen leggen? Dan zou het dubbel effectief zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:13

*\o/* Image is vandaag 21 jaar oud *\o/*

Fit en happy.
Afbeelding

En als verrassing voor de baas, trapt ze gisteren op de wei haar Van Nassau schoen af onder haar dure gouden hoef }> De hoef is gelukkig heel. Nu op zoek naar een smid in de buurt, die het ijzer eronder wil slaan. Weinig zin een ritje van 5 uur om een ijzer eronder te laten zetten. :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:29

Goh das een fijn cadeau van haar. Maar gefeliciteerd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 08:46

Haha, het is de bedoeling dat jij Image een kadootje geeft, niet andersom hoor!
Maar gefeliciteerd en wat heerlijk dat ze zo in goede doen is - dat je nog maar vele gouden jaren met het draakje mag beleven!

Vandaag begint de lente! De start van het gevaarlijke seizoen en het is wel duidelijk waarom: vannacht behoorlijk gevroren hier, velden zijn spierwit van de vorst, wolkenloze blauwe hemel en een stralend zonnetje. Grasalarm!

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:11

gefeliciteerd Image! *\o/*
En nog vele gezonde jaren natuulijk!
Wat een pech dat ze haar ijzer er heeft afgetrapt!

Hier heeft het ook licht gevroren...aankomende week zou het 25 graden worden...ik denk dat ik het zeil van mijn zwembadje moet afhalen :D

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:48

Arabesk, maar is het in het geval van HB niet iets beter als er meer druk op de achterkant komt ?

En bedankt iedereen om mee te hopen dat het beter gaat :)
Gelukkige verjaardag Image! *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:05

@JP: morgen toch pas ?? :)

Hier kwamen vanochtend ook de plakken ijs van het tentdoek af van vannacht.
Idd geen gras vandaag dus.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:11

Ik gebruik de horsegraze van Agradi. Ik heb hem sinds kort in 1 box en wil hem even uittesten.
Hij lijkt prima te bevallen. Hij staat vast aan de muur anders gooien ze hem om, er past een dikke plak in die met een veersysteem omhoog gedrukt wordt tegen een ruifje. Ze doen er lang mee en knoeien niet.
Andere box hangt een hooizak.

Hier ook vorst vannacht, de bak is op de schaduwplek nóg wit.
Blijf het eng vinden dit weer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:27

@ElCamino : mooid ding maar érg duur ;(
Verder vind ik de openingen erg groot (ik schat 10x10) waardoor het eten niet echt vertraging zal oplopen en de kans bestaat dat er een hoefje in kan komen.
Verder wordt er geadverteerd met een natuurlijk eethouding 'vanaf de grond' maar het ding is 70 cm hoog ???
http://www.agradi.nl/stal-erf/voedervoo ... 520034/644

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:33

Ja hij idd zo hoog, mijn Quarter en Chico eten er prima uit.
Er past écht geen hoef tussen de spijltjes hoor...althans, niet de hoefjes van de quarter en die van Chico al helemaal niet.
De openingen zijn prima, het veersysteem werkt erg strak en het hooi moet je er echt induwen, ze krijgen het er amper uit dus er zit wel degelijk een goede vertraging op. Het hooi blijft dus altijd even hoog met eten.

Ik had exact dezelfde minpuntjes als jij in mijn hoofd maar moet zeggen dat hij prima werkt.
Hij is echt zwaar dus ik dacht dat hij niet vastgezet hoefd maar de heren hadden hem binnen 10 minuten op zijn kant liggen en midden in de box...dus vastgeboord aan de muur.

Ik vond hem ook écht duur, maar heb een lief vriendje die het wilde testen...
De box waar hij niet instaat werd veel viezer nu , vandaar dat ik daar de hooizak weer opgehangen heb.
Hoewel ik dat eigenlijk te hoog vind..en liever vanaf de grond voer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 11:36

Heb je enig idee hoeveel hooi (qua gewicht) je daar per keer in doet als je hem helemaal vult?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:36

@ElCamino : zou je de mazen eens voor me willen nameten ??

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:59

Gefeliciteerd met Image dr verjaardag Janouk *\o/*
Mooi kado heeft ze je weer gegeven he, die paarden zijn soms ook van die heerlijke beesten haha.

25 graden daar teken ik wel voor! Kom maar op met de warmte, zon en zomer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:04

Slim ding! Degelijk of trappen ze er snel een deuk in ( dat heeft zijn effect op de verende bodem lijkt me)? handig dat ze steeds op dezelfde hoogte kunnen eten en het stof eronder valt. Hoe haal je dat er uiteindelijk weer uit?

OT: Hebben jullie de maan gisteren nog gezien? Fel!! Prachtig gezicht, hij stond dichterbij dan anders namelijk. Mooi hoor. En lente idd, of bijna dan, maar de meteorologische begint idd vandaag. Heeeerlijk!

@Liene:fijn dat het beter gaat!!!!
en Janouk, knuffel voor Image: nog vele jaren golden girl!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:43

Image gefeliciteerd en nog vele jaren! Nog wat gemerkt van der rodeoshow?

Hier gister gelachen.
Had ze gefurminatort,manen en staart uitgekamd, voor de 1e keer de oren een beetje uitgeknipt(zat oorsmeerklit in).
Toen was het tijd voor de dolledwazevijfminuten of de batterijen waren met zonne-energie volledig opgeladen.
Springen, bokken, hobbelpaard nadoen en vooral heeeel hard galloperen om plat door de bocht te gaan en weer verder te sjezen.
Twee meiden kwamen voorbij op een haflinger en een kwpner. Die 2 al kijken omdat Sam en Luuk zo gek aan het doen waren.
Luuk ook naar hun kijken, staart gaat omhoog en der meest arrogante bekkie erbij om zo richting de draad te draven en zo een stukje langs de draad mee te draven. Om op het eind nog een flinke snuif te geven.
Het ene meiske riep al:Kijk hem showen :D
Showkont en die arrogante kop van der <3 :~.

Conclussie volgens mij voelen zich goed en waarom gebeuren de leukste dingen als je geen camera bij hebt.