Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:44

Het stinkt niet echt.. tenminste, niet dat ik heb opgemerkt.
Wel vind ik altijd dat zijn hoefballen erg warm zijn. Is dat normaal? Dat heeft hij al zolang ik hem ken.
Moet ik er wat aan laten doen, of zien zijn hoeven er voorderest gezond uit? Vinden jullie ze al weer te lang? (Nee toch?)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:46

_Naomii_ schreef:
Hallo!

Ik kom echt zomaar even binnenvallen! Heel brutaal haha..
(Zonder dat ik ook maar wat berichtjes heb gelezen of mijn vraag er al in vermeld staat maar uit 300 pagina's is dat best lastig zoeken)
Misschien kunnen jullie mij helpen want ik heb al meerdere hoefsmeden voor dit probleem gehad de 1 zegt beslaan de ander zegt niet doen!

Ik heb een pony van 3 jaar jong. Sinds de zomer 2012 heb ik haar onder het zadel.. op het moment van inrijden was zij 3 en 2 maanden. bon heeft altijd al slechte voetjes gehad.. maar de afgelopen tijd wordt het steeds erger.. Ze scheuren erg snel en vaak breekt er veel af..
Dit probleem heeft ze alleen aan haar voor hoefjes der achter voetjes heeft ze nooit geen last van..
Vaak komt mijn eigen hoefsmid om dit dan bij te veilen maar laatst had ze weer zo iets maar dan net ff erger dit scheurde helemaal door (Zie onderstaande foto) mijn hoefsmid was toen ziek dus kon niet komen en daarom heb ik een ander moeten bellen.. Ook aan hem heb ik de vraag gesteld moet ik er op ijzers zetten? Volgens de hoefsmid kon ik beter even wachten en de hoefsmid dus bijna om de 2 weken bellen om bij te veilen als het weer te erg scheurt.. (Betekent hoop kosten en hoop gedoe want pony is totaal niet lief naar de hoefsmid toe) zoals onderstaande foto heeft ze dus regelmatig aan de voorkant van bijde voetjes zijn nu 2 stukjes weg geveild en dit gaat opzich oke.. Alles zoals teren, olie hoef vet etc. heb ik al geprobeerd.. Wie heeft een wonder middel tegen scheuren? of moet ik haar toch echt op ijzers gaan zetten? (oja ook handig om te weten, ik rij regelmatig met haar buiten.. Probeer zoveel mogelijk berm te pakken en ik sta vlak bij het bos dus rijden dan veel op bos paden)

[ Afbeelding ]

Jammer dat mijn vraag vrijwel genegeerd wordt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:48

Naomi, ik lees dat je al veel geprobeerd heb.. Sommige paarden hebben nou eenmaal niet zulke sterke hoeven. Heb je al eens hoefschoenen geprobeerd?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:01

Giolli schreef:
Het stinkt niet echt.. tenminste, niet dat ik heb opgemerkt.
Wel vind ik altijd dat zijn hoefballen erg warm zijn. Is dat normaal? Dat heeft hij al zolang ik hem ken.
Moet ik er wat aan laten doen, of zien zijn hoeven er voorderest gezond uit? Vinden jullie ze al weer te lang? (Nee toch?)

Ze zijn wel iets te lang ja, je ziet de hoefwand voorbij de zool groeien namelijk en hij hoort gelijk aan de zool te zijn. Warme hoefballen is geen probleem, daar zit levend weefsel niet zo diep, dus is normaal dat die warmer zijn. Zolang ze maar niet te gevoelig zijn! Hoe steviger en harder (eelt) de straal en hoefballen, hoe beter.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:10

Het is niet gevoelig. :) Dankjewel hoor!!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:14

Heeft dat paard nu zo'n mega dike kogel, of lijt dat alleen op de foto ?
En begrijp ik nu goed dat je zijn hoeven al 2 maanden lang niet uitgekrabt hebt, omdat je toch niet rijdt ?
Het is geen fiets die je(als je hem niet gebruikt) een paar maanden wegzet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:20

darwin schreef:
En begrijp ik nu goed dat je zijn hoeven al 2 maanden lang niet uitgekrabt hebt, omdat je toch niet rijdt ?

