Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:08

opala schreef:
Hoe weet je dat jouw controleur op z'n beurt gecontroleerd wordt Clown

Simpel, neem een erkend hoefsmid in de arm, ook als je zelf tussendoor aan de gang wilt, dan weet je dat je een "controleur" hebt die elk jaar wordt bijgeschoold.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:34

Volgens mij worden in dit topic 2 opposities gecreeërd die er helemaal niet zijn, niet vanuit TB in ieder geval. Ik heb geen andere ervaring dan goede ervaringen met TB die mijn paard op een NB manier hebben bekapt. Ik had destijds een paard gekocht van een TB die voornamelijk trekpaarden doet, een opgeleid iemand. Deze heeft op mijn verzoek bij zijn voormalig eigen paard de ijzers eraf gehaald en mijn paard bekapt op een fijne manier die vanuit mijn oogpunt veel lijkt op de stand van de voeten van NB. Mijn paard liep er goed op. Hij had een voor hem goede reden om dit paard van voren op ijzers te laten staan, maar omdat het gebruik van dit paard in mijn bezit veranderde, konden de ijzers eraf. Dat wil echter niet zeggen dat dit bij hem destijds ook gekunt zou hebben. Daar werd het paard veel meer ingezet en sleten de voorvoeten door sloffen van het paard zodanig hard af dat er niks van overbleef. Dat werd toen met ijzers voor echt goed opgelost. Het wel of niet gebruik van ijzers ligt van het paard, de anatomie en het gebruik van het paard af.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:45

Dani62 schreef:
Isapaardje schreef:
Het gaat er hier volgens mij allang niet meer over dat NB slecht is; het gaat vooral over de manier waarop het door sommigen 'verkocht' wordt. Bloos

Het is het nationale 'zeik arno en arabesk af' topic geworden Knipoog.

Ben toch maar een poging aan het doen om de boel mee te lezen, druk me van de admin. van de smederij van mijn vriend die ik eigenlijk moet doen en dat is saai Slapen

Het is niet een nationaal afzeiktopic geworden, het is een topic waarin sommige vragen stelde en waarop deze twee dus geen antwoord op willen geven.
Ja men wil wel maar dan via de PB, tja en zo discusseer ik dus niet.

Maar om te beginnen was het Arabesk die hier deze foto's op plaatste, moeten we dan allemaal vol lof zijn terwijl we dat niet zijn??
Dacht het toch niet.

Ergens heb je misschien ook wel gelijk want ik ben het niet eens met de wijze waarop ze denken mensen te overtuigen van hun religie, van mij mogen ze echt wel ergens in geloven maar als je dan zulke oogkleppen heb dan wordt het tijd om ze eens flink wakker te schudden.

Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden en we hoeven echt niet allemaal de zelfde weg te bewandelen als het welzijn van het paard maar voorop staat en ze niet op een grote hoop worden gegooit.
Bij mijn paarden staat het welzijn heel erg hoog, wat dus inhoud dat elk paard op zijn eigen wijze leeft en behandelt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:56

Volgens mij zijn wij t met elkaar eens Zahlina! Hyper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:56

Het valt mij dus ook op dat er door A&A totaal niet werd gereageerd op gestelde vragen, onder andere de vraag hoe en van wie zij hun opleiding hadden ontvangen, en wat voor opleiding dat precies was, waarna Arabesk te gekken af dat ze een opleiding had genoten die iets met milieu te maken had en daarna werd de vraag nog eens omgedraaid ook.
Ook ik ben "uitgenodigd" om via PB verder deel te nemen in de discussie maar op een forum moet dat open en bloot kunnen, en niet via keldertjes, zijgangetjes en achterdeurtjes.
Tot slot heb ook ik niet veel positiefs te melden over de getoontde foto's.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:22

Angela schreef:
Ik zou zelf best durven onderhouden aan een bokhoef, of bij welk ander hoefprobleem dan ook.

Ja dat heb ik zelf ook gemoeten toen Isa vorig jaar door de bevangenheid enorm afwijkende hoeven kreeg. Ik kon de bekapper niet iedere week 'uitnodigen'; dus hield ik de hoef zelf "in vorm" met de vijl en nijptang, en hij deed het "echte" werk. Niets met onzekerheid te maken, maar wel met onkunde mijner zijde op dat moment van ziekzijn/herstel.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 03-07-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:33

SpikyBlue schreef:
@Isapaardje: ik denk dat jij NB niet zo goed begrepen hebt. Je moet Isabella echt wat meer over gebroken puin heen jagen (voor de Nbers: grapje!!! Smilie erbij voor het effect: Clown ).