ik krab ook nooit hoeven uit, en ze zijn daar alleen maar beter van geworden :)

Ja ik maak ze schoon als ga vijlen, omdat anders mijn vijl kapot gaat :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:24

darwin schreef:

Concludeer je nou serieus gelijk dat ik mijn paard als een fiets behandel omdat ik zijn hoeven niet uitkrab? :+
Ik denk dat het zo lijkt op de foto want hij heeft geen dikke kogels.
Ik heb inderdaad meer dan 2 maanden zijn hoeven niet uitgekrabt.
Doe ik zelfs alleen als ik op buitenrit ben geweest. Controleren op steentjes..
Hoe denk je dat dat ze dat in het wild doen dan? "Goh meneer de boswachter, zou u even mijn hoeven willen uitkrabben?"

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:24

Maritje1991 schreef:
darwin schreef:

ik krab ook nooit hoeven uit, en ze zijn daar alleen maar beter van geworden :)

Ja ik maak ze schoon als ga vijlen, omdat anders mijn vijl kapot gaat :P

Hier het zelfde. Ik doe het echt zelden. :j

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:31

Staat het paard 24/7 buiten dan, want als ie ook op stal staat dan zou ik het toch wel lekker vinden voor mijn paard om er af en toe de natte mest uit te halen.
Volgens mij valt dat ook onder een stukje hoefverzorging.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:36

darwin schreef:
Staat het paard 24/7 buiten dan, want als ie ook op stal staat dan zou ik het toch wel lekker vinden voor mijn paard om er af en toe de natte mest uit te halen.

Mijn paard staat nu 24/7 buiten, eerder niet.. O ik doe het al 2 jaar zo..

En als er iets niet helemaal lekker zit aan de stralen, spray ik ze in... (wat eigenlijk maar zelden is)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:38

Ik vind het beter om dingen te voorkomen , dan naar middeltjes te grijpen als het al mis is, maar dat is mijn idee.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:42

Ik krab eerlijk gezegd ook nooit de hoeven uit van mijn 5 paarden. Alleen de ijzers van 1 paard controleer ik dagelijks op loszitten of losse nagels en ik heb ze nu vaker van de grond ivm de losse sneeuwringen. Alle paarden hebben supergoede voeten! Ze staan 'nachts op stal en overdag in een gedeeltelijk verharde paddock of weide.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:44

darwin schreef:
Ik vind het beter om dingen te voorkomen , dan naar middeltjes te grijpen als het al mis is, maar dat is mijn idee.

Maar die stralen zijn niet slecht door, niet uitkrabben..

Toen ik ze nog wel altijd uitkrapte(???) waren ze veel slechter!
sowieso waren ze slechter toen ze op stal stond..

Je weet dat rotstraal ook door slechte weerstand komt?!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:49

darwin schreef:

Soms kan het juist slecht zijn voor de hoeven als je er veel aan zit en vaak uitkrabt. :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:50

darwin schreef:

Ja. Mijn paard staat altijd buiten. :)
Met weer zoals nu controleer ik wel vaker op ijsblokken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:54

darwin schreef:

En dus zet jij je paarden op stal :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:55

Uitkrabben, dat doe ik nu ook amper!! Vroegah (tot half jaar terug, toen ben ik verhuisd van stal) moest ik dagelijks meerdere malen de hoeven uitkrabben. Vooral veel steentjes in de witte lijn, en als er teveel zand/modder onder de hoef zat geplakt liep ze gevoelig (als daar dan weer steentjes in zaten). En zo doende krabte ik de hoeven soms wel 3x per dag uit, iig controleren.

Nu heb ik al in geen tijden meer een echte hoevenkrabber gebruikt. Ik borstel ze elke dag leeg, maar nooit meer last van steentjes in de witte lijn, en ze is ook een stuk minder gevoelig aan de voeten (nu wel weer wat met die harde ondergrond waardoor ze op de zool weer wat gevoeligheid vertoont). Helemaal blij :)

Toen de tijd had ik dit probleem - van die steentjes in de witte lijn - ook wel eens hier in het topic voorgelegd, evenals de gevoeligheid van de voeten die altijd aanwezig was/is (nu echter in aanzienlijk mindere maten). Toen werd geopperd dat het toch mogelijk een vorm van 'hoefbevangen' was, of iig een gevoeligheid door voer. Ik heb dat toen niet echt aangenomen, immers stond ze voornamelijk ook toen al op graszaadhooi/ stro. Echter wel op flink bemest weidegang, zo nu en dan koeienkuil etc. Ik dacht dat ik toen al goed bezig was, en dat het daar niet aan zou kunnen liggen.

Echter, na de verhuizing is haar voer toch wel veranderd, in de trant van; niet meer op intensief bemest land (vorige land werd gegiert, en dit amper bemest), enkel maar graszaadhooi en gewoon hooi van amper bemest grasland (en uitgegroeid), en daar komt ruime buitengang bijs (toen 4, nu minimaal 8 uur - vaker 12 uur) in de paddock (of op het land - zomer).
Achteraf zal voer dan tch wel mee hebben gespeeld? Evenals de beweging? Zal ze toch soort van 'bevangen' zijn geweest of iets waardoor die voorvoeten zo gevoelig waren? Geen idee, maar ik ben blij dat het stukken beter is!!
Ze zal altijd wel iets gevoelig op de voeten blijven gok ik, maar ik ben heel erg blij met deze vooruit gang! We hebben ook op dit erf 'nare' stukjes op het erf dat ongelijk is met steentjes, en daar loopt ze gewoon goed overheen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:09

Ik hoop vanmiddag niet te vergeten wat fotos te maken, om die bij de oude fotos te zetten van de hoeven van mijn paard. Ik heb ze al een tijd niet meer goed bekeken eigenlijk omdat ik zo weinig uitkrab :o Maar ben benieuwd hoe het nu zit met de witte lijn.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:34

Ik krab ze oo niet elke dag uit, maar 1 keer per week worden alle paarden hier wel de voeten uitgekrabt.
Ik beschouw trouwens schoonborstelen ook als uitkrabben, het is maar dat je gewoon regelmatig de voeten controleerd en niet alleen als je gaat rijden.
En ja mijn paarden staan snachts op stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:50

Idd, ik pak toch ook iedere dag die voeten eens op. Al is het maar om even een borstel erover te halen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:59

_Naomii_ schreef:
_Naomii_ schreef:
Hallo!

Ik kom echt zomaar even binnenvallen! Heel brutaal haha..
(Zonder dat ik ook maar wat berichtjes heb gelezen of mijn vraag er al in vermeld staat maar uit 300 pagina's is dat best lastig zoeken)
Misschien kunnen jullie mij helpen want ik heb al meerdere hoefsmeden voor dit probleem gehad de 1 zegt beslaan de ander zegt niet doen!

Ik heb een pony van 3 jaar jong. Sinds de zomer 2012 heb ik haar onder het zadel.. op het moment van inrijden was zij 3 en 2 maanden. bon heeft altijd al slechte voetjes gehad.. maar de afgelopen tijd wordt het steeds erger.. Ze scheuren erg snel en vaak breekt er veel af..
Dit probleem heeft ze alleen aan haar voor hoefjes der achter voetjes heeft ze nooit geen last van..
Vaak komt mijn eigen hoefsmid om dit dan bij te veilen maar laatst had ze weer zo iets maar dan net ff erger dit scheurde helemaal door (Zie onderstaande foto) mijn hoefsmid was toen ziek dus kon niet komen en daarom heb ik een ander moeten bellen.. Ook aan hem heb ik de vraag gesteld moet ik er op ijzers zetten? Volgens de hoefsmid kon ik beter even wachten en de hoefsmid dus bijna om de 2 weken bellen om bij te veilen als het weer te erg scheurt.. (Betekent hoop kosten en hoop gedoe want pony is totaal niet lief naar de hoefsmid toe) zoals onderstaande foto heeft ze dus regelmatig aan de voorkant van bijde voetjes zijn nu 2 stukjes weg geveild en dit gaat opzich oke.. Alles zoals teren, olie hoef vet etc. heb ik al geprobeerd.. Wie heeft een wonder middel tegen scheuren? of moet ik haar toch echt op ijzers gaan zetten? (oja ook handig om te weten, ik rij regelmatig met haar buiten.. Probeer zoveel mogelijk berm te pakken en ik sta vlak bij het bos dus rijden dan veel op bos paden)