Dit advies heb ik in het verleden op PN inderdaad al eens gekregen en dat bedoel ik serieus zonder smiley. "Als ik geen puinpad in de wei zou leggen, zou ze nooit zonder hoefschoenen voor de kar kunnen".

Nou dan is dat maar zo ... Hier komt geen puinpad in de wei Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:35

skippy1 schreef:
Volgens mij zijn wij t met elkaar eens Zahlina! Hyper!

Laat dat volgens maar weg, want we zijn het met elkaar eens als het op paarden aankomt en ook Isa En Suleilitha.
We zoeken allemaal maar het juiste voor het desbetreffende paard waarbij we proberen gebruikt te maken van alle verschillende stromingen die er binnen de paardenhouderij zijn.
Al komt er nooit een strasser bij mijn paarden in de buurt en een bekapper die een eendagscursus heeft gedaan is maar welkom bij 1 van mijn paarden (de gene die niet zonder verdoving wordt gedaan) en ik ga haar dan niet verdoven Haha!
Dus wie mij wil overtuigen van het goede van NB, kom het maar laten zien, ik geef het voetje wel aan want pakken ga niet lukken en dan mag je proberen om aan het werk te gaan Haha!
Oja en dit natuurlijk wel onder het toeziende oog van mezelf en mijn vriend!!!!

Ik gebruik zelf ook wel de rasp bij mijn paarden en zie ook niet wat daarvoor kwaad in zit maar ik bel mijn vriend iedere keer weer voor ik begin om te vragen hoe het ookal weer zat bij desbetreffend paard.
Mijn vosje mag ik alleen aan de binnenkant teen buitenkant verzenen raspen (kan ook net andersom zijn, moet mijn vriend daar voor bellen Clown )
Als vriendlief thuiskomt en weet dat ik heb lopen raspen loopt hij gelijk door naar de wei, kijk naar het paard en vertelt me gelijk wat ik goed of fout heb gedaan en helpt me dan om de boel weer goed te krijgen Duivel

Ik heb meerdere clinics en boeken van de verschillende stromingen van NH, sommige dingen vind ik niets en gebruik ze ook niet, sommige dingen kan ik wel vertalen naar mijn eigen paarden en die gebruik ik dan ook.
Zelfde met de traditionele dingen, sommige dingen snap ik en gebruik is, sommige dingen vind ik raar en die laat ik dan ook links liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:37

Puinpad in de wei, galopperen op asfaltwegen, het begint mij op te vallen dat het in het land van PN omgekeerde wereld lijkt.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:58

Mmm Laat ik maar noiet zeggen wat ik van plan ben aan te leggen in mijn weide.
Er komt namelijk een asfaltbaan van 300 meter waar ik mijn jonkies iedere dag een half uur op laat lopen (hoe hard ze willen moeten ze zelf weten).
Dit om zo jong mogelijk te beginnen met het trainen van de pezen en het hele gestelt te laten wennen aan hardere ondergrond.

Even terug komende op het bodemgesteltheid in nederland, zal het waarschijnlijk wel luxe hebben maar bij ons is het echt niet drassig en nat (ook in de winter niet), we zitten hier op hele hoge en droge zandgrond.
Om mijn loopstal is een groot stuk verhard en mijn jaarling gebruikt dat altijd om op te remmen en gas te geven Clown
Maar nog steeds moeten wij de hoeven zo om de 6/8 weken weer doen.
Verder moeten ze hier regelmatig over een puinpad die wel heel goed is ingereden en getrilt en daar lopen ze eigenlijk allemaal goed over.
Maar dat maakt mij nog steeds geen NBer omdat ik deze dingen wel heb geregelt

In totaal hebben mijn 24/7 buiten paarden zo'n 3.6 HA (er lopen er nu 4), het grootste gedeelte gebruiken we om ons hooi van te winnen en verder doen we aan strook begrazing in het begin van het voorjaar.
Op het moment hebben ze nu een dikke Ha tot hun beschikkig en van het winter krijgen ze het hele stuk weer.

Heb er eentje gehad die zulke goede hoeven had dat die nooit een smid heeft gehad bij zijn voeten, beestje was echt onhandelbaar en is als 3 jarige ook naar de eeuwige groene weides vertrokken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:04

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten gesplit, het is niet de bedoeling om in deze discussie op de man te gaan spelen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:06

SpikyBlue schreef:
@Angela:

De ‘training’, opbouw om de hoeven te harden, gaat nog wel eens in rook op. Sommige paarden zijn zo gevoelig (de hoeven worden dan door Nbers ‘ziek’ genoemd, ik noem het gewoon een hoeflederhuidontsteking van de kneuzingen) dat ze geen stap meer verzetten, of een beetje strompelen. Daar moet je dan maar doorheen om hem te helpen om de rest van zijn leven fijn ijzerloos te houden. enz..

Soms moet een paard er inderdaad "doorheen". Hier vind ik het veel rijden op harde ondergronden echter helemaal niet bij passen. De periode van "er doorheen" mag mijns inziens niet langer duren als een maand. In die tijd zou de gevoeligheid van ijzers naar niet ijzers over moeten zijn. Is dat niet het geval, dan idd aan de hoefbescherming. Hoefschoenen zijn duur, maar je wilt je paard blootvoets, of je wilt het niet.

Het afharden van de hoeven gaat idd niet bij alle paarden. Mijn oude pony heeft van nature dunne zolen, en die worden niet dikker. Haar over stenen paden laten lopen vind ik bijna marteling, en doe ik dus ook niet. Dat is vragen om zoolkneuzingen. Wel pakte (ik rij haar nu niet meer) regelmatig stukken vlak hard terrein, zoals asfalt mee. daar loopt ze prima op, zonder korter te worden e.d. Doordat ik dat doe, is de hoefwand een stuk steviger geworden, en dat is gebleven, ook nu ik haar nog maar zelden berijd. De paden met stenen? die ontwijk ik zoveel mogelijk. Is dat niet te doen, dan stijg ik af om de last te verminderen.

Ik ben van mening dat de zool niet dikker te maken is door bekappen als dat ie van nature is. Een dikke (of te dikke) zool is wel dunner te snijden. Wel kun je van een dunne zool afblijven, en zoveel mogelijk dikte laten hebben. Heeft het paard alsnog last van de dunne zool? Dan laat ik de hoefwand net iets langer, zodat die meer draagt, en er niet (of veel minder) een deel op de zool komt, zoals bij NB wel wordt aangeraden (in ieder geval als het paard gewoon loopt).

Het is dus kijken per paard. De wand met de zool gelijk houden is in veel gevallen prima. Bij dunne zolen vind ik dit echter niet verstandig, en kan de wand een natuurlijk "ijzer" vormen om de zool verder van de ondergrond af te houden.

Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan ook naar Vettec gekeken worden, die kan de zool beschermen, zodat de hoef kan afharden, zonder dat dit ongemak bij het paard veroorzaakt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:17

Zahlina schreef:
Oja en dit natuurlijk wel onder het toeziende oog van mezelf en mijn vriend!!!!

Oh ja, no problemo voor mij hoor Knipoog
Ligt eraan hoever je woont... haha

Zahlina schreef:
Ik kijk naar het paard en vertelt me gelijk wat ik goed of fout heb gedaan en helpt me dan om de boel weer goed te krijgen Duivel

Als ik mijn paardjes heb zelf heb gedaan, zie ik 2 uurtjes later ook bij mezelf "mmm, mm-tje zus of zo had mooier geweest"

Zahlina schreef:
Ik heb meerdere clinics en boeken van de verschillende stromingen van NH, sommige dingen vind ik niets en gebruik ze ook niet, sommige dingen kan ik wel vertalen naar mijn eigen paarden en die gebruik ik dan ook.
Zelfde met de traditionele dingen, sommige dingen snap ik en gebruik is, sommige dingen vind ik raar en die laat ik dan ook links liggen.

Maar ja, ik heb een TB-opleiding gehad. Maar ben erg pro NB.
Overigens staan mijn arabiertjes nu op kunststofjes (Dynamix). Dat bevalt mij werkelijk PERFECT!
En weet je wat het mooie is? De paarden zijn bekapt volgens de white-line-strategy (Pete Ramey), met kunsstofjes eronder.
Wat een verschrikkelijk mooi compromis niet? Haha!