[ Afbeelding ]

Jammer dat mijn vraag vrijwel genegeerd wordt.

Je pony is nog heel erg jong, nog niet uitgegroeid. Dat betekent dat ook de voeten nog niet helemaal 'klaar' zijn voor 't werk.
Dan schrijf je dat je pony niet lief is naar de hoefsmid toe, ook een probleem wat jij op moet lossen. Dagelijks met je pony trainen en ervoor zorgen dat ze die voeten wel netjes geeft. Nogmaals... ze is nog vreselijk jong dus je kunt haar nog alles goed aanleren.
Je kunt het dier belonen als ze 'n voetje wel goed geeft. Het is een kwestie van gewenning en die taak ligt bij jou.
Ijzers onder zo'n jong dier is helemaal niet goed. Je belemmert de hoefgroei en de ontwikkeling van het hoefbeen etc.etc.
Dus je hoefsmid heeft gelijk.

Er is geen wondermiddel tegen scheuren, olie en teer gaan je niet helpen.
Want je zelf kunt doen is de hoeven mooi rond vijlen, dus ervoor zorgen dat de toon niet scherp is zoals op je foto, maar mooi afgerond zodat ze daar gemakkelijk overheen rolt.
Pas dan zul je van de scheuren en brokkelt af wezen.
Je kunt rustig buitenrijden, als je de voeten maar goed bijwerkt met een vijl. Je hebt helemaal geen ijzers nodig op die manier.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:05

Rianne11_42 schreef:
Rotstraal herken je direct, het stinkt namelijk heel erg. dat ontstaat vaak doordat je ze niet helemaal goed schoon kunt houden, bv. door flapjes aan de straal of overwoekering van de straal, waardoor bacteriën een 'schuilplek' hebben waar je niet bij kunt en dan de boel gaat rotten.

De groef in het midden van de straal hoort er, die loopt namelijk tussen de hoefballen door. Hij hoort vrij ondiep te zijn, maar zoals-ie nu is is het geen ramp, de straal en hoefballen zien er namelijk wel gezond uit.

O.k.
Momenteel stinken de hoeven van mijn paard ook helemaal niet. Betekend dat dat ik mogelijk de bacterie kwijt ben? Ik hou hem wel goed in de gaten. :j

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:15

Ja, dat zou kunnen, hoe ziet de straal er verder uit? Is hij schoon of kun je er makkelijk laagjes vanaf schrapen? En zitten er flapjes of hoekjes waar je lastig bij kunt? Als je alles makkelijk schoon kunt houden en het stinkt niet meer ben je de bacterie hoogstwaarschijnlijk kwijt ;) Kan makkelijk terugkomen trouwens, maar dat is enkel wanneer je de straal dus niet helemaal goed meer schoon kunt maken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:37

Weet iemand goede natuurlijk bekappers in de regio Noord-Brabant (Eindhoven)? Alle 'grote' namen die door het hele land komen ken ik al, zoals Marco Krul en Fred Emmerich bv. Ik zoek iemand voor een vriendin..
EDIT: Klaas Feuth ook gevonden. Is wel duur, dus als iemand nog aanraders heeft, graag..

Ohja, hoelang doen jullie eigenlijk met een rasp? En hoe intensief gebruik je m dan?