Betreffen overigens paarden die veel en hard werken. Het afharden van voeten, dat dacht ik eerst ook. Dat blijkt niet het geval te zijn. Er is nu eenmaal echt een grens voor paarden (helaas) die op (hoog) sportnivo presteren. Dit weekend onze 95 km-op-a-dag gaan rijden in up-tempo.
Dit paardje heeft veel voordeel met haar kunststofijzertjes, die blote voeten haar niet konden bieden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:08

Angela schreef:
Haar over stenen paden laten lopen vind ik bijna marteling, en doe ik dus ook niet. Dat is vragen om zoolkneuzingen.

Juist dat is dus de reden dat ik Isa op hoefschoenen laat lopen. Ik kan met de kar soms niet anders, dan zo'n pad meenemen omdat of omrijden te ver is, of er gewoon geen andere weg is. Met een kar er achter kun je ook niet even de berm in gaan of langs de zijkant gaan rijden.
Zelfs op vlak asfalt ligt wel eens een scherp steentje. Een keer erop trappen oke, maar als rijder/menner de hele tijd moeten opletten op de weg wat er wel of niet opligt is niet te doen. Dus alleen al om zelf lekker rustig te kunnen rijden, kies ik voor bescherming. In mijn geval dus hoefschoenen, maar kan me indenken dat er ook mensen zijn die om deze redenen voor ijzers kiezen.
Gewoon omdat hun paard anders 'nutteloos' in de wei zou moeten blijven staan omdat de mogelijkheden niet anders zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:38

Hoefschoenen zijn ook zeker een goede oplossing Isapaardje. Met een kar zijn de mogelijkheden nou eenmaal een stuk beperkter. Altijd over de weg zou ik
1) niet leuk vinden
2) het zo wellicht teveel voor de hoeven worden

Hoefschoenen zou zeker kunnen. Aangezien ik haar maar eens in de maand (of nog minder) rijdt, en we altijd het bos ingaan, is het goed te doen. Ik weet waar de stenenpaden liggen, en die ontwijk ik dus. Met de kar zou dat geen doen zijn, want alle grote paden zijn paden met steentjes..

Als ik ook op de kar aangewezen zou zijn (uit keuze, of omdat je paarden nou eenmaal te klein zijn om erop te gaan zitten) dan zou ik ook zeker voor hoefbescherming gaan. Waarschijnlijk voor schoenen, maar ik kan er ook inkomen dat er mensen zijn die voor ijzers kiezen, ook al heeft dat niet mijn voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:06

Maar hoefschoenen zijn lang niet altijd een oplossing, zeker in de sport niet. Voor recreatief gebruik, prima, maar ik moet er niet aan denken om met een aangespannen marathon met dat spul aan de gang te gaan, brrrr!!!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:07

Toch zijn er die het doen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:16

Kan een mooie smeerpijperij met veel irritatie opleveren als je bedenkt dat je een parcours moet afleggen van tegen de 20 km. met daarin een paar waterhindernissen, lekker voor de voeten van het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:20

suleilitha schreef:
Kan een mooie smeerpijperij met veel irritatie opleveren als je bedenkt dat je een parcours moet afleggen van tegen de 20 km. met daarin een paar waterhindernissen, lekker voor de voeten van het paard!

@suleilitha, hoe komt het dat je vaak zo defensief tot zelfs agressief reageert? Ipv bovenstaande reactie had ook kunnen vragen "Geeft dat dan geen irritatie aan de huid?" Je neemt zomaar iets aan, en vrijwel altijd in het negatieve. Jammer hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:21

ik denk Joviban dat dit komt omdat men bekend is met de materie, en dit dus niet hoeft te vragen......... maar omdat ze het weet dus een mening heeft Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:32

het is maar hoe je het brengt.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:44

suleilitha schreef:

Toch kan het. Mijn kennis rijdt op dit moment endurance ritten tot 40 km met 2-span op hoefschoenen (aangespannen dus). Hij traint voor die ritten regelmatig dwars door onze bosvijver heen (heb ik ook eens mogen doen; het span die enorme waterplas insturen ... enorm geweldig). Ze komen er soppend uit, maar al verder dravend lopen ze het water uit de schoenen.

Het irriteert niet als het water (en modder) er maar uit kan, of je de voeten inpakt met een soort tape ter bescherming voordat je de schoenen aan doet. Grote voordeel is gelijk dat je ook de zolen beschermd hebt van je paard tegen puntige voorwerpen (veel marathonrijders doen ook een soort opvulling om die reden in de ijzers laten aanbrengen voor een wedstrijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:09

Citaat:
@suleilitha, hoe komt het dat je vaak zo defensief tot zelfs agressief reageert? Ipv bovenstaande reactie had ook kunnen vragen "Geeft dat dan geen irritatie aan de huid?" Je neemt zomaar iets aan, en vrijwel altijd in het negatieve. Jammer hoor.

Wat ga je weer lekker off-topic, Joviban. Ik reageer niet agressief, ik heb een gefundeerde mening en het is alleen dat elk vogeltje zingt zoals het is gebekt, en ik ben geen mooiprater, maar dat is nu ook niet aan de orde. Verder hoef ik niks te vragen in dit geval, want ik ben namelijk zelf regelmatig groom.
Het is met peesbeschermers al uitkijken welke je erom gooit met een marathon met waterhindernissen en veel zand door het water, wat schuren nog eens in de hand werkt. Bovendien heb ik ponies gezien waarvan de pootjes spek en de spek open lagen na het gebruik van hoefschoenen in deze tak van sport. Ik heb genoeg gezien en stop alsjeblieft eens met elke letter ontleden en lees gewoon wat er staat.
Bij voorbaat dank,

De Direktie. Clown

Nog even een verlate reactie over dat ik zomaar iets zou aannemen Joviban, dat is dus niet het geval, het is andersom, jij neemt aan dat ik zomaar iets aanneem Haha! maar je weet niet wat ik zoal met paarden doe..... kennelijk meer dan je denkt.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 03-07-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd. Volgende keer graag de editknop gebruiken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:37

suleilitha schreef:
Bovendien heb ik ponies gezien waarvan de pootjes spek en de spek open lagen na het gebruik van hoefschoenen in deze tak van sport.

Het ligt ook een beetje aan welke schoenen er gebruikt worden uiteraard.
Maar ik ben het met je eens dat het in een marathon, waar altijd met meerspannen wordt gereden, alleen om die reden al niet handig is hoefschoenen te gebruiken.
Mijn kennis ervaart af en toe al problemen met een tweespan dat de ene spangenoot de schoen van de andere spangenoot uittrapt (in een bocht in volle galop gaan er nog wel eens wat benen 'door' elkaar). Hij heeft Smit schoenen en vooral bij het nieuwe model is er nog een extra probleem bijgekomen, sinds het uiteinde van het staalkabeltje van de sluiting uitsteekt. Dit 'prikt' bij de spangenoot wel eens in het binnenbeen, met alle gevolgen van dien.

Zijn dingen waar je als enkelspan of ruiter niet direct mee te maken krijgt.
Endurance aangespannen gaat een stuk minder "heftig" dan de marathon en daarom zijn de schoenen voor enduranceritten wel goed geschikt (hoewel het probleem van het kabeltje blijft; Gerrit Smit zou er aan denken of er een andere mogelijkheid is bij een eventueel nieuw model Haha!) ... en zo blijven we bezig met zijn allen om de juiste oplossing voor onze tak van sport te vinden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:43

suleilitha schreef:
Puinpad in de wei, galopperen op asfaltwegen, het begint mij op te vallen dat het in het land van PN omgekeerde wereld lijkt.

Nope, ze blijven volharden in het feit dat de hoeven van onze paarden zoveel mogelijk identiek moeten worden als de hoeven van de paarden die op de rotsbodems leven in Amerika.
Dus ga je allerlei dingen forceren, bijv. door middel van een puinpad.

Waar ik nog steeds geen antwoord op heb gehad is WAAROM niet kijken naar de in het wild levende paarden en pony's in Europa, zoals bijv. de Camarque paarden.
Ik ben daar nooit op vakantie geweest maar ligt daar nou zoveel puin ?
Volgens mij staat de Camarque bekend om z'n drassige bodem.
En hier in Nederland ?
Waar hebben we hier rotsbodem ?
En waarom moeten we dat nou zo nodig nabootsen door NB en andere natuurlijke idealen ????

Volgens mij lopen de meeste paarden hier gewoon in weilanden en dus zachtere bodem.
Vergelijk dit met paarden die in de natuur op dergelijke bodem leven. Lijkt mij eigenlijk logischer.

Ik bekap redelijk volgens de NB norm maar ik vind dat er meer en meer een negatief iets van uitgaat door de manier waarop het door sommigen gebracht wordt.
Ik noem me voortaan maar alternatief bekapper. Geen TB en geen NB Knipoog
Laatst bijgewerkt door henny_w op 03-07-08 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